Hij is weer steeds zo vervelend!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Hij is weer steeds zo vervelend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 23:50

Ik word er echt gestoord van hoor. Bij elk nieuw dingetje moet ik eerst het 'gevecht' aangaan met mijn paard. Zo is het nog bij elke oefening gegaan en als je er een keer doorheen bent doet ie er gelukkig ook nooit meer moeilijk over. Vorig jaar zijn we op een ander trainingssysteem overgegaan en dat heeft hij best moeilijk gevonden.
Het kromme is....alle oefeningen, behalve changementen (daar zijn we nog niet aan toe) doet hij prima nu, dus die gevechten zijn geweest.
Maar nu zijn we dus bezig hem nog wat sneller in het achterbeen te krijgen en wat meer van de grond te laten draven....waarbij hij dan wel over de rug moet blijven. Nou, daar gaan we dus weer!!!
En het is niet dat hij het niet snapt, want de ene dag ben je in 20 min klaar met rijden, omdat hij het helemaal geweldig doet en de volgende dag heb je het alleen maar met hem aan de stok.
Het vervelende is dat hij het bit vastpakt en met je gaat rennen, waarbij hij echt nergens respect voor heeft, zelfs niet voor het schrikdraad! We hebben alle mogelijke benaderingen al geprobeerd om het gevecht te voorkomen, maar het lijkt haast alsof hij de grens zoekt. Ben je een keer goed boos geworden, dan kan het opeens wel!!!!! Ik ben echt geen softe, ik sta al helemaal niet alles toe, maar hij krijgt ook niet zomaar op zijn donder. Ik prijs hem ook de hemel in als het goed gaat, daar is hij ook heel gevoelig voor. Maar dit vind ik echt niet leuk meer, je kunt er gewoon geen peil op trekken. Nou zit ik te balen en vrees ik dat dit nooit gaat lukken, maar zo is het bij alles gegaan.
Dit is eigenlijk meer een uiting van balen, balen en nog eens heel erg balen..... Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:12

Ik denk dat hij gewoon een paard is met een moeilijk karakter. Ik kan je alleen maar troosten met het feit dat de moeilijksten vaak de besten zijn. Ik zou ook het gevecht niet te veel vermijden, want dan krijgt hij zijn zin. Helpt het als je er een slof aan hangt om te voorkomen dat hij in de oefening er vandoor gaat? marillion ziet het zo:
jij vraagt hem iets dat hij te moeilijk vindt, waardoor hij een probleem heeft. paarden kennen maar 1 manier om een probleem op te lossen: vluchten, er vandoor gaan. Het is ontzettend moeilijk maar je mag niet kwaad worden op hem. WElke oefening wil je hem nu eigenlijk gaan leren? Trouwens, Paddy reageert ook een beetje zo hoor.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 18:39

Hoi Desiree,

Je hebt gelijk, je snapt 'm precies. Ik weet ook zelf precies wat het probleem is, maar het is zo moeilijk om rustig te blijven.
Ik leer hem nu niet een specifieke oefening, alle oefeningen beheerst hij, alleen de changementen niet, want die doe ik nog niet met hem.
Maar bij de meeste oefeningen, behalve de appuyementen heb ik dit ritueel met hem doorlopen.
Het begon ermee dat hij laag/rond/diep moest, dat kende hij niet en leverde verzet op. Toen dat erdoorheen was en hij merkte dat het eigenlijk een stuk comfortabeler voor hem was, ging het prima. Maar toen moesten ook de zijgangen op die manier.
Voor een proef doet hij de oefeningen prima, want dan mag hij meer opgerichter lopen, hij blijft ontspannen tonen, maar is het niet, het plaatje toont, de oefening is goed en ik rijd mijn puntjes wel. Maar thuis wil ik hem er wel op blijven trainen. Hij moet over zijn rug zijn. Dat gaat nu goed. Nu gaan we dus weer een stapje verder. Verzamelen op die manier ging prima. Nu willen we alleen nog wat meer verzamelen, meer van de grond draven EN daarbij over de rug blijven. Hij maakte gisteren dus heftige problemen met het achter wat dalen in de overgang en netjes achter vertrekken. Een en al verzet. Heb er idd een slof bijgepakt, puur tegen het rennen. Maar hij kent het wel al, dus dat is het gewoon niet.
Nou, vandaag ging ik er al wanhopig op...bleeeeh...weer zo'n gevecht en nou kon ik dus met 20 min stoppen...braaaaaaf! Eergisteren was dat ook al zo, maar gisteren had ie de bokkepruik op. In mijn les doet hij het ook, mijn instructrice heeft al aardig wat donderstenen gehad, maar de mijne slaat alles. Het vreemde is, dat hij het verder supermakkelijk oppakt allemaal, hij geeft zich alleen niet zomaar gewonnen.....
Je merkt het in feite al als ie van stal komt: narren met het poetsen, narren met de deken. En gisteravond toen ik de deken ging verwisselen kon ik nog een trap krijgen ook, ik kon nog net wegspringen. Dan krijgt hij wel op zijn donder, maar het doet hem op zich weinig.
Ik straf hem wel als hij zo onbeschoft door mijn hulpen heen loopt. Maar ik beloon ook continu met stem en klopjes, als hij het ook maar een beetje goed doet. Hij is heel gevoelig voor belonen en hij is ook ontzettend snel beledigd. Dat is het ook....geef je een ophouding, loopt ie er doorheen dan geef ik een ferme ophouding, dan is hij meteen beledigd en dan wil ie dus gaan rennen.
Maar wat ik al zei...de oefeningen zelf zijn het probleem niet, het zijn de puntjes op de I, in zijn beweging dus, die hij vervelend vindt...

Groetjes Suzanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:23

Een dominant heerschap dus, als ik dat zo lees. Het kon een merrie zijn, grinnik. Ja, rustig blijven is verschrikkelijk moeilijk omdat ze op zo'n moment het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen. En TOCH moet het, want blijf je niet rustig ben je bij voorbaat verloren. Ook iones moet nu meer van de grond gaan draven, ik drijf hem bij, en hij lost zijn probleem op door onder mij weg te lopen, door de zit en teugelhulpen heen. Hij gaat er op zijn subtiele manier vandoor; alles wat ik er in stop laat hij van voren uit wegvloeien, i.p.v. dat hij hetzelfde ritme en tempo blijft houden en meer van de grond gaat komen. het is niet zo dat hij zijn hoofd omhoog doet en wegrent maar hij loopt wel onder mij vandaan. Iones is slim, hij wordt niet boos, maar hij opent zijn trucendoos. Soms moet ik hem echt op de rem zetten, zodat hij dan leert naar mijn hulpen te luisteren en die niet te negeren. HIj wordt overigens wel steeds cooperatiever in verhouding met een paar jaar terug.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:06

Ik herken het ook hoor.
Ookal zit ik pas op de onderste tree van de enorme ladder.
geduld is een schone zaak... Ik heb toch veel geduld, maar soms kan ik hem wel *&%$#&^% !!!! maar ja, ook dan moet je rustig blijven,...
Hem de hemel in prijzen is heel goed. Ik doe het ook, en ik merk aan Peru dat hij daar gevoelig voor is, net zoals de jouwe.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 17:17

Klopt Desiree; Marillion begon ook met het van voren iets onder je uit lopen. Liep ie achter prachtig hoog van de grond, en van voren 'normaal'. Maar dan gebeurd het dus....als ik dan wat fermer ben met been en hand, dan wil ie echt weg.
Maar met hetzelfde gemak loopt ie zomaar 10 min aan een stuk zo van de grond te draven, mooi in de aanleuning, mooi over de rug en ontspannen. Het dubbeltje kan alleen net zo goed de andere kant opvallen en dan begint hij dus vooral bij de aanzet te klieren.....puur het netjes dalen achter en achter vertrekken. Het van de grond draven op zich gaat wel, maar hij wil graag voor vertrekken, met zo'n huppeltje, en dan meteen daarna dalen en van de grond draven. Maar ja...ik wil 'm vanaf de overgang goed hebben.
Nou ja, hij was gisteren zo braaf, dat ik hem vandaag een dagje het land in heb gedaan...ff rust..... Het is ook jammer dat ik hier op zich niet zo fijn buiten kan rijden, het bos is toch nog een half uur stappen. Wat met dit weer niet zo'n prettig vooruitzicht is....

Groetjes Suzanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:30

zijn we gistern in de les dus mee bezig geweest, vooral naar de middendraf toe van achteren uit vertrekken. Ik moest doseren want iones was super licht voor het been, rustig opbouwen dus en niet wegschieten. dus voor ook niet de hand wegsteken zoals ik dan vaak doe. Het gevaar is, als ik hem niet van achter uit laat vertrekken, dat hij zijn rug weg gaat drukken. ik heb zaterdag as wedstrijd, ik hoop dat hij dan iets laat zien van wat hij gisteren liet zien....