jaarling keuren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

jaarling keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 15:34

ik ga zeer binnenkort bij een jaarling quarter hengst kijken, als het klikt wil ik hem kopen maar....zou ik een jaarling moeten laten keuren (klinisch) Verward
ik hoor vaak van mensen dat ze dan nog te jong zijn om "echte" gebreken te hebben.
dit is ie
Afbeelding

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:49

Ik heb Pluis destijds ook laten keuren, hij was toen ongeveer 10 mnd. Ze kunnen niet alle dingen controleren zoals bij een volwassen paard, maar dan blijven er nog genoeg dingen over. Wel doen zou ik zeggen.

=^.,.^=

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:54

Een klinische keuring heeft altijd zin. Er wordt dan gekeken naar hart/longfunctie, zuiverheid van lopen, gehoor en zicht, etc. Gewoon, een algeheel gezondheidsplaatje. Het gaat meer om het maken van roentgenfoto's. Het schijnt dat je daar op zo'n jonge leeftijd nog weinig conclusies aan kunt plakken, omdat alles nog stevig in de groei is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:02

Alles mag dan nog in de groei zijn, bepaalde afwijkingen en bot'woekeringen' kunnen al wel gekonstateerd worden.
Dus kwaad kan het nooit.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:03

Ik zou zeker even vragen of er naar het hart en de longen geluisterd kan worden. Verder goed kijken naar de benen van het paard en hoe de benen bewegen wanneer het paard stapt of draaft aan de hand. Ik had vorig jaar bijna een prachtig veulen gekocht, maar toen hij begon te draven aan de hand, werd wel erg duidelijk dat de hakken elkaar bijna raakten in de draf. Je wilt over het algemeen toch liever een paard die net iets netter op zijn benen staat, ook al is er op die leeftijd nog niet heel erg veel over te zeggen.
Ik begrijp trouwens dat je dit paardje nog niet in het echt hebt gezien? Let dan ook goed op hoe hij zich naar jou toe opstelt. Een beetje nieuwsgierig is nooit slecht, maar ik ging bij een paardje kijken die meteen aan mijn haar zat en meteen zijn snoet in mijn gezichtsveld duwde. Wel een beetje een dominant ding dus. Als hij dat al doet terwijl hij je pas een paar seconden geleden voor de eerste keer heeft gezien... Verder moet je gewoon echt voor de 'klik' gaan. Als die er is, dan zit het goed. Is er een klik, maar heeft het paard wat gezondheidsproblemen of staat hij niet goed op zijn benen, dan moet je nog wel rationeel genoeg kunnen denken of het paard echt wel iets voor je is. Er lopen per slot van rekening zo ontzettend veel paarden rond!
Succes ermee, zal ik zeggen!!

Misstery
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:51

He noisy,
weet je toevallig ook wie de vader en moeder zijn van deze jaarling? Hij lijkt namelijk sprekend op mijn jaarling, dus ik ben wel benieuwd!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:52

gera schreef:
Let dan ook goed op hoe hij zich naar jou toe opstelt. Een beetje nieuwsgierig is nooit slecht, maar ik ging bij een paardje kijken die meteen aan mijn haar zat en meteen zijn snoet in mijn gezichtsveld duwde. Wel een beetje een dominant ding dus. Als hij dat al doet terwijl hij je pas een paar seconden geleden voor de eerste keer heeft gezien...


of hij is gewoon nieuwsgierig en aanhalig. als je bij mijn paarden op visite komt word je ook gelijk besnuffeld en zitten ze zowat bij je op schoot. dat zie ik in ieder geval liever als paarden die niet in mensen geinteresseerd zijn.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:45

heb eens een twee jarige ( goed ze was 2 ) laten keuren o.a. ook rontgenfoto's bleek toch wel dat ze een schiffel had, is goed te verhelpen hoor ( met een operatie van +/- 1000 euro !?!? ) werd er toen gezegd ......
vind het maar moeilijk !!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:54

jackie schreef:
of hij is gewoon nieuwsgierig en aanhalig. als je bij mijn paarden op visite komt word je ook gelijk besnuffeld en zitten ze zowat bij je op schoot. dat zie ik in ieder geval liever als paarden die niet in mensen geinteresseerd zijn.


Het ligt wel aan de manier WAAROP een paard dat doet. Bij dat desbetreffende paardje was het absoluut brutaliteit. Bovendien wil ik niet dat mijn paard aan me plukt, duwt en doet. Hij moet die ruimte respecteren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:42

Een gebrek aan respect kan een paard nog leren...zou voor mij geen reden zijn om hem of haar te laten staan.

Ik zou iig een klinische keuring doen. En jawel, op die leeftijd kunnen ze al van alles mankeren...tot hartproblemen en longproblemen aan toe.

Iig klinisch laten keuren! Resultaten van buigproeven zou ik met een kruiwagen zout nemen, dat is allemaal nog zo teer en kan nog alle kanten uit. Ik zou zelf nieteens een buigproef doen...Lips are sealed

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:23

Die foto staat op marktplaats Haha! , ik zou trouwens zo'n jong beestje wel even klinisch laten keuren, kost helemaal niet zo veel dus daarom hoef je het niet te laten.

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:22

klopt dat ie op marktplaats staat, daar heb ik hem gevonden.
ik moet nog een afspraak maken om te gaan kijken

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:25

Misstery schreef:
He noisy,
weet je toevallig ook wie de vader en moeder zijn van deze jaarling? Hij lijkt namelijk sprekend op mijn jaarling, dus ik ben wel benieuwd!


de vader is Whiz N Vanna en de moeder komt van Two Eyed Jack

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:03

Sugarmiss schreef:
Alles mag dan nog in de groei zijn, bepaalde afwijkingen en bot'woekeringen' kunnen al wel gekonstateerd worden.
Dus kwaad kan het nooit.


Heb vandaag een hele presentatie gehouden betreffende OC(D) Haha! dusse.. kan hier meteen een passend antwoord op geven. Je kunt veulens Röntgenologisch wel laten keuren, maar ieder veulen heeft ooit botwoekeringen gehad. Dit wil niet meteen zeggen dat dit leidt tot een ziekte. De ossificatie is namelijk nog volop bezig (botmineralisatie), waardoor de botwoekeringen vanzelf helen. Verder kunnen heel duidelijke afwijkingen wel waargenomen worden, maar het verschilt per afwijking of al meteen te zeggen is of dit blijvend is. Moeilijk dus. De vrouw die het vak gaf is dierenarts en ik geloof dat die iets zei van dat je beter tot na het eerste levensjaar kan wachten eer je een beetje zekerheid hebt (ook dan is het nog niet helemaal vast te stellen aangezien de botgroei nog in grote mate plaatsvindt tot het derde à vijfde levensjaar).

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 20:47

thanx voor alle info Haha!
ik ga in ieder geval een klinische keuring laten doen als ik een jaarling gevonden heb, kan nl uit meerdere kiezen...
1x hengst, bay van Shamokin
1x hengst, sorrel van Whiz N Vanna
1x merrie, red dun van Dash For Cash
de merrie spreekt mij het meest aan omdat ik met haar ook nog eens kan fokken en het is makkelijker met weidegang enz...
wat vinden jullie?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:05

Shamokin!!! Die is zo supergaaf! Ik zou voor de Shamokin gaan, ook al zijn de andere twee hengsten ook niet de minsten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:40

Ik zou de stamboom van de merrie moeten zien, (en natuurlijk een foto) maar als ik de afstamming zo zie zit er veel volbloed in. En daar ben ik persoonlijk niet zo blij mee.
Daar staat weer tegenover dat je op een papier niet kunt rijden, dus ik zou het paard zelf moeten zien.

En wat is er mis met een ruin? In de western is het "hip"om een hengst te hebben, maar waarom zou je een hengst, hengst laten?
Mocht je problemen hebben met het inscharen, dan weet ik wel een adres voor je, en verder zou ik hem gewoon laten ruinen, veel makkelijker.

"Good stallions make great geldings".

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:15

@Cassidy: Wie zegt dat Noisy een hengst wil? Ze is op zoek naar een jaarling, over het algemeen zijn die nog niet geruind.

Overigens schijnt Dash for Cash goede reining-nakomelingen voort te brengen (gelezen in de Quarter).

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:28

Dash for Cash ken ik niet, die andere 2 hengsten hebben iig een superkarakter, vooral shamokin (daar heb ik zelfs ooit nog eens opgezeten in een ver ver verleden Tong uitsteken)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:36

Redneck"]
@Cassidy: Wie zegt dat Noisy een hengst wil? Ze is op zoek naar een jaarling, over het algemeen zijn die nog niet geruind.
[/quote]

Dat maak ik hieruit op:

[quote="noisy schreef:
de merrie spreekt mij het meest aan omdat ik met haar ook nog eens kan fokken en het is makkelijker met weidegang enz...


Als de weidegang in dezelfde regel staat als het fokken, dan denk ik toch dat ze verder denkt dan alleen het komende jaar of de komende anderhalf jaar.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:51

@Cassidy: zou kunnen.....maar misschien bedoelt ze in de opfok?

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 18:41

met een ruin wordt het nogal moeilijk om te fokken Schijnheilig
bovendien wilde ik steeds een merrie en toen heb ik toch een ruin gekocht... Frusty
nu ga ik echt voor een merrie zodat ik straks niet weer het zelfde dilemma heb ( alhoewel dat Shamokin hengstje wel heel gaaf is... Tong uitsteken )

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 16:45

nou, ik heb gekozen en dit is mijn nieuwe aanwinst. Haha!
ze heet Flashing Cash Bar. Cool
tis een red dun merrie .
de vader is Cash N Lena van Miss N Cash x Golden Holly Day ( Doc O'Lena)
de moeder is Dox Darlyng Bar en dat gaat weer terug naar King


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:14

Nou gefeliciteerd. Ze ziet er leuk uit hoor. Mooi kleurtje. Ik kan op de foto's niet goed de aalstreep zien, heeft ze verder nog dun-kenmerken ??

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 19:43

ja,
op de benen heeft ze dat strepen patroon.

grrr, die picserver schiet ook niet op, ik kan de foto's niet eens zien...Verdrietig