Hoefijzers ja/nee?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Op hoefijzers laten zetten ja of nee?

Ja, alleen voor.
5 (10%)
Ja, helemaal rond.
34 (69%)
Nee, niet doen is onnodig.
10 (20%)

Totaal aantal stemmen: 49


snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Hoefijzers ja/nee?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 10:43

Had 12 juni wedstrijd gehad in Elim, nou is me pony daar onderuit gegaan met longeren op het gras. Het regende en het was gald maar mijn pony was eigenlijk best wel rustig, maar toch even een rondje longeren voor de zekerheid. Ging heel goed dus maar even een rondje galoperen en ja hoor daar lag ze lang uit, iedereen in paniek. Maar ze was gelukkig heel mooi gevallen..

En nu was ze heel onzeker met de proefjes had de 1e proef 145 en de 2e proef heb ik niet uitgereden omdat het opeens heel hard begon te waaien en te stortregenen. Was net bezig met de volte in galop, maar omdat ze onderuit was gegaan met regen zette ze de bocht niet goed in en ik durfde haar niet om te trekken dus gingen we rfechtdoor. Bloos!

Maar nu was ze die maandag op les heel onzeker op het gras met rijden. Durfde bijna niet in de galop enzo.

Nu heb ik zaterdag weer een wedstrijd en die woensdag erna ook en dan nog een paar. Wil later ook gaan springen, maar eerst die stomme winstpunt halen.. Schijnheilig

Nu is mijn vraag zal ik haar op hoefijzers laten zetten? En zo ja alleen voor of helemaal rond???

Chanel: M1+6 / B+26 en L+2 / B+8
Als je geen fouten maakt, leer je niets nieuws


Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:09

Als je veel wedstrijden rijd op gras zou ik rondom doen met kalkoengaten. Heb dat mijn mijn haffie ook gedaan en ze loopt gelijk stukken beter en ze kunnen niet meer uitglijden.

Lady en Nance supertoppers! Lady Z1+5, Nance Z1+13, Walando Z1+2!

Nance kampioen bestgaand Nationale Tentoonstelling 2014!
Nance reservekampioen bestgaand van Nederland in Ermelo 2013!
Nance kampioen bestgaand onder het zadel van Noord-Holland en Utrecht 2013!
Nance derde keer erekampioen van Noord-Holland en Utrecht en kampioen bestgaand 2012!
Nance dag en erekampioen van Noord-Holland en Utrecht 2009, 2010 en 2011 en kampioen bestgaand 2009 en 2010!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:14

En vooral als je gaat springen op gras zou ik haar wel kalkoenen in laten zetten!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:33

Ik zou het wel doen. Mijn pony loopt ook op eieren zonder, en met proppen loopt hij heel goed (meestal dan Schijnheilig )
Alleen voor vind ik een beetje onzin. Hij kan achter dan nog steeds wegglijden... Helemaal rond dus.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:35

Ik zal ook rondom doen
Mijn pony staat in de zomer ook rondom op ijzers, en in de winter gaan ze er weer vanaf.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 11:39

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door snowylover op 21-06-04 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanel: M1+6 / B+26 en L+2 / B+8
Als je geen fouten maakt, leer je niets nieuws

meggiemeg

Berichten: 12175
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:03

ook met ijzers EN kalkoenen kunnen ze onderuit gaan. pas nog op de Nieuwe Heuvel in Ede gezien

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:14

Ten eerste zou ik niet longeren op gras als het glad is, maargoed das een andere discussie.
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst op gras gereden met ijzers en dat beviel me prima, had alleen voor kalkoenen, achter was nog fijner geweest maar had helaas maar een half setje quicksettings te leen.

Dus als je ook op gras wikt gaan springen zou ik tzt ijzers met rondom kalkoenen nemen, voor de dresuur kun je ook met blote voeten volstaan (ik neem aan dat ze nu geen ijzers heeft).

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:03

Nou ik heb afgelopen zondag ook gestart op nat gras ZE ZOUDEN HET MOETEN VERBIEDEN!!!!!!!!!!!!!!!! Iedereen met of zonder stiften gingen op hun plaat.. Zo ook ik bijna in mijn proefje.. Tijdens de galop (handgalopje) ging bij EBE de volte in en ja hoor slip.. zo languit... Nou voor 10EURIES per start ik vind het schandalig!!!! Ik ben mijn proef dan maar wezen uitdraven (ga geen risicos nemen) Wie draait er voorop als je languit gaat en je paard heeft wat??

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:18

ja, ik vind dat je gelijk hebt james100.
wat gevaarlijk zeg!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:32

Sorry maar starten is nog altijd op eigen verantwoordelijkheid. Heel soms lasten ze een wedstrijd af, maar dat gebeurt niet snel, dus dan is het aan jezelf of je gaat rijden of niet.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:41

Nou ik heb ook gelijk!! Het is ook eigenlijk WAANZIN!!!!!! Eigenlijk vind ik dat het niet mag, bestaat er niet zoiets als bij voetballers dat ze het veld afkeuren?? En ik had gister in mijn protocol staan dat je meer op je benen moet rijden ipv op de handen, nou dat snap ik maar ga eens na wat je doet als je beest loopt te slippen je gaat em toch (ook al mag dat niet) in zijn mond proberen een ballans tegen het uitglijden te vinden...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:48

Je had ook gewoon NIET kunnen starten en voor de veiligheid van jezelf en je paard kunnen kiezen.
Eneehhh die opmerking op je protocol zal echt niet alleen betrekking hebben gehad op die glijpartij Haha!

Stel het eens voor bij de KNHS, afkeuren van bodems, is nog niet eens zo'n slecht idee

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:56

Nou had iid niet kunnen starten alleen jammer dat je dan evengoed 20 euries kwijt bent.. Ik vemoed wel dat die opmerking op mijn protocol stond want alle weken ervoor heeft het er nog nooit opgestaan.. Maar je was erbij natuurlijk..Haha!
Nou iid ik ga het KNHS wel even mailen..

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:00

james100, je bent inderdaad 20 euro kwijt, maar als er wat had gebeurd met een val of zo, ik vind mijn paard toch wel wat belangrijker dan 20 euro

Lady en Nance supertoppers! Lady Z1+5, Nance Z1+13, Walando Z1+2!

Nance kampioen bestgaand Nationale Tentoonstelling 2014!
Nance reservekampioen bestgaand van Nederland in Ermelo 2013!
Nance kampioen bestgaand onder het zadel van Noord-Holland en Utrecht 2013!
Nance derde keer erekampioen van Noord-Holland en Utrecht en kampioen bestgaand 2012!
Nance dag en erekampioen van Noord-Holland en Utrecht 2009, 2010 en 2011 en kampioen bestgaand 2009 en 2010!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:04

Ja dat is zo.. Maar dat we daarheen gingen en erop zaten kom je daar pas achter he!! En als je mijn bericht leest dan staat er in dat ik ook (althans Pony) gevallen is.. Volgende keer doe ik het ook niet meer!

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:07

james100 schreef:
Ja dat is zo.. Maar dat we daarheen gingen en erop zaten kom je daar pas achter he!! En als je mijn bericht leest dan staat er in dat ik ook (althans Pony) gevallen is.. Volgende keer doe ik het ook niet meer!


Ja dat is ook weer zo, ik heb het ook gehad en dus mijn proef verpest, maar anders was ik niet gestart en weer naar huis gegaan.

Lady en Nance supertoppers! Lady Z1+5, Nance Z1+13, Walando Z1+2!

Nance kampioen bestgaand Nationale Tentoonstelling 2014!
Nance reservekampioen bestgaand van Nederland in Ermelo 2013!
Nance kampioen bestgaand onder het zadel van Noord-Holland en Utrecht 2013!
Nance derde keer erekampioen van Noord-Holland en Utrecht en kampioen bestgaand 2012!
Nance dag en erekampioen van Noord-Holland en Utrecht 2009, 2010 en 2011 en kampioen bestgaand 2009 en 2010!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:11

Precies je weet het nl pas bij aankomst en vooral omdat ze daar een giga Zandterrein hebben maar ja daar mochten de "echte dure ZZZZZknollen" want tja als die daar hadden moeten rijden.. Nou denk dat het dan naar de binnenmanege was verkast.. Ik heb een email gezonden aan het KNHS dat het eigenlijk onverantwoord is.. Nou ben benieuwd wat daar uit gaat komen.. Maar in andere sporten word het veld gekeurd en bij onze kwestbare beestjes kunnen gewoon zonder dat het veld gekeurd is rijden??

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:39

Wij worden waarsch geacht verantwoordelijk genoeg te zijn voor onze 4 voeters. Liever 20 euri verspelen dan mn paard op het spel zetten.

Ik heb vorig jaar ook een wedstrijd een dag vantevoren afgebeld omdat het gewoon te heet was om te starten, zou onverantwoord geweest zijn. RV begreep me volkomen en hoefde niet eens mn proeven te betalen.

En ookal kom je er pas achter als je erop zit, je kunt altijd afstappen... toch?

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:55

Js rondom met schroefgaten, de meeste paarden lopen dan veel zekerder.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:16

Rondom met schroefgaten!! Ik had alleen voor ijzers en ben met paard en al gevallen in een grote volte in galop. Ben een half uur buiten bewustzijn geweest en heb er een hersenschudding aan overgehouden. Boos!

Ik vind het wel makkelijk om te zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent, het is niet altijd duidelijk of het glad is. Mijn paard was geen ene keer uitgegleden met losrijden maar ging alleen in de proef onderuit. Huilen

Ik was niet de enige die die dag onderuit ging, ook paarden die vierkant op schroeven stonden waren gevallen. Het veld was namelijk wel gemaaid, maar niet al het losse gras was weggehaald. Hierdoor gingen de paarden glijden. Dit vind ik wel degelijk de verantwoordelijkheid van de organiserende vereniging. Je kunt je dan natuurlijk wel uitschrijven (had ik dit van te voren geweten dan had ik dat ook gedaan), maar dan moet je wel je startgeld betalen. En het startgeld is al veels te veel de laatste tijd en ik vind het niet terecht dat je in zo'n geval moet betalen. Verward Het is immers de verantwoordelijkheid van de organiserende vereniging dat de bodem waar op gereden wordt goed is. *LOL*

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:47

Nou Frunnik ik geloof dat wij dus aardig op een lijn zitten..
Nu even terug komend op de ijzers, daar gaat het toppic eenmaal om
Ik heb geen ijzers nodig vlgns de HS moet ik er dan verplicht een ijzer onder knallen?? Straks loopt ze op ijzers omdat het wel eens kan regenen op een wedstrijd.. Ik vind ook gewoon dat de organisatie cq vereniging ook moeten kunnen inschatten en zien dat het geen nut heeft.. Vaak starten er ook nog onzekere jonge diertjes, goeie boest voor het zelfvertrouwen.. Terwijl er ook een giga zandvlak (waar ruim 4 a 5 bakken hadden kunnen liggen en er lag een ongebruikte binnenbaan.... Frunnik geloof dat we het snappen... :]]]


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:22

Binnenbanen mogen niet gebruikt worden tijdens het outdoor seizoen, alleen voor losrijden indien nodig.
Zijn jullie naar de vereniging gegaan om te vragen waarom ze de wedstrijd toch door lieten gaan? Volgens mij is het probleem nl dat ze hem niet meer op de dag zelf mogen aflasten oid, zoiets was het iig. Het is dan aan de deelnemer zelf om de verantwoording te nemen over het wel/niet starten.
Eneehh nee je bent niet verplicht om ijzers eronder te knallen, je kunt natuurlijk ook gewoon niet starten zoals eerder gezegd. Maargoed geld is blijkbaar belangrijker dan de gezondheid van jezelf en het paard. Veearts is duurder hoor dan 2 proefjes.... En als er al meerder paarden zijn weggegleden of onderuit zijn gegaan, waarom start je dan uberhaupt nog?

Maargoed jullie zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen....
Succes met de volgende grasconcoursen!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:33

Yep Dank Vippie... A.s. zaterdag weer lekker glibberen en glijden.. Ik zal je mailen vanuit het ziekenhuis..
Maar ach iid het paard en mijn gezondheid pfhh tja wat kan het schelen he!!
Ben iig blij dat andere mensen voor je uitkunne maken wat je wel en niet moet..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:49

james100 schreef:
Yep Dank Vippie... A.s. zaterdag weer lekker glibberen en glijden.. Ik zal je mailen vanuit het ziekenhuis..
Maar ach iid het paard en mijn gezondheid pfhh tja wat kan het schelen he!!
Ben iig blij dat andere mensen voor je uitkunne maken wat je wel en niet moet..


Je snapt het gewoon echt niet he? Ik zeg toch ettelijke malen, het is je EIGEN verantwoordelijkheid, niet die van mij of die van een ander. Niemand maakt voor jou uit of je wel of niet start, dat doe je helemaal zelf. Toch?

Als jij lekker op gras wilt blijven glijden, van mij mag je. Maar ga geen vereniging af lopen zeiken op een openbaar net terwijl je niet eens de moeite hebt genomen om te vragen WAAROM de wedstrijd uberhaupt doorging. Had je misschien een hoop frustraties gescheeld.

Veel succes komend weekend, hoop dat de grond deze keer wat droger is.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, lina1998 en 2 bezoekers