zadel met luchtkussens...? goed of niet..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wel of geen luchtkussen-zadel kopen??

wel
10 (66%)
geen
5 (33%)

Totaal aantal stemmen: 15


Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

zadel met luchtkussens...? goed of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 13:27

De zadelboom van mijn zadel is te klein geworden en ik neem waarschijnlijk een nieuw zadel..Mijn paard is vrij gevoelig en nou heb ik me laten vertellen dat een luchtkussen voor zowel paard als berijder erg goed is...Heeft iemand hier ervaring mee??



ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:32

Mijn haf kreeg van een gewoon zadel allemaal bultjes op z'n rug. Ik moest met een bontje rijden.... Zodra je niet zonder bontje kan rijden, dan weet je eigenlijk al dat het zadel niet goed ligt. Daarbij heeft hij ook nog eens een enorme brede rug. Nu heb ik een bates, leren versie van de wintec met wisselbare boom en air. Hij heeft nu geen last van bultjes op z'n rug. Voor mijn paard werkt het dus erg goed!!


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:32

tuurlijk kan het wel, maar ik heb liever kussens waar iets in zit. Niet iets dat lek kan gaan. En bovendien zijn er tgenwoordig erg goede vullingen ind e zadels en gelpads werken voor alle paarden goed, geloof ik. Die beetje extra veiligheid biedt ik de paarden die ik rijd altijd. En een goed (niet vies of kapot) shabrak helpt natuurlijk ook altijd bij (gevoelige) paarden.
Ik ken wel iemand die zo een zadel had, maar ik hoorde nooit over beter dan of slechter dan een zadel met vulling, hij vond het gewoon stoer (zei hij zelf! )

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:41

mijn instructrice zei dat als je een verlkeerde houding aanneemt bij een luchtzadel dat je dt dan ook meteen merkt en je je houding dus verbeterd...
Ik had nog een vraagje: Welk zadel is duurzamer..ook in verhouding met de prijs/kwaliteit??

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:42

Sorry..ik ben nu even Oleva-lover hoor!! (Diliberty is bij Oleva lover thuis en heeft geen zin om steeds in en uit teloggen:D;))

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 12:41

niemand meer??

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:45

Ik heb ook een zadel gehad met lucht erin. In het begin lijkt het geweldig, maar als je er langer mee rijdt valt het toch tegen. Je hebt het gevoel te "zweven" boven je paard. Bovendien: als jij je gewicht naar één kant verplaatst, gaat ALLE lucht naar de andere kant. Als je diep gaat zitten, of ietsje achterin je zadel, dan gaat alle lucht voorin zitten. Ik heb het weer uit mijn zadel laten halen.

--

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:26

ik weet niet of jullie die zadels met lucht in de kussens bedoelen die een man uit canada hier in nederland promoot?
die kosten ongv. 3000 euro Ziek (nieuwste model 3500).
het lijkt me wel erg goed voor de rug van je paard, de boom daarvan is ook flexibel, zadel kan je zo dubbelvouwen Scheve mond
en je kan het zadel steeds weer aan laten passen, want de boom is ook verstelbaar in breedte.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:42

SharirBobby schreef:
ik weet niet of jullie die zadels met lucht in de kussens bedoelen die een man uit canada hier in nederland promoot?
die kosten ongv. 3000 euro Ziek (nieuwste model 3500).
het lijkt me wel erg goed voor de rug van je paard, de boom daarvan is ook flexibel, zadel kan je zo dubbelvouwen Scheve mond
en je kan het zadel steeds weer aan laten passen, want de boom is ook verstelbaar in breedte.


neee..er zijn ook gewone zadels in de omloop die met luchtgevulde kussens hebben, mijn instructrice heeft een Cliff Barnsbey en die bevalt heel goed bij haar, je zit word verbeterd en het ontlast de rug van je paard, je paard kan zijn rug optimaal gebruiken, de zadels zijn idd wat duurder maar dan denk ik meer in de richting van de 2000 euro (dat heeft zij betaald)

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:45

Babette1 schreef:
Ik heb ook een zadel gehad met lucht erin. In het begin lijkt het geweldig, maar als je er langer mee rijdt valt het toch tegen. Je hebt het gevoel te "zweven" boven je paard. Bovendien: als jij je gewicht naar één kant verplaatst, gaat ALLE lucht naar de andere kant. Als je diep gaat zitten, of ietsje achterin je zadel, dan gaat alle lucht voorin zitten. Ik heb het weer uit mijn zadel laten halen.


Ik laat mijn zadel niet met lucht vullen, maar wil een zadel kopen wat hier speciaal voor gemaakt is (Cliff Barnsbey, Bates etc..)En waarom laat je de lucht er weer uit halen als het zo goed beviel?(het is juist goed dat het zadel de verkeerde druk van je lichaam opvangt )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:45

Wat Sharir bedoelt, zijn de zadels van zadelmagiër Danny Kroetsch, die levert 'op maat'. Wat Oleva bedoelt zijn de flair-systemen die je in je bestaande zadel kunt laten bouwen.
Wat betreft het passen en 'op maat' zijn van een luchtzadel: lucht past eigenlijk altijd, je hoeft alleen maar te zorgen dat het zadel recht ligt.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:51

ja..en dat is toch goed neem ik aan??

mariannaJarig

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:53

Ik heb een zadel van wintec met een Cair-systeem of is dat niet hetzelfde.... het bevalt mij tenminste goed

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:54

dus zon zadel is eigenlijk goed als je veel paarden met hetzelfde zadel rijdt
want het past altijd (bijna)

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:55

marianna schreef:
Ik heb een zadel van wintec met een Cair-systeem of is dat niet hetzelfde.... het bevalt mij tenminste goed


Ik heb er ook een, mij bevalt ie super, maar ik weet ook idd niet of het cair systeem hier bedoeld wordt.

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:00

ik weet ook niet wat een cair-systeem is eigenlijk..maar zit er dan lucht in de kussens??en zo ja..verbeterd deze dan je houding??aan welke prijs moet je denken bij zo'n zadel?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:01

Afbeelding Deze??????

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:02

Je hebt Cair en Flair systeem. Bij het Flairsysteem zijn de kussens nog in verschillende kamers verdeeld. Bij Cair is dat dus niet en zijn het gewoon 2 grote luchtgevulde kussens.

Ik heb zelf een normaal gevuld VZ zadel en een Endurance Podium (Met western'kussens'. Maar ik rij ook een IJslander die een zadel met Flairsysteem heeft. Ik vind het verschil niet zo groot, maar ik denk dat luchtkussens fijner voor het paard zijn dan gewoon gevulde.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:47

Ik heb flair in mijn zadel zitten. Heb het in een nieuwe KN in laten bouwen.
Het bevalt mij zeer goed. Heb een paard met een hele gevoelige rug, en daar ligt het uitermate goed op.
Maar het past dus ook op meerdere paarden. Rijd nl. bijna alle paarden met mijn eigen zadeltje. Toch past het niet op alle paarden, dit komt door boomwijdte enz.
Bepaalde merken wolgevulde zadels kun je ook op veel paarden gooien, maar liggen niet optimaal. Zo is dat met lucht ook.

Het verhaal dat als je diep gaat zitten, dat de lucht zich verplaats naar voor, gaat niet op. Een flair zadel heeft 4 luchtzakjes, dus het kan nooit zo zijn dat alle lucht zich naar een plek verplaatst. Dus ook niet dat als je naar links gaat hangen, de lucht naar rechts gaat.

Je moet de zoek functie even gebruiken, er zijn nl een aantal topics over geweest.

Ik ben met lucht gaan rijden, doordat het in de ruitersportzaak waar ik werk, verkocht werd. Er waren daar veel mensen die er baat bij hadden. Maar nog meer paarden die er beter door gingen lopen.


Het cair systeem is, als ik met niet vergis, maar een heel dun laagje aan de onderkant van de kussens. Flair heeft echter nagenoeg de hele kussens opgevuld met lucht.

mariannaJarig

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:02

Mijn wintec kostte nieuw € 699,- compleet. Volgens mij is een wintec ook compleet gevuld met lucht en niet alleen het onderste gedeelte / laag. Ik heb hem nog geen week dus ik kan nog niet zeggen of ze er echt beter mee loopt maar ik zie wel lichte verbetering

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 09:23

marianna schreef:
Mijn wintec kostte nieuw € 699,- compleet. Volgens mij is een wintec ook compleet gevuld met lucht en niet alleen het onderste gedeelte / laag. Ik heb hem nog geen week dus ik kan nog niet zeggen of ze er echt beter mee loopt maar ik zie wel lichte verbetering


Oke! die prijs valt zeker erg mee! maar ik weet nou eigenlijkk nog steeds niet of dat wel het zadel is die ik bedoel... Verward vandaag komt er bij ons een zadel-deskundige langs omtekijken wat het beste is voor mijn paard en wat er aan mijn kieffer veranderd moet worden/of een nieuw zadeltje...ik zal jullie wel wat meer vertellen als hij geweest is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 15 bezoekers