Gaat het dan ook nooit een keertje goed??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Gaat het dan ook nooit een keertje goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:27

Ben een beetje depri op het moment...
Mijn pony loopt namelijk voor geen meter...
Als ik op de manege in de les rijd gaat het nog wel goed, maar thuis...
Zodra ik erop zit begint ze meteen te klieren, mijn moeder moet erbij in de bak staan met de longeerzweep om haar alleen al vooruit te krijgen. Als ze eenmaal loopt gaat het ook wel aardig, in draf loopt ze wel redelijk. Maar zodra je een poging doet om te galopperen Bloos! . Met vier benen de lucht in, bokken, steigeren (gelukkig niet zo hoog) het is echt heel erg en wordt haast gevaarlijk. Het enige wat ik dan kan doen is blijven zitten en mijn moeder moet haar dan vooruit zien te krijgen met de zweep (ze slaat haar niet hoor). Na een poosje loopt ze dan ook weer en gallopeert ze ook netjes aan de teugel. Ga ik weer draven en opnieuw aanspringen in de galop dan begint ze gewoon weer opnieuw.
Het komt er dus op neer dat je gewoon niet alleen in de bak kan rijden zonder te verongelukken... Het is gewoon echt niet leuk meer.

Mijn moeder wil al helemaal stoppen met rijden. Er is geen lol meer aan zo. Het liefst wil ze Ibora verkopen, maar uit goed fatsoen verkoop je zo'n beest aan niemand...
Ze is altijd al een moeilijk paard geweest, sinds ze een veulen was al, en lichamelijk mankeert ze ook niets, aangezien van de winter de osteopaat nog enkele blokkades heeft verwijderd.


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:29

heb je haar al es geprobeert om har 1 lel te geven, maar dan ook een lel van hier in tokio
iedere keer dat ze bokt geef je een tik, hoe de teugels bij je dat ze niet weg kan spurten, en geef haar een tik, bok?tik, als ze neit meer bokt, en mooi voowaarts gaat geef je ze lossere teugel en beloon je ze, en dan weer oppakken
dit doe je wel enkel als ze kerngezond is,n zijn haar tanden in orde?

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:38

Als je het op deze manier aanpakt zal het ook niet goedkomen vrees ik. Hoe oud is je pony? En doet ie het met buitenrijden ook?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:41

je zegt dat je paardje heel braaf is op de manege, maar stout thuis.
Heb je dan thuis een bak waar je in kan rijden?
of waar doen jullie dat dan? (het rijden)
Het kan bijvoorbeeld zijn, dat als je op de wei rijd waar je pony overdag of anders ook opstaat dat je pony dan denkt van, nu mag ik me amuseren een beetje bokken enzo, en dat hij daar de baas is en hij dan mag doen wat ie wil. Als het zo zit, is het best dat je een stukje afzet, en daar op rijd, dan zal ie wel beteren, denk ik toch Schijnheilig

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:44

ik denk dat die pony gewoon aan het lieren is
voor je moeder heeft die nopg een beetje respect, als de lesgever erbij is
zo pak ik het op denk ik
dus wordt het tijd dat hij respect voor de ruiter klrijgt
en met lief te doen gaat het niet lukken
eerlik is eerlijk
paard braaf, ruiter braaf en zacht
paard klooit, ruiter straft
heel simpel, paard bokt, paard krijgt tik, paard luisterd, paard wordt beloont
ook, als je moeder erbij is, en ze is braaf, dus je galopeert, en dan stap je uit, geef haar geen gelegen heid meer om nog te klooien, stop als ze braaf is, niety als ze kliert

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:53

weet je zeker dat ze geen last heeft van dr rug,dr schoft/schouders en dr buik?
als dit uigesloten is:eventueel een martingaal eraan,zo kun je dr hoofd wat makkelijker lag houden(tegen het steigeren)een zweep erbij,eentje die goed knalt,en zodra ze bokt haar vooruit schoppen/meppen!ze mag NIET stil staan.
komt ze omhoog(je zegt dat ze niet heel hoog gaat)dan kun je tussen dr oren of op haar schouder slaan.
je moeder mag de longeerzweep best gebruiken hor,is niets mis mee.
is het paard braaf,blijf jij ook lief,maar ze moet wel luisteren!dus ze moet gewoon aan de teugel(als ze dat normaal ook doet)en gewoon overal op reageren.
reageert ze niet,maar is ze ook niet vervelend,wees dan duidelijk:been is naar voren,gaat ze niet naar voren,dan jaag je haar naar voren.
probeer ook eens te longeren aan een bijzet,dat is voor jezelf wat veiliger!
durf je er niet meer op,en haar niet zo aan te pakken,kijk dan of je een week iemand kunt krijgen die erop gaat...maar dan wel consequent elke dag aan het werk!

veel succes

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:05

timilon, dat is ook wat ik wilde zeggen,jij verwoordt het alleen veel beter Haha!

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:25

Ik heb het idee dat je pony toch ergens last van heeft maar daar zou ik bij mijn pony aan denken als ze zo zo doen.
Heeft ze niks dan heeft ze totaal geen respect voor je moet je inderdaad maar een sgaan laten zien dat jij de baas bent want zoals jij schrijft is zij nu de baas

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:29

als ze echt ergens last van zou hebben,zou ze tijdens de lessen ook zo doen,en dat doet ze niet. Een kwestie van respect dus.
paard braaf,jij braaf
paar stout,jij niet meer braaf
heel duidelijk zijn,en natuurlijk ook belonen als het wel goed gaat

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:31

De rug is misschien wel goed, maar andere dingen zoals bijv. de tanden? Ik zou haar toch eens goed na laten kijken door een VA.
En kun je niet een keertje thuis les krijgen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:34

Ze heeft zeker weten nergens last van. De tandarts en de osteopaat zijn er al bij geweest, het was allemaal goed.
En ze heeft geen respect voor mijn moeder, maar voor de zweep...
We gaan haar nu ook heel streng aanpakken, ik pik echt niks meer van dat beest, ik heb het geprobeerd met geduld, die is nu op.
Of zoals mijn moeder zegt: het is buigen of barsten.. Tong uitsteken
Slaan met de zweep helpt niet, hoe harder ik sla, hoe harder zij bokt.
Ze is echt een bloedpaardje, vader is volbloed arabier.
Een enorme schop met sporen erin werkt beter. Ik rij dan ook altijd zonder zweep. Maar het springen gaat ook niet zo goed (weigeren) dus het volgende parcours (op de manege) neem ik dus wel een zweep mee. En als ze het dan waagt te stoppen...
Longeren werkt ook goed. Aan de longeerlijn loopt ze ook prima. Ze kan het dus zeker weten wel! Het is meer een dominantie probleem. Ze is gewoon erg lastig, soms heb ik gewoon de neiging om het maar op te geven. Dat doe ik niet trouwens, daarvoor ben ik al te ver gekomen met dat beest!!
Ik rij thuis gewoon in een bak ja.
En bedankt voor de tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:37

allegro schreef:
Als je het op deze manier aanpakt zal het ook niet goedkomen vrees ik. Hoe oud is je pony? En doet ie het met buitenrijden ook?


Mijn pony is nu 14. Dat gedrag krijg je er ook niet helemaal meer uit. Af en toe een bokje zal ze toch wel blijven doen, ze is te oud om dat helemaal af te leren.
Met buitenrijden, probeert ze altijd 1 keer om gewoon niet verder te gaan, maar dan geef ik haar een schop en stuur haar achter een ander paard aan en dan is het over en doet ze het ook niet meer.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:38

Als ik dit zo lees lijkt het mij alsof ze helemaal geen respect voor jou heeft. Lijkt me dus heel belangrijk om het vertrouwen en rescpect van dit paard te verdienen. Kortom niet zomaar erop los slaan, maar heel consequent en eerlijk behandelen. Daarbij lijkt het me weinig nut hebben dat je moeder in het midden blijft staan, dan loopt ze nu misschien maar wat dan als je moeder uit de bak verdwijnt?
Nee, thuis goed les lijkt me effectiever Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:25

ja Richtje, als mijn moeder de bak uit gaat, loopt ze nog even totdat ze het door heeft. Erop los slaan doe ik ook niet hoor!
Ik heb wel thuis les gehad, maar het probleem is dat niemand meer raad met Ibora weet. Op de manege ook niet trouwens. Dan kliert ze ook wel, maar kan ik haar vaak achter een ander paard aansturen.
Mijn moeder wil nog 1 keer de osteopaat erbij halen, zodat we helemaal zeker weten dat het met haar rug echt over is en anders gaat ze waarschijnlijk weg. Vind ik niet leuk, maar het is mijn moeders pony...

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:24

lil: je moet er ook niet op los slaan, maar je rijdt haar gewoon, zoalng ze loopt doe je niks, enkel een beetje sturen, vertraagt ze BEEN!
waarschijnlijk komt ze in protest, dan geef je nog es BEEN
waarschijnlijk zal ze dan stil willen staan, dat oet je voorkomen, stilstaan kan ze stijgeren, al lopend niet, dus als ze te erg vertraagt, geef je haar een pets dat ze tot in tokio vliegt
desnoods hou je de zweep andersom vast, is soms handiger
als ze bokt laat ze bokken, zolang ze voorwaarts gaat
en niet opgeven, als ze goed netjes voorwaarts gaat, hoeft niet aan teugel ofzo, beloon je haar, stap je af, en stap je uit
en dat zo een paar dagen
na een tijdje zal ze ophebben, braaf=gedaan met werk
en zo kun je het werk uitbreiden..

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:36

Hai, ik weet niet of je het wat vindt, maar ik heb een cursus paardentaal (soort van freestyle) gedaan. Degene die de cursus gaf, had vaker zulke gevallen als jou beestje, ze gaat dan met de eigenaar en het paard aan de slag, leert je paard om jou te respecteren en leert jou hoe je er voor kunt zorgen dat je paard jou als de 'leidende merrie' ziet (in plaats van dat zij zelf leidt) Het lijkt een beetje zweverig allemaal, maar als ik de verhalen van degene die die cursus hoor, dan lijkt het echt te werken.

Groetjes Marianne

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:13

timilon schreef:
komt ze omhoog(je zegt dat ze niet heel hoog gaat)dan kun je tussen dr oren of op haar schouder slaan.


Sjonges zeg misschien is het handig om eens na te denken voor je zo'n antwoord geeft.
Ik ben het met je eens dat hij niet stil mag staan. Maar hoe logisch is het dan om hem aan de voorkant te gaan slaan als ie juist naar voren moet. Als je hem dan zo nodig een knal moet geven doe het dan aan de achterkant dan sla je hem in ieder geval naar voren in plaats van naar beneden.
Nou ja tis niet mijn favoriete manier. Maar ieder zijn ding he.

Veel succes ermee. OK dan!

Heb je trouwens al thuis eens instructie gebruikt??? Misschien kan die er wat mee.

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:47

Ik zou maar eens te rade gaan bij een freestyler, zodat jij leert hoe respect van je pony te krijgen. MIsschien kun je samen met je moeder gaan, zodat jullie allebei dit leren en elkaar daarna ook kan helpen. Het hele verhaald lijkt op communicatieproblemen tussen jou en je pony en dat moet je eerst oplossen, daarna kun je weer fijn gaan rijden. Mogelijk kan pony tijdelijk in training bij zo iemand, zodat die weer vertrouwen krijgt in de mens. En hiermee wil ik niet zeggen dat je je pony slecht behandeld, maar er is een duidelijk begrips probleem, waardoor je pony onzeker wordt en probeert er onderuit te komen.

heel veel succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:49

Ik zat idd er ook aan te denken, of het geen optie is om je pony ene tijdje in training te zetten bij een africhtingsstal. En dat hoeft niets met NH/freestyle te maken te hebben, maar de pony moet gewoon even opgevoed worden en duidelijkheid hebben Wat wel van groot belang is, is dat jij daarna ook een tijdje (evt. daar op stal) goed les krijgt met je pony, anders zullen jullie weer in het oude patroon vervallen.

Hoe is hij trouwens met een ander op zijn rug?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:52

Richtje schreef:
Als ik dit zo lees lijkt het mij alsof ze helemaal geen respect voor jou heeft. Lijkt me dus heel belangrijk om het vertrouwen en rescpect van dit paard te verdienen. Kortom niet zomaar erop los slaan, maar heel consequent en eerlijk behandelen. Daarbij lijkt het me weinig nut hebben dat je moeder in het midden blijft staan, dan loopt ze nu misschien maar wat dan als je moeder uit de bak verdwijnt?
Nee, thuis goed les lijkt me effectiever Lachen


mee eens.

Hoe is ze als je naast haar loopt ? Als je vanaf de grond dingen van haar vraagt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:24

Richtje: met een ander op haar rug is ze net zo...
Santerra: vanaf de grond is ze meestal wel braaf. Nergens problemen mee, behalve met het rijden dan.
En als ze stijgert (doet ze niet vaak hoor) ga ik haar in ieder geval niet tussen haar oren slaan. heb ik trouwens ook helemaal geen tijd voor. Ik rij sowieso niet met zweep, want zodra ze begint te klieren en ik ga haar slaan verongeluk ik er nog mee. Ik kan haar beter met mijn sporen naar voren schoppen, werkt toch beter. En uiteindelijk moet ze toch voorwaarts gaan op mijn been en niet voor mijn zweep.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:52

Maar zoals je zelf al zegt op je been en NIET op je sporen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:02

LIL schreef:
Richtje: met een ander op haar rug is ze net zo...
Santerra: vanaf de grond is ze meestal wel braaf. Nergens problemen mee, behalve met het rijden dan.
En als ze stijgert (doet ze niet vaak hoor) ga ik haar in ieder geval niet tussen haar oren slaan. heb ik trouwens ook helemaal geen tijd voor. Ik rij sowieso niet met zweep, want zodra ze begint te klieren en ik ga haar slaan verongeluk ik er nog mee. Ik kan haar beter met mijn sporen naar voren schoppen, werkt toch beter. En uiteindelijk moet ze toch voorwaarts gaan op mijn been en niet voor mijn zweep.


Goed zo LIL er zijn dus blijkbaar ook mensen die wel nadenken. super OK dan!

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 12:48

Richtje schreef:
Maar zoals je zelf al zegt op je been en NIET op je sporen.


Inderdaad, daar heb je gelijk in. Maar de sporen associeert (schrijf je dat zo?) ze toch wel met mijn benen denk ik. Zonder sporen lukt het al helemaal niet. En het zijn gewoon stompe sporen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 12:50

Maar wat denk je er zelf van om eens te informeren over de mogelijkheden bij een africhtingsstal?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rubi_, Sabbientje en 8 bezoekers