Doorzitten tijdens wijken in de L1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Doorzitten tijdens wijken in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 23:20

Mijn zusje moet zondag L1 starten en zij vraagt zich af in hoeverre het VERPLICHT is om licht te rijden tijdens het wijken (vanwege het lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd wordt). Voor haar gevoel wijkt haar paard beter wanneer zij doorzit, maar zij wil natuurlijk niet onnodig lagere punten rijden...

Juryleden (en anderen): wordt doorzitten tijdens het wijken in de L1 (zwaar) afgestraft?


hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:21

ik ben geen jury..maar het mag niet. als er staat lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagd moet je dus lichtrijden dat is dus verplicht. ik denk dat het dan ook word afgestraft als je gaat doorzitten

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:22

het is maar 5 meter wijken. Kun je net zo goed lichtrijden. En het is verplicht ja. Lichtrijden tenzij doorzitten gevraagt. En doorzitten wordt niet gevraagt.

Hoe zwaar dat gestraft wordt ligt aan de jury op dat moment.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:27

Lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en andersom levert 1 punt aftrek op.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:04

Fitz heeft uiteraard gelijk. Mijn paard deed die oefening zoveel fijner als ik bleef zitten dat het die punt aftrek meestal wel waard was Knipoog
(als de jury het al zag...Clown )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:07

het kost je een punt als ze het zien, maar ik blijf gewoon zitten. Trouwens ook met middendraf. Als ik ga licht rijden heb ik geen been meer (ik heb ziekte van Lyme gehad). Mijn lieve paard weet dat ik dan geen been heb en doet het anders half. Je moet maar zo denken... een negen voor de middendraf of wijken wordt dan een acht Lachen

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:46

Ja er wordt lichtrijden gevraagd, dus zou ik dat ook doen! Het is maar een paar passen en hij hoeft in de L1 nog niet zuperscherp opzij! Ik vond het ook makkelijker met doorzitten, maar oefen het thuis een paar keer met lichrijden en het gaat prima!

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:16

Stel dat het wijken met doorzitten voor een 7 gaat en met lichtrijden voor een 5, dan zou ik lekker blijven doorzitten want dan heb je altijd nog een 6. En net zoals Gomir al zegt: de jury moet het maar net doorhebben Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:29

Je moet inderdaad in de L1 proeven bijna alle onderdelen nog lichtijden. Zo-ook tijdens het 5 meter wijken. Fitzroy schreef 't al: je krijgt 1 aftrekpunt als je het tegenovergestelde doet wat er gevraagd wordt. Dus niet -1. De aftrekpunt wordt in je cijfer verwerkt en moet vermeld worden op je protocol of startcoupon. Trouwens: als je op het verkeerde been licht rijdt, krijg je ook een aftrekpunt.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:09

Ik ging ook weleens (automatisch Tong uitsteken) op mijn kont zitten tijdens het wijken, en er is nooit wat van gezegd hoor!
Heb toch dik 1 jr in het L1 gereden!! Ben blij dat ik nu heel de proef mag doorzitten!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:58

Dat vroeg ik me ook net af.
Ik heb zowiezo meer controle over mn pony als ik doorzit. dan kan ik hem er beter tussen houden.
Wijken gaat dan ook makkelijker.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:14

Ik heb hetzelfde probleem met lichtrijden... Ik vind het veel moeilijker om de pony dan opgesloten en recht tussen twee teugels en benen te houden en om zelf recht te blijven zitten... Ik had nooit verwacht dat ik het zou zeggen, maar ik hoop echt dat we snel zover zijn dat we niet meer zoveel hoeven licht te rijden...
Hmm, ik zou het niet gelijk durven om te blijven zitten denk ik... Wel lef!


marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:17

Ik rij ook altijd licht wanneer dat gevraagd wordt. Ik heb t dr niet voor over om een punt dr af, je zult net 156-1 hebben, dan baal je stevig! Ik zou gewoon veel trainen en dan komt het volgens mij vanzelf. Bij mij ging t eerst ook niet super maar oplaatst wil t echt wel! Lachen

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:26

Als echt het hele wijken wordt verpest, omdat jij lichtrijdt. Zou ik lekker gaan doorzitten. Toch ben ik er een voorstander ervan om volgens het proefje te rijden. Nu kan je nog wel met sommige dingen iets smokkelen. Maar uiteindelijk wordt er steeds meer van je verwacht, en jureren ze ook strenger. Dat wordt dus oefenen..... Knipoog

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:36

Kwestie van jezelf inschatten. Gaat het echt veel beter met doorzitten, dan ga je doorzitten. Is het verschil na oefenen niet dramatisch dan blijf je lichtrijden, staat wel veel netter, anders denken ze dat je niet goed oplet ofzo.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:53

Ik vind het ook veel prettiger om door te blijven zitten hoor.... maarja... eenmaal in de L2 mag het wel.... ik zal nog wel even doorbijten Tong uitsteken

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:08

ik rij ook in L1 en ik heb alleen aftrekpunten als ik verkeerd rij dus ik ben slechthorend en moet uit de proef leren ik zal beter wat er in de proef worden gevraagd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:35

Als (!) de jury het ziet krijgt je inderdaad een aftrekpunt.
Je hebt een vrij grote kans dat de jury het niet ziet, ook gezien de plaats waar het wijken uitgevoerd moet worden (vanaf de zijkant is het makkelijker te zien of je wel of niet lichtrijdt).
Voor jou dus een kwestie van inschatten of het wijken minimaal 1 punt meer waard is als je door blijft zitten.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:39

Ik vind het lichtrijden mij het wijken ook zo lastig! Ik heb wel meestal 6en, of soms een 7en of 5 op het wijken, maar als ik door ga zitten wijkt Apollo echt veel beter! Ik kan wel lichtrijden tijdens het wijken, maar ik zal blij zijn als ik door mag zitten. Doorzitten vind ik zowiezo veel fijner rijden dan lichtrijden.

~And all our moments, good and bad forever in my head~
~wish we could go back just once and laugh at things we said~

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 20:49

Thanks voor jullie reacties OK dan!! Het verbaast mij niets dat het inderdaad 1 punt aftrek kan opleveren als de jury het ziet... Doorzitten wordt inderdaad niet gevraagd.

Ik zal het aan mijn zusje doorgeven Knipoog

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VWestra en 71 bezoekers