tips gevraagd voor 'onhandelbare' merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

tips gevraagd voor 'onhandelbare' merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 12:12

Ok, in verzorg al jarenlang renpaarden uit Parijs die bij mijn tante op de boerderij gestald staan om te revalideren of om te veulenen (de fokmerries dus)... Ik heb dus ervaring zat maar vorige week stond ik toch werkelijk te kijken...
Nu is er een nieuwe toegekomen en ik ben gewend om met die hevige dravers om tegaan, maar dit sloeg werkelijk alles...
Het is een merrie en ik kon zelfs niet in de buurt komen, ze slaat naar werkelijk alles dat ook maar beweegt (inclusief een blad dat voorbijwaait...) en steigert met de poten naar jou toe (en een draver die toch 1m75is die steigert is echt niet leuk)
Haar in de box krijgen was al een stunt op zichzelf, gelukkig kon ik haar dan wat beter bekijken... ze heeft zich lelijk toegetakeld tijdens de reis (schaafwondjes aan haar hoofd) aan haar benen mankeert ze niets... Nu, ik zie me niet in de buurt van die wondjes komen dezer dagen, maar ik zou ze toch graag verzorgen (want eentje is nu al een beetje ontstoken)...
Heeft iemand hier ervaring mee...? Een DA roepen voor wat schaafwondjes lijkt me toch overdreven!
Ik heb ook de eigenaar gebeld en nu blijkt dat ze haar vorig veulen verloren heeft Verdrietig ... het scheen een schat van een merrie te zijn en is pas daarna de heks geworden die ze nu is... ze hebben geprobeerd een pleegveulen bij haar tezetten, maar ze heeft dat weesje bijna doodgeslaan... ze staat bij ons voor wat te bekomen, en dus niet (voor wat ik oorspronkelijk dacht) zwangerschapsverlof...
Ik heb haar deze morgen naar de wei gekregen, maar zelfs al staat ze alleen, niets in haar buurt is veilig...

kan iemand mij een beetje helpen (ze staat hier tenslotte voor zeker al4 maanden en een handelbaar paard is dan wel wenselijk Ja

groetjes xxx
Laatst bijgewerkt door Karin op 14-03-05 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:19

jeetje zeg wat erg!
dit soort verhalen hoor ik wel eens vaker en dat kwam door een tumor bij de hersenen. dit hoorde ik bij de meeste gevallen.
iets zit haar tog dwars. ik denk zelf dat ze pijn heeft en dat er iets mer haar hoofd aan de hand is.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:28

Tsja wat kan je doen, ze lijkt ene behoorlijke klap aan het doodgeboren veulen overgehouden te hebben.

Ik denk dat tijd de wonden zal helen, tenzij het zoals Teamspirit zegt iets lichamelijks is waar ze nog last van heeft, misschien de DA laten komen voor een goede nakijk beurt?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:33

Kun je DePennyBitch geen contact met haar laten zoeken...?

Misschien een praam omdoen?

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:37

Je kan proberen haar vertrouwen te krijgen. Het zal wel heel lang duren en het zal denk ik ook zeker niet makkelijk zijn. Maar ik denk dan aan 'gewoon' bij haar zitten in de buurt waar ze je niet kan raken. Zo kan ze aan je wennen en ziet ze je niet meer als gevaar.
Moeilijk hoor, misschien kan je iets met nh doen als je uiteindelijk bij haar in de buurt mag komen.
Maar veel succes.

Gr'tjes

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:37

laat haar eerst een paar dagen kalmeren en tot rust komen, ze heeft erg veel meegemaakt met de reis en het veulen. Jouw veiligheid lijkt me belangrijker dan een ontstoken wondje, dat kan wel even wachten.

Probeer heel erg duidelijk te zijn naar haar toe als het een gedragsprobleem is. Ga af en toe iets in het weiland doen terwijl ze daar staat, zoals kijken of ze nog water heeft of iets anders, hoe nutteloos het ook is, maar zorg dat ze doorheeft dat je niet altijd iets met haar wil doen als je in de buurt bent. Neem wel een flinke longeerzweep mee en maak het haar meteen duidelijk dat ze uit de buurt moet blijven als ze agressief doet. Blijft zij vriendelijk, ga dan gewoon door met waar je mee bezig bent, gaat ze dreigen, wees dan direct en beslist met haar te vertellen dat dit niet de bedoeling is. Zodra zij eenmaal door heeft dat je niets kwaads doet zolang zij zich gedraagt zal het beter gaan.

Pas alsjeblieft goed op, ze is duidelijk heel erg in de war en is erg onvoorspelbaar op het moment.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:56

Ik dacht eerlijk gezegd meteen aan The Horse Wispherer, ik heb geen idee of hetgene wat er in de film gebeurd nut heeft.

En wat Wind zegt lijkt mij ook het beste plan. Of gewoon een tijdje voor haar stal gaan zitten en een boek lezen o.i.d.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 13:12

Mijn neef belde me zonet en hij is in de wei eens gaan kijken (ze staat op een gigantische weide met een zeer ruime schuur (die nu open staat) met een paar stallen in die ze helemaal voor haar alleen heeft) en hij zei me dat hij nog nooit zo hard heeft moeten lopen om uit die wei te raken... (terwijl hij toch 50m van bij haar vandaan stond).
Eenmaal aan de draad was ze toch wat rustiger...
het enige waar ik me zorgenin maak zijn de kinderen van m'n tante (7 en 8 jaar oud)..; die zijn doodbrave fjorden en al de lieve pensionpaarden gewoon, ik hoop echt dat ze hen niets doet!
Ik ga deze avond met mijn neef en de DA haar proberen vangen ... wel alledrie met een veiligheidskorset aan *LOL* en gewapend met longeerzwepen... ik haat het als ik een paard zo moet aanpakken (met zweep enzo) maar zoals je zei, mijn veiligheid gaat voor...

We hebben haar de toepasselijke roepnaam donderwolkje gegeven ( want van hun eigen namen raakt mijn tong in de knoop ) Bloos
ik houd jullie op de hoogte

PS zoals jullie waarschijnlijk zien ben ik nieuw op het forum maarik vind deze manier van communicatie werkelijk schitterend


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:12

ik zou haar eerst door een DA laten nakijken, of ze echt geen tumor in haar hoofd heeft zitten. (desnoods met een verdovingsgeweer verdoven) Als ze al geen vertrouwen heeft in andere paarden denk ik dat het met mensen al helemaal moeilijk wordt. Heb verder geen ervaring met zulke gevaarlijke paarden, maar ik zou eerst iets lichamelijks uitsluiten.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:15

Inderdaad bokt is heel handig en leuk maar weer ontopic. Ik denk dat ze ook een beetje vertrouwen in mensen kwijt is geraakt dus dat je veel tijd naast de wei moet gaan zitten of bij haar voor de stal zodat ze je leert vertrouwen.
En hopenlijk kunnen jullie haar vanmiddag goed vangen...

Let love shine so bright

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:19

Voor alle veiligheid zou ik ook een cap opzetten! Bij het vangen bedoel ik dan! Lachen

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:28

Ja, inderdaad, doe een cap op! en handschoenen aan voor het geval ze het touw uit je handen trekt, dan doet het iets minder zeer.

Probeer de eerste tijd niet teveel aan haar te frunniken, doe alleen wat echt nodig is. Dus in en uit de wei, voeren etc, mar ga haar nog niet borstelen, laat haar eerst wat kalmeren.

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:30

Dat komt me echt zwaar bekend voor van 'n pony'tje...Brenda. gelukkig was dat 'n pony
Wat ze gedaan hebben is halster om, met veel moeite. Voorzichtig vertrouwen winnen, halstertouw vastmaken (was ook al 'n behoorlijke stunt, ze heeft mij ook al keihard de stal uitgetrapt) maar met halstertouw om was ze ietsje meer te hanteren, zeg maar... en dan rustig aaien, hals, rug, (getrapt worden Verdrietig ) verder aaien.. nu kan je eindelijk bij dr hoofd komen zonder een knauw of trap te krijgen, maar het is nog steeds niet terug...

Daar gaat heel veel tijd overheen, altijd rustig blijven, en stukje bij beetje vertrouwen winnen. Laat haar desnoods in de wei staan, ga voor de omheining staan en kijk wat ze doet.. als ze wegblijft ga je d'r rustig lokken zeg maar, met 'n wortel bijvoorbeeld. Als ze 'm niet uit je hand wil pakken ga je weer weg, probeer je het de volgende dag weer. Niet geven aan haar voordat ze zo dicht bij je is dat je dr kan aanraken, enzo....

Er gaat enorm veel tijd overheen als je haar vertrouwen wil winnen, want ik denk dat vooral het gebrek aan vertrouwen een probleem is. Naast de stal gaan zitten zodat ze net niet bij je kan als ze haar hoofd over de staldeur heen doet (ik weet niet of je tralies hebt of niet voor de stal.. wij niet, ik heb dr ook 'n hekel aan Tong uitsteken ) maargoed, vooral veel bij dr zijn, laat dr wennen aan je. Aan je stem, zachtjes praten maar niet aanstellerig enz, enz...

Succes Ach gut

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:43

Als ze alleen in de wei staat ? kun je misschien wat kalmerends (van de DA ?) door het voer doen zodat je haar wonden kunt verzorgen.

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 14:09

We hebben haar nog geen voer kunnen geven... om bij de stal te geraken moeten we door de wei... dit is dus tot nu toe onmogelijk omdat het dus "rennen voor je leven is" *LOL*
ze heeft wel hooi en gras in de wei...

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:13

arm beest
ik denk dat ze gewoon heel erg haar veulen mist, en mssn heeft zij het gevoel dat 'de mensen' het weg hebben gehaald of zo.
probeer haar vertrouwen te winnen dmv bij het hek te gaan staan en tegen haar te praten, zodat je haar vertrouwen wint.
suc6!! en laat je nog horen hoe het is gegaan?? Haha!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:22

Ik zou zorgen dat ik vaak in de buurt was zodat ze me in de gaten kan houden en kan zien dat ik niks van haar wil , gewoon lekker bezig ben zonder een bedreiging te zijn. Dan went ze eraan dat je in de beurt bent , en leert ze dat ze niks van je te vrezen heeft. Zo af en toe een appeltje , oud boterhammetje of wat dan ook in de wei gooien zodat ze dat ook gaat waarderen : je valt haar niet lastig , je bent aanwezig en bovendien zorg je nog voor een hapje ook af en toe ... goh Lachen

Als dan de ergste waanzin er af is na een paar dagen en ze wat tot rust is gekomen , DAN zou ik er pas naartoe gaan. Laat haar eerst maar even een weekje tot zichzelf komen en wellicht wek je dan haar nieuwsgierigheid op doordat je geen bedreiging bent en haar niet lastigvalt , wel wat lekkers in de wei gooit...dan neemt ze wellicht zelf het initiatief om je eens wat beter te bekijken als je aan het rommelen bent in de buurt van de wei ..... want er gebeurd in je eentje op de wei toch geen hol , dus dan ben jij best interessant en ZEKER als er bij verassing af en toe een lekker hapje haar kant op komt Vingers aflikken Kan best zijn dat ze dan komt kijken of ze al weer aan de beurt is Lachen

Pakt ze het wel , als je iets te eten in de wei gooit , en hoe gedraagd ze zich verder daar ? Ziet het er wel uit als een redelijk tevreden grazend paard ?

Lijkt me verstandig om die kinderen HEEL goed duidelijk te maken dat ze uit de buurt van die wei blijven , desnoods door ze te laten zien hoe gevaarlijk de merrie (nu nog) is. Maar ik neem aan dat jullie dat allang gedaan hebben Lachen

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 14:30

ze weten dat ze daar niet mogen komen... maar ja, ik weet hoe nieuwsgierig ik zelf was als er een nieuw paard in de manege stond Lachen

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:00

Daarom...is het misschien beter om even een snelle kerel in de wei te zetten waar hun bij staan , zodat ze echt ZIEN dat die moet rennen voor z'n leven Tong uitsteken

Dat maakt meer indruk dan van horen zeggen... bepaalde typjes vinden het dan juist een uitdaging om het paardje te "temmen" en dat kan wel eens links soep zijn Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet natuurlijk niet hoe zij zijn , maar even met eigen ogen laten zien dat het dier ECHT link is , is alleen maar goed Lachen

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 15:29

En waar zou ik die moedige vrijwilliger moeten vinden??? Er zijn ondertussen al een paar mensen gaan kijken, maar die blijven allemaal mooi achter de draad Vingers aflikken ... Nu ja, mevrouw doet ook niets zolang je niet op haar wei komt voor het moment Schijnheilig ... maar ik moet er haar toch een keertje kunnen afhalen!!!
Binnen een kwartiertje vertrek ik... op hoop van zegen... denk allemaal aan mij he Haha! ! als ik vanavond niets heb laten weten dan ben ik platgewalst op de wei *LOL*

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:42

we merken het wel dan! Tong uitsteken Succes! *LOL*

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:48

succes! ik hoop dat het goed komt met deze merrie. Je zal er waarschijnlijk heel veel tijd en geduld in moeten steken om haar vertrouwen terug te winnen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 17:18

Ok, hier zijn we weer! de klus was relatief snel geklaard... en hoera hoera, we hebben haar kunnen vangen! Ok, ik ben wel een pluk haar armer... maar das nog van het minste... De DA heeft niets gevonden dus het is waarschijnlijk niets medisch (haar vorige onderzoek was te kort geleden om iets ernstig dat niet door de reis zou komen te hebben)
Blijkbaar is ze gewoon compleet van de melk...
raar genoeg kalmeerde ze toch redelijk toen we haar vasthielden en ook duidelijk maakten dat ze geen zotte toeren moest uithalen! Het vangen zelf was een redelijke hachelijke situatie, want zoals m'n neef zei aan de telefoon, van zodra ze ziet dat je ook maar een voet op die wei zet, komt ze in volle galop aangescheurd... gelukkig had ze ongelooooofelijke trek in wortels Vingers aflikken
nu heeft ze een halster aan en ligt ze in de schuur te slapen, blijkbaar weet ze het gezelschap van de shet van mijn nichtje wel te apprecieren (zou dat nu zijn omdat deze zo klein in vgl met de andere dravers?) ... eigenlijk heb ik ongelofelijk veel medelijden met haar, soms is het zelfs alsof zehaar veulen roept... hartverscheurend zeg Huilen
In iedere geval ziet het er toch wat beter uit... vannacht ga ik waarschijnlijk in wat in de schuur zitten met mijn neef, lekker monopolie spelen naast de stal

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:40

Ik heb je topic gevolgd en ik ben blij dat je er zonder verwondingen een halster om hebt kunnen doen... Leuk idee dat van de monopolie! Haha!

Sterkte met deze merrie en ik hoop echt dat het stukje bij beetje beter met haar gaat!!!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:48

jee zeg dat een paard dus ook zo kan reageren op het verlies van een kind...
hoop dat het goed gaat komen met haar... succes ermee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1, YandexBot en 84 bezoekers