Mijn eerste paardje/ Western gaan rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Mijn eerste paardje/ Western gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:14

Sinds vier maandjes rij ik op een 7 jarige Belgisch Warmbloed (dacht eerst dat het een KWPNner was, maar dit blijkt de Belgische variant te zijn) ruin.
En sinds gister is 'ie van mij!!! Hyper!
Hij is achter scheef gereden, wat volgens DA geen probleem is. Ik zoek om deze reden wel een manier van rijden die goed is voor zijn rug en denk aan western. Hebben jullie tips voor zijn rug en om hem z'n achterhand beter te laten gebruiken? Ik zoek nog naar een zadel en denk dus aan een westernzadel, aan de andere kant springen we ook graag en zou een vzh. zadel misschien ook handig zijn, al hoorde ik dat dat laatste weer niet zo goed is voor je zit. Wat raden jullie me aan?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:16

Ik raad je aan goed les te nemen, maakt niet uit op welke manier je gaat rijden. En ik zou de methode kiezen die jij zelf leuk vindt. Ik zou in dit geval bij de methode blijven die je het meest beheersd, en een goede zit is afhankelijk van een goed zadel, ongeacht het type ( western, dressuur, vzh of springen) ....

Je suis Charlie.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:19

Ja, krijg les, hulp van anya en les van de staleigenaar, een voormalig springruiter, dat maakt de keuze ook juist zo moeilijk..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:23

Neem de tijd om uit te vinden wat je het leukste vindt. Maar het een hoeft het ander nog niet uit te sluiten.

Trouwens: nog gefeliciteerd met je paard, en een hele fijne toekomst samen!

Je suis Charlie.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:27

Dat is ook zo OK dan!

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 12:44

Maar wat is nou het beste voor zijn rug ivm scheve heup?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:34

Ik denk dat dat een beetje moeilijk beantwoorden is zo via I-net. Misschien is het handiger om in samenwerking met de behandelend veearts of fysio een trainingsplan op te stellen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:40

Algeheel gesteld: ik denk dat je in Nederland op dit moment makkelijker aan goede dressuurinstructie komt dan aan goede westerninstructie (no offense Anya). Ik weet niet hoe Anya lesgeeft, maar mocht dat ineens stoppen om wat voor reden ook zul je problemen hebben een ander te vinden.

Ik zou voor dressuurtraining gaan. Een dressuurzadel is minder duur in aanschaf dan een westernzadel. Je kunt later altijd nog switchen.

Je suis Charlie.

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:07

Je kan ook advies aan de Dierenarts vragen die weet het denk ik beter dan wij. Maar western lijk me ook wel leuke en goed voor je paard. Ik heb 3 jaar western gereden en daar door heb ik nu met sommige dingen uit mijn les een voorsprong(ik rijd nu dressuur, ook heel leuk)!!!

Haha! I love Romano Haha!


nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:10

helemaal mee eens .ik rij voornamelijk dresuur,maar van de zomer ga ik gewoon wat dingen van western erbij doen.leuk voor de afwisseling.je kunt altijd nog western gaan rijden.maar ik moet wel zeggen dat western toch ook wel heeeeel leuk is hoor.maar goed je moet ff de tijd nemen om te kijken wat je leuk vind.ik zou voor een vzh zadel gaan daar kun je alle takken van de sport mee doen en met een westernzadel kun je maar moeilijk springen hoor.oja nog van harte met je paardje en veel plezier in de toekomst

Bart..we zullen je missen r.i.p

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:09

Cassidy schreef:
Algeheel gesteld: ik denk dat je in Nederland op dit moment makkelijker aan goede dressuurinstructie komt dan aan goede westerninstructie (no offense Anya). Ik weet niet hoe Anya lesgeeft, maar mocht dat ineens stoppen om wat voor reden ook zul je problemen hebben een ander te vinden.

Ik zou voor dressuurtraining gaan. Een dressuurzadel is minder duur in aanschaf dan een westernzadel. Je kunt later altijd nog switchen.


Even voor de duidelijkheid...ik geef geen les. Ik help haar leren zitten. En tot nog toe was dat ook nog dressuurgereden ook. Als ze western wil rijden kan ze les krijgen van Constans...Die geeft ons les en kan er nog wel een klantje bij krijgen.

Vandaag hebben we mijn westernzadel op haar nieuwe paard gelegd en hij liep opeens verbazingwekkend goed over de rug en gaf heel makkelijk na. Dit paard heeft tot nog toe echt moeite zijn plek te vinden met een ruiter op de rug. Hij is achter scheef en loopt meer vanuit zijn heup dan zijn knieen. Het leek of hij het westernzadel een verademing vond.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 18:26

Ja hij liep echt super met het zadel en hoofdstel van Anya, als nooit tevoren.
En dat had ik ook even moeten zeggen, zij leerde me zitten op een 'gewoon' zadel, geen westernles. En dat was wel nodig, want zeker in het begin kon hij nog wel eens flink tekeer gaan. Haha!
Laatst bijgewerkt door mawa op 25-06-04 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 18:29

Sonja schreef:
Ik denk dat dat een beetje moeilijk beantwoorden is zo via I-net. Misschien is het handiger om in samenwerking met de behandelend veearts of fysio een trainingsplan op te stellen?


Ja, de DA die hem pas gekeurd had zei dat het paard in elk geval veel gelongeerd moest worden en moet leren zijn achterhand te gebruiken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers