Veulenboek- versus stamboek papier.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 11:33

_Piet schreef:
Waarom? Er zit toch een papier bij, dus afstamming is bekend? Paard wordt er niet beter of slechter van als hij een veulenboek cq stamboek papier heeft. Indien je wilt gaan fokken kan ook een VB-papier je meehelpen bij de keuze van een hengst. Uiteindelijk zullen het paard of z'n nakomelingen zich toch in de sport moeten bewijzen. (is een beetje een prikkelende stelling (en eigenlijk off topic hier), maar ik ben wel benieuwd hoe hier over gedacht wordt)


helemaal eens!


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:35

Een veulen uit een nog niet opgenomen merrie, geeft bij mijn weten geen vol papier, maar een blauw papier. In de verkoop vertaalt zich dat vaak in een veel lagere waarde, zeker als het veulen een merrie is.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:21

Kitten schreef:
Een veulen uit een nog niet opgenomen merrie, geeft bij mijn weten geen vol papier, maar een blauw papier. In de verkoop vertaalt zich dat vaak in een veel lagere waarde, zeker als het veulen een merrie is.

Volgens mij krijg je bij een veulen uit een KWPN goedgekeurde hengst x een VB-merrie gewoon een VB papier.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:32

Mah, ik twijfel, maar dit is bij het KWPN zo op te vragen trouwens.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:00


Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 13:10

Een veulen uit een VB merrie krijgt gewoon een VB papier.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:51

Ik heb ook liever een merrie met stamboek papier. Bij het NSPS krijgt een veulen uit een VB merrie een Register papier ipv VB en is dus waardeloos.
Als het veulen uit een VB merrie gewoon VB papier(zo als bij het KWPN als ik hier uit begrijp) zou krijgen zou ik er minder zwaar aan tillen. Wel is een paard met VB papier niet naar de stamboek opname/keuring geweest, dat is voor mij wel weer en min punt

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:33

Dennis schreef:
Wel is een paard met VB papier niet naar de stamboek opname/keuring geweest, dat is voor mij wel weer en min punt

Waarom is dit voor jou een minpunt? Paard is er niet beter of slechter door.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:45

_Piet schreef:
Waarom is dit voor jou een minpunt? Paard is er niet beter of slechter door.


Idd, wél aangeboden worden en niet in het stamboek ingeschreven zijn lijkt me dan veel erger Tong uitsteken

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:51

Als je de oorzaak daarvan weet hoeft het nog geen probleem te zijn. Bv. een hazehak is een reden voor niet opnemen in het stamboek maar daar heb je verder bij het fokken geen hinder van.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:03

De moeder van mijn paard heeft een Vb papier, dit omdat ze nooit naar de keuring is geweest. De fokker had daar geen behoefte aan (:?), maar mijn paard staat nu gewoon in het stamboek en heeft een gewoon vol papier. De vb.merrie heeft dit jaar zelfs het prestatie predikaat gekregen en dus zeer goede nakomelingen afgeleverd.

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:17

Ieder veulen heeft een VB papier, aangezien de stamboekopname pas op driejarige leeftijd gebeurd. Dan nog is het geen ramp als je haar niet laat opnemen in het stamboek. Dat VB papier blijft er gewoon bij, en dat is geen blauw papier of iets dergelijks.

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 17:37

DeesDeBest schreef:
De moeder van mijn paard heeft een Vb papier, dit omdat ze nooit naar de keuring is geweest. De fokker had daar geen behoefte aan (:?), maar mijn paard staat nu gewoon in het stamboek en heeft een gewoon vol papier. De vb.merrie heeft dit jaar zelfs het prestatie predikaat gekregen en dus zeer goede nakomelingen afgeleverd.


Kijk, dit vind ik nou leuk om te horen en is naar mijn idee maar al te waar. Naar mijn idee wordt er te veel waarde gehecht aan allerlei predicaten die behaalt zijn op grond van exterieur en beweging van het moederpaard zelf. Erger is het inderdaad als een merrie bij aanbieding niet opgenomen zou worden in het stamboek.
Het gaat er vooral om wat voor genen erin zitten en hoe ze het doorgeven naar mijn idee.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:37

En is daar echt niet minder om waard !

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:53

Oke, niet aangeboden is minder erg dan slecht gepresteerd.
Ik richt me vooral op de fokkerij. Als ik dat niet deed zou er waarschijnlijk een ruin zonder papier komen.
Het hangt ook van de leeftijd af. Als je een 12 jarige met VB papier koopt die nog niet naar de keuring geweest is heb je pecht, dan kan hij nooit meer gekeurd of opgenomen worden. En heb je dus geen pony om mee te fokken.
Ikzelf breng mijn pony ieder jaar voor tot hij het hoogst haalbare gehaalt heeft(dat is dit jaar gebeurd, 3x 1e premie, deff ggk, Superster en 2 kampioenschappen). Dan weet je zeker dat je er alles uit gehaalt heb wat er in zit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:17

Kitten schreef:
...een blauw papier. In de verkoop vertaalt zich dat vaak in een veel lagere waarde, zeker als het veulen een merrie is.


Ach, voor de fokkerij heel misschien, maar voor de sport zeker niet.
bovendien; bij een veulen uit een merrie met slechts een veulenboekpapier kan je nog iets erbij dromen; de stamboek merrie was zeker weten niet 'goed' genoeg voor 'ster':)*

(ps; ik ben 1 van die mensen die geen waarde hecht aan de kwnp-ster)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:34

Dees schreef:


(ps; ik ben 1 van die mensen die geen waarde hecht aan de kwnp-ster)



nou, ik heb de merrie toch liever ster dan niet hoor. Ook al hecht je er zelf geen waarde aan, de markt doet dat wel dus indirect heb je er wel mee te maken.

Als je overigens helemaal geen waarde hecht aan de mening van de kwpn-keurmeesters (dat maak ik er dan maar even uit op), waarom ga je dan wel met je veulen naar de keuring Verward .

Ik zal niet zeggen dat een stermerrie per definitie beter is om mee te fokken dan een merrie die geen ster haalt maar naar mijn idee voldoet een stermerrie toch aan bepaalde miniumeisen die gesteld worden. Volgende week gaat chic naar de keuring, ik verwacht niet dat ze de punten haalt voor ster maar ik zou het wel erg leuk/fijn vinden als dat wel zo zou zijn.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:36

Mwah........of het voor de sport nou gelijk meer waarde heeft betwijfel ik eigenlijk. Ik heb voor een fokker veel paarden verkocht en die ging niet eens naar een keuring, alles was VB papier. Toch waren dat absoluut geen goedkope paarden, en die werden prima en makkelijk verkocht. Prijsklasse tussen de 8 en 30.000 gulden.

Je hoort niet vaak dat iemand die puur voor de sport een paard zoekt perse een sterpredikaat bij een merrie wil.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:47

z
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

-

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:47

Bij een ruin maakt het mij ook helemaal niet uit maar ach als ik toch een merrie koop dan hou ik in het achterhoofd dat als die merrie ongeschikt wordt voor de sport je er altijd nog een leuk veulen bij kan fokken.

Toen Lafayette een ongeluk had gehad en ernstig gewond was geraakt, heeft het feit dat ze stermerrie was meegewogen in de beslissing haar te laten opereren. Als ze ruin was geweest dan was die beslissing anders uitgevallen. Als ik het puur naar het kostenplaatje kijk is Valencia een erg duur veulen geworden overigens Haha! maar de emotionele waarde is niet in geld uit te drukken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 19:06

janna schreef:
Een veulenboek KWPN merrie krijgt bij haar veulen wel een blauw papier. Of dat moet de laatste 3 jaar veranderd zijn. Een kennis van mij had zijn 3 jr merrie nog niet ter stamboekopname aangeboden. Het veulen kreeg toen een blauw papier.
Voor de sport maakt het niets uit. Al zit er helemaal geen papier bij. Als hij amar goed presteert, toch?


En je weet zeker dat de vader een goedgekeurde KWPN hengst was?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:11

janna schreef:
Een veulenboek KWPN merrie krijgt bij haar veulen wel een blauw papier. Of dat moet de laatste 3 jaar veranderd zijn. Een kennis van mij had zijn 3 jr merrie nog niet ter stamboekopname aangeboden. Het veulen kreeg toen een blauw papier.
Voor de sport maakt het niets uit. Al zit er helemaal geen papier bij. Als hij amar goed presteert, toch?


En mijn veulenboek merrie heeft 3 jaar geleden een veulen gekregen van een KWPN hengst en dat veulen heeft gewoon veulenboek papieren hoor. Ik breng de inmiddels 3 jarige ook niet naar de keuring, heb er gewoonweg het geld en de middelen niet voor.


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:53

z
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

-

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:58

Citaat:
Oke, niet aangeboden is minder erg dan slecht gepresteerd


Als een paard wel ter keuring is aangeboden, maar niet opgenomen in het stamboek, worden de papieren dan ingetrokken of houd je dan het VB-papier? Oftwel: weet je zeker dat ze met een VB-papier nooit op een keuring zijn aangeboden?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:10

ze houden dan het veuelnboek papier. dat weet je dus niet zeker, maar kan je zo navragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers