hulpteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in Belgiƫ

hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 21:21

mijn pony ken geen voorwaarts neerwaarts en is heel sterk zelfs mijn instructice kan het niet.
met welke hulpteugel rij ik het best ???
TIPS GEVRAAGD !!!

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:50

hm, een hulpteugel lijkt me geen goede oplossing voor zo'n probleem. Zoek eerst eens een andere instructrice, zoals germie al zei!een instructeur is er niet om jouw paard te rijden, maar om jou te leren hoe je het beste met je paard om kunt gaan zowel als met longeren als met rijden. Misschien doe jij wel wat fout! ga na bij jezelf wat je fout doet. Ik kan dat zo niet beoordelen, ik weet niet hoe je zit, of je het paard belemmert in zijn bewegingen en of je misschien ongemerkt in zijn mond zit te trekken. Loopt jouw paard met zijn neus in de lucht, recht vooruit of scheef? Niet ieder paard is even makkelijk over de schouder te rijden, maar oefening baart kunst! Je kunt ook niet van je paard verwachten dat als hij helemaal vastzit in zijn rug en hals, dat hij opeens in de houding gaat lopen die jij graag zou willen hebben. zorg er dus voor dat je een andere instructrice vind die jou verder kan helpen, een ander op je paard laten rijden heeft niet zoveel zin, je leert er niet veel van. Het komt er eigenlijk op neer dat jij hem in een houding wil hebben omdat het paard niet in staat is om deze aan te nemen, en dus hang er er eigenlijk voor straf een hulpteugel aan waarmee je hem in deze houding dwingt. Als je er toch perse een hulpteugel aan wil hebben, neem dan een martingaal die goed past, en die niet te kort is zodat het paard in een normale houding waarin hij loopt niet in zijn mond gestoord word. Bij het longeren kun je wel een andere hulpteugel gebruiken, bijzetteugels vind ik niet zo goed, een paard moet maar cirkelen rond het punt waar de bijzetteugel aan vastzit. Een pessoa ding op het laagste gaatje lijkt me wel ok, of misschen een gogue. Maar dit alleen tijdens het longeren, om het ruggebruik actiever te maken, zodat hij kan ontspannen. Ik zou deze tijdens het rijden niet gebruiken, je bent er niet ervaren mee en als je met je zit en teugels tegenwerkt op de hulpteugel weet je paard ook niet wat hij aan moet met jou. Dus geen hulpteugels, desnoods een martingaal die goed past.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:03

Helemaal met je eens Patsur!
Belangrijkste: Zoek goede instructie, want die heb je nu duidelijk niet

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:07

Had net m'n berichtje weggehaald, wilde het iets nog iets aanpassen.
Een goede instructeur kan je helpen met een oorzaak zoeken. Die kan je adviseren over bijvoorbeeld pijn, stijfheid, maar ook over longeren (en dan wel met hulpteugel). Een instructeur die je niet kan helpen, daar heb je niets aan.
Een goede instructeur leert je neit alleen rijden, maar ziet meer, kijkt ook naar het probleem bij het paard, en niet alleen hoe krom de ruiter zit (bij wijze van spreken dan)
Laatst bijgewerkt door germie op 26-06-04 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:08

Misschien verstandig eerst even de zoekmachine te gebruiken... Zoek maar eens op "hulpteugel" of iets dergelijks... Denk namelijk dat je veelal dezelfde reacties zult krijgen...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:28

hulpteugel lijkt mij ook niet alles.
hier word ie alleen maar sterker van.
probeer het eerste zelf op te lossen,
korte stukjes verruimen en zogauw hij weer met zijn hoofd in de lucht komt gelijk terugnemen, blijf wel goed spelen met je hand.
succes ermee

Teamspirit... Je bent een toppertje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers