wanneer hoefijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adelarde
Berichten: 333
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Putte (bij Mechelen) België

wanneer hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 13:56

hallo, mijn paard is een 4-jarige BWP-merrie en het is mij opgevallen dat bij ons in de club bijna elk paard hoefijzers heeft...
wanneer is dat nodig?

groetjes Valerie
hoefjes Adelarde


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:01

Een paard heeft ijzers nodig indien je bijv. veel op de weg rijdt en de hoeven dus snel slijten.
Ook kan je ijzers nemen als je hoeven anders snel brokkelen en scheuren, ze zijn dan iets steviger met ijzers en brokkelen nietmeer.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:02

cinzano heeft gelijk,
ik ga mee met haar commentaar

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:03

Hoefijzers heb je nodig, als je idd veel op de weg rijd met buitenritten of met mennen. Licht er een beetje aan of je paard sterke hoeven heeft. Maar 1x op ijzers, en ze komen heel moeilijk weer op die blote voeten.

Adelarde
Berichten: 333
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Putte (bij Mechelen) België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:04

hmmm, dan zal ik het toch een keer moeten overwegen, want mijn paardje haar hoeven brokkelen redelijk snel

peace, love, empathy...
By Kurt Cobain


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:08

horsewisper schreef:
Maar 1x op ijzers, en ze komen heel moeilijk weer op die blote voeten.


Daar ben ik het niet mee eens, ook dat verschilt per paard.
Mijn huidige paard heeft er namelijk totaal geen problemen mee als je ineens de ijzers eronderuit haalt, ideaal!! Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:09

Adelarde schreef:
hmmm, dan zal ik het toch een keer moeten overwegen, want mijn paardje haar hoeven brokkelen redelijk snel



Ja dat kan je dus voorkomen met ijzers, dan blijven de hoeven gewoon mooi heel.

Adelarde
Berichten: 333
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Putte (bij Mechelen) België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:15

er zijn er bij ons op de club die enkel vooraan hoefijzers hebben, waar is daar het nut dan van?

peace, love, empathy...
By Kurt Cobain

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:20

Adelarde schreef:
er zijn er bij ons op de club die enkel vooraan hoefijzers hebben, waar is daar het nut dan van?


Ik deed vroeger ook alleen voor beslaan.
Mijn idee van nut hiervan was puur omdat mijn paard zijn hoeven achter veel harder waren en dus haast niet sleten... voor echter waren ze een stuk zachter en brokkelde sneller + anders sleten ze te snel en werden te kort.

De enigste reden waarom mijn paard nu op 4 ijzers staat is omdat ik veel meer buiten rij dan toen en omdat ik geregeld wedstrijden rij op gras en dan 4 x ijzers met stiften wil hebben Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:21

De noodzaak je paard op ijzers te zetten wordt m.i. schromelijk overdreven. Het is niet alleen duur, het is vaak ook niet nodig. Ook niet als je veel buiten rijdt. Als je paard goede harde hoeven heeft kun je ook best een stuk op verharde weg rijden, zonder dat de hoeven gelijk wegslijten. En al die mensen die op concours gelijk pinnen in de ijzers draaien...is ook vaak niet nodig. Ik ken iemand die z2 springt op een onbeslagen paard. Dat paard heeft een fantastische balans ook zonder ijzers. Mijn eigen paard is niet beslagen en voor dressuurwedstrijden zou ik dat ook niet doen. Ik oefen af en toe op gras en zo leert ze zelf in balans lopen.

Alleen voor de reining overweeg ik nu om achter slidingijzers te laten zetten (dit omdat ze anders geen slidingstop kan maken). Maar ik stel het iedere keer weer uit, omdat het duur is en ze eigenlijk verder geen ijzers nodig heeft.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:27

Citaat:
dan blijven de hoeven gewoon mooi heel

afgezien van de nagelgaten dan Scheve mond

Ik heb me er een beetje in verdiept en ag zoveel nadelen van op ijzers lopen, dat ik ze eraf heb laten halen.

De eerste weken brokkelt de hoefwand wat af, omdat het verezwakt is dor de nagelgaten, nu die er eenmaal een end uitgegroeid zijn, gaat het prima zonder ijzers.

Mijn paard heeft een (in Nederlandse ogen) forse beenafwijking, hij is toontreder en slijt dus voor de hoeven scheef af.
Hij groeit in een week of 6 tijd echter ook scheef over zijn hoefijzers heen en gaat dan kreupel lopen, dus daarvoor hoef ik er geen ijzers onder te laten nagelen.

als je interesse hebt in de achtergronden en voor-en nadelen van ijzers, kan je eens kijken op www.paardnatuurlijk.nl en www.horsebalance.nl en www.hoofcare.nl

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:33

Mijn fjordje staat ook zonder ijzers. Ik rijd hier veel buiten. Dus in de bossen, over de weg, modderige paden...noem maar op. Ik vijl de hoeven van Belle iedere viertiendagen een beetje bij (volgens het principe van www.paardnatuurlijk.nl). Het gaat uitstekend!!!!

Leven als god in Frankrijk?

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:48

Citaat:
De noodzaak je paard op ijzers te zetten wordt m.i. schromelijk overdreven. Het is niet alleen duur, het is vaak ook niet nodig. Ook niet als je veel buiten rijdt


hier ben ik het dus niet mee eens. Onze paarden staan allemaal op ijzers omdat we veel tot bijna alleen maar buitenrijden. Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen in een bosrijke omgeving woont, of ergens waar ze zandpaden hebben. Ik zelf rijd namelijk alleen maar over de weg, in het dorp, in de stad, in de polder (waar de bermen ook steeds slechter worden) dus wanneer je veel buitenrijd en dus veel over verharde wegen rijd, zijn ijzers toch echt wel nodig hoor!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:50

In ben het ook niet mee eens met de quote hoor....
Als ik mijn paard niet op ijzers zet (zeker voor) dan kan hij nietmeer lopen omdat zijn hoeven dan onwijs gaan brokkelen en scheuren zodra hij op de weg loopt.
Mijn paard kan dus NIET zonder ijzers voor

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:11

Citaat:
Onze paarden staan allemaal op ijzers omdat we veel tot bijna alleen maar buitenrijden


ik rijd ook uitsluitend buiten, we hebben een piepklein bakje waar het of te nat of te stoffig is.

Ik heb 9 weken geleden de achterijzers eraf laten halen en 2 weken geleden de voorijzers en het gaat prima. Langs de weg is meestal een berm waar ik in kan rijden en als ik over een viaduct of een kruising moet, kan dat ook op blote voeten prima in draf.

Ik heb deze actie voorbereid: ik ben een half jaar geleden begonnen met het voeren van biotine om de hoornkwaliteit te verbeteren en dat heeft erg goed gewerkt!

had mijn paard vorig jaar brokkelhoeven, nu zijn ze elastisch en brokkelen er alleen stukjes af waar de nagelgaten moeten uitgroeien.

Zonder de voorbereiding met biotine was het denk ik moeilijker geweest.

De hoeven verzorg ik zo goed mogelijk: iedere dag natspuiten en met Hoefvocht insmeren en 2 x per week laurierzalf op de kroonrand smeren

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:15

Ik heb sinds kort een van mijn paardjes op ijzers laten zetten omdat de hoeven erg snel slijten. Vooral aan de voorkant inderdaad. We rijden dus wel veel buiten; bos, duin, strand e.d. Maar ze sleten keihard. Die van de andere dus helemaal niet. Die heeft echt superharde hoeven en hoeft dus niet op ijzers. Verschilt dus heel erg per paard of je ze erop zet of niet.

Wat ik bij ons op de manege niet snap zijn mensen die hun paard alleen maar in de bak rijden (echt alleen maar!) en dan hun paard rondom hebben beslagen. Toppunt vond ik een merrie die al een paar maandjes niet gebruikt werd omdat ze ernstig drachtig was en die toch op vier ijzers werd gezet. Daar is het toch veel te duur voor!? Of ben ik nu heel kortzichtig..?

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:27

Citaat:
Wat ik bij ons op de manege niet snap zijn mensen die hun paard alleen maar in de bak rijden (echt alleen maar!) en dan hun paard rondom hebben beslagen. Toppunt vond ik een merrie die al een paar maandjes niet gebruikt werd omdat ze ernstig drachtig was en die toch op vier ijzers werd gezet. Daar is het toch veel te duur voor!? Of ben ik nu heel kortzichtig..?


ik ben het met je eens, maar je blijf altijd mensen met geld hebben he?

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:38

IJzers blijven een noodzakelijk kwaad.
Als het niet noodzakelijk is, zou ik geen ijzers gebruiken.

Wij hadden vroeger een welsh-pony die in de zomer als we veel menden en paardreden ijzers droeg en in de winter (wanneer om te mennen te koud is en lopen zonder ijzers minder glad is) liep ze blootvoets. Onze merrie had hele goede hoeven en kon perfect en afwisseling aan.

Nu hebben we een tinker en die heeft ook hele goede hoeven. Zij loopt ook voor de kar (niet intensief) en staat zonder ijzers, zolang het nog kan.

Ik ben van mening dat, als het kan, je ijzers best achterwege laat. Maar als het nodig is, dan is dat ook zo.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:39

Bij ons komen alleen de paarden op ijzers die naar de keuring moeten ( alleen voorbenen) en die zomers in de wedstrijden lopen om de stiften te draaien. Verder helemaal niets!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:48

Maar warom voor alleen een keuring ijzers onder?
Dat heb ik nooit begrepen. Een veulen zet je voor de keuring toch ook niet op ijzers.
Hetzelfde geldt voor jaarlingen, twenters en onbeleerde 3 jarigen.


Ik ben ook niet zo'n voorstanders van ijzers meer, ik kan hier alles in de berm rijden dus heb mazzel. In een polder was het waarschijnlijk wel anders geweest.

Ik heb nu ook een paar hoefschoenen gekocht. Bevalt wel aardig, moeten nog wat aangepast worden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:03

Citaat:
In een polder was het waarschijnlijk wel anders geweest.

daar heb ik juist de breedste en vlakste bermen, vooral nu er net gemaaid is OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:43

_Margarita_ schreef:
hier ben ik het dus niet mee eens. Onze paarden staan allemaal op ijzers omdat we veel tot bijna alleen maar buitenrijden. Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen in een bosrijke omgeving woont, of ergens waar ze zandpaden hebben. Ik zelf rijd namelijk alleen maar over de weg, in het dorp, in de stad, in de polder (waar de bermen ook steeds slechter worden) dus wanneer je veel buitenrijd en dus veel over verharde wegen rijd, zijn ijzers toch echt wel nodig hoor!


Tja het is maar waar je je paard aan went. Bij mijn in de buurt is het grootste deel van de weg verhard. Hoewel de omgeving prachtig is, is hij ook ontdekt door fietsers, dus overal ligt asfalt tegenwoordig. Maar mijn paard is niet beslagen en heeft de beste hoeven van de stal (en zeker van de beslagen paarden, waar constant een ijzer af ligt en de nagelgaten rond de hele hoef te vinden zijn).

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:05

Anya schreef:
Tja het is maar waar je je paard aan went. Bij mijn in de buurt is het grootste deel van de weg verhard. Hoewel de omgeving prachtig is, is hij ook ontdekt door fietsers, dus overal ligt asfalt tegenwoordig. Maar mijn paard is niet beslagen en heeft de beste hoeven van de stal (en zeker van de beslagen paarden, waar constant een ijzer af ligt en de nagelgaten rond de hele hoef te vinden zijn).


ik zou zeggen wees er dan maar trots op op een paard met zulke sterke hoeven OK dan!

( ook al kan ik me niet voorstellen dat je wanneer je zoveel over de weg rijd als ik je nog steeds zonder ijzers kan)

Maar goed geen gezeik, iedereen weet zelf het beste wat voor zijn of haar paard goed is. Want wie ken zijn eigen paard nou beter dan de eigenaar zelf?!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:29

Mijn paard staat ook alleen voor op ijzers, toen we haar kregen was ze rondom beslagen.
We hebben eerst de ijzers achter eraf laten halen, dat gaat perfect, geen probleem met brokkelen of scheuren, ook niet met de nagelgaten..
Voor haar achterhoeven heeft ze eigenlijk niet eens een hoefsmid nodig, er is zo'n 3 maanden geleden voor het laatst iets aan gedaan en ze zijn nog helemaal goed.
Voor hebben we ook geprobeerd om de ijzers er af te laten, maar dat was niets. Allemaal scheuren, stukken eruit, stukken die half los waren en omklapten.. en zoveel kwam ze niet op de verharde weg, zelfs als het enige verharde van stal naar de bak en terug was sprongen de stukken eruit. We hebben uiteraard de nagelgaten er uit laten groeien, maar ook daarna geen verbetering. Haar voorhoeven zijn en niet stevig genoeg en ze groeien te langzaam..
Nu staat ze voor dus weer op ijzers, met moeite, want haar hoeven moesten aardig kort gemaakt worden om haar hoef zo goed mogelijk ijzer te laten steunen, door de stukken die eruit waren..
Misschien dat we van de winter weer proberen zonder ijzers voor, maar dan is het alsnog afwachten..

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:17

Door een voorijzer kun je de bewegingen van een paard beïnvloeden. Daarom voor een keuring dus een voorijzer.

Ik laat die van mij op blote voeten staan als ze bijna een veulen krijgt. 's winters staat ze op een voorijzer en 's zomers rondom (ivm stiften draaien) Ik varieer dus een beetje op gevoel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers