Foto Razinda

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-01 23:04

Afbeelding


Alstublieft. Hier een foto van razinda.

Lief he?

_________________
"Riding: the art of keeping a horse between you and the ground"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-02-07 23:04 ]</font>


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 23:16

Dank je wel!!! Lachen

Wat kijkt ze lief om dat hoekje he?
Nu is die bult erg goed te zien...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 08:52

een liefje!

die bult zie je zo inderdaad heel goed. Die kan nooit meer weg? Of kunnen ze in de toekomst er ooit nog iets aan doen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:08

In principe gaat het nooit meer weg, het is namelijk bot. Maar als ik het weg laat halen, is het risico dat het weer terug komt en natuurlijk het risico van de operatie zelf. Ze is al 2 x onder narcose geweest en dat heeft een behoorlijke impact op zo'n jong dier. Ik weet dus eigenlijk niet of ik er ooit nog iets aan wil laten doen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:35

kan ik inderdaad heel goed begrijpen! en bult of geen bult, je zult hoe dan ook heel gek op haar zijn! maar zit 'ie niet in de weg met een halster of hoofdstel (voor later)?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:47

Precies, het maakt mij al niet eens meer uit, ze is in elk geval wel apart zo Lachen

Halster is geen probleem maar met hoofdstel moet ik wel met lage neusiem gaan rijden, dat is wel jammer. En als ik ooit met stang en trens zou mogen rijden, is dat helemaal een probleem, maar goed, dat zijn zorgen voor later!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 16:32

liefie hoor!!!
hoe is die bult gekomen dan?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 19:35

Ze is geopereerd aan een ernstige afwijking in haar gebit. Het advies van de artsen was ook eigenlijk om haar in te laten slapen omdat ze het nog nooit zo erg hadden gezien. Maar ik wilde het toch proberen en ik ben bij de operatie geweest. Dat was een naar gezicht, stonden ze met pikhouwelen en hamers en zagen die kiezen eruit te rammen. Er waren ongeveer 6 artsen en die hadden kaplaarzen aan want ze stonden in het bloed te soppen. Het herstel ging goed maar toen kwam die bult. Het is nog steeds niet zeker of het allemaal goed blijft gaan...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:10

ok, bedankt voor je uitleg!! lijkt me echt een vreselijk gezicht om te zien hoe mensen in jouw paardje staan te wroeten. Boos! Maar heeft Razinda er verder last van of niet?? t lijkt me wel vreemd voor dr, maar ja alles went he. volgens mij zou jij heel anders tegen haar aankijken als ze die bult plotseling niet meer zou hebben!
grtz

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:15

Ik zag die bult en ik dacht: wasdattan? Maar ja, ik wist het wel... Ach, elk paard heeft wel een 'foutje' hoor... GElukkig zitten ze d'r zelf niet mee... Voltrack wel natuurlijk, amar dat is ook geen paard meer..

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:19

ach zolang t niet ernstig is lijkt mij dat er niets aan de hand is. behalve als je paardje een ijdeltuit is want dan moet je oppassen dattie geen minderwaardigheidscomplex (leuk woord voor galgje) krijgt. Ik bedoel, er zal maar een klitje in zijn/haar maantjes zitten!!! waaaaaaaaaaaaaah *LOL* *LOL* Naja en de niet-ijdeltuiten onder de paardjes hebben het mooi makkelijk, die hebben er geen last van!
grtz!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:21

Vol is echt heel erg, als hij weet dat hij mooier wordt blijft hij heel lief staan. Dat manen gedoe doet hem nl wel pijn... Maar goed, ijdel? Ach, ik vinnut leuk om te zeggen..

LEZUH! (da's tegen mezelf hoor!)

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:24

ok, dan is voltrack een uitzondering. mij best hoor, maakt niet uit!! leuk toch dattie zich er "zorgen" om maakt! heb je in ieder geval de kans om je paard goed schoon en mooi te maken, makkelijker om te doen dan bij zo'n draaikont als sommige paarden!!
grtz!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 22:25

Lodewijk heeft op z'n rechterachtebeen net midden op z'n pees een dun litteken.
je ziet het niet voelt het alleen een streepje van links naar rechts heel erg dun dat als een korst erop ligt er groeien gewoon haartjes op..
van de zomer gebeurd hij schrok toen ik 'm in de wei wou doen maar ik had het draad nog niet los daar sprong ie dus doorheen.
en moonlight heeft een maanoog... achje als ze gejat worden hebben ze nog iets waar je ze aan kunt herkennen ondanks dat ze geverft etc. zijn..

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 00:12

Inderdaad, elk paard met een schoonheidsfoutje is erg uniek toch? En ik hoef haar niet te chippen want als ze wordt gejat herken ik haar zo Lachen
ik denk niet dat ze er last van heeft, hoewel ze soms wel een beetje raar op een wortel kauwt... maar ik moet haar elk half jaar laten controleren. Zolang ze verder maar gezond is/blijft kan ik hier wel mee leven, het is jammer maar ook niets meer of minder dan dat.
Wat ik wel vervelend vind, is dat sommige mensen zeggen dat ik haar moet 'wegbrengen' omdat zo'n schoonheidsfout echt niet kan! Ik neem niet eens meer te moeite om er op in te gaan. Al had ze een gebocheld hoofd, ik hou toch wel van haar!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 13:12

Die mensen, Jura, je zou ze toch!!
Isolda heeft geen littekens of id, waar ik haar aan zou herkennen. Maar zij heeft weer iets anders.
Ze heeft bruine stippen op haar witte been en een zwarte vlek (vlekje) op haar linkerbil. Ook hier en daar wat witte haren.
Heb me laten vertellen dat dat komt doordat paps en mams beide vos zijn.

Maar goed, je doet je geliefde paardje natuurlijk niet zo maar weg, omdat ze een schoonheidsfoutje heeft!! Maar goed, niet voor iedereen zo vanzelfsprekend, als voor ons. Jammergenoeg

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 13:22

Muzefee heeft als veulen in het draad gezeten en toen is haar hele pees doorgesneden. Haar voetje hing er als een los aanhangsel bij. Heel zielig.
Nu heeft ze een behoorlijk litteken op haar kogel. Alleen als we enorm aan het werk zijn geweest en dan vooral met springen en ik spuit haar na het rijden niet af (of insmeren met cooling gel) dan wil het nog wel eens dik worden. Verder gelukkig niet meer. Maar haar pootje is dus wel wat dikker dan de andere en hij wordt ook wat makkelijker nog dikker...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 15:47

Ja, jammer dat sommige mensen zo hard oordelen.

Wat vervelend zo'n litteken! Was je erbij toen het gebeurde? Lijkt me heel erg om zoiets te zien!


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 16:29

Ikzelf gelukkig niet. Ik denk dat ik daar ook niet tegen zou kunnen. Ze heeft lange tijd met een gipspootje bij de dierenarts in een box gestaan. Heel zielig, want ze kon haast geen kant op. Toen het gips eraf was, is ze zo enorm gaan bokken, dat er weer gips om moest (ging weer wat kapot).
Was een vervelende tijd voor Muus

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 17:55

Ik was weleens bij z'on ongeluk. Ons jonge paard, Lanos, heeft een opdonder van Isolda gehad, voor op zijn borst, net boven het been.
Het vlees hing er aan een grote lap bij, ik kon het bot zien zitten.
Veearts erbij en er moesten iets van 35 hechtingen in. Iemand moest dat paard vasthouden en geruststellen, en die iemand was ik. Ik denk dat ik dus goed tegen bloed kan, als het moet!
En een knap staaltje werk van onzeveearts, een minimaal litteken had ie er van over gehouden. (Helaas moesten we Lanos op 3 1/2 jarige leeftijd in laten slapen)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 18:53

Ik heb een keer iets vreselijks meegemaakt...als ik er nog aan denk...brrr. Het was eind mei 1998, precies het weekend voor Razinda werd geboren. Een vrouw bij ons op stal had haar paard los in de binnenbak samen met een ander paard, omdat ze die 2 altijd bij elkaar deed. Haar paard was zo'n sterk, fors gebouwd paard. Op een gegeven moment hoorde ik haar roepen of ik wilde komen want er was iets gebeurd. We waren alleen daar op stal. Ik rende naar haar toe en haar paard zat op de grond. Hij was getrapt door het andere paard. Ze dacht dat het toch wel meeviel. Tot hij opstond...het achterbeen sleepte achter hem aan, alsof het er niet meer bijhoorde. Zij werd hysterisch en begon te gillen en ik stond er toen alleen voor. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en toen ik dichterbij kwam zag ik dat het been bloedde. En niet zo'n beetje ook, het was een slagaderlijke bloeding. Het bloed spoot er letterlijk uit met van die klotsgeluiden en dat been bungelde eraan. Ik werd zwart voor mijn ogen maar ik bedacht me dat het been heel snel afgebonden moest worden. Maar hoe? Ik had zoiets nog nooit gedaan. Het moest boven de wond, maar met wat? Ik kon niets bedenken maar heb handdoeken gepakt en ik probeerde die eromheen te krijgen en aan te draaien. Natuurlijk lukte dit niet goed. Oh wat was dat erg. Die vrouw ging kijken of er iemand in het huis was en 2 dochters van de eigenaar waren er. Die kwamen helpen maar we wisten allemaal niet wat we moesten doen. We hebben handdoeken eromheen gedaan, uitgespoeld als ze helemaal doorweekt waren. We stonden met z'n vieren te janken en we zaten helemaal onder het bloed. Je hebt geen idee hoeveel bloed eruit zo'n paard kan komen... Het paard was ondertussen al in shock geraakt van het bloedverlies en viel bijna om. Dus 2 van ons stonden aan een kant van het paard te duwen en de ander probeerde het been af te binden. Het been was helemaal slap. Gelukkig kwam er iemand van stal, een vriend van mij, die wel wist hoe je moest afbinden. Hij pakte een praam en bond met behulp van een handdoek het been af. Wat moest hij een kracht zetten, hij stond helemaal te trillen. Dat hadden wij nooit gekund. Eindelijk kwam de dierenarts. Hij zei dat het even los moest, dan kon hij kijken en het bloeden was ook al iets minder geworden. De praam ging eraf en de handdoek, maar deze zat helemaal in het been gezogen... Eindelijk was de handdoek eruit en de dierenarts zei: oh god... toen wisten we al dat het einde verhaal was. Het paard was ondertussen in shock dus hij merkte niets meer. Het been was gebroken.... het paard moest daar, in de bak, afgemaakt worden. De vrouw van wie hij was werd weer hysterisch. Ik heb haar meegenomen naar buiten en het paard kreeg een spuitje en viel neer op de grond. Even later kwam haar man die door haar was gebeld dat het paard was getrapt. Hij was vrolijk, kwam de auto uit, de zon scheen en het was echt een prachtige dag, als je van niets wist. Wat is er aan de hand, hoe is het met Rus vroeg hij nog lachend. Het is het ergste..zei die vriend van mij die hem had afgebonden. Wat dan? vroeg hij geschrokken. Hij deed de deur open van de binnenbak en daar lag Rus... hij rende erop af en begon te schreeuwen. Zijn vrouw zat erbij geknield en hield Rus' zijn hoofd vast. Het was zo erg....dat paard betekende zoveel voor hun...
(Op de achtergrond heb ik Ilse de Lange met i still cry aan staan dus ik word hier weer lekker emotioneel van).
De volgende dag werd Rus opgehaald door zo'n vrachtwagen. Toevallig was ik daar en ik zag het gebeuren. Hij werd met zo'n grijper omhoog getild. Zijn benen staken naar voren, die waren helemaal stijf. Zijn hoofd hing naar beneden, bloed liep uit zijn mond en druppelde op de grond. Toen werd hij boven die wagen gehouden en losgelaten. Een enorme klap. De wagen ging weg, met de benen van Rus die erboven uit staken. Net een minuut daarna kwamen de eigenaren van Rus op stal aan. Gelukkig hadden ze dit net gemist. Ze hebben een grote bos witte bloemen in zijn stal neergezet met 'Rus, we zullen je nooit vergeten...'

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 19:09

wat erg zeg. Ik ben er niet bij geweest maar de rillingen lopen over mijn lijf.

Bij ons op stal heeft er ook een keer een ander paard naar een paard getrapt. Ze wisten dat dat paard dat deed, maar als je erbij bleef gebeurde er eigenlijk niets. Het zwarte paard heeft de schimmel zo hard getrapt dat ie viel. maar hij trapte toen nog door. Zijn spronggewricht was toen verbrijzeld. Nog wel op de trailer naar de kliniek (15 min ofzo) maar daar moesten ze hem in laten slapen.

Ook een akelig verhaal. gelukkig was ik er niet bij. De eigenaar van het zwarte paard was er ook niet bij. De eigenaar van het witte paard had ze beide op de wei gezet....
En ze (eigenaar van het zwarte paard0 voelde zich best rot. maar zij kon er natuurlijk niets aan doen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 19:10

Wat een vreselijk verhaal zeg.. En dan te bedenken dat Herc vorige week Vol getrapt heeft... Gelukkig een schampje...

Ik kan je ook vertellen dat toen Joop in het hek vastzat ik in alle staten was. Vreselijk om te zien hoe zo'n beest helemaal paniekt dan. Die had alleen zijn beentjes gekneusd. Ja vieze verhalen genoeg denk ik zo, maar zo erg... Ik heb meestal in noodsituaties dat ik vrij helder denk. Zoals van de zomer, toen ging ik wolken kijken om de pijn maar niet te voelen, maar goed, dat was ook niet gebroken.

Laudie *ril*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 14:08

Pfff... Wat een verhaal. Jammer dat het geen verhaal is, maar waargebeurd.
Die dingen zijn echt vreselijk, ik heb de tranen in mijn ogen staan.
Zo zie je maar dat Lanos die dag geluk heeft gehad en alleen maar hechtingen had.

Twee jaar later is hij alsnog aan zijn eind gekomen. Waarschijnlijk uitgegleden, en lag in de spagaat met zijn achterbenen. Kruisverlamming.
Ehm... dit verhaal ga ik niet typen. Althans, niet nu.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 18:11

Wat erg zeg...
Bij ons op stal staat een paard dat ook zo is uitgegleden en in de spagaat terecht kwam. Hij had zijn bekken gebroken maar ze hebben hem laten leven. Hij heeft er een jaar niet op gestaan en nu is hij helemaal vergroeid. Het was zo'n mooi paard, echt heel zielig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Amazonbot, Fenders, Jet_33 en 37 bezoekers