invlechten......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

invlechten......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:20

ik heb binnenkort een proefje om te rijden, maar ik heb 1 probleem!
hoe moet je invlechten???? Verward
ik vlecht wel gewoon in de manen maar ik maak er eigenlijk nooit knotjes in....
hoe vlechten jullie in?
en beginnen jullie eerst bij de oren of bij de schoft?
xxxdevica

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:22

je verdeelt de manen een kleine stukjes.
die stukjes ga je vlechten.
heb je dat gedaan dan rol je de vlechtjes op naar boven en maak dat met een elastikje vast en klaar je heb een knotje.
je begint bij de oren

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:23

vlechtjes naar boven OPROLLEN lijkt me niet het beste,
je kan het beter vouwen, eerst van de punt van de vlecht naar zijn manenkam en dan weer van de onderkant van die dubbelgevouwen vlecht weer naar zijn manenkam. en dan een elastiekje

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:28

zo doe ik het ook TS
Inderdaad beginnen bij de oren, het is ook makkelijk als de manen overal ongeveer de zelfde lengte hebben, dan krijg je mooie gelijke knotjes

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 17:00

okej Lachen ik doe het gewoon dus fout :S ik begin bij de schoft.... nou snel ff proberen!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:11

Ik verdeel de manen met een klein manenkammetje in kleine gelijke stukjes.
Maar er daarna vlechtjes in.
En daarna klap ik de vlechtjes 2 keer naar binnen dubbel, knup er een elsatiekje om en klaar is kees!
Ik begin meestal bij de oren.

En dan ziet het er uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 17:23

wwowww!! vet mooi!! haha ik moet nog heel goed oevenen!!!! en hoe doen jullie de pony van een paard? (voorpluk Tong uitsteken) want als ik er 1 maak, dan is het een simpele vlecht, maar laats zag ik in een paardenblad dat het ingevlochten was (net een invlechting)
hoe doe je dat?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:38

Voor het invlechten van de voorpluk of staart:
Begin helemaal boven aan met 3 stukjes, maak even 1 of 2 steken en dan pak je bij iedere slag die je maakt een plukje manen of staart mee totdat je de manenpluk helemaal mee hebt gepakt of bij de staart je ver genoeg bent. De manenpluk vlecht je daarna gewoon verder en vouwt hem 2 maal dubbel. Bij de staart kunt je stoppen als je ver genoeg bent en er dan een elastiekje om doen (doe ik altijd) of door vlechten en de vlecht los laten hangen en je kunt de uitgevlochten vlecht daarna ook nog opvouwen netzo als een knotje zeg maar.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:15

TeamSpirit schreef:
vlechtjes naar boven OPROLLEN lijkt me niet het beste,
je kan het beter vouwen, eerst van de punt van de vlecht naar zijn manenkam en dan weer van de onderkant van die dubbelgevouwen vlecht weer naar zijn manenkam. en dan een elastiekje

wel als je het nooit gedaan heb Knipoog
ik vouw ze dus ook op

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:54

Ik doe het ongeveer hetzelfde als Chantal alleen bij het invlechten van de voorpluk/staart begin ik altijd met twee plukjes, dat vind ik mooier. De derde pak ik er daarna ook aan de zijkant bij

Je begint bij de oren, omdat je bij de schoft altijd nog wat kan smokkelen om het passend te krijgen, daar kun je makkelijk een plukje los laten of twee kleine vlechtjes maken. Aan de voorkant gaat dat wat lastiger *LOL*
Plus dat het aan de achterkant erg scheelt hoe je paard zijn hoofd heeft Knipoog

Als het je niet lukt kom ik je wel helpen Haha! (als ik het nog kan Bloos )
Wanneer en waar moet je rijden Verward

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:59

Ik rol ze wel op.. als je ze 2 keer dubbelvouwt zijn het nog lang geen knotjes(lange manen).
Ik maak meestal eerst vechtjes vanaf de oren, en begin daarna vanaf de schoft met opsteken. Omdat mijn paard er niet goed tegen kan, dat gepruts bij haar oren, en als ik dan bij de schoft begin, staat ze onderand te slapen als ik bij de oren ben Tong uitsteken

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:11

De voorknot vlecht ik andersom, je pakt dan niet de nieuwe plukjes van boven, maar van onder bij. Dan komt de vlecht erop te leggen, en dat vind ik er mooier uit zien.

Tip: maak de manen nat van te voren, dan heb je niet zo snel sprietjes aan de zijkant!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:41

[WD] Hoe maak je roosjes?

Hier heb ik net een uitleg gegeven van het vlechten met naald en garen.

Handig is om de manen inderdaad met een natte spons of een plantenspuit met water even vochtig te maken. Ook kun je er haarlak achteraf in spuiten maar dan wel na de wedstrijd het zo snel mogelijk eruit halen.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 15:17

het is pas in augustes Bloos Bloos! maar omdat ik nog heel goed moet oevenen, dacht ik ik vraag het hier Haha!
ik ga in waarland

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:16

Ik maak altijd eerst staartjes, die 3 vingers breed zijn. Daarna maak ik ze nat met een sponsje en vlecht vanaf de oren naar de schoft toe. en dan als zekerheid doe ik dr lak in...heel makkelijk en na het concours is de lak er al weer uit!!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:15

TeamSpirit schreef:
vlechtjes naar boven OPROLLEN lijkt me niet het beste,
je kan het beter vouwen, eerst van de punt van de vlecht naar zijn manenkam en dan weer van de onderkant van die dubbelgevouwen vlecht weer naar zijn manenkam. en dan een elastiekje


Ik doe ze dus wel altijd oprollen!
ik vind vouwen niet zo mooi, omdat je dan van die rechtopstaande knotten krijgt.
Ik doe altijd het elastiekje èèn keer onderaan om het vlechtje en rol het dan op tussen het alastiekje door, dan krijg je mooie gelijke knotten.
in mijn profiel kun je wat foto's zien...