Gespannen houding, hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Gespannen houding, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 09:38

Afgelopen zaterdag had ik voor het eerst weer priveles van een nieuwe instructrice OK dan! . Het viel haar op dat ik nogal gespannen ben in mijn bovenlichaam. Ik ben als het ware verkrampt in mijn schouders wat weer uitwerkt op mijn armen, handen en verdere houding. Dit probleem verergert naarmate mijn paard heter is en neemt af als we lekker rustig & ontspannen bezig zijn. De ontspanning komt als het ware dus uit het paard ipv mij, als zij rustig loopt zit ik rustig en ontspannen, zo niet dan zit ik verkrampt Scheve mond Niet echt de bedoeling dus....

Afgelopen zaterdag ging het overigens wel erg slecht aangezien mijn paardje 1,5 week had stilgestaan ivm een blessure. Mijn slechte houding werd daardoor natuurlijk alleen maar duidelijker. Het was zelfs zo erg dat ik af en toe echt zat te stuiteren als mijn paard onder me vandaan liep. Als je erg gespannen en stijf zit is het vrijwel onmogelijk om nog goed met de bewegingen van je paard mee te gaan Scheve mond Verderest merkte ze ook op dat ik geen goede hoek in mijn ellebogen had, ik hield mijn armen te strak. Waarschijnlijk als gevolg van de gespannenheid.

Natuurlijk was ik me al wel bewust van dit probleem, afgelopen zaterdag was het alleen des te erger als normaal. Ik begrijp zelf ook niet waar het vandaan komt, ik ben niet bang om te vallen oid. en heb verder gewoon een redelijk evenwichtsgevoel etc. Scheve mond Misschien kent iemand dit probleem of heeft iemand tips voor mij? Ik hoop dat ik het nu mbv mijn privelessen en misschien tips van jullie kan verhelpen want ik vind het een heel erg vervelend probleem, in de eerste plaats natuurlijk voor mijn paard Scheve mond

Alvast bedankt voor de tips! OK dan!


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:45

Het is een beetje circel waar je in terecht komt. Je loopt lekker ontspannen, er word en klein foutje gemaakt en je paard spant zich. Omdat jij niet lekker zit ga jij ook spannen waardoor jou paard ook weer gespannen blijft. Je gaat elkaar een beetje tegenwerken. Ik heb zelf ook heel lang met dat probleem gereden. Mijn instructice heeft me er vanaf geholpen door constant op mijn houding te timmeren, me bewust maken van hoe ik nu eigenlijk op mijn paard zat. En elke keer als ik me ging spannen moesten we terug in stap en opnieuw beginnen. Uiteindelijk ben ik er doorheen gereden. Vooral bewust zijn van je eigen houding is belangrijk.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:44

Ontspannen leren zitten door veel zitlessen te nemen. Ook jezelf er constant op laten letten dat je met spanning rijd. Heel bewust gaan rijden, hoeft dan niet zo lang! Ik heb het ook een tijdje gehad en heb toen iemand laten filmen, heel confronterend en heel goed voor mijn rijden! Ik let nu veel meer op!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 12:00

Citaat:
Omdat jij niet lekker zit ga jij ook spannen waardoor jou paard ook weer gespannen blijft. Je gaat elkaar een beetje tegenwerken


Klopt inderdaad, je fokt elkaar als het ware op. Ik gespannen ben reageerd mijn paard daar weer op door zelf gespannen te gaan lopen en rennerig te worden waardoor ik nog verkrampter ga zitten Scheve mond Allemaal heel logisch en een hele logische reactie van mijn paard maar ook heel frustrerend. Ik begrijp ook gewoon niet waar die gespannenheid vandaan komt Scheve mond

Citaat:
Ontspannen leren zitten door veel zitlessen te nemen.

Aangezien het op mijn eigen paard niet goed lukt (die wordt er dus heel rennerig en heet van als ik ga spannen, logisch natuurlijk) gaan we het morgen proberen op een van de paarden van mijn instructrice. Dan krijg ik daar zitlessen op OK dan! Ik ben benieuwd of dat verschil uit zal maken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:00

als je instructrice goed is, moet zij dit op kunnen lossen samen met jou. Ik zat ook altijd verkrampt en een pijn in m'n schouderbladen na het rijden, een spierpijn daar en in m'n nek.............

Nu les ik bij Tyrza en voila...........opeens lukt het wel, dus instructie kan het met je doen !

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 08:36

Citaat:
als je instructrice goed is, moet zij dit op kunnen lossen samen met jou.


Ik hoop inderdaad dat ze mij hiermee kan helpen ja, daar heb ik immers les voor natuurlijk OK dan! Ik had eigenlijk gehoopt dat er nog wat bokkers waren met ''de gouden tip(pen)'' voor dit probleem zodat ik zelf ook nog het een en ander kon uitproberen Knipoog Volgens mij zijn er namelijk wel meer mensen die met dit probleem hebben gezeten en ik vraag me af wat die er zoal aan gedaan hebben Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:02

Je zou een boek over centered riding kunnen lezen, daar staan erg veel oefeningen tegen spanning in.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:24

Misschien kun je ook eens op je ademhaling letten? Ik merk bij mezelf vaak dat als ik gespannen ben ik mijn buikspieren strak houd en te oppervlakkig ga ademen. Probeer lekker diep te ademen, dat helpt meteen bij het ontspannen van je schouders. Kan je verder niet veel helpen, loop zelf ook nog wel tegen dit probleem op helaas. I.i.g succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers