Wie wil het exterieur van mijn haf beoordelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Wie wil het exterieur van mijn haf beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 18:09

Afbeelding
Merrie
13 jaar
Heeft 6 veulens gehad.
Naxos x mendel x astral.


Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:27

Ik heb er niet veel verstand van; maar zal het toch proberen naar mijn eigen smaak.. Lachen

Ze is naar mijn idee iets te lang in de rug, en haar achterhand lijkt op de foto iets in het niet te vallen..
Haar benen zien er mooi uit, ze heeft ook een mooie voorhand.
Haar hals lijkt op de foto een beetje raar aangezet en te lang, verder wel een mooie brede hals.
Haar hoofdje is mooi en fijn

Heb er niet veel verstand van; sorry Bloos

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 19:02

Dank je dat je het proberen. De achterhand staat wat raar omdat ze het verkeerde achterbeen naar voren heeft. Haha! Hier een foto waarop de achterhand wel goed te beoordelen is.
Afbeelding
Nog meer die het willen proberen?

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:21

Hier is haar achterhand idd beter ja Haha!
Qua lichaam vind ik haar echt een mooi exterieuer hebben, op de nieuwe foto Maar ik blijf er wel bij dat ik de halsaanzet een beetje vreemd vind, alsof het niet geheel klopt.. Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 22:30

Verder niemand die even wil beoordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:02

Heb net les gehad in het exterieur beoordelen, wat mij opvalt staat hieronder, maar bedenk wel dat dit mijn mening is, en het heel lastig is om dat te beoordelen, en zeker van "maar" twee foto's, ik zie liever het paard irl, dan kan je beter schatten hoe de verhoudingen zijn Lachen Daarnaast heb ik de smaak van het oude-type haflinger Lachen Dus wees niet al te boos, heb geprobeerd zo eerlijk en correct mogelijk te beoordelen naar mijn mening.

Ze is in een mooie conditie, de rug en buik is wat minder, maar ze is ouder en heeft al aardig wat veulens gehad, dus dat is niet anders.
- Zware hoofd-halsverbinding
- Hoofd is redelijk klein en edel, denk ik, is moeilijk te zien door de zware hoofdhalsverbinding.
- Redelijk verticale halsrichting
- Kort/normale halslengte
- Matig ontwikkelde schoft
- Rug vind ik moeilijk te beoordelen, op eerste foto is ze heel week in de verloop rug-lendenen, tweede foto ietwat, maar niet zo sterk.
- Lange schuine schouder.
- Korte rug
- Voorbenen misschien wat onderstandig (iets teveel onder het lijf geplaatst, en niet recht) Voor de rest zijn die te moeilijk te beoordelen wegens vage foto en van veraf. Dat geldt ook voor de hoeven.
- Kort hellend kruis
- Redelijk goed bespierde kont

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 09:00

Grappig. Haha! Leo-ke vond haar rug en hals juist lang. Haha!
Nog meer liefhebbers?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:49

Even vraagje omdat ik er helemaal geen verstand van heb, Maya, kun je uitleggen wat de positieve en de negatieve punten zijn? Kan ik er misschien nog iets van leren.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:10

Poeh, das een lastige vraag Emeraldo, paarden beoordelen is namelijk een heel persoonlijke smaak, en afhankelijk of je het predikaat goed of slecht toedient, is afhankelijk van waar je naar toe wilt Lachen Bijvoorbeeld de zware hoofd-halsverbinding die je hier ziet wordt absoluut niet gewenst bij KWPN, en zal dan een hengst op gezet worden die een lichte hoofd-halsverbinding doorfokt. Hieronder, zoals ik goed en fout vind, maar dat is mijn mening Lachen

- Zware hoofd-halsverbinding

- Hoofd is redelijk klein en edel, denk ik, is moeilijk te zien door de zware hoofdhalsverbinding.

- Redelijk verticale halsrichting
Ik zou het liever wat meer horizontaal zien, ik denk dat ze dan beter uitkomt met haar verhoudingen en proporties.

- Kort/normale halslengte

- Matig ontwikkelde schoft
Vind ik fijn, is comfortabeler om mee te rijden, en doordat er iets schoft is, is het vaak iets makkelijker een passend zadel te vinden wat niet schuift

- Rug vind ik moeilijk te beoordelen, op eerste foto is ze heel week in de verloop rug-lendenen, tweede foto ietwat, maar niet zo sterk.
Het begrip "week in de rug" is een hele lastige, zoals ik het zie, is het een nadeel en beetje zwak, ik zie liever een strakke en gelijkmatige rug. Deze merrie is al wat uitgezakt van de veulens, dus ik denk dat het bij haar wat verergerd is.

- Lange schuine schouder.

- Korte rug
Ik zie zelf graag een ietsje langere rug, ook voor de verhoudingen, en omdat je dan minder moeite hebt met een goed zadel te vinden wat niet te lang is.

- Voorbenen misschien wat onderstandig (iets teveel onder het lijf geplaatst, en niet recht) Voor de rest zijn die te moeilijk te beoordelen wegens vage foto en van veraf. Dat geldt ook voor de hoeven.
Onderstandig zie ik als een nadeel, heb liever de benen er goed onder, omdat het gewicht dan goed gedragen wordt. Ik weet niet of dat hier ook echt het geval is, omdat ik het van deze foto's af erg lastig te beoordelen vind Lachen

- Kort hellend kruis

- Redelijk goed bespierde kont

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:24

Okee bedankt! Je krijgt zo vaak termen om je oren geslingerd die je helemaal niet kent!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:38

Zal ik ook nog maar wat uitleg geven dan? Haha!
Evt verduidelijkt met foto's. Knipoog
- Zware hoofd-halsverbinding
Ben ik het wel mee ens, hier een foto om het beter te kunnen beoordelen:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/178008/incoming/waldy%20en%20steef(2).jpg[/img]

- Hoofd is redelijk klein en edel, denk ik, is moeilijk te zien door de zware hoofdhalsverbinding.

- Redelijk verticale halsrichting
Ik zou het liever wat meer horizontaal zien, ik denk dat ze dan beter uitkomt met haar verhoudingen en proporties.
Wordt aan gewerkt. Haha! Zal wel beter worden als er wat minder onderhals onder zit.

- Kort/normale halslengte

- Matig ontwikkelde schoft
Vind ik fijn, is comfortabeler om mee te rijden, en doordat er iets schoft is, is het vaak iets makkelijker een passend zadel te vinden wat niet schuift.
Amen. Haha!

- Rug vind ik moeilijk te beoordelen, op eerste foto is ze heel week in de verloop rug-lendenen, tweede foto ietwat, maar niet zo sterk.
Het begrip "week in de rug" is een hele lastige, zoals ik het zie, is het een nadeel en beetje zwak, ik zie liever een strakke en gelijkmatige rug.
Deze is door de eerste foto erg beinvloed doordat het been aan deze kant verder naar voren staat, waardoor het heupbeen kantelt, en dus de rug weg valt. De rug is dus zoals op de 2e foto.

- Lange schuine schouder.

- Korte rug
Ik zie zelf graag een ietsje langere rug, ook voor de verhoudingen, en omdat je dan minder moeite hebt met een goed zadel te vinden wat niet te lang is.

- Voorbenen misschien wat onderstandig (iets teveel onder het lijf geplaatst, en niet recht) Voor de rest zijn die te moeilijk te beoordelen wegens vage foto en van veraf. Dat geldt ook voor de hoeven.
Onderstandig zie ik als een nadeel, heb liever de benen er goed onder, omdat het gewicht dan goed gedragen wordt. Ik weet niet of dat hier ook echt het geval is, omdat ik het van deze foto's af erg lastig te beoordelen vind
Dit weet ik niet. Volgens mij is het lijntje dat je door het been trekt toch wel recht...

- Kort hellend kruis

- Redelijk goed bespierde kont

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:51

Lachen Ben het met je eens wbt de rug en de voorbenen, over die punten zat ik zelf ook te twijfelen, omdat ik het niet op beide foto's vind, maar op 1 van de foto's.


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 15:14

Op de 2e standfoto hangt ze naar voren, kijk ook maar naar haar achterbenen op die foto. Veel te ver naar achteren. Vandaar dat het daar wel onderstandig lijkt. Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 21:13

Verder niemand meer die een gokje wil wagen?

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:40

Op de eerste foto vond ik dat van lange rug en hals idd , de tweede foto gaf weer een heel ander beeld Verward

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:45

Oke, haar neusje vind ik te klein.
Ze is overbouwd (haar kont is hoger dan haar schoft).
En ze heeft een vrij holle rug.


Persoonlijk, vind ik haar niet mooi.

Maja, dat is heel persoonlijk natuurlijk Knipoog

I'm not weird, I'm gifted!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:48

Senja, deze merrie is 13 en heeft 6 veulens gehad, twee van de drie punten die je noemt worden daardoor veroorzaakt...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 22:04

Waar zie je het overbouwd? Verward

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:05

Dat overbouwde zie ik idd ook niet Verward

Het lijkt misschien zo door haar wat hollere rug op de eerste foto. (Tweede foto valt dit ook weer mee) maar ik vind haar absoluut niet overbouwd hoor

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 22:20

Nee hoor. Trek maar eens een lijntje. Alles zit mooi recht. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 40 bezoekers