jouw eerste paard, hoe was dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

jouw eerste paard, hoe was dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:50

Ik kreeg mijn eerste paard op mijn 16e. Ik heb een groot deel zelf gespaard en de rest gekregen. Hoeveel het was weet ik niet meer.

Mijn paard was een prachtige volbloed merrie. Ze was mijn grootste trots. Ze heet(te) Sleep Out en was 4 toen ik haar kreeg. Ik leerde op haar echt goed paardrijden. Ik heb daarvoor les gehad, maar nu leerde ik het echt goed. Sleep Out en ik werden goede vrienden en ik was dagelijks bij haar. Sleep Out was een superdressuurpaard! Van mijn ouders mocht ik echter pas starten met wedstrijden als ik het eerste jaar van mijn opleiding gehaald had.
Ik heb haar moeten verkopen toen ik 2 keer zakte voor het 1e jaar van mijn opleiding. Verdrietig
Mijn vader was keihard daarin. Terwijl het helemaal niet zo was dat ik mijn school liet versloffen voor Sleep Out, nee, ik deed het allebei met hart en ziel.

Ik denk soms nog wel aan Sleep Out. Zou je nog leven? En zou ze gelukkig zijn?

*een paard is je beste kameraad*


mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:57

wat balen voor je .. denk maar aan haar zoals ze was toen jij haar nog had!! aan de fijne tijden!

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:01

Mijn eerste ponytje kreeg ik toen ik net 8 was, ze was daarvoor niet al te best begandeld en er werd op gereden in de manege lessen, maar was wel van een pensionklant. Er werd altijd op geraced enzo. Later kon ik niet alleen meer na de manege omdat ze me de stal uit trapte en ik was nog jong. Toen hebben we haar verkocht en 3 jaar geleden heb ik haar nog 1x gezien. Daarna kreeg ik een connemara pony Quibus. Hij was 2,5 toen ik m kreeg. En nog niet zadelmak, op hem heb ik ook écht leren rijden, jeetje wat een moeilijke pony. De mensen waar ik hem aan verkocht heb hebben m verkocht naar Amerika, ik heb er al heel veel aangedaan om te weten hoe het met m is, maar ze kunnen m niet vinden.

Hoe kwam het dat je 2 keer bent gezakt dan? Als ik niet meer over zou gaan op school, dan zouden mijn ouders wel denken dat, dat door de paarden zou komen, maarja. Hard hoor als je paardje zo word verkocht.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:56

Ik kreeg op mijn 11de mijn eerste paard, 3 jaar oud, we noemden haar Amber *was zo trots dat ik zelf haar naam mocht verzinnen*
Ze kwam uit Polen met een groep andere paarden die oorspronkelijk nar de slacht zouden gaan.

In eerste instantie wou ik liever het leasepaard wat ik dus al een maand te leasen had, maar die was al zo oud en daar moest zoveel aan gebeuren dat mijn ouders samen met een paardkennend persoon verder gezocht hebben.

Toen kwam Amber, en ondanks dat ik tranen met tuiten om mijn leasepaard had gelaten toen ze wegging werd ik gek op haar.
Ouders zeiden ook toen ik daar stond te janken, kom op, thuis wacht je eigen paard.....ja....maar niet deze.
Amber was dus geweldig, maar niet Sandy.

Sandy reageerde zelfs niet meer op het fluiten van haar baasje toen ze haar op kwamen halen, ik moest met verstikte stem en dikke keel gaan roepen omdat ze anders niet kwam *grote wei*.

Raar begin dus, in de jaren die volgde werden we maatjes, we hebben een dip gehad waarin ik haar bijna verkocht omdat ik bang van haar was, omdat ze me gemiddeld 3 keer per uur eraf donderde.
Ook dit kwam goed, uiteindelijk moest zij weg op 7-jarige leeftijd omdat ook mijn school er onder kwam te lijden....ook mijn ouders waren keihard hierin.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:12

Ook mijn eerste pony heettte Amber Haha!

Ik kreeg haar van mijn vader die ik al lang niet meer gesproken of gezien had ( ouders zijn gescheiden )
Met een pony voor mij te kopen dacht hij mij terug te kunnen krijgen, helaas is hem dat niet echt gelukt, maar ik had wel een eigen pony. ( kort verhaal, klinkt misschien hard, maar heb geen zin alles uit te leggen )

Na een lange zoektocht met pa en paardenkenner, veel paarden en pony's gezien, hele goeden,mooien, duren, goedkopen, wrakken en bejaarden, kortom alles zo'n beetje, kwamen we bij de Bosmanege in Bakkeveen aan.
Ik kwam in eerste instantie voor een 3-jarige vos.
Deze was pas ingereden maar ik vond er niet veel aan, ook was ze eigenlijk te klein. Ze hadden nog een pony te koop staan en dat was Amber.
Amber vond ik wel leuk en de koop werd gesloten.
Een week later werd ze gebracht.

Ik heb verschillende periodes met haar gekend, geweldige en minder geweldige, maar we hebben veel van elkaar geleerd.

Ik had haar dik 2 jaar toen ik Maffick op mijn stage kwam te rijden, een paard voor de handel die ik een beetje rustig moest rijden voor de verkoop.
Ik vertelde vaak op stage over Amber, dat het een leuke pony was, maar dat ik er eigenlijk te groot voor was en dat ze ook niet helemaal in mijn rijdoel lag ( vooral recreatief, Amber was een dressuurpony met veel pit )

Maffick lag wel in mijn rijdoel en was ook een mooie maat voor mij ( 1.65 )
Mijn stagebegeleidster stelde voor te ruilen, ik Maffick, zij Amber waar ze weer een goed plaatsje voor zou zoeken.
Na veel nagedacht te hebben heb ik JA gezegd en de ruil was gedaan, daar ging mijn eerste echte eigen pony.

Ik kreeg Maffick, en ineens was Amber niet meer van mij, ze stond wel op mijn stageplaats waar ik nog steeds kwam, maar er reden ineens ook anderen op.
Ik heb het er eerst toch heel moeilijk mee gehad, juist omdat ik haar nog dagelijks zag.
Ik heb heel wat afgejankt.

Nu staat ze bij Giesam hier op bokt, op Ameland en het gaat super met haar, ze had geen betere plaats kunnen krijgen.
Ze rijdt lekker over het strand en doet het goed op de wedstrijden.
Ik mag haar zien wanneer ik wil en heb goed contact met haar eigenaresse, die al eens hier geweest is en ik ben daar al vaker geweest. Als ik daar ben mag ik ook op haar rijden, ik heb de eerste keer dat ik haar weer zag meteen een strandrit gemaakt met haar.

Beter kon het niet, maar er staan nog steeds foto's van haar op mijn kamer, zo'n eerste pony vergeet je niet

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:21

Kort maar krachtig over 2 dagen een jaar geleden heb ik haar gekregen!

En super geweldig leuk paardje, 2 jaar helemaal groen uit een kudde.
Ze kon echt niets niet eens een halster om.

Na 2 maanden bij mij liep ze mee heel veldhoven door. Ze ging altijd mee pinnen.. mensen keken dan altijd zo verbaasd. Want ik maakte haar vast aan het hekje van het trapje, met haar voorbenen ging ze dan op het trapje staan kijken waar ik bleef Lachen

Het paard is echt overal mee naar toe geweest als ik ging wandelen ging ze ook altijd mee, en ze was nergens bang voor. Ik liep zo over de bouw met alle herrie langs vrachtwagens tractoren enz enz.

een maand geleden heb ik haar op 3jarige leeftijd in moeten laten slapen.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:49

mijn eerste pony was amber en daar rijd ik nog steeds mee. ik was toen 10 en zij 0.5 jaar. ze kwam van de markt en ik was super blij. belde al mijn vrienden op op t evertellen dat ik een pony had en de stal was een week voordat ze kwam al helemaal voorzien van zaagsel en hooi Haha!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:55

ik zal dat binnen 20 jaar es vertellen Haha!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:05

Mijn eerste pony ... pff, dat is pas echt geschiedenis. Ik was net 8 en het was autoloze zondag. Een vriend van mijn vader had een Shetlander waar hij vanaf moest en wij hadden geitjes, waar die wel bij kon. Geloof niet eens dat hij echt voor mij bedoeld was. Keesje, heette hij, een stronteigenwijze vosbonte Shetlander die al voor veel kinderen een maatje was geweest.

Ik weet niet of pa besefte wat hij op z'n hals haalde, maar Keesje en ik waren een duo, onafscheidelijk. De buurjongens hadden ook ponies en we waren de schrik van de buurt. Liefst speelden we cowboys en indianen en van dressuur en zo hadden we nog nooit gehoord. We speelden met ponies, iedere dag en overal, crossen door droge sloten en maisvelden. Geweldige tijd. In die tijd kon je ook nog met een stel kids gewoon het bos in, geen haan die daar naar kraaide of moeilijk over deed.

Ik zou uren kunnen doorvertellen, maar enfin, door een vriendinnetje toch mee naar de ponyclub en dat was het begin van jarenlang concoursen rijden. Van Shet, via Welshje naar D pony en later een paard. Daarna een aantal jaren paardloos, maar altijd nog bij paarden in de buurt. Want toen ik stopte, ging pa pas echt beginnen met zijn tweespan Shetjes en later Haflingers, mennen.

En sinds een jaar of vier ben ik weer actief, nu samen met Albert. Mennen is onze passie en ik heb niet de paarden geteld die we ondertussen gehad hebben, van 1973 tot nu, maar ik had er niet een van willen missen.

Webshop - digital art: MoTekent


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:25

Zie mijn avatar en profiel, mijn Tossie Lovers
ik kocht Tos toen ik 15 was, en een half jaar geleden heb ik hem verkocht. Voor beide beter, helaas.
Ik mis zijn maffe streken, het mennen, het alleen buiten rijden...
Ben hem nog een paar keer op gaan zoeken, alleen na de laatste keer, heb ik hem niet meer op zijn wei gezien, mensen hebben hun huis te koop, de trailer is verkocht...
Voor mezelf besloten het te laten rusten, heo moeilijk het ook is. Kan wel gaan bellen en horen dat hij verkocht is, of dat hij te koop staat, maar terug kopen gaat niet, en ik vertrouw er maar op dat ze een goed plekje voor hem vinden.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:32

Mijn eerste paard is nu al 15 jaar lang mijn eerste paard. Gekregen op mijn tiende, en ik ben er nog steeds heel blij mee!! In het begin, als 10 jarig jongetje vond ik 'm best groot en eng vanwege zijn grote stappen. Maar ik heb hem wel als tienjarig jochie zelf ingereden. Hij had namelijk alleen nog maar voor de sulky gestaan!
Best eng hoor, om een draver in galop proberen te krijgen als je nog een klein jochie bent! Wat gaat die draf dan hard.....

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:57

Mijn eerste pony was een belgische rijpony, donkere palomino kleur met grijze manen. Toen we haar kochten, had ze juist bijna een jaarlang met haar veulen in de wei gestaan zonder dat er naar omgekeken werd (welja wel dat ze genoeg drinken enzo had, maar niet gewerkt). Maar ik ben er daar in de wei opgekropen aan de longe en heb er even mee gedraafd, ze was superbraaf(het veulen helaas niet Haha! ) . Toen hebben we haar gekocht, waren we haar weer bijna kwijt, ze bleek namelijk nog al heel erg gevoellig te zijn voor koliek en de overgang wei-stal niet goed te kunnen verdragen Scheve mond . Maargoed ze is toch vlug weer genezen. Verder heb ik er heel veel plezier van gehad, heb grotendeels op een manege gestaan met haar. Ik reed gewoon wat recreatie met hem, geen dressuur ofzo, af en toe is naar buiten of wat springen. Maar het was wel een verdomde slimme pony, ik geloof niet dat ik ooit een pony of paard ben tegengekomen die zo komedie kon spelen en mij af en toe het bloed onder de nagels haalde Haha! . Helaas heb ik haar jaren geleden verkocht, ook omdat ik groot aan het worden was maar vooral omdat ze bij mij eigenlijk niet de beweging kreeg die ze nodig had. Ik was maar een simpel ruitertje dat een paar keer in de week een ritje maakte, zij was een pony die als ze drie dagen niet had gereden op ontploffen stond. Ze is verkocht naar Nederland, heeft daar in een korte periode tot M springen geschopt (misschien zelfs Z, dat weet ik niet) maar ik ben haar nu uit het oog verloren. Ik heb wel nog ongeveer een jaar later, toen ik eens naar een wedstrijd ging kijken van die eigenaars gehoord dat het nog altijd dezelfde eigenwijze knol was Haha! . Ik heb geen idee waar ze nu uithangt, ik hoop ergens waar ze het goed heeft Lachen .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:14

Wat naar zeg dat je haar moest verkopen!!! Boos! Lijkt me echt vervelend... Scheve mond Ik heb m'n eerste paard(jes) nog steeds, een IJslander van 16 waar ik ook apetrots op ben (heb hem pas ook sinds m'n 16e, sinds augustus vorig jaar). Nog nooit een wedstrijd gereden maar dat gaan we wel doen (hij overigens wel veel wedstrijdervaring. Knipoog).

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:20

Getverdemme,wat naar dat je haar hebt moeten verkopen!! Scheve mond

Mijn eerste eigen paard Xena,hebben mijn ouders voor de helft betaald,de andere helft heb ik zelf betaald.. Ze was 3 jaar,bijna 4 toen ik haar kreeg..Inmiddels is ze 5 jaar en word ik met de dag gekker op dat paard Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:23

Ik heb nog steeds mijn eerste paard. Ik heb haar gekocht tot in 38 was en we zijn samen gegroeid. Inmiddels heb ik een jaarling veulentje van Lanna erbij. Beiden gaan nooit mee weg Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:35

Ik heb ook nog steeds mn eerste paard, sinds mn 13e, die hier de rest van dr leven blijft.
Heel veel problemen met dr gehad (draver) en daardoor t nodige meegemaakt waardoor ik dr nooit meer zou kunnen missen. Ze is mijn alles, zo'n ongeloofelijk lief paard gewoon Lovers

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:19

Mijn eerste paard is hopelijk ook mijn laatste Haha! Ik heb Miro nu 7,5 jaar en moet er niet aan denken om hem te moeten verkopen. Ik heb altijd gezegd voordat ik een paard kocht, als ik een paard koop blijft hij bij me tot zijn dood (offie nu uit ouderdom doodgaat of ik hem af laat maken) en daar houd ik me aan. Ik heb in het begin erg getwijfeld of ik hem wel zou houden...ging weven, was vreselijke staker, ging steigeren en plette me express tegen de muur Verdrietig . Met (helaas) harde hand heb ik alles eruit gekregen en, op een kleine staking af en toe na, doet hij gelukkig geen van allen meer. Ik heb met hem een accoordje gesloten, we vechten niet meer. Als menneer eruit ziet weer zo'n vreselijke bui te hebben rijd ik niet of ga met een los teugeltje naar buiten en dat gaat goed, hij is veeeel toegankelijker dan 2 jaar geleden.

**Look where all this talking got us baby!!**

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:31

Ik was een jaar of 5 toen ik [**] leerde kennen. Hij heeft me toen zelfs een paar keer over het hek gesleurd aan mn bodywarmer omdat de broodjes die ik altijd kwam brengen op waren. Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken Nu ben ik 17 en [**] ook heel wat ouder, maar hij is van mij hoor! En dat blijft ie ook.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:17

Ik was 15 toen ik mn eerste pony kreeg, dat is nu pas 4 of 5 maanden terug.

Het is een hele lieve merensmerrie, een ideale gezinspony die voor de kar kan, (inmiddels) een beetje dressuur, springen en vooral buiten heel braaf is. Vooral met dat laatste ben ik hier in de stad erg blij, omdat het anders wel is veel te gevaarlijk zou kunnen zijn om naar buiten te gaan.

Ze is 12 jaar oud en ongeveer 1.45 hoog.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:20

Mijn eerste pony was een arabiertje van 4
Die kwam bij de slacht weg
Omdat ze te moeilijk was is ze daar heen gegaan
Later bleek dus dat ze drachtig was
Na 6 maandne is ze weer verkocht omdat ze sterk was voor mij

Het klinkt raar met haar heb ik nooit een band gehad omdat ik toen aan het revalideren was

Mijn 2de pony was voor mij mijn eerste echte eigen pony
Een 7 jarige bonte merrie die uit engeland kwam waar ze altijd miletery had gelopen
Heb met haar veel plezier beleefd en zij heeft mij de passie voor springen gegeven
Toen kwam de dag dat we afscheid moesten nemen omdat ik toch te groot voor der werdt
Dat is en blijft de ergste dag van me leven met de paarden
Jammer genoeg is ze weer terug gegaan naar engeland

Alle pony die ik heb gehad van 1999 tot nu heb ik zeker niet willen missen maar graag had ik het anders gedaan
Maar jammer genoeg heb ik een vader die graag handelt

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:43

Mijn eerste pony: een mooie valk-kleurige welsh-merrie met 4 zwarte benen, snoet, manen en staart! Een piepklein wit puntje op haar hoofdje.
Haar naam: ROWENA!!
Zij was 8 jaar toen ik haar kreeg en ikzelf was ook 8 jaar!
Ik wist bijna niks van paarden, had alleen les op de manege, maar das heel anders dan in 1x een eigen pony!
Mijn opa wist gelukkig veel van paarden en daar gingen we: mijn opa op de fiets en ik op Rowena, lekker door het bos.
Op wedstrijd zijn we ook geweest. B-dressuur en L-springen! We hebben zowaar de limburg trofee gewonnen met springen!
Toen ze ongeveer 20 jaar was is ze met pensioen gegaan. We hadden al een maatje voor haar gekocht: Boy (mijn 2e pony dus)!
Ze heeft nog 10 jaar bij me mogen zijn (in totaal heb ik haar dus 22 jaar gehad) en afgelopen 30 maart heb ik haar moeten laten inslapen!
Nog steeds doet dit erg zeer en ook Boy en Ninke (mijn fries) missen haar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 06:14

Honey is mijn 1e eigen pony. Er waren er een stel die me voor gek verklaarde, wat moest ik als meid van 16 nou met een shet? Maar ze was geweldig. Ik woonde nog bij mijn ouders, en zag haar dus alleen op woensdag en in het weekend, als ik bij mijn vriend (inmiddels man) was.
Honey was heel anders dan Jamaica. Bij Jamaica miste ik wat, maar kon er niet achter komen wat precies.
Inmiddels is het duidelijk, je 1e eigen pony/paard krijg je maar 1 keer Lovers

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 08:36

mijn eertste eigen paard was hilda, ze was een draver, maar nooit opde baan geweest, ik verzorgde haar en kon haar kopen, heb twee jaar plezier van haar gehad, en toen werd ze ziek.

ze had diverse tumoren door het hele lichaam en na nog een jaar heb ik haar helaas moeten wegbrengen.....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 08:43

toen ik een jaar of 9 was kwam Evita in een weitje bij mij in de buurt te staan, toen ik 11/12 was mocht ik haar verzorgen. toen ik 13 was zou ze verkocht worden en sindsdien is ze van mij Lachen (4,5 jaar nu dus)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, ikkedus, Iris94, Mark0919, Vagabondo, vilheide en 33 bezoekers