met een dameszadel starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

met een dameszadel starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 21:24

wat vinden jullie daar nou van? ik kwam op wedstrijd en ik dacht dat ze gewoon met dameszadel losreed, maar hij liep super in de losrijbak en in de buitenbak niet zo. maja, ik weet niet of ze er op de protocol commentaar op kreeg? mag dat eigenlijk wel? hier een paar fotos, ik vond het erg knap dat ze dat kon
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:36

Ik heb geen idee of het mag, maar goed; ze reed er dus ook haar gewone proef mee? Ik zie (geloof ik?) geen galop-foto's, deed ze dat ook zo? Da's dan idd wel knap dan, zeg!! Alleen het lijkt me niet dat je zo meer balans hebt... Dus ik snap niet waaróm je het zou doen... Verward

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 21:50

Roskur schreef:
Ik heb geen idee of het mag, maar goed; ze reed er dus ook haar gewone proef mee? Ik zie (geloof ik?) geen galop-foto's, deed ze dat ook zo? Da's dan idd wel knap dan, zeg!! Alleen het lijkt me niet dat je zo meer balans hebt... Dus ik snap niet waaróm je het zou doen... Verward

de 4e ,6e ,7e fotos van boven en de 3e foto van onder zijn wel galopfotos, want ze moest tegen mij rijden.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:53

Ja hoor, dat mag. Er zijn dan aparte regels, zoals voor het gebruik van een rijstokje (cane, geen zweep!), 1 spoor en de kleding. In het reglement is een apart hoofdstuk voor juryleden, voor de beoordeling van het rijden met een dameszadel.

Vorig jaar reed er bij ons ook een meisje op een pony in een dameszadel. Bij de pony's is het dus ook toegestaan. Als degene die er op zit netjes kan rijden, ziet het er heel mooi uit.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:12

xcynthiax schreef:
de 4e ,6e ,7e fotos van boven en de 3e foto van onder zijn wel galopfotos, want ze moest tegen mij rijden.


Oh ja, nu zie ik het... *beetje blind soms Bloos* Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:33

Een stalgenoot van mij heeft wel eens in dameszadel gestart. De jury was toen zo briljant om op te merken dat het lichtrijden niet getoond was (B proef) Verward.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:37

Rechter op zitten, dame! Lachen

Ik heb op mijn pony ook demonstraties gegeven met dameszadel. De manege waar ik toen reed (RotterdamSCHe manége) had een echte dameszadel club.

Het eerste wat ik daar leerde: recht op zitten!!

Overigens wel mijn complimenten!! OK dan!

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:43

het lijkt mij ook echt super om in dameszadel te gaan rijden!!! Zeker met een Lusitano (mijn droom).

Maar is het dan de bedoeling dat je je hand (die aan de kant waar geen been zit) zo laag houdt? (niet dat ik het zelf beter zou kunnen, hoor!!!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:43

Wat leuk zeg! Ik wist eigenlijk ook niet of dat mocht, ik was het ook nog nooit tegen gekomen op een wedstrijd.
Hoeveel punten en welke plaats had ze uiteindelijk gehaald?
En hoe ging het bij jou?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:45

Dat lijkt me raar zitten. Een mevrouw bij ons op stal heeft ook een dameszadel, en springt er zelfs af en toe mee. Maar ik wist niet dat je er ook mee mocht starten. Het lijkt me in ieder geval een stuk moeilijker rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:02

Volgens mij mag er binnenkort niet meer officieel gestart worden met dameszadel.
Is er iemand nog in Rotterdam geweest? Daar was een soort Parade d'Elegance met dames en auto's, mijn stalgenoot reed daar ook mee. Naar wat ik heb gehoord was het behoorlijk stoer om in de hoofdring te rijden Lachen.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:44

een hele stomme vraag, hoe moet je dan wijken en dat soort dingen. Je kunt maar aan 1 kant je been aanleggen toch?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:14

Lovely schreef:
Volgens mij mag er binnenkort niet meer officieel gestart worden met dameszadel.
Is er iemand nog in Rotterdam geweest? Daar was een soort Parade d'Elegance met dames en auto's, mijn stalgenoot reed daar ook mee. Naar wat ik heb gehoord was het behoorlijk stoer om in de hoofdring te rijden Lachen.



Juist, dáár reed ik toendertijd ook in mee.

En we mochten dan showen op het CHIO. Helemaal het einde!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:00

maartjuh schreef:
een hele stomme vraag, hoe moet je dan wijken en dat soort dingen. Je kunt maar aan 1 kant je been aanleggen toch?

Dat doe je dus met de cane. Die dient ter vervanging van de rechterkuit en mag dus ook gebruikt worden in de M en de Z.

Het is volgens het reglement toegestaan om de hele proef te gaan doorzitten, dus vreemd van die jury om daar commentaar op te geven.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 18:44

moowsy schreef:
Wat leuk zeg! Ik wist eigenlijk ook niet of dat mocht, ik was het ook nog nooit tegen gekomen op een wedstrijd.
Hoeveel punten en welke plaats had ze uiteindelijk gehaald?
En hoe ging het bij jou?


ik was 2x 1e en zij had geen winst

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:17

Grappig om te zien. Het is een beeld dat we niet meer gewend zijn. Vroeger was dat heel gewoon natuurlijk. Wat een idee om een vrouw op die manier op een paard te laten rijden. Lachen
Raakt het paard niet uit evenwicht?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:55

Best grappig als je dat tegenkomt op wedstrijd. Maar idd ze moeten wel aan andere regels voldoen want lichtrijden enzo kan al niet Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:01

Rijden in een dameszadel vind ik een complete ramp. Ik kreeg er vreselijke rugpijn van. Ik ben in ieder geval erg blij dat je tegenwoordig gewoon schrijlings te paard kan zitten.

Het paard moet er ook aan wennen. En echte lengtebuiging naar rechts is niet mogelijk met een dameszadel. Officieel moet je dan ook een sandwich bij je hebben toch? Of is dat alleen bij de Meertalwedstrijden?

Een ding is een feit: je valt zeer zeker op. En mits goed gedaan is het een elegant plaatje.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:35

Het ziet er erg mooi uit, maar belast je je paard op deze manier eigenlijk niet scheef? ik heb er geen verstand van)

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:31

Wij hebben er zelfs ik geloof twee jaar geleden bij de jurybijscholingsavond nog speciaal aandacht aan besteed. Het mag dus wel degelijk. Ook hebben we uitleg gekregen over de cane (of keen, in ieder geval de 'stok' aan de kant waar je geen been hebt). en als het goed is belast je je paard normaal, schijnt ook erg lekker te zitten zo''n zadel. Heb het alleen nog nooit zelf in de ring gehad.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:35

Ik vroeg me ook af of je je paard dan niet scheef belast, maar toen bedacht ik me dat die dames vroeger ook niet altijd zelf hun paard reden. De paarden werden door stalknechten getrained en ik neem aan dat die met een gewoon zadel reden. Maar dat is gewoon mijn eigen logische verklaring, misschien zit ik er wel helemaal naast.

Enneu, wat is een sandwich?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:40

Witte boterham met iets erop (volgens mij moet er komkommer op?) ...schuin doorgesneden:

Afbeelding

Ik heb weleens gehoord dat de jury er naar vroeg. Ik heb ook verhalen gehoord dat er mensen waren die er een bij zich hadden, alleen was die niet echt eetbaar meer (nog van de wedstrijd daarvoor). De jury vroeg daarop een van de ruiters er een hap van te nemen...

Jakkie.....gril.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:43

Ik vind het wel wat hebben. T ziet er leuk uit.
Lijkt me best gaaf om het eens te proberen!!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:53

Cassidy schreef:
Witte boterham met iets erop (volgens mij moet er komkommer op?) ...schuin doorgesneden:

[image]

Ik heb weleens gehoord dat de jury er naar vroeg. Ik heb ook verhalen gehoord dat er mensen waren die er een bij zich hadden, alleen was die niet echt eetbaar meer (nog van de wedstrijd daarvoor). De jury vroeg daarop een van de ruiters er een hap van te nemen...

Jakkie.....gril.



huh? Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:51

Bij het rijden van achttallen/caroussel in Dameszadel horen de dames en heren een zadeltas bij zich te hebben met een sandwich erin. De jury kan vragen of ze de sandwich mogen zien. Maar als iemand nu een boterham met leverworst maakt en die drie weken in die tas laat zitten (onder het motto, ik heb toch een sandwich mee, ook al staat er de schimmel op) kan het dus goed zijn dat men je vraagt om er een hap van te nemen. Van je beschimmelde sandwich dus. Weiger je dan , kost het je je plaats of krijg je strafpunten. Gemeen he? Haha!