zou een paard zware dressuur kunnen weigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

zou een paard zware dressuur kunnen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:21

hey,

ik heb een enorme droom, namelijk ooit dressuur te kunnen doen op muziek! Het neemt volgens mij heel veel tijd en werk in beslag maar dat heb ik er wel voor over. Ik zou graag een jong groen paardje hebben ,de basisbegrippen aanleren en daarna beginnen met lichte dressuur en die dan steeds zwaarder maken totdat ik ooit de Kür kan doen. Maar is het mogelijk dat een paard kan weigeren al die bewegingen uit te voeren? Ik was eens nieuwsgierig, misschien dat jullie het weten?

groeties saskia en chipie

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:25

het neemt idd enorm veel werk in beslag en ik weet niet of een paard die bewegingen zou weigeren, maar een paard hoort toch naar je te luisteren? maar als je echt zo ver in de dressuur zou willen komen, zal je zelf veel ervaring moeten hebben om een paard zo ver te helpen en goede instructie en als je al een paard neemt dat wat verder in de dressuur is gaat het denk ik makkelijker!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:25

en je moet wel een paard nemen dat geschikt is voor dressuur!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:26

en geen trekpaard of zo Tong uitsteken Tong uitsteken

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:27

wel ja natuurlijk zal ik wel een paard nemen met ouders die beide geschikt zijn voor de dressuur maar alvast bedankt voor het antwoorden!

saskia en chipie

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:43

Het kan ook zijn dat je paard het geestelijk niet aan kan. Staat in de bit van deze maand een goed artikel over. De ruiter moet zijn verwachtingen aan het paard aanpassen.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:37

dat is zeker waar kaat18..
je kan wel een droompaard onder je kont hebben maar dat wil niet zeggen dat hij de hoge dressuur geestelijk of lichamelijk aankan..
het ligt er ook zeker aan hoe je hem traint en hoe je zelf kan rijden..want ik denk dat ieder dressuur type een droom heeft om aan de top te komen..maar ik zeg het je dat is niet het einde hoor het is een harde en zware wereld.
als je niet tussen de bekendere mensen komt kun je het dus echt wel vergeten, je kan het geloven of niet.
maar ik wens je wel heel veel succes met je droom waar te maken..

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:33

ben het helemaal met de uitspraak van frieske eens Lachen

maar dat merk/zie je tegen die tijd wel,laat het eerst eens zo ver komen Knipoog

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:34

Het paard wat jij zoekt is er een waar iedereen naar opzoek is. Je zult zelf toch een knap stukje moeten kunnen rijden of onder begeleiding moeten staan van een top instructeur om het er überhaupt uit te kunnen rijden.
Daarnaast zul je een paard al die tijd heel moeten kunnen houden en fris tussen de oren. En de aanleg bij zowel het paard als bij jou zal aanwezig moeten zijn. Misschien kun je je plannen beter stapsgewijs afwerken en beginnen bij een doel wat wel op een normale termijn realiseerbaar is.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:07

Chipieke, ik vindt dat jij er wel luchtig over praat, jij doet net of je binnen een jaar van niks(ik weet niet wat je nu doet?) naar de Kür kunt gaan, zo snel gaat dat niet, er zijn maar een paar mensen die echt de top halen. Die hebben natuurlijk talent maar met alleen talent kom je er niet. Als je geen goede paarden en intensieve begeleiding hebt ben je nog nergens.

Er is dus heel weinig kans dat je bij de top komt, ik denk dat je beter een realistischere droom kunt hebben.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:32

Er zijn ook veel Kuren op muziek op Z nivo, misschien is dat iets om eerst op te richten. Dit is een veel haalbaarder doel. Als het lukt ga je verder.
Ik denk dat je naast een goed paard ook goede instructie nodig hebt.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:07

Kim1986 schreef:
Er is dus heel weinig kans dat je bij de top komt, ik denk dat je beter een realistischere droom kunt hebben.

Dromen kan altijd,overal, en over van alles Knipoog
Maar Chipieke, om realistisch te blijven. Denk ik ook dat je er érg luchtig over denkt. Ik denk dat iedereen dit wel graag zou willen, ik ook. Maar het kan nooit tenkoste van je paard mogen gaan. het lijkt me dan dus ook niet slim dat jij een paard koopt met als doel voor ogen een kür op muziek op hoog niveau. Begin gewoon laag, en kijk dan wel waar je strand...dát is pas realistisch

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:26

Anders kun je bij je club altijd nog 4-tal kür op muziek gaan doen. Dat doen ze op mijn oude club (of deden?) Dan hoef je helemaal nog niet zo hoog te zijn en heb je toch een kür...


FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:34

idd priscaZ, dat is precies wat ik doe! Waarom moet het zo hoog? Doe eerst eens een gewoon, simpel, normaal dressuurproefje en rijd het dan eens op een muziekje. Daar ben ik mee begonnen en hoe lomp het ook klinkt of hoe makkelijk het ook lijkt, het zag erg leuk uit! Waarom meteen zo hoog?

      If I had a heart I could love you, if I had a voice I would sing
      after the night when I wake up, I'll see what tomorrow brings

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:24

Tja.. dromen hè?!!

Mijn droom was altijd om een eigen pony te hebben!
Toen kocht ik em.. 22 jaar geleden! Helemaal in mijn nopjes was ik!
Mijn droom was uitgekomen!!!!!

Inmiddels heb ik nog een pony én een fries en ben bezig aan een kür op muziek te maken (zijn inmiddels Z1+6)! Heb al es kür gereden, maar dat was een show!

Wat ik wil zeggen is: begin bij het begin en ga 'gewoon' es rijden met je paardje en zie waar je uitkomt!
Niets is van te voren te plannen.. dromen mag je natuurlijk altijd hebben, maar leef van dag tot dag!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:58

Dromen mag altijd natuurlijk, dat doen we allemaal, maar blijf wel realistisch!
Als je paard het geestelijk of lichamelijk niet aankan, dan ook niet verder vragen. Het moet voor jullie beide leuk blijven.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:02

heej volges mij heeft iedereen die een beetje van paarden houd wel zulk soort dromen maar als je echt gewoontjes wat je in je andere topic zei een kur op muziek Z niveau wilt rijden dan mag je daar nu wel alvast aan beginnen en niet pas over vijf jaar...

ik ben het trouwens met je eens dat het haalbaar is (naar mijn mening dan) als je der echt voor gaat en je hebt een paardje dat leerzaam is en snel leert dan red je het wel maar het zal moeilijk worden hoor!

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:50

Of het paard kan weigeren???? Haha heb je vandaag toevallig Gestion Ictenos gezien met Anky... Dat was weigeren... En dat nog wel op het NK dressuur Lachen
Loste ze trouwens super op. Maar wel jammer dat ze de proef niet kon rijden. Zo zie je maar weer.... Zelfs Kür paarden kunnen weigeren.. Groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:00

Dromen is inderdaad best, maar besef dat je paard van andere dingen droomt !
Hoe ver je gaat komen hangt inderdaad van de mogelijkheden van je paard af maar nog veeeel meer aan jouw eigen mogelijkheden en vooral je geduld!
Hak je droom in hapklare brokken en droom van B naar L naar M naar Z etc en zie tot hoever je 'm werkelijkheid kan maken. Belangrijkste is dat je het goed kan vinden met je paard en dat jullie allebei plezier hebben in wat jullie doen.
Neem daarom ook altijd de tijd om ook andere dingen dan dressuur te doen

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 02:14

en probeer je niet te veel vast te klampen aan die droom Knipoog
Natuurlijk wil iedereen net als 'Anky' ronddansen op een groot concours.... maar dat iz maar voor weinigen weggelegd.
Je moet er het talent, de aanleg, genoeg middelen (ook financieele) en een paard dat het ook wil en kan voor hebben.

Dus probeer het eerst stap voor stap en kijk dan hoe ver je komt Lachen

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 02:31

Ik stel voor dat je een ouder en ervaren paard koopt om het op te leren. En zet dat "jonge paard naar de top rijden" even uit je hoofd. Op het moment dat jij bezig bent met je paard moet je je doelen stellen. Deze doelen moeten bereikbaar zijn. Het heeft geen zin om een doel te stellen dat zo hoog is dat je het misschien nooit zult bereiken, want dan is de lol er snel van af. Het heeft ook geen zin om een doel voor ogen te hebben dat te makkelijk is, want dan hoef je geen moeite te doen om het te bereiken.

Dus probeer te leren wat je leren kunt. En accepteer het kunnen van je paard. Als je paard het lichamelijk niet aankan, heeft het geen zin hem te ver te pushen. En neem maar van mij aan dat niet ieder paard de potentie heeft om zo hoog te eindigen. Niet iedere ruiter heeft de potentie om zo hoog te eindigen. En als paard en ruiter de potentie hebben, is er ook nog het probleem van het lieve geld. Want dat is uiteindelijk de beslissende factor tussen het aanmodderen thuis, en de wedstrijden op hoger niveau.

Uiteindelijk gaat het erom dat jij er plezier in hebt en er in blijft houden. En hou je dit voor ogen. De weg naar een doel is belangrijker dan het doel zelf. Want het bereiken van het doel zelf, kan uiteindelijk vies tegenvallen....

Je suis Charlie.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:50

Cassidy, ik had het niet beter kunnen zeggen.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:36

denk dat dat ongeveer de droom van iedere ruiter is. Maar er is een verschil tussen een droom en een doel. Een droom kan eender wat zijn, zo ken ik iemand die ervan droomt om met haar paard over de wolken te galopperen...zal nogal moeilijk gaan Haha!
een doel is iets heel anders. Een doel verschuift als je je vorige doel berijkt hebt. Een doel is dus iets wat haalbaar is,en kost zoiso ook al heel wat inspanning.
Als je veel geluk,en vooral doorzettingsvermogen hebt,dan kan je heel misschien je droom stap voor stap laten uitkomen,maar dit is slechts voor weinigen weggelegt.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:25

weigeren is in mijn ogen een groot woord, maar het paard zou zich wel kunnen verzetten, omdat hij bijvoorbeeld wat je van hem vraagt niet snapt of gewoon weg moeilijk vinden.

door jaren lange goed training met goede begeleiding zou je een heel eind kunnen komen, vooral de eerste keer dat je een paard opleid zou voor problemen kunnen zorgen en lang kunnen duren, omdat zowel jij en het paard ervaring op moeten doen en moeten leren en dit duurt nou een maal wat langer dan iemand met meer ervaring op een groen paard.

xoxliannexox

Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: BR@b@nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:46

Je hebt wel eens dat een pony/ paard staakt.
Ik heb t wel eens meej gemaakt dat ze elke keer dat ze uit de galop naar de draf ging dat ze onder mij uit ging lopen.
of haar kontje naar binnen deet in de galop.
Maar ik denk als je een beetje een getalenteerd paard koop en jullie samen werking is helemaal goed... dat je (met begelijding) heel ver kan komen!


t is t probeeren waard denk Lachen

heel veel liefs lianne


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers