Linkerhand te strak!! Hoe afleren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Linkerhand te strak!! Hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 14:12

Hallo,

Altijd als ik ben aan het rijden heb ik mijn linker teugel veel strakker dan de rechter met als gevolgd dat hij gaat kantelen. Het probleem is echter ook dat je hem natuurlijk met de buitenteugel rond moet rijden, en hij dus moeilijker rond komt Verward
Heeft er iemand tips hoe ik dit mezelf kan afleren, of wat ik beter niet of wel dan doen?
Alvast bedankt *LOL*

Groetjes Aniek

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:17

veel los maken links : techterteugel vast houden nieti rrtekken!
en links mee spelen (knijpjes geven)
teugels gelijk houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:22

Je kunt ook plakkertjes om je teugels doen, op precies gelijke hoogte. Dan kun je jezelf steeds controleren of je teugels nog gelijk zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:15

probeer er op te letten dat je je schouders ontspant, vaak zit een dergelijk probleem hoger dan alleen in je hand.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:49

zorg dat je blijft ontspannen zowel met je hand als met je hele lichaam want al je gaat verkrampen dan lukt het helemaal niet meer ik zelf heb dit probleem ok nog wel eens maar je moet zorgen dat je er op let maar er niet steeds mee bezig blijven... als je ziet dat hij kantelt dan kijk jij naar je hand en probeer je ze weer goed te doen! je buitentreugel er goed bij houden je paard zal op de rechterhand ook wel makkelijker aan je teugel gaan ofniet??? ik hoop dat je er iets aan hebt

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:04

Als je merkt dat je je hand te strak hebt, even die hand door zijn manen/over zijn nek heen halen. Dan ga je er vanzelf meer aan wennen om die hand naar voren te zetten, zodat je uiteindelijk makkelijk kan loslaten.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:11

Locanda schreef:
Als je merkt dat je je hand te strak hebt, even die hand door zijn manen/over zijn nek heen halen. Dan ga je er vanzelf meer aan wennen om die hand naar voren te zetten, zodat je uiteindelijk makkelijk kan loslaten.

Hier ben ik het helemaal mee eens *LOL* Ik heb ook die neiging om links vast te pakken en heb mijzelf dit ook aangeleerd. Werkt super OK dan!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:38

Sorry Niekoezz maar mag ik even wat vragen over ditzelfde probleem.. Verward
Heb namelijk ook mijn handen ongelijk (ene kant strakker dan andere) maar dat komt omdat ze met haar hoofd een beetje schuin loopt, zodat ze zelf meer trekt aan die kant.. (Beetje vaag verhaal) maar hoe krijg ik haar er dan weer recht voor als ik links loslaat terwijl ze naar rechts trekt met haar hoofd.. Verward

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 16:51

benen er bij houden en vooral je binnenbeen (en buitenteugel)

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:14

Laat iemand vanaf de zijkant om 20 seconden zeggen ' Ontspan je schouders/arm/hand'. Het helpt zodra je er elke keer bewust bij stil gaat staan (niet letterlijk stilstaan Lachen). Na verloop van tijd lukt het alleen ook.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:28

tuegels losgooien, touwtje aan je zadel en oefenen maar! hierdoor stoor je je paard niet in zijn mond, en kun je zo hard trekken als je wil, wel even je teugels in de knoop doen he?!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:54

laat iemand meekijken vanaf de kant, die je er elke keer op wijst.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:55

neem goede les zou ik zeggen! iemand die er echt op hamert, dit is namelijk ook erg storend voor je paard!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:10

Handige tip al sje elleen rijdt.
je pakt deteugels die 'los' hangen als een boog over zijn manekam, dus je hebt de teugels als een brug tussentussen je handen, hierdoor kan je links niet strak zetten,want als rechts wil verplaats wordt linksmeegtrokken net als ondersom. Alleen doenals je alleen bent anders wen jke het teveel aanom zo te rijden en ik zou niet konstand zo rijden

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:13

Pak je linkerteugel in je rechterhand, hou je linkerhand wel naast je rechterhand en probeer met je binnenbeen het paard op de hoefslag te houden (linksom rijden). Heel moeilijk in het begin maar zo kun je je paard niet storen en jij leert beter met je benen rijden en je handen op de juiste plaats houden. Wel streng zijn voor jezelf en niet stiekem de teugels gebruiken. Als je het wilt leren zul je er wat voor moeten doen Knipoog

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:50

Margreet schreef:
probeer er op te letten dat je je schouders ontspant, vaak zit een dergelijk probleem hoger dan alleen in je hand.


Dat is bij mij dus zo, op de een of andere manier span ik mijn linkerschouder heel erg aan en dat merk ik pas als ik er last van krijg. Dan denk ik er weer aan dat ik mijn schouder moet ontspannen, maar ja.. dan is het vaak al te laat Knipoog

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 19:36

Precies, zo'n probleem heb ik ook heel vaak!
En omdat ik scheef zit wil hij ook niet van hand veranderen *van de linker op de rechterhand* maar dat is logisch. Denk dat ik gwoon rechter moet gaan zitten, en dat het dan vanzelf beter wordt. Maarja weet het niet meer

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:01

Je paard is scheef, dus dat moet je oplossen (hoe dat moet is al tot in den treure beschreven...)
Een maniertje om je linkerhand in ieder geval soepeler en met een beter motoriek te krijgen is: oefenen in het schrijven met links! Mijn linkerhand is ook ietsje stugger en daardoor zal mijn paard ook al stugger worden op links. Daarom oefen ik in het schrijven met links. Dat de hand waarmee je niet schrijft stugger is is logisch, want om te kunnen schrijven heb je een goede motoriek nodig!! Die motoriek ontbreekt dus in de hand waarmee je niet schrijft, en dus kun je met die hand minder fijngevoelig inwerken.

BTW, ben je wel rechtshandig??? Want ik neem dat maar aan, omdat ik hetzelfde probleem heb en ik ben rechtshandig! Iig geval kan het geen kwaad om je beide handen op motoriek te trainen, daar profiteer je in het rijden van. Dat hoef je niet alleen door schrijven te bereiken, in het dagelijks leven let ik ook altijd op of ik zelf 'rechtgericht' ben. Dat vragen we van onze parden ook, waarom niet van onszelf!!!???

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 12:14

Nee, je moet het paard niet de schuld geven, ik ben zelf de fout dat ik m'n hand te strak vast heb.

Zoek het probleem ALTIJD eerst bij de ruiter, dan pas bij de pony.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:55

precies Niekoezz !!!! ik doe dit ook !!
en je moet altijd eerst uitzoeken wat er met de ruiter is dan pas naar het paard kijken !