holle rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 23:00

Annetje schreef:
Je zit ook heel netjes, alleen trek je je rug soms erg hol. Daar moet je mee oppassen want dat is niet alleen heel slecht voor je rug (*au* *au* als je dat lang blijft doen) maar je kunt ook minder goed mee bewegen met de bewegingen die het paard maakt.

uit een topic op HAW geplukt
Ze hebben het ook al een paar keer tegen mij gezegt,je moet je rug niet zo hol trekken,maar ik kan er niet aan doen,m'n rug is gewoon zo. Maar is dat dan echt zo slecht?
Het enige nadeel dat ik ervan ondervind is dat het er niet uitziet,en dat m'n kont dan zo dik lijkt, maar heb er verder geen last van.
Is het dan echt zo hinderlijk voor je paard?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:26

Ja een holle rug is slecht ja.
Ik heb jaren geturnd en heb daardoor een holle rug gekregen. Ik liep ook altijd met een vreselijk holle rug door het turnen. Dat heeft nu als resultaat dat ik bijvoorbeeld niet kan winkelen zonder een pijnstiller genomen te hebben omdat ik gewoon rugpijn krijg. Ik was een jaar of 17 dat ik stopte met turnen en had op dat moment ook (nog) nergens last van. Dat kwam pas later.
Je kan dus door een holle rug behoorlijk wat rugklachten krijgen. En dat komt vaak als het leed al geschied is zeg maar. Dus bekken naar voren, dan is vaak het grootste probleem voorbij.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:35

Probeer eens oefeningen te doen om je bekken te kantelen. Zit je wel op je kont met rijden of meer op je kruis? Probeer ook je buikspieren aan te spannen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 23:47

denk dat ik meer op m'n kruis zit,maar heb verder nergens last van,alleen dat ik een beetje last heb met doorzitten op paarden die hoog opgooien...
verder vind ik het gewoon irritant om met m'n bekken naar voren te lopen,heb het gevoel dat ik dan in elkaar gezakt loop ofzo,en dat het er verschrikkelijk lomp uitziet Scheve mond

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:58

Hmm ok, naja als je er geen last van hebt is t niet zo erg toch? Hoop dat je er ook geen last van krijgt. Ik heb ook een holle rug en moet ook mn bekken kantelen, de zadelmaker vond t ook heel moeilijk om een zadel voor mij te vinden waarbij ik op mn kont zat. Ik heb vaak last van mn rug en kan mn rug ook moeilijk ontspannen met rijden..
Als jij verder gewoon ontspannen zit denk ik niet dat je paard er veel last van heeft.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:22

Het is slecht ja.....ik heb ook een holle rug en heb de dokter al vaak bezocht ermee....fysio gehad , pillen enz en nu manuele therapie...
Je moet uitkijken met bewegen dat je dat dus neit alleen vanuit dat holle punt gaat doen want dan ben je verder vanm huis.... Scheve mond

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 01:20

Ik weet er alles van.

Van nature heb ik een enorm holle rug en dat levert met van alles en nog wat (naast de dagelijkse gewone rug en nek pijn) veel problemen op. Ook met paardrijden.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 01:34

Fairie schreef:
Ik weet er alles van.

Van nature heb ik een enorm holle rug en dat levert met van alles en nog wat (naast de dagelijkse gewone rug en nek pijn) veel problemen op. Ook met paardrijden.


Idd ja....
vervelend....

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:21

Ik zit (zat) ook altijd met een holle rug. Had ik ook het idee dat ik meer rechtop zat en niet zo ingezakt.
Nergens last van, tot op een bepaalde dag.
Opeens gewoon zere rug (onderin). Nu heb ik zitles en probeer ik met pijn en moeite mijn zit te veranderen. Kan je zeggen, het voelt onnatuurlijk, en is retemoeilijk!

Maar ik merk wel hoe verder ik kom, hoe minder last ik van mijn rug heb, EN hoe beter het paard reageert op mijn zit-hulpen. Ik heb dus duidelijk wel gemerkt dat als je op je kont zit, dat je gewoon betere hulpen kan geven.
Dat is voor mij al reden genoeg om ermee door te gaan!

Trouwens, ik las in je profiel dat je pas 14 bent. Dan ben je ook nog jong en soepel Haha! Ik merk dat ik zelfs nu met mijn schamele 22 jaartjes al een STUK minder soepel ben geworden. dat za er ook mee te maken hebben. Ik kan je alleen maar adviseren toch je zit aan te passen want je krijgt er geheid gedonder mee!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:23

Oja, als je je "nieuwe" zit gaat leren, ga je ook meer je buikspieren gebruiken, en beetje buikspieren trainen op deze manier is natuurlijk altijd meegenomen, niet? Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 17:48

ik had gisteravond toen ik thuiskwam wel wat last van m'n rug,maar dat was meer naar boven toe,dus niet m'n onderrug,dus dat kan daardoor toch niet komen?
denk dat ik het vrijdag tijdens m'n les een keertje vraag of het kwaad kan...

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:01

Een holle rug is idd niet goed, doordat je hem hol houd kunnen je bekken niet meer mebewegen (is niet fijn voor het paard) en kan jou rug de klappen niet opvangen (slijtage voor jou). Ik zou er zeker wat aan doen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Fudge, mabellean, OmgiliBot, posje en 115 bezoekers