Hulp bij registratie QH veulen nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Hulp bij registratie QH veulen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:06

ik heb al een mail aan de NQHA gestuurd maar die reageren niet dus nu maar hier een oproepje plaatsen...

Ik heb een veulentje dat bij de AQHA geregistreerd moet gaan worden en dat wil ik zsm doen ivm dr naam. Ik heb nou een leuke naam die nog niet bezet is en ik wil voorkomen dat ze mn tweede keus gaan nemen...

iemand tips of handig met invullen van de papieren?
Kan ik zelf de veulenschets maken (kan goed tekenen..) en moeten er perse foto's bij? Hoe zit dat met de DNA typing moet dat ook gelijk of kan dat later?

thanks
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:33

[WN] veulen registreren

En verder even zoeken op registreren onder Wn. Levert een hoop info op.

Kort gezegd: als alle papieren in orde zijn en alle handtekeningen staan op de juiste plek dan kun je alles zelf afhandelen. Foto's van aftekeningen zijn leuk, maar sinds de nieuwe witregel niet meer nodig.

Voor DNA-typing moet je eerst een harenkit aanvragen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:43

ok thanks, moet die dna test eerst of mag dat ook later?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:53

Ik denk dat zolang de DNA-test niet is afgerond dat je de officiële papieren niet terug krijgt, maar de naam wordt dan wel alsvast 'geclaimed'

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:24

als het veulen door ki geboren is (nouja verwekt) dan wordt het papier niet afgegeven zonder dna test!
hoe dat normaal zit weet ik niet.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:58

Alle veulens moeten tegenwoordig DNA-getest worden en ook de merries als ze na een bepaald jaar geboren zijn.
Is er een niet-HYPP-geteste voorouder in het spel, dan moet ook meteen de HYPP-test gedaan worden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:01

Sugarmiss schreef:
[WN] veulen registreren

En verder even zoeken op registreren onder Wn. Levert een hoop info op.

Kort gezegd: als alle papieren in orde zijn en alle handtekeningen staan op de juiste plek dan kun je alles zelf afhandelen. Foto's van aftekeningen zijn leuk, maar sinds de nieuwe witregel niet meer nodig.

Voor DNA-typing moet je eerst een harenkit aanvragen.


kleine correctie SM, foto's zijn wel nodig, op het nieuwe registratie papier staat nl een foto van je paard

overigens doe ik er wel altijd foto's van de aftekeningen bij maar das meer omdat ik dat altijd moeilijk vind te omschrijven.

en als je snel wilt kun je het nu ook online je veulen registreren, moet je maar kijken op hun site http://www.aqha.com
moet de moeder wel ge-dna typt zijn anders lukt het denk ik niet.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:23

Als je de registratiepapieren invult, staat er bij het lijstje ook DNA, dit is verplicht, je krijgt dan een haarkit opgestuurd die je naar een Universiteit moet sturen in Amerika, enveloppe ingesloten!!
Tevens moet je 5 foto's sturen, 1 van iedere zijkant, paard in Halter positie, 1 van voren, 1 van achteren en 1tje van 3/4 van je paard, zo schuin van voren gemaakt.
Deze laatste komt ook op je originele papier.
Is de moeder van het veulen al DNA getest?? Oudere merries hoeven niet, ik dacht geboren voor 1990?? maar weet dit niet zeker, even opzoeken in het rulebook, of je moet het veulen via KI hebben? dan moeten beide ouders DNA getest zijn.
Verder nog vragen?? pb maar, misschien komen we er dan samen uit>
Groetjes en succes
Emmy

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:04

Emmy schreef:
Tevens moet je 5 foto's sturen, 1 van iedere zijkant, paard in Halter positie, 1 van voren, 1 van achteren en 1tje van 3/4 van je paard, zo schuin van voren gemaakt.
Deze laatste komt ook op je originele papier.


Heb ik ook gedaan voor mijn veulen, maar er staat geen foto op het registratiepapier Verward
(heb trouwens ook geen DNA laten testen en de AQHA heeft me gewoon de papieren opgestuurd)

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:27

Ik kan in het Rulebook nergens vinden dat foto's verplicht zijn ?? Het zal de registratie bespoedigen (msschien), maar het is geen verplichting IMO.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:32

Voor zover ik weet van 3 jaar geleden, waren foto's niet verplicht. Ik heb het toen wel gedaan ivm de kleur, die de AQHA zelf heeft bepaald uiteindelijk. Heeft iemand al ervaring met het registreren via het internet bij de AQHA?? Lijkt me geweldig werken, zonder dat gezeur met die papieren e.d.........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:57

Moeders is dna getest en paps uiteraard ook, de dekking is met semi-ki gegaan, oftewel paps is kwakje komen brengen, op de bok gesprongen, opgevangen en naar de wachtende mams gebracht en ingespoten. dus niet helemaal KI maar toch wel een beetje.. hahaha!
Ik zal straks eens kijken bij de AQHA of ik het ook via de website kan doen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:31

Ik zou de AQHA niet slimmer maken dan ze zijn: gewoon aanvraag invullen.
Foto's zijn niet verplicht, DNA test is ook pas nodig op het moment dat je er mee gaat fokken. Het heeft geen zin om een DNA kit aan te vragen voor een hengst die je toch laat ruinen (of je moet het als identificatie doen i.p.v. chippen)

De hulp van de NQHA heb je niet nodig voor het aanvragen van de papieren. Online je veulen laten registreren kan niet bij de NQHA

Je suis Charlie.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:07

Cissy; wat jij bedoelt is bedrijfs-KI, dat wordt officieel niet verstaan onder écht KI, dan moet het gekoeld of bevroren zijn.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:11

Ik heb in 2003 veulens voor een fokker geregistreerd, 2 zonder DNA, paarden staan wel op de aqha-site maar de officiële papieren zijn niet ontvangen, pas als de haarkit is ontvangen, krijgen ze de papieren, ongeacht of ze er mee willen fokken of niet.
Bij de andere 2 hebben we wel de haarkit aangevraagd en opgestuurd en deze papieren waren in een maand al binnen. die andere hebben we nu,een jaar later, nog niet, ze wachten op de haarkit, dus als iemand het lukt zonder, vind ik goed.
Maar bij ons lukte het niet.

Volgens de NQHA zijn de foto's ook dit jaar verplicht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:35

Wat een complete onzin, vorig jaar hebben we zeker 10 veulens laten registreren, allemaal zonder haarkit, en allemaal met papieren. Dit jaar een veulen of 7 ook zonder haarkit, en ook daar zijn de papieren inmiddels van binnen. Hoe wil je een van de veulens dan ooit verkopen als er geen papier bij zit, of ook maar meedoen aan een haltershow?
Heb je al gebeld met de AQHA? Er moet een andere reden zijn, en als je genoeg stampei maakt, heb je de papieren snel genoeg binnen hoor!

Je suis Charlie.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:37

Dat van die foto's kan ik nergens vinden volgens mij is dat alleen bij Paints en parentage verification hoeft alleen maar als het geen natuurlijke dekking is geweest. Weet niet waar dit van jou veulen onder valt. Maar als je een dekbewijs hebt zou ik het ook niet moeilijker maken dan het is Cool
Ik heb even het registratie formulier voor je van de site gehaald.
http://www.aqha.com/forms/pdf/registrationapp.pdf

Het is echt niet moeilijk gewoon alles invullen waar een blauwe pijl bij staat.
Bij de eerste vraag moet je niet vergeten even het laatste vakje aan te kruisen. Anders mag de AQHA je veulen een naam geven als geen van je 6 keuzes goed bevonden worden.

Je hebt dus alleen het dekbewijs nodig copie van de hengst z'n papier en een kopie van de merrie's papier en dit formulier

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 09:31

Hallo allemaal, ik inmiddels bericht van de NQHA en ik moet dus blijkbaar toch een stempel van hun hebben op het papier voordat ik alles naar de AQHA kan opsturen ????
Ik ga het gewoon avonturen en zelf regelen, als ik al jullie aanwijzingen volg dan moet het goed gaan. Alsnog bedankt voor alle tips!

Ik had bij het dekbewijs een foldertje gekregen met aanwijzingen voor het maken van foto's die mee moeten met de papieren van de AQHA. Dus ik ga fijn met het foldertje in de hand de wei in (als het weer mooi weer wordt ... ooit..) en dan komt het best goed.
Heb ook een rechtstreeks mailadres bij de aqha gekregen van een mede-bokster (thanks!) en als het niet lukt schakelen we die ook nog in.
Nou alleen nog schetsen zonder knoeien en gaan met die banaan!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers