Het verschil tussen stelling en buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Het verschil tussen stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 22:57

Ik zie dat deze begrippen nogal eens door elkaar gebruikt worden, terwijl het toch echt om verschillende dingen gaat, daarom maar eens een korte, maar krachtige uitleg:

Stelling: De buiging van de hals van het paard in de nek naar rechts of links. bv. bij travers.

Buiging: Het paard is gebogen van 'neus tot staart', dus helemaal, niet alleen in de nek. Het paard volgt met z'n hele lijf de vorm van bv. een volte.

Goed onthouden, nooit meer vergeten! Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:59

OK, ik zal het niet meer vergeten *LOL* (eigenlijk wist ik het al, maar straks denk je nog dat je berichtje nutteloos is Haha! )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 23:03

Ik vrees dat de mensen voor wie het echt nut heeft niet zullen reageren....... (als ze het maar lezen en onthouden Haha! )

Fouten of onwetend toegeven blijft gewoon een teer punt, voor iedereen, inclusief mijn persoontje!

Overigens bedoel ik hiermee niet dat iedereen die niet reageert gelijk onwetend is hoor!!!!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 23:06

Ik snap alleen niet waarom je travers als voorbeeld bij stelling neemt, dan heeft je paard nl.ook buiging.
Beter als voorbeeld voor stelling is wijken voor de kuit, hier is nl. geen sprake van buiging maar alleen van stelling.

Pietluttig maar dan meteen zo correct mogelijk!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 23:10

Je hebt volkomen gelijk, heb ik aan gedacht, maar bij travers is echt duidelijk te zien dat het paard kijkt in de richting van de beweging, dus dat leek me een iets sprekender voorbeeld voor een 'leek'.

Nog een toevoeging: je kunt wel stelling hebben zonder buiging, maar geen buiging zonder stelling. (om het even ingewikkeld te maken *LOL* )

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:51

klopt, je kunt ook een paard hebben dat van geen stelling heeft maar ook geen buiging, maar stelling met de achterhand... men noemt dat een scheef paard... hihihi... nee gewoon de achterhand naar binnen... Haha! Knipoog

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:03

en je hebt gelijk, ik reageer inderdaad niet.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:57

Ik heb hier dus absoluut wel baat mee,aangezien ik net begin met dressuur en ik vind het wel leuk om zulke tips te krijgen!!Dus als je er meer hebt..komt maar op!! Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:00

ignorence is bliss, en vooral niet willen leren......

Ik heb nog een goeie: welke hulpen zou jij iemand leren gebruiken om een paard niet meer met zijn kop omhoog te laten lopen?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:08

Corona schreef:
en je hebt gelijk, ik reageer inderdaad niet.


Bleeh.....wat heb jij zeg! Moeite om een ander zijn mening of zelfs dat een ander wel eens gelijk zou kunnen hebben???? Bad Attitude noemen ze dat. Wederom reageer je weer terwijl je zegt dat je dat niet doet Verward

Margreet, het was een verhelderende uitleg, ik weet nu dat het met Nappie zijn buiging goed zit en dat ik nu aan stelling kan gaan werken Knipoog

Mijn motto blijft: eerst zorgen dat je paard recht en op zijn eigen benen kan lopen en dan pas stelling gaan vragen Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 23:45

Prima schreef:
Ik heb nog een goeie: welke hulpen zou jij iemand leren gebruiken om een paard niet meer met zijn kop omhoog te laten lopen?


Ik zou veel met m'n handen gaan doen, zagen mag best, vooral geen been gebruiken en 'm zo in de krul sjorren, dat moet wel lukken, en als het echt een lastige is dan zou ik er denk ik maar een slof aan hangen, wie niet luisteren wil moet dan maar voelen! Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:53

Gooi er een slof, Thiedemann, gogue en bijzetteugels tegelijkertijd om.............weet je zeker dat na een paar keer

"zagen,zagen,wiede,wiede,wagen"

je paard echt niet meer weet waar zijn voor of achterkant zit! Maar hij heeft wel buiging en geeft ook stelling }>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 23:58

En als het dan met de buiging en stelling toch niet lukt, dan gesp je de hele handel gewoon aan de binnenkant een stuk korter, voor het gemak kun je dan de buitenkant los gooien, maar dan moet je wel goed met je handen blijven sjorren, want anders doet hij z'n kop weer omhoog!
En vooral geen been geven he! Dat is echt heel belangrijk!
*LOL* }>

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 00:01

Jenna schreef:
Ik heb hier dus absoluut wel baat mee,aangezien ik net begin met dressuur en ik vind het wel leuk om zulke tips te krijgen!!Dus als je er meer hebt..komt maar op!! Haha!


Zou je dat nou wel doen Verward raad van Margreet aannemen Knipoog Volgens sommigen mensen hier op bokt weet Margreet nl niet waar ze mee bezig is.... Haha!

Nee hoor, zoals Margreet het hier uitlegt is het heel duidelijk en kunnen veel mensen hier nog wat van leren Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:09

de uitleg van verschil tussen stelling en lengtebuiging is goed, maar bij travers en schoudervoor, wordt wel degelijk lengtebuiging gevraagd! Een paard dat overigens omhoog komt in het hoofd vindt de lengtebuiging nog moeilijk en ik zou eerst op voltes gaan werken, deze sluiten en openen om zo aan de lengtebuiging te werken. als je dat voor elkaar hebt kun je proberen het paard nageeflijk te rijden in de traver en in het schouder voor.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:26

wijze les van Desiree. je hebt wel gelijk.
ik ben bezig met een beetje stelling en dat is al veel gevraagd... misschien moet ik hem eens na laten kijke of hij geen last heeft van zijn spieren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:28

Als je iemand zoekt om naar hem te laten kijken, weet ik een hele goede paardenfysio. En die kan zelf ook goed rijden en jou oefeningen geven om te bevorderen.