Oefeningen om achterhand sterker te maken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Oefeningen om achterhand sterker te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 01:00

Hallo allemaal !
Na onze les van afgelopen donderdag was ik al erg tevreden over hoe mijn Tinkertje liep. Haha! Ze liep nu binnen een half uur nageeflijk zonder geworstel of hoofdschudden , wel met blaren op mn vingers als gevolg maar ik was dik tevreden. Nu zei m'n instructrice dat ze nog zwak is in de achterhand. Ze zei dat we dit konden oefenen / trainen door veel overgangen naar stap en weer naar draf te rijden.
Maar zijn er nog meer manieren om de achterhand te trainen behalve veel overgangen rijden Verward
Bijvoorbeeld balkjes lopen / springen of hellingkjes op en af rijden ?
Want het lijkt me zo saai / eentonig worden voor m'n paard als ik alleen maar overgangen blijf rijden (natuurlijk niet een uur lang alleen maar overgangen) Maar om wat meer variatie in de training te brengen.
Alle tips / adviezen zijn welkom ! *LOL*
Alvast bedankt !

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:27

overgangen!!!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:29

Veel overgangen rijden, veel schakelen (tempowisselingen rijden) Vaker achterwaarts meenemen, en dan niet een paar pasjes, maar hele lange zijdes. En dan niet stapje, stapje, stapje, maar hij kan net zo snel achterwaarts dan dat hij voorwaarts kan hoor!

Je suis Charlie.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:00

idd veel overgangen!!!!!!!! Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:13

en veel steile heuvels op en af lopen, en bergjes op galopperen

[o]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:16

verootjoo schreef:
en veel steile heuvels op en af lopen, en bergjes op galopperen



...daar zijn er heel veel van in Nederland....Haha!

Je suis Charlie.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:37

Cassidy schreef:
:j...daar zijn er heel veel van in Nederland....Haha!


Daar hebben we het niet over, het helpt iig wel Schijnheilig

[o]

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:38

idd overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen. Succes

You're immortal until proven otherwise

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:41

verootjoo schreef:
Daar hebben we het niet over, het helpt iig wel Schijnheilig



Er zijn ook van die lopende banden voor paarden die je in een hoek kunt zetten. Of ze die daar op stal een van hebben staan....tja, daar hebben we het nu niet over....Haha!

Je suis Charlie.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:09

Cassidy schreef:
Er zijn ook van die lopende banden voor paarden die je in een hoek kunt zetten. Of ze die daar op stal een van hebben staan....tja, daar hebben we het nu niet over....Haha!


Haha! Whahaha! Dat is een mooie!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:17

Longeren helpt ook goed.
Verder balkjes lopen, een sprongetje maken, tempowisselingen en schijnwisselingen, halthouden vanuit een voorwaarts tempo...


Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 20:21

Cassidy schreef:
Er zijn ook van die lopende banden voor paarden die je in een hoek kunt zetten. Of ze die daar op stal een van hebben staan....tja, daar hebben we het nu niet over....Haha!


Die heb ik jammer genoeg niet ! Ik heb wel het geluk dat we hier langs ong. zo'n kilometer of 20 a 30 alleen maar dijk hebben ! Dus dijkje op , dijkje af tijdens een buitenrit ! Haha! Tong uitsteken

Ik ga in ieder geval alles proberen , achterwaarts gaat nog niet zo goed (zijn we aan het oefenen) maar we blijven het proberen. Iedereen alvast bedankt !

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:05

ik heb ook gehoord dat je galoptraining kan doen in de bossen ofzo iets...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:42

Je kan van alles doen om de achterhand gespierder te krijgen. Je kan balkjes lopen maar beter nog is cavalettie te lopen. dus de balkjes iets hoger op zo'n 25 cm dan moet ie echt zijn best doen. Ook het springen van in-uitjes is een hele goede training. Verder kan je misschien je paardje een keertje inspannen voor een sleepje of een autoband en de bak slepen dat is ook heel goed voor de afdruk van het achterbeen. Is meteen je bak weer netjes.


BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:03

Even gekopieérd van een ander forum, mooie uitleg. HEt is wel lang en niet alleen antwoord op je vraag, maar ook uitleg erbij. Geen zin om die extra dingetjes weg te halen sOrry Knipoog

Tja, er zijn zoveel manieren om je paard sterker te maken.
In elk geval niet eindeloos hetzelfde doen. Dus bv een half uur achter elkaar in 1 tempo draven. Dan ben je een tijd bezig om spieren te krijgen.
Je moet veel schakelen in tempo.
Dus van een verzamelde draf naar de middendraf en weer terug.
Dit vergt aanspanning van de spieren die dus sterker worden.
Verder alle andere oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, travers, wijken, achterwaarts etc etc zorgen voor een goede bespiering. MITS je deze oefeningen natuurlijk goed uitvoert!!! Anders zal het paard zich alleen maar gaan onttrekken aan je hulpen en zich gaan vastzetten. Krijg je ook spieren van, maar dan wel op de hele verkeerde plekken............

Veel heuveltjes oprijden wordt hier ook genoemd. Klopt ook.
Maar dan moet je niet als een bezetene de heuvels 100x op en af sjezen. Heeft helemaal geen zin, dan jaag je hem alleen maar over de kop en heb je binnen de kortste keren blessures.
Alles met beleid dus.
Ga bv eens halthouden halverwege een heuvel die je oprijdt, stap weer rustig verder en draaf aan. Overgangen maken op de heuvels.
Ga bv de heuvel af, halverwege halthouden en rustig achterwaarts een paar pasjes de heuvel weer op. Paar pasjes maar want je moet je goed beseffen dat dit zwaar werk is! Dat moet je bij alle trainingen dus beseffen. Dat jij iets onnatuurlijks en moeilijks vraagt waar jij het nut wel van inziet maar het paard niet. Rustig aan beginnen dus alles met beleid doen.

Alle oefeningen zijn goed. Alleen niet als je het eindeloos achterelkaar doet.
Dus wissel springen weer eens af met dressuur. Ga ook niet elke dag heuvels rijden. Gewoon elke dag weer wat anders. Spieren hebben ook hersteltijd nodig want door trainen maak je ze kapot.

Dit moet ook, schrik niet! Doordat je spieren traint scheuren ze een beetje. Dan gaan ze zich herstellen door weer aan elkaar te groeien. Dit vormt als het ware littekenweefsel en dat zorgt er dus voor dat spieren dikker gaan worden. Je moet de spieren dus wel enige hersteltijd gunnen maar je moet ze ook steeds opnieuw trainen. Door het constant op een goede manier 'scheuren' zullen de weefsels weer netjes in elkaar groeien en krijg je mooie spieren die ook lekker soepel blijven.
Ga je bv 1 dag keihard trainen dan scheuren dus de weefsels weer.
Zet je het paard vervolgens weer een week op rust, dan groeien die weefsels niet mooi aan elkaar en krijg je dikke bobbels in de spieren wat dus spierpijn is en zorgt voor strakke stramme spieren.

Dus, afwisselend trainen, niet elke dag zwaar maar om de dag, wel elke dag beweging en alles met beleid doen.
Dan krijg je het snelst mooie en goede bespiering op je paard. (geldt ook voor mensen overigens....;p)

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 20:24

oosterhoff schreef:
Je kan van alles doen om de achterhand gespierder te krijgen. Je kan balkjes lopen maar beter nog is cavalettie te lopen. dus de balkjes iets hoger op zo'n 25 cm dan moet ie echt zijn best doen. Ook het springen van in-uitjes is een hele goede training. Verder kan je misschien je paardje een keertje inspannen voor een sleepje of een autoband en de bak slepen dat is ook heel goed voor de afdruk van het achterbeen. Is meteen je bak weer netjes.


Ik denk dat het voor ons wijzer is om eerst laag met de balkjes te beginnen. Ze is nogal lomp Schijnheilig soms en ik zie (en heb het zien gebeuren) dat mn mooie zelfgebouwde caveletti's naar de knoppen "gestampt" Huilen Tong uitsteken worden. Wat is eigenlijk in-uitjes springen ? Ze staat sinds de winter voor de kar en dat doen we nu ong. 1 a 2 keer per week.

En BiancaS liever een lang verhaal met goede uitleg , dan kort en er niets van snappen ! Ik heb me namelijk nooit echt "verdiept" in de dressuur en voornamelijk recreatie gereden. Dus sommige dingen snap ik nog niet al te best Blond

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:30

heey heey,
een in uitje is tog 2 lage sprongetjes achter elkaar waar ze tussenook nog een pas moet maken..
Ik weet het bijna cker maar niej helemaal..

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:22

ennuh wending om de achterhand

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:57

eej

Kruizlings aandrijven ik weet niet hoor Verward . Als hij met zijn linker been voorbeen naar voren (zoals je het oowk naar voren ziet gaan in draf bij het op het goede been licht rijden) gaat drijf je met je rechter been. Gaat tie met z'n rechter been naar voren drijf je met je linker been. Hier door moet hij zijn achterhand activer bij het lopen betrekken volgens mij en dus ontwikkelt de achterhand zich verder. Maar je kunt het in idd. geval na vragen aan je instructrice of de achterhand zich meer ontwikkelt door kruizlings aantedrijven. Verder nog een tip voor je blaren neem helemaal rubberbekleede teugels met nopjes eraan of doe handschoenen aan!

Sterker dan de dood is de liefde

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:47

heej tussen inuitjes hoeft ie geen sprong te maken. Het zijn 2 (of meer) hindernisjes achter elkaar. Als ie land na de hindernis met zijn voorbenen moet ie metteen zijn achterhand eronder brengen om af te zetten voor de volgende sprong.

Ponyloze bokker!

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:56

in-uitjes staan meestal op 3 meter afstand van elkaar.

Ik plaag mijn paarden altijd met allerlei overgangen en figuren en de meest rare combinaties van deze twee.
1 variatie die jij ook wel kunt toepassen: A afwenden, d volte halve baan in de richting waar je vandaan kwam. van D naar G middendraf G volte halve baan de andere kant op. C op de hand gaan rijden waar je laatste volte in gedraaid hebt.
Met dit oefeningetje train je verschillende dingen in 1 keer.
Ook slangevoltes pak ik vaak mee in combinatie met tempowisselingen. Elke keer op de middellijn wat anders verzinnen, dus de ene keer terug naar stap, de volgende keer een paar passen weg etc. etc.

Als je je paard elke keer verrast met iets anders wordt het ook niet saai voor hem.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 06:26

Je volte verkleinen in alle gangen. En dan weer langzaam vergoten en weer verkleinen. Zal in het begint best moeilijk zijn. Ik doe het zelf altijd in de gallop.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 07:25

nijntjepluis schreef:
eej

Kruizlings aandrijven ik weet niet hoor Verward . Als hij met zijn linker been voorbeen naar voren (zoals je het oowk naar voren ziet gaan in draf bij het op het goede been licht rijden) gaat drijf je met je rechter been. Gaat tie met z'n rechter been naar voren drijf je met je linker been. Hier door moet hij zijn achterhand activer bij het lopen betrekken volgens mij en dus ontwikkelt de achterhand zich verder. Maar je kunt het in idd. geval na vragen aan je instructrice of de achterhand zich meer ontwikkelt door kruizlings aantedrijven. Verder nog een tip voor je blaren neem helemaal rubberbekleede teugels met nopjes eraan of doe handschoenen aan!



Volgens mij heet dat tactmatisch aandrijven, maar ik vind dat nooit zo'n goed idee, want dat zou inhouden dat je je paard bij iedere pas die hij maakt aandrijft, en in mijn ervaring raken ze daar nog afgestompt van. Of heb ik het nu mis?

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:24

drijven is ze been aanleggen niet schoppen hoor

Sterker dan de dood is de liefde

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:26

Nienke of somebody misschien kun jij mij uitleggen wat wat jij bedoeld met tactmatisch aandrijven. Misschien weet iemand of inderdaad over het zelfde praten!

Sterker dan de dood is de liefde


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabienne_Z en 55 bezoekers