Hoe dit veulen een halster om te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Hoe dit veulen een halster om te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 18:03

Ik verzorg een aantal paarden, waarvan een Fries en haar veulen. Dit merrie veulen is inmiddels ongeveer 2 maand oud.
In het begin was ze vrij schichtig. Ze staan met zn allen, met een haflinger en haar veulen en een enter hengst, in een weiland.

Het veulen is nu vrij mak. Ik kan haar poetsen, voetjes optillen (voor) en ze komt ook naar me toe.

Maar ja, dan komt op een gegeven moment het onderdeel halster. Ik weet dat ik er niet al te vroeg bij was, maar de eigenaar zou me een halster geven, maar aangezien hij die niet kon vinden, heb ik er zelf maar een gekocht.

Ik heb er 3 dagen lang, 3 uur bijgezeten. Eerst wachten tot ze naar me toe kwam, laten snuffelen e.d. Dat ging allemaal goed. toen voorzichtig geprobeert hem om te doen. Dat ging dus niet.

De volgende dag eerst rustig een beetje gepoetst. toen het kopstuk losgemaakt, zodat hij niet over haar ogen e.d. hoefde. Ging ook niet. Toen eerst weer met rust gelaten, later het hele halster los gehaald en geprobeerd eerst om haar hals te doen. Ook dit wilde niet lukken.

Sindsdien nog een paar keer rustig geprobeerd, maar zodra ze je nu met dat ding ziet, komt ze niet meer.

Apart zetten in bijv, een stal is ook geen optie.

Wie heeft er tips voor mij???

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl



Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:08

neem eerst gewoon een touw ofzo, raak haar er overal mee aan, en beloon haar, zowel over haar rug, hals, kont, nek, hoofd, als ze al snoepjes enzo eet, geef dan regelmatig een snoepje, of brood ofzo
na een tijd je doe je die terloops rond haar hals, en er direct weer af en verder doen over haar lichaam, en dan laat je een tijdje over de hals
en ook terloops es over de neus, zodat ze een soort halstertje omheeft, en laat ook weer direct los
dan neem je het halster, doe enkel het stuk achter de oren los
doe dan ook weer over het gehele lichaam, en terloops doe je het even vast rond haar hals, en zo werk je verder totdat je het probleemloos over de neus kan schuiven, en dan maak je het kopstuk vast
ondertussen babbelen ertegen,belonen, snoepjes geven
niet dwingen! vragen...

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:08

Wij hadden ook een shetveulentje die we nooit een halster opkregen, maar das dan heel simpel, zorg dat je m insluit met minsten 2 personen, de 1 tilt m op en de ander doet t halster vast en klaar is kees! Tong uitsteken:D Maar dat gaat vast niet bij dit veulen, misschien kun je haar gewoon met de moeder in de stal zetten en dan haar rustig proberen in te sluiten??

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:08

wel in de stal doen, in de wei heeft ze teveel ruimte, bind ev. de moeder vast, zodat ze er niet achter kan kruipen

edit: domme D/T fout Bloos!
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 27-06-04 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:09

marije1987 schreef:
Wij hadden ook een shetveulentje die we nooit een halster opkregen, maar das dan heel simpel, zorg dat je m insluit met minsten 2 personen, de 1 tilt m op en de ander doet t halster vast en klaar is kees! Tong uitsteken:D Maar dat gaat vast niet bij dit veulen, misschien kun je haar gewoon met de moeder in de stal zetten en dan haar rustig proberen in te sluiten??

marije: dat is dus geen goede oplossing, daarmee dwing je het veulen, en zal ze het nooit leuk vinden als je met haar hoofd bezig bent, resultaat: binnen 4 jaar heb je een paard dat je zen bit bijna niet inkrijgt doordat het gedwongen is
ga je je paarden zo allemaal dwingen?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:10

Hahaha daar ben ik weer *LOL* jou topics spreken mij wel aan denk ik Schijnheilig

Idd veel ste laat aan begonnen, maar daar kun jij ook niks aan doen, beter laat dan nooit, toch

Als je het veulen aan het poetsen of kroelen bent in een vlugge actie halster omdoen, niks voorzichtig dan ie ze allang verdwenen en sta jij weer met lege handen, zodra je je kans ziet snel dan ding om dr hoofd en redelijk strak doen, wel met een paar vingers ertussen, maar niet zo los als normaal want dan heeft ze hem waarschijnlijk zo weer af (of ze struikeld erover), zodra ze rustig is kun je het halster weer af doen.

Jammer dat het niet in een stal kan want dat gaat veel makkelijker.

Als jij gaat zitten wachten totdat het veulen 'vanzelf' haar hoofd erin stopt ben je lang bezig, snelle acties zijn positiever dan urenlang staan te mieren, tuurlijk zal het veulen verbaasd zijn en even schrikken, maar dat is snel weer over, als je het een paar keer om en af hebt gedaan, ik heb het nog nooit meegemaakt dat een veulen daarna niet meer maar mij toe wou komen of bang voor mij was, daar zijn ze veelste nieuwsgierig voor, daar mag je best gebruik van maken.
Laatst bijgewerkt door cissie op 27-06-04 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:13

dutske schreef:
marije: dat is dus geen goede oplossing, daarmee dwing je het veulen, en zal ze het nooit leuk vinden als je met haar hoofd bezig bent, resultaat: binnen 4 jaar heb je een paard dat je zen bit bijna niet inkrijgt doordat het gedwongen is
ga je je paarden zo allemaal dwingen?


Uuhm nee Boos! . Maar als je zo'n kleine hebt die telkens keihard wegcrosst en je m echt niet kunt krijgen, dan moet t wel zo, dus doe aub niet dat ik een mishandelaar ben ofzo want het is helemaal goedgekomen met het shetje en hij is nu zo lief als wat en het halster is geen enkel probleem. Dus trek niet zo snel conclusies als je de hele situatie niet kent .. Lachen

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 18:19

cissie schreef:
Hahaha daar ben ik weer *LOL* jou topics spreken mij wel aan denk ik Schijnheilig

Idd veel ste laat aan begonnen, maar daar kun jij ook niks aan doen, beter laat dan nooit, toch

Als je het veulen aan het poetsen of kroelen bent in een vlugge actie halster omdoen, niks voorzichtig dan ie ze allang verdwenen en sta jij weer met lege handen, zodra je je kans ziet snel dan ding om dr hoofd en redelijk strak doen, wel met een paar vingers ertussen, maar niet zo los als normaal want dan heeft ze hem waarschijnlijk zo weer af (of ze struikeld erover), zodra ze rustig is kun je het halster weer af doen.

Jammer dat het niet in een stal kan want dat gaat veel makkelijker.



Idd, zoals ik al zei, de stal is geen oplossing. Ik heb er al aan zitten denken om een stukje weiland af te zetten, maar dan ben ik bang dat de moeder onrustig wordt, en dat het veulen dan helemaal in paniek raakt. Dus ik denk ook niet dat dat een optie is.

Dat hele snelle erom knopen heb ik ook al geprobeert. Een nadeel, dat veulen is sneller! Haha!

En dan is het gekke: Die haflinger heeft 7 Juni haar veulen gekregen. Toen dat beestje 2 dagen oud was, was ik met dat merrie veulen en het halster bezig. Dat wilde niet lukken, dus ik zat even op de grond uit te rusten. Komt die kleine krummel eraan, begint aan dat halster te snuffelen, toen begon die mn haar op te eten??? maar goed. Ik hield dat halster een stukje omhoog, en tot mijn grote verbazing stak ie zn neus erdoor. Dus later nog een keer geprobeert, en dat halster over zn koppie getrokken. Klaar. Nu kan ik het, met enigzinds nog wat tegengestribbel, het halster elke keer om en af doen.

Waarom wil het bij hem wel en bij die merrie niet? Zou het komen omdat hij jonger is en daarom het besef nog niet zo heeft?

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:24

Dat is ook het grote voordeel van hele jonge veulens van een paar dagen oud, die zijn in hun reactie over het algemeen minder snel en een beetje dommig dan heb je ze zo aan een halster gewend, maar het veulen waar jij nu mee te maken heeft is 2 maanden oud die is een stuk manser en sneller. Als het veulen sneller is als jou dan ben je simpelweg niet snel genoeg, observeer het veulen goed en probeer dmv de houding en lichaamstaal erachter te komen wanneer het veulen aanstalten maakt om weg te komen, zodra je dit herkent kun je hem altijd voor zijn.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 18:27

Dat wordt dus weer een paar uur per dag in het weiland zitten en observeren! haha. Maar goed, je moet er wat voor over hebben. Op zich vond ik dat idee met dat touwtje van dutske ook wel goed. Alleen weet ik niet zeker of het ook met deze mevrouw gaat werken. Ze weet nu wat dat halster inhoudt, en ze denkt dat dat niet leuk gaat worden. Maar goed. Proberen kan altijd natuurlijk!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:31

Leo_American schreef:
Dat wordt dus weer een paar uur per dag in het weiland zitten en observeren! haha. Maar goed, je moet er wat voor over hebben. Op zich vond ik dat idee met dat touwtje van dutske ook wel goed. Alleen weet ik niet zeker of het ook met deze mevrouw gaat werken. Ze weet nu wat dat halster inhoudt, en ze denkt dat dat niet leuk gaat worden. Maar goed. Proberen kan altijd natuurlijk!


Je kan het idee van Dutske toch uitproberen, misschien werkt het voor dat veulen wel goed dan is het een mooie oplossing. (Je moet dan wel weten waar je mee bezig bent en niet zomaar wat aan 'modderen' dan heeft het touwtjesidee ook geen effect)

Observeren kun je ook in 10 min, door het veulen uit te lokken.

Dat 'niet leuk' worden heb je zelf in de hand hoe vaker het niet lkukt of half lukt hoe moeilijker het wordt, dat is ook 1 vd redenen dat ik voor de snelle manier ben die ik hierboven omschreef.
Het maakt in grote lijnen ook niet zo heel veel uit wat en hoe je het doet als je het maar op een eelijke manier gaat vol overtuiging en vertrouwen, Je moet jezelf van te voren niet afvragen of het zal gaan lukken, jij gaat het halster om doen en dat gaat gewoon lukken, klaar! met die houding stap je naar het paard toe.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:40

Ahh.. halster omdoen is een snel en bewust karweitje. Sla je linkerhand om de borst, met het halster aan de neusding in je had. Kopstuk is open. Een beetje aaien met je rechterhand, met jou hand om haar heen, zegmaar tegen haar hals. Neusje erin. En dan is het een kwestie van snel behendig en evenwichtig zijn. Pak met je rechthand het kopstukvlapje, wat dus los is. Zorg dat het halster niet van de neus afglijd. En dan snel vastmaken. Volg je me nog? Het is de bedoeling dat op het moment dat ze wil weglopen jij haar met je arm om haar borst kan tegenhouden.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:52

De eigenaar laten helpen, dan gaat het makkelijker. 1 het halster omdoen, de andere het veulen vasthouden/tegenhouden met 1 hadn op de borst, andere bij de kont.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:03

het probleem is ook, bij een veulen van 2 maanden, dat kun je niet zo gemakkelijk meer tegenhouden, behalve als je hem in een hoek kan dringen dat die niet meer weg kan, maar dat vind ik geen zon geslaagd idee
als je het vlug kan ja, dan is het vastpakken, halster om en los,dan is dat 2 minuten stress, maar als je het vastpakt, veulen trekt zich half los, je krijgt het halster niet aan etc. dan is dat al veel langer stress, en nog minder leuk voor het veule,n
daarom mijn idee om het haar uit vrije wil te laten doen, geen stress, en ze is het zich toch niet bewust...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:19

Uit vrije wil is heel leuk gezegd maar waarom zou een veulen zich uit vrije wil een halster om laten doen?
Het is nieuw, dus is het eng.
Veulen gewoon goed klem zetten in een stal en een paar keer achter elkaar het halster om doen en weer af.
Dan is het niet meer nieuw en niet meer eng.

Gewoon een keer met 2 man doorpakken en daar wordt een veulen echt niet bang van...
Hier heb ik ze wel eens met de moeder samen in een opvoelbox moeten zetten voordat we er bij in de buurt konden komen.
10 minuten later liet het veulen zich makkelijk halsteren.

Er achteraan blijven lopen in de wei is ook een hele goede les: hoe het niet moet.
Veulens vinden dat best leuk hoor, zo'n mens die achter je aan blijft lopen en steeds chagarijniger wordt...

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:27

Die van ons is ook zo'n verveel, gewoon met 2 man de box in, en zorgen dat je hem te pakken krijgt, die van ons ging de lucht in meestal dus eentje "hing" meestal om z'n nek om dat te voorkomen en de ander deed het halster om.
Daarna was er niets meer aan de hand.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:58

ik ben het helemaal eens met beide Marije's. Aanpakken die hap. Niet erachter aan gaan hollen, wordt het alleen maar banger van. Insluiten en omdoen. Knipoog

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:43

MarijeR schreef:
Uit vrije wil is heel leuk gezegd maar waarom zou een veulen zich uit vrije wil een halster om laten doen?
Het is nieuw, dus is het eng.
Veulen gewoon goed klem zetten in een stal en een paar keer achter elkaar het halster om doen en weer af.
Dan is het niet meer nieuw en niet meer eng.

Gewoon een keer met 2 man doorpakken en daar wordt een veulen echt niet bang van...
Hier heb ik ze wel eens met de moeder samen in een opvoelbox moeten zetten voordat we er bij in de buurt konden komen.
10 minuten later liet het veulen zich makkelijk halsteren.



Zo heb ik het ook gedaan en heb nu een heel brave jaarling en iedereen kan haar pakken en mee laten lopen Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:49

ik zou het veulen ook insluiten in een stal, met z'n tweetjes en gewoon het halster omdoen. Dat veulen heeft nu al door dat als hij sneller is er onderuit kan komen, en zo gaat ze steeds slimmere manieren bedenken om weg te komen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:36

wij hadden ook een veulen die dat niet wou. We kregen het met geen mogelijk om. nu staat ze in de wei en toen ze sliep hebben we het halstertje omgedaan. Nu heeft ze er geen last meer van alleen als je aan het halster zit dat vind ze niet zo leuk meer

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 10:44

Ok, even voor de duidelijkheid: Ik heb geen stal ter beschikking, helaas. Anders had ze dat ding nu wel omgehad. Haha! En het is idd heel erg moeilijk om dat veulen tegen te houden. Ik denk ook dat de eigenaar me niet kan helpen omdat hij een tijdje geleden een dubbele hernia gehad heeft, dus dat lijkt me dan niet zo'n goed idee.

Is er iemand die in veendam/wildervank of in de buurt ervan woont en mij wil helpen?

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:02

Zorgen dat de moeder bij je staat, vast met was biks ofzo. Vervolgens wachten tot het veulen komt en het heel rustig met veel gedult proberen om het halster om te doen, hoe je dit het beste aan kunt pakken kan je al wel een beetje uit de bovenstaande reacties halen.

Verder zal ik het halster als je weg gaat zeker niet om laten, helemaal niet bij zo'n schuw veulen... Dus misschien een touwtje erom laten en het veulen een poosje vasthouden zodat het aan het halster kan wennen, het belonen en vervolgens weer af doen...

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 11:39

Ja dat is inderdaad ook mijn bedoeling. De vorige verzorgster had hetzelfde gedaan bij een schuw veulen, maar kreeg hem niet weer. Dat veulen heeft een jaar met dat halster om gelopen, en zijn hoofd groeide, maar het halster niet. Gevolg was dus dat het halster kapot gesneden moest worden... Ik wil dus absoluut niet dat mij dat ook gebeurd.

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:52

sjees, een jaar dan nog!
ze konden toch wel met een paar mensen hem gevangen hebbe nen het er weer afgedaan hebben! sommige mensen toch Boos!

veel succes met je pogingen! Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:06

Ze hebben toen wel wat geprobeerd, maar ja een weiland is heel groot. Ik weet ook niet precies hoe het toen allemaal gegaan is, maar ik weet wel dat ik niet wil dat dat mij overkomt!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 44 bezoekers