Samsam met tegenliggervrees op concours!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Samsam met tegenliggervrees op concours!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 22:02

Samsam is laatst op concours erg geschrokken van een aangalopperende tegenligger. Hij draait dan om en sprint weg. De proefjes gingen toen nog wel goed (weinig tegenliggers in de ring).
Maar thuis in de buitenbaan lag Son er vorige week bijna af. In de binnenbaan ging het wat beter en de laatste dag zelf niet (bep. paarden reageert hij ook meer op).

Met losrijden vorige week zaterdag in Wijhe was het heel rustig en ging het goed, maar in de eerste proef schrok hij nogal van een tegenligger in de baan ernaast, die kwam hij nog twee keer tegen en hij is dus drie keer de baan uit geweest!! Zonder stuur en rem....... resultaat 149 punten. De tweede proef was er geen deelnemer in de ring ernaast, maar galoppeerde hij van de stress verkeert aan, maakte sonja een volte bij de verkeerde letter en maakte ik een fout met lezen, toen ging er ook nog een kerel met een rammelende container langs zijn ring, weer een onderdeel naar de stinkmoddern en dus 151 punten.

Gister was de tweede wedstrijd voor de selectie en ging get er dus weer om. Ik had geen zin in gedonder en heb me afgemeld (mag toch niet naar de gelderse) Sonja had hem thuis al losgereden en toen (5 min) naar het wedstrijdterrein gereden en naar de ring, ze had graag nog even rond willen sturen, maar moest er direct in.
Op zich ging het best goed, maar achter A waren de springers aan het losrijden en daar was hij nog wel wat kijkerig op, maar hij is niet echt geschrokken en ze heeft op 1 incidentje na toch een redelijke proef kunnen rijden.

Helaas waren de 166 punten goed voor een 8e plek en dat is (nog) niet genoeg voor afvaardiging naar de Gelderse. Over drie weken is nunspeet en dan hoop ik dat hij weer een beetje de oude is en ze alles uit de kast kan halen!


Afbeelding
Mijn vriend maakte de pics en had meer oog voor Sam dan voor mijn zus!!

Afbeelding

Afbeelding
Hier sta ik voor te lezen en zie je hoe samsam zich opdrukt bij de A (waarachter het spring losrijterrein is)

Afbeelding
Bijna 4-kant

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:05

Ziet er goed uit hoor Mooi paardje Lachen

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:59

Ik denk dat jullie met een 1e (in Apeldoorn waren jullie toch eerste?) en een 8e plek toch een eind komen in de selectie. Helaas is het aantal startplaatsen voor de gelderse nog steeds niet bekend.......

Verstandig dat jullie eerst thuis hebben losgereden, want het was iig 's ochtends erg druk met losrijden: ik heb eerst maar een tijdje naast de Z-ringen losgereden; daar was wat meer ruimte.

Wat dit jaar wel heel netjes was, was de snelheid waarmee de prijuitreiking ging: Vaassen stond er altijd een beetje om bekend dat dat zo ontzettend lang duurde. Maar zaterdag had de laatste rond kwart voor een gereden, en de prijsuitreiking was al om 2 uur OK dan!

Wat wel jammer was, was dat veel mensen eerst hun 2e proef moesten rijden, en dan pas 3 kwartier later de 1e (selectie) proef. Veel paarden (en dus ook de mijne) hadden met die warmte de pijp dan toch wel een beetje leeg. Resultaat: 175 punten en een 1e prijs in de 2e proef Lachen , en 157 punten en ergens in de middenmoot in de selectieproef Huilen

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 09:46

Gefeliciteerd, jammer van de selectie. Hoe had je het in Apeldoorn gedaan?

Ik las in je profiel dat je merrie drachtig is van Special D! Leuk man, we hebben een heel knap veulen van hem op stal en de merrie wordt nu ook weer door hem gedekt!

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:12

In Apeldoorn was ik 8e; moet ik in Nunspeet maar heel goed rijden Haha! .
Nadeel is alleen dat ik daar als 1 van de eersten zal moeten starten. Hoewel dat met erg warm weer ook weer een voordeel kan zijn...

Leuk dat jullie ook een Special D veulen op stal hebben, en er zo tevreden mee zijn! Ik ben erg nieuwsgierig naar alle Special veulentjes van dit jaar; als het even kan ga ik dan ook zeker naar de afstammelingenkeuring dit jaar.
En ik ben natuurlijk ook erg benieuwd wat er volgend jaar bij Rigaud uitkomt; ik hoop met Special een veulen te fokken dat iets meer bot heeft dan Rigaud, en wat meer kracht in de beweging: Rigaud kan erg fijn en chique bewegen, maar zou net iets meer power kunnen gebruiken.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:41

Dat heeft die van mij dus ook. Die kan zich helemaal rot schrikken als er een paard tegemoet komt. En als Otje schrikt draait hij zich niet alleen maar om...Clown
Het is heel irritant, zeker in drukke springlosrijbakken. Als er paarden langs hem lopen of springen schrikt hij namelijk ook.

Ik had er in Ede met mijn dressuurproef ook wat last van...Ik moest tussen M en C in draf en ineens stond ik weer op X Bloos Tegemoet komend paard in de ring ernaast Clown

Misschien gaat het wel weer over en heeft hij gewoon een puberperiode Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:03

Dat is echt vervelend, veel oefenen, dan leert ie wel dat er niks gebeurt. Gelukkig heeft de mijne er geen last van. Ik reed pasgeleden mijn proefje, terwijl het paard in de ring langs me me flink bokkend tegemoet kwam. Veel paarden zouden zijn weggesprongen. Sundance legt even haar oren in de nek, zo van "waag het dichterbij te komen" en loopt vrolijk door. Daarna liep er ook nog een vrouw de ring in waar we nog maar net langs af konden. Ook toen keek ze niet op of om.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 11:41

Kelan schreef:
In Apeldoorn was ik 8e; moet ik in Nunspeet maar heel goed rijden Haha! .
Nadeel is alleen dat ik daar als 1 van de eersten zal moeten starten. Hoewel dat met erg warm weer ook weer een voordeel kan zijn...

Leuk dat jullie ook een Special D veulen op stal hebben, en er zo tevreden mee zijn! Ik ben erg nieuwsgierig naar alle Special veulentjes van dit jaar; als het even kan ga ik dan ook zeker naar de afstammelingenkeuring dit jaar.
En ik ben natuurlijk ook erg benieuwd wat er volgend jaar bij Rigaud uitkomt; ik hoop met Special een veulen te fokken dat iets meer bot heeft dan Rigaud, en wat meer kracht in de beweging: Rigaud kan erg fijn en chique bewegen, maar zou net iets meer power kunnen gebruiken.


Afbeelding
Special D X Amulet

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:54

Sam wordt steeds stoerder. Wat een krachtpatser is het!

Tegenliggervrees is echt heel vervelend (ken het probleem ). En 8e worden met 166 punten? Dan was er wel heeeeel goed gereden!

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:04

Samsam schreef:
[image]
Special D X Amulet


Wat een prachtig veulen SamSam!
Als Rigaud volgend jaar ook zo'n veulentje krijgt, ben ik meer dan dik tevreden!
Maar voorlopig eerst nog maar even lekker wedstrijd rijden, het gaat nu zo lekker dat we waarschijnlijk in Oldebroek ons L2 debuut gaan maken.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:10

Dat is inderdaad een rotprobleem. Mijn vorige paard had er ook last van nadat hij een keer een tik van een ander paard gekregen had. Met veel geduld is het gelukkig bij hem op den duur zo goed als over gegaan. Misschien kan je eens afspreken om met iemand samen in de bak te gaan rijden die steeds dichter bij je langs komt om zo langzaam maar zeker het vertrouwen weer terug te krijgen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:08

Jammer dat het zo gaat!!
Succes in Nunspeet!!! hopelijk kan ik dan ook weer!!
Was vorige selectie nl 3e *LOL*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:43

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn ook 5 jarige ruin! Ik probeer dus nu elke keer een rustig plekje te zoeken waar ik eerst ff los kan rijden (desnoods tussen de trailers) Ik heb ook een tijdje gedaan dat ik heel vroeg of heel laat kon starten zodat ik lekker rustig in kon rijden, maar nu zit ik toch weer in een fase dat ik weer meer de confrontatie opzoek. Wel ga ik dus eerst nog ff de rust opzoeken, maar als ik m op heb gepakt zoek ik de drukte op. Gister deed ik dit ook op concours en dit ging goed. totdat ik ff ging stappen en er een druk bont paard langskwam. toen ging ie weer overal naar kijken. Ik heb dara dus van geleerd dat als ik in de drukte rijd ik hem ookmeteen aan het werk moet houden zodat ie niet de tijd heeft om op te gaan letten.

Weet jij ook de oorzaak van dat schrikken?? Bij mij komt het door een vrouw op de rv die rijd met een heeele lange zweep. Sydney heeft een paar keer een tik van haar zweep gehad en sindsdien werd het alleen met erger met he schrikken. Ik kan nu thuis ook niet meer met zweep rijden, want ook hier is ie bang voor geworden. Mijn tip is dus. Zoek de confrontatie op en wat bij mij ook helpt is zelf brutaal rijden.

Als ik nu in mijn proef zo uitkom dat ik iemand tegen ga komen leg ik mijn benen er al goed aan om te zorgen dat ie door blijft lopen en zich niet om gaat draaien of opzij springt!

Succes ermee!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:00

Ik merk vaak ook dat als ik heel erg op de andere ruiters let, mijn vroegere pony dit dan ook eerder deed. Op het moment dat ik ging rijden zo van niemand doet mij was, keek hij nergens meer naar.