Hoefijzers los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Hoefijzers los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 19:02

Mijn pony Wanda heeft een probleempje ik wou haar morgen berijden, maar haar hoefijzers zitten los althans 3 hoefijzers de ander is er al af. Nu komt woensdag de hoefsmid wel, maar wat raden jullie me aan om te doen:
A. Hoefijzers eraf te halen
B. Wachten tot de hoefsmid komt

Ik ben ook zeer bang dat ze kreupel kan worden door dat het hoefijzer dubbel klapt ofzo zeg het asjeblieft.


Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:09

Als je niet op de harde weg gaat of alleen in de bak rijdt, zou ik de ijzers eraf halen en er gewoon op rijden. Normaal gesproken moet dit kunnen als je in de bak blijft.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:14

Patricia schreef:
Als je niet op de harde weg gaat of alleen in de bak rijdt, zou ik de ijzers eraf halen en er gewoon op rijden. Normaal gesproken moet dit kunnen als je in de bak blijft.


Ik zou het zelfde doen wat patricia zegt

. . .
. . .
. . .

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:43

ik zou het niet doen dan trek je toch een stuk van de hoef mee of ze moeten erg los zitten dan zou ik ze er wel afhalen bel anders de hoefsmid even op om te vragen wat het verstandigste is!
hij zal vast zeggen dat het beter is als je er niet zelf aan gaat rommelen!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 19:48

Het gaat me niet om het rijden maar ik ken een pony die kreupel is geworden btw trek je geen stuk hoef mee je slaat het gewoon los.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:52

Het ligt er ook aan waarom hij op ijzers staat.
Een paard met een standsafwijking of medische redenen bijvoorbeeld.
Ik zou overigens gewoon even wachten op de hoefsmid, stel dat het ijzer losraakt en naar achteren schuift waardoor het paard in de nagel van het ijzer kan trappen...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:03

Persoonlijk zou ik ze eraf halen.
Het duurt nog veels te lang voordat de smid komt en dadelijk blijft hij met de ijzers achter elkaar hangen.
Ga er dan maar vanuit dat je paard letsel oploopt.

Btw. Hoe kan je in godsnaam 3 ijzers los hebben en 1 kwijt.
Dit gebeurt alleen als je veel en veels te lang gewacht hebt om je smid te laten komen.
Zeer onverstandig.


Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 21:42

Ja, dat van die hoefijzers los daar begrijp ik ook niks van. Mijn pa houd het bij. Ik dacht ook al dat ze er weer lang genoeg onder zaten dus niet. Ze staat op hoefijzers omdat ik vaak over de weg ga en als ik ga draven dus de achterhoeven snel slijten, maar dan kunnen ze er dus wel af.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:54

Neem dat risico nou niet en wacht gewoon tot woensdag.
Misschien gaat het goed, maar ik zou mezelf wel voor m'n kop kunnen slaan als het niet goed gaat omdat ik ongeduldig was!

Of haal gewoon alle ijzers er onderuit (netjes!), ik zou nooit gaan rijden met een los ijzer, levensgevaarlijk.

Nulla tenaci invia est via

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:54

het maakt helemaal niet zoveel uit hoor als de ijzers los zitten!! mijn pony heeft ook wel is losse hoefijzers en dan wordt er ook gewoon meegereden alleen wel voorzichtig!! je hebt toch al een afspraak gemaakt dus dat is mooi!! als ze echt heel erg los gaan zitten, dan zou ik gewoon even een paar dagne met der gaan stappen of longeren!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 23:15

Ik voel me ook niet prettig als ik moet rennen terwijl m'n veters loszitten en m'n schoenen onder m'n voeten klapperen. Ik denk altijd maar dat het voor een paard niet veel anders kan zijn. Zeker met 3 losse ijzers!!!!

Ik heb het zien gebeuren dat een paard met een los ijzer bleef hangen in het ijzer, ijzer verschoof, paard trapte in de lip ervan: bloedbad eersteklas. Dier is een half jaar uit de running geweest. Ik zou dus gewoon het risico niet nemen!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 13:18

Rijd toch gewoon niet, en laat haar met rust, waarom zou je het paard pesten omdat jij wilt rijden ?,

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 16:29

Maya"]
Rijd toch gewoon niet, en laat haar met rust, waarom zou je het paard pesten omdat jij wilt rijden ?,
[/quote]

Hier zegt ze toch dat het niet om het rijden gaat?! Verward

[quote="Vasco schreef:
Het gaat me niet om het rijden maar ik ken een pony die kreupel is geworden btw trek je geen stuk hoef mee je slaat het gewoon los.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 20:58

Ik zou zelf niet snel een los ijzer eraf trekken, veel te bang dat ik dan de hoef beschadig. In geval van ijzer eraf zou ik nog wel gewoon rijden (mits op zachte bodem, mits paard er niet door kreupelt), in geval van los ijzer zou ik kiezen voor longeren totdat de hoefsmid komt. Dan ook nog rustig longeren, wat stappen, draven en niet galopperen en gekke sprongen.

Apple


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers