Komt zomerexceem bij Tinkers voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Komt zomerexceem bij Tinkers voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 17:40

Hallo, sinds kort hebben wij een jaarling Tinker. We hadden al 4 IJslanders, waarvan 1 jaarling (zonder exceem), 2 volwassen paarden met zomerexceem en 1 volwassen paard zonder exceem. Onze Tinker is vorige week gecastreerd en staat daarom nog even een paar dagen op stal. Sinds hij op stal staat schuurt hij zijn manenkam. Eerst dacht ik dat het door de vliegen kwam of uit verveling, maar vanmorgen keek ik in zijn manen en zag toch wat wondjes. Ik heb hem uit voorzorg nu met de zalf behandeld die we voor de anderen ook gebruiken. Maar zijn er meer Tinkers met zomerexceem bekend? Zaterdag gaan de 2 kleintjes weer naar buiten dus dan zal ik zien of hij zich verveelde of niet. In de wei is wel mogelijkheid om te schuren, maar als hij die niet gebruikt was het dus toch verveling. Hij vond het wel heel erg fijn dat ik de zalf inmasseerde. Duwde zijn hals heel hard tegen mijn hand aan en deed zelf mee met wrijven tegen mijn hand.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:14

Ik ken maar weinig Tinkers, maar ik neem aan dat het bij hen ongeveer net zo veel voorkomt als bij andere rassen.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 18:20

Bij IJslanders komt het zowiezo veel voor en ook bij Friezen en Shetlanders steeds meer. Bij KWPNers komt het volgens mij maar heel weinig voor. Tinkers weet ik dus nog niet. Sylvano krijgt de komende tijd wel voor de zekerheid een oude exceemdeken op (hopen dat ie heel blijft) als hij de wei in gaat.

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:06

Jup de tink van een vriendin van mij had er behoorlijk last van!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:42

Mijn paard is een KWPN-er en heeft ook af en toe last van zomerexceem

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:49

zomerexceem is niet ras gebonden... kan wel bij een bepaald ras meer voorkomen dan een ander ( net als mok bv.)

Helaas kan je tinker dus last van zomerexceem hebben. Ik hoop dat het iest anders is en neem aan dat er geen luizen rondzwerven in zijn manen?
Misschien had hij ook gewoon jeuk ( mij is opgevallen dat mijn tinker deze zomer meer 'schuurt' dan andere en hij heeft geen zomerexceem), maar dan lijkt het me vreemd dat hij zichzelf helemaal openschuurt.

Succes!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 19:49

Hmm, dus het komt toch wel voor... Jammer. Ik hoop dan dat ik het mis heb of dat hij het niet zo erg krijgt als onze andere 2 paarden. Die dragen allebij een exceemdeken en een zelfs ook zijn hoofd ingepakt. Anders schuurt hij alles tot bloedens toe kapot. Sylvano moet het nog even tot zaterdag volhouden op stal, dan zijn de wondjes bijna genezen en mag hij de wei in.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 19:53

O Luizen! Niet eens aan gedacht, kan het ook nog zijn. Hoewel ik vanmorgen niks heb zien kruipen... Ik wilde hem van de week toch nog even goed poetsen en uitpluizen, dus dan kan ik meteen even goed kijken. Bedankt!!!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:58

Ja het ongedierte is goed op dreef deze zomer...

jammer dat er geen foto's van je paarden in je profiel staan.. ik was nieuwsgierig! Blizz staat tussen de gangenpaarden in de wei waaronder een aantal ijslanders. Hij heeft laterale aanleg en doet een soepele tôltachtig iets. Het zal echte nooit een zuivere gang worden maar ach je kunt niet alles hebben in 1 tinker..

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 20:03

Zeg nooit nooit! Ik ken een Fjord die sinds een paar jaar tussen allemaal IJslanders staat en die tölt bijna zuiver! Ook onder het zadel. Ik moet inderdaad mijn profiel eens aanpassen, maar weet niet goed hoe ik foto's erop moet krijgen. Wie weet is er iemand die het voor mij kan doen of kan dat niet? Een ander mijn profiel aanpassen.... Ik heb wel foto's van al onze paarden op mijn pc staan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:27

ja je denkt meteen aan exceem maar is het niet raar dat hij het na het castreren krijgt? is het niet een allergische reactie op een medicijn oid?

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 20:32

Hoi, hij heeft geen medicijnen gehad na de castratie. Verder heb ik hem voor die tijd ook wel eens zien schuren, maar dacht inderdaad meer aan jeuk. Het was ook minder heftig dan wat hij nu doet. Toen stond hij in de paddock met open stal. Noodgedwongen, want ons kleine IJslandertje joeg hem de wei uit. Nu gaan ze heel goed samen.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:52

Een tinker bij ons op stal heeft ook exceem, maar dat is vorig jaar veroorzaakt door ineens een "overdosis" gras/eiwit. Had eerste veel op 't zand gestaan met brok hooi en kuil en soms in kaal weitje en toen ineens op een zeer vette wei...
Dit jaar is het met een goed rantsoen en een groene leem kuur nog erg weinig. Hij heeft zijn manen nog (voor zover ze aangegroeid waren over de winter) en schuurt dus nog maar een klein beetje (maar de anderen hebben ook weleens wat jeuk dus...)
Vorig jaar had hij dus in ca 1 week tijd zijn manen helemaal weg en tot bloedens toe opengeschuurt en daarna bleef hij jeuk hebben en ging t steeds weer open e.d...

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 22:04

Hmm, hoop toch echt dat het Syl bespaard blijft. Had toch graag een stoere Tinker met veel en dik behang willen hebben...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:21

Maar bij whizz gaat t dus dit jaar echt super --> dit jaar geen haren kapot OK dan! dus we gaan weer verder met sparen Haha!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 22:41

Fijn dat het bij jullie nu goed gaat!!! Juig niet te vroeg he, want rond september/oktober wordt het altijd weer slechter na een redelijk goede periode. Tenminste dat is mijn ervaring met 2 excemers. Ik ben ook altijd te vroeg met het afhalen van de dekens....