Cursus valtechnieken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Cursus valtechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 10:26

Laatst heb ik in een topic een vraag gesteld over hoe lang een cap goed/veilig blijft. Als ik val, val ik namelijk nogal hard op mijn hoofd.
Nou vroeg ik mij dus af of iemand misschien weet of er ergens in Nederland een cursus valtechnieken wordt gegeven. Ooit heb ik er iets over gelezen in een paardenblad, maar ik zou echt niet meer weten in welke, het is alweer jaren terug. Op sportscholen besteden ze bij vechtsporten ook wel aandacht aan valtechnieken, maar dat is toch wat anders.
Ik hoop dat iemand in Nederland een cursus valtechnieken kan geven met behulp van een paard. Weet iemand iets?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 11:48

Geen idee, ik heb er nog nooit van gehoord. Ik heb inderdaad valtechnieken geleerd bij Taekwondo. Daar heb ik heel veel profijt van gehad bij het vallen van mijn paard.
Het zou wel een idee zijn om daar een aparte cursus voor te geven maar het maakt in principe niet uit of je van een paard valt of op een andere manier. De techniek blijft hetzelfde.
Vroeger op de manege moesten we ons wel eens expres laten vallen. Zat de valtechniek in de les verweven. Dat zouden ze eigenlijk vaker moeten doen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:28

Zou je dan ook bij een sportschool, bijvoorbeeld dan bij de sport taekwondo, alleen wat valtechnieken kunnen leren?
Wel goed dat je er profijt van hebt gehad. Maar vaak gebeurt vallen natuurlijk in een honderste van een seconde, kan je daar dan al zo reflexmatig op reageren dat je goed terechtkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:33

Wij hebben op stal een valcursus gehad van een stalgenoot die heel fanatiek aan judo doet. Een aantal zaterdagmiddagen, waarin je leerde een klap op te vangen (als je landt) en hoe je moet doorrollen. Ik kan het iedereen aanbevelen, maar je moet er veel mee oefenen. In een noodsituatie moet het vallen op de goede manier niet meer beredeneerd worden, maar er als gewoonte inzitten....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 11:05

Sonja, geeft die stalgenoot vaker valcursussen? Dan zou ik er graag wat meer over willen horen. Of misschien dat hij/zij iemand anders weet die het geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:48

Ik geloof dat die gozer inmiddels in Tilburg woont, dus ik zie 'm niet meer... Anders stap je toch gewoon een keer naar de plaatselijke judoclub ofzo? Misschien is er wel iemand die dat hartstikke leuk vindt om te doen!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 18:32

Oké, bedankt.
Ik zal eens wat gaan informeren bij een aantal sportscholen in de buurt.
Jammer dat er verder niemand is die zoiets een keer heeft meegemaakt of van horen zeggen heeft.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:27

Ik zelf heb een aantal jaren op judo gezeten en ik heb er profijt van als ik weer eens van mijn paard val Haha!
Doordat ik op een bepaalde manier heb 'leren' vallen, doe ik het nu automatisch.

Ik heb nog nooit wat gebroken bij het valleen van een paard, weleens wat gekneusd of een spier verrekt, maar meestal kom ik er vanaf met wat blauwe plekken, de laatste keer mankeerde ik zelfs niets! (terwijl ik er wel in volle galop vanaf donderde)

Het kan natuurlijk ook gewoon fout gaan als je hebt leren vallen, maar toch doordat ik dus automatisch ga 'rollen' en mijn hoofd afscherm gaat het vaak goed, zeker als ik mij vergelijk met een paar vriendinnen die niet hebben leren vallen op wat voor manier dan ook.

Bij de laatste keer dat ik van mijn paard afviel zij een vriendin die het zag gebeuren, goh het zag er niet eng uit, jij rolde van je paard grinnik

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:09

Beetje late reactie maar ik kon dit topic niet meer vinden.

Ik "rol" inderdaad ook van mijn paard af met mijn handen om mijn hoofd. Als je veel oefent wordt dit een automatisme zodat je daar niet meer over nadenkt. Meestal is er wel een moment dat je je realiseert dat je niet meer kan blijven zitten. Op dat moment moet je jezelf er af laten rollen.
Het is mij ook een keer overkomen dat ik er naast lag voordat ik me realiseerde dat ik ging vallen. Toen viel ik dus ook plat op mijn rug Haha!

Een paar maanden terug viel ik na jaren weer van mijn paard af en ik merkte dat de oude valtechniek nog steeds een reflex was.

Informeren bij een sportschool in de buurt is inderdaad een goed idee. De valtechnieken zitten altijd in de les verweven, daar zal je niet apart aan kunnen meedoen maar er zullen best wel ervaren sporters zijn die het leuk vinden om les te geven in valtechnieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:50

Heb je trouwens wel eens gezien hoe ze het vallen oefenen in de politietraining? Da's pas eng!
Ik was laatst bij een demo van de politiepaarden, en dan gooit de ruiter z'n linkerbeen over de hals van het paard, en landt plat op z'n buik op de grond.... Er moest ook iemand uit het publiek het proberen. Djiezzzz, blij dat ik niet vooraan stond, want dat had ik dus echt niet gedurfd!

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:01

ben zelf een grote voorstander van valtechnieken leren en heb hier dan ook veel les over gehad op de manege waar ik vroeger ben begonnen met m'n eerste lesjes.
ik heb hierdoor ook leren rollen maar ik merk dat als ik er van val of er af dreig te vallen me juist vast klamp en helemaal de teugels probeer vast te houden, bang dat het paard in z'n eentje er in het dolle vandoor gaat, maakt niet uit of het binnen of buiten is, bang om te vallen is het ook niet, ik weet gewoon dat als ik er af zou vallen en ze stapt in de teugels of wat dan ook dat ze dan in paniek zal raken en dan houd niks haar tegen, heb hier achteraf dus weinig aan gehad!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:55

Ik heb in jarenlang geturnd, dat helpt voor mij wel... Al die salto's koprollen en zweefrollen en draaien in de lucht Haha! Ik kom over het algemeen vrij goed terecht en houdt er meestal slechts spierpijn en een blauwe plek aan over... Zolang ik in een zachte binenbak val tenminste. Op de straat komt het een stuk harder aan! Dan moet je ook niet over de grond schuren bijv omdat je meegetrokken wordt, want daar kan je nare plekken en ontstekingen aanover houden!

Tils
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:00

Hoi ,

ik heb drie jaar teug een val cursus gedaan speciaal gericht op ruiters,
je leerde om niet op je hoofd te vallen en hoe je het beste je val kan breken, je moest als laatste een soort examen doen en daar krijg je een certificaat voor. Ik ben de cursus gaan doen omdat ik met een jong paard ging leren rijden.
je kan informatie vragen bij, ik heb het even voor je opgezocht,

Shi- Sen- Do Budoschool

Van der Takken
Noorderpad 40
1674 NS Opperdoes
tel: 0227-544045

Veel succes.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:48

Toch grappig: er zeggen veel mensen dat je valt in 'een hondertste van een seconde'en dat je dan eigenlijk geen tijd hebt om na te denken hoe je valt. Ik voel het op één of andere manier wel altijd aankomen en denk dan echt na over hoe ik ga vallen. Zo van 'daar gaan we.....' en dan donder ik eraf. Hoe ik het doe, ik kan het je niet na vertellen, maar ik heb nooit wat ernstigs (maar ben ook nog nooit van een noemenswaardig hoog paard gedonderd). Ik probeer altijd wel heel bewust niet m'n val te breken met m'n armen en ik denk dat ik over m'n zij rol. Verward

Ik las dit topic omdat ik waarschijnlijk binnenkort een driejarige van 1.69 ga beleren en tsja, bijna onvermijdelijk dat je daar eens vanaf zal donderen toch?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 01:30

Meestal voel ik het ook wel aankomen, er is altijd dat moment dat ik denk "daar ga ik" of zoiets Haha!
Eigenlijk zouden valtechnieken gewoon bij de manegelessen moeten horen, het maakt kinderen ook vertrouwder als ze er af durven vallen. Ik probeer het die van mij ook te leren.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 09:29

Rieja, dat vallen in 'een honderdste van een seconde' verschilt bij mij gewoon per paard. Bij één paard dat ik rij voel je echt niet aankomen wanneer je gaatvallen. Dit paard is zo supersnel, dat heb ik bij de andere paarden nog nooit zo meegemaakt. Ze is ook extreem gevoelig en heeft snel veel stress. Laatst ging ze er dus vandoor en in dat vandoor gaan maakte ze plotesling een draai van 180 graden met dezelfde snelheid ('t klinkt gek, maar zo ging het echt).
Maar goed, ik hoop echt dat je dan evengoed kan leren om reflexmatig goed neer te komen.
Tils, heel erg bedankt! Ik zal daar zeker gaan informeren, is gelukkig ook niet ze heel ver weg.