Schelpen paden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Schelpen paden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 12:25

ik heb misschien een domme vraag maar mag je ook op schelpen paden rijden?
De berm is altijd het beste en de weg altijd het slechtste, maar de schelpen paden (voor de fietsers) die zitten er toch wat tussen in vind ik.
Je zakt er niet 15 cm in weg zoals bij de bermen.
ze zijn zachter dat de gewone wegen, en er groeit vaak ook gras over.

geef je mening..

P.S bij ons in het bos en natuurgebied zijn bijna alleen maar schelpen paden, in het bos heb je wel ruiterpaden maar die staan half onderwater omdat langs de sloten liggen, de paarden kunnen er trouwends ook makkelijk inglijden als ze net om een water plas heen willen.
En ik heb al een "sloottrauma" van vorig jaar over gehouden toen ik met paarden en al in de sloot ben geflikkerd, en mijn paardje er niet meer uit kon! ze heeft er 3 kwartier in gelegen, met haar voorbenen op de kant en haar achterbenen vast in de modder op de boven van de sloot!
Laatst bijgewerkt door Stacy S op 11-02-02 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:14

Ik heb eigenlijk nog nooit van "schelpen paden" gehoord. Haha!
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Verward

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:29

Volgens mij mag het wel hoor! Ik doe het in ieder geval wel altijd. Als het niet mag zal ik me diep schamen. Schijnheilig Ik zorg in ieder geval wel altijd dat de fietsers geen last van me hebben, maar die komen er toch niet zo vaak langs, dus dat is niet zo'n groot probleem. Ik ben er ook nog nooit op aangesproken. Ik vind wel dat Foxy een beetje moeilijk loopt op die paadjes (bij ons tenminste want daar ligt een flinke laag schelpjes) omdat hij een beetje gevoelige hoefjes heeft. Ik ga er dus ook niet zo vaak meer langs.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:55

Als het een fietspad is mag het eigenlijk niet, maar soms is het het enige alternatief. Bij ons stopt het ruiterpad bijvoorbeeld ergens bij een schelpenpad en gaat het ongeveer 250 meter verder weer over in ruiterpad. Toen hield de politie me een keer aan dat ik daar niet mocht rijden(fietspad!). Waarop ik vroeg hoe ik dan weer op het ruiterpad moest komen Schijnheilig MIJN paard kan namelijk nog niet zo goed vliegen *LOL*
Ik mocht wel doorrijden Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:07

Het mag natuurlijk niet, want het zijn meestal fiets of wandel paden.
Maar als je bedoelt of het slecht is voor je paard?
Nee hoor, helemaal niet. Het is niet zo hard als steen, alleen moet je goed oppassen dat de schelpjes niet nieuw zijn opgebracht. Dan is het allemaal nog los en blijft het onder de hoeven zitten.
Goed uitkrabbeb is ook nodig na je erover gereden hebt. Bij Isolda blijven er vaak kleine stukjes in de witte lijn hangen.

Ik rijd er wel op, maar probeer zo veel mogelijk geen schade aan te richten. Galoperen is uit den boze, want dan ploeg je het weggetje helemaal om. Je wilt tenslotte ook niet dat ze gaan controleren ofzo Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Schelpen paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:22

Stacy S schreef:

De berm is altijd het beste en de weg altijd het slechtste



Waar slaat dit dan op? Vooral over het woordje 'altijd' struikel ik. Stappen op de harde weg is het allerbeste dat er bestaat voor paardenbenen! En ik heb al meerdere malen een paard lelijk kreupel zien worden door het rijden in een (te zachte) berm.

Maar goed, stappen op een schelpenpad kan wel, draven heel voorzichtig en rustig, maar galoperen absoluut niet!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:39

Hier is het schelpenpad ook fietspad, maarreh zodra ze het bos gaan draineren zullen we er niet meer op rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:51

Ik rij in het duingebied ook regelmatig op schelpenpaden. Als er geen ruiterpad is, mag je gewoon op het fietspad.
Ik kijk daarna altijd wel goed de hoeven van m'n paardje na, want die stukjes kunnen flink in de witte lijn gaan zitten.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 16:30

kan denk ik geen kwaad als je naderhand toch zijn hoeven goed schoon maakt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:06

Degene die hun ruiterbewijs hebben behoren dit te weten: Schelpenpaden zijn voor wandelaars en fietsers en niet voor de ruiters. Misbruik van deze faciliteiten kan ertoe leiden dat hele gedeeltes voor ruiters afgesloten worden. Dus gedraag je een beetje, en rijdt niet op schelpenpaden. Blijf op de ruiterpaden, ook al zijn ze modderig, en verziek het niet voor een ander.

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:18

Wij hebben geen ruiterpaden! Dus bij ons rijd ook bijna iedereen over de schelpenpaden. Je mag eigenlijk ook niet op het fietspad, maar op de autoweg is de max snelheid 60 dus rijden de meeste daar 120, bij ons is vaak toch het veiligst om met je paard over de schelpenpaden te rijden. Meeste agenten knijpen ook wel eens een oogje dicht Knipoog

Alleen vind ik niet dat je er moet gaan scheuren, als er iemand over heen loopt moet je wel kunnen uitwijken. Rekening houden met de medemens. Zeker als het eigenlijk niet mag. Schijnheilig

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:05

met het rijden op schelpenpaden maak je het hele pad stuk, de hoeven (en ijzers zijn helemaal een ramp) slaan erg makkelijk gaten in het pad, het mag volgens de regels ook niet en ik denk ook niet dat je de andere wel legale gebruikers er blij mee maakt.
ik ben zelf ook niet blij als ik weer eens in een vlot drafje een bocht om ga op een ruiterpad en plotseling wandelaars zie verschijnen waardoor ik vervolgens de berm in moet springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:27

Cassidy schreef:
Degene die hun ruiterbewijs hebben behoren dit te weten: Schelpenpaden zijn voor wandelaars en fietsers en niet voor de ruiters.


Bij ons in het duingebied zul je er wel overheen moeten om op de ruiterroutes terecht te komen. Moet ik mijn paard dan op m'n rug dragen, of met de veewagen over het fietspad rijden? Dan lijkt rijden me toch het beste alternatief.... Dat je dat rustig doet en niet de boel aan gort rijdt, lijkt me niet meer dan normaal....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:36

Zoals ik al eerder schreef, het mag niet maar als het ruiterpad een paar honderd meter onderbroken is zul je wel moeten...Ik kan niet vliegen *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:44

Ik heb het in dit geval over de mensen die zeggen dat ze de schelpenpaden gebruiken omdat het ruiterpad te modderig is. Indien er geen ander mogelijkheden zijn, zou ik voorzichtig in stap over een schelpenpad gaan. En als de mogelijkheid er is, er zo snel mogelijk weer vanaf...

Je kunt wel eigenwijs zijn en zeggen dat je het dan toch lekker blijft doen. De mogelijkheden voor de ruitersport zijn al niet zo groot en het worden er steeds minder...verziek het niet voor jezelf en voor een ander...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:51

Ok *LOL* Ik stap altijd wel netjes, ik vond alleen die politieagent toen heel idioot doen Haha! Had zeker een slechte dag ofzo Verward Party!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:37

Hai Stacy, ik reed ook altijd buiten over de schapendijkjes en De Wilgen en Boornbergum. Eigenlijk is het schelpenpad verboden omdat het fietspad is, en je rijd het ook snel kapot als je er op draaft of galoppeert (wat ik je niet aan zou raden) Meestal probeer ik zoveel mogelijk in de berm te rijden of op de begroeide/ overgroeide kantjes. Als je netjes stappend aan de kant gaat voor wandelaars en fietsers en de boel niet stuk rijdt of onder laat poepen dan vallen de reacties meestal wel mee Haha!

Maar verpest het niet voor andere ruiters! Knipoog Misschien kom ik je nog eens tegen!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:07

Dit bewijst maar weer dat shetlanders idiaal zijn, want die maken met een hoefjes niks stuk Haha! .

Maar opzich kan het niet zo veel kwaad maar controleer wel de hoeven goed na de tijd!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:59

Hier moet je zowiezo over een gedeelte schelpenpad heen om in het bos te komen. Als het bos te modderig is ga ik niet buiten rijden simpel zat Lachen

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Schelpen paden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 14:45

carola"]
[quote="Stacy S schreef:

De berm is altijd het beste en de weg altijd het slechtste



Waar slaat dit dan op? Vooral over het woordje 'altijd' struikel ik. Stappen op de harde weg is het allerbeste dat er bestaat voor paardenbenen! En ik heb al meerdere malen een paard lelijk kreupel zien worden door het rijden in een (te zachte) berm.

[/quote]


sjonge jonge wat moet ik dan zeggen de berm is meestal het beste, behalfe als hij nat is, en als hij zacht is, als hij nat en zacht is, als hij ongelijk is , als hij nat en ongelijk is, als hij zacht en ongelijk is, als hij nat zacht en ongelijk is.

en de wegen zijn erg slecht, behalfe als het een zand weg is of als het een weg is waar gras onder heen groeit, en als.... blablablablablabla.

zo beter?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Schelpen paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:57

Stacy S"]
[quote="carola"]
[quote="Stacy S schreef:

De berm is altijd het beste en de weg altijd het slechtste



Waar slaat dit dan op? Vooral over het woordje 'altijd' struikel ik. Stappen op de harde weg is het allerbeste dat er bestaat voor paardenbenen! En ik heb al meerdere malen een paard lelijk kreupel zien worden door het rijden in een (te zachte) berm.

[/quote]


sjonge jonge wat moet ik dan zeggen de berm is meestal het beste, behalfe als hij nat is, en als hij zacht is, als hij nat en zacht is, als hij ongelijk is , als hij nat en ongelijk is, als hij zacht en ongelijk is, als hij nat zacht en ongelijk is.

en de wegen zijn erg slecht, behalfe als het een zand weg is of als het een weg is waar gras onder heen groeit, en als.... blablablablablabla.

zo beter?
[/quote]

nou niet flauw gaan doen stacy, je snapt best wat ze bedoelt.
ik vatte het net zo op als carola.

je had het gewoon beter moeten uitleggen. kijk, galoperen op een harde weg is natuurlijk nooit goed, snappen wij ook wel.
maar het is niet ALTIJD slecht.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 21:50

Bovendien, het is niet behalfe...maar BEHALVE.....altijd! Knipoog

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 11:22

wat een gezeur zeg