Schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 10:55

Ik heb even in de zoekfunctie gekeken maar ik kan er niet echt heel erg wijs uit.

Ik kwam gisteren na mijn vakantie weer bij mijn paard,
nu bleek zijn rechtervoorbeen een flinke schimmelplek te hebben,
verder heeft hij een paar kleine plekjes op zijn hoofd,
maar hij loopt ook echt behoorlijk kreupel,
zelfs in stap.

De staleigenaar heeft mij ook verder niet gebeld ofzo,
dat mijn paard er zo bij staat,
dus je kan wel begrijpen dat ik behoorlijk kwaad ben

Er staat sinds een ongeveer week een overbejaarde pony naast mijn paard,
die hier 'vakantie' aan het vieren is,
ik vermoed dat hij de 'dader' is,
maar andere paarden van de staleigenaren lijken het ook te hebben..

Ik wil de VA wel bellen, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Vooral vraag ik me af of het kan zijn dat hij kreupel is door pijn van die schimmel, of moet ik dat echt ergens anders zoeken,
ik bedoel, een paard loopt niet in een keer praktisch mank!


vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:59

Ken het niet dat ze van schimmel gaan kreupelen. Misschien zat er een wond door een trap en is hier schimmel bij gekomen? Hoe lang ben je weggeweest? Goed voelen waar het eventueel warm en gezwollen is, ik denk toch aan een trap.
Snel die schimmel behandelen, maar dat weet je misschien wel?
Nou de volgende keer zul je wel niet meer echt lekker weggaan op vakantie?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 12:23

Ik denk zelf ook een trap, maar ja, even alle opties open houden.
Ik heb de stal nu net gebeld, moeten sowieso met zijn allen die schimmel gaan behandelen, dus daarvoor ga ik vanmiddag nog even,
zit zelf te denken aan collectief enten, maar ja, dan moet iedereen wel meedoen, anders heeft het geen zin.

Ben maar 8 dagen weggeweest, en dan zo je paard terugvinden, kan je wel voorstellen dat ik even over de rode was!
Inderdaad volgende keer minder rustig weg!

Weten jullie eigenlijk of een paard daar pijn aan heeft, aan schimmel?
En wat zijn de consequenties bij het niet juist behandelen?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:41

Zou niet direct denken aan enten: hier zijn ook veel negatieve ervaringen over bekend. Dus als jullie de schimmel weg kunnen krijgen door alle paarden op gezette tijden te behandelen lijkt mij dat beter. Kreupel van de schimmel heb ik niet van gehoord, dus dit lijkt toch een andere oorzaak te hebben. Zou idd wel kunnen van een trap (gevoelige plek + hier schimmel opgekomen).

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:52

Enten lijkt mij ook niet echt zinvol, ik zou inderdaad kiezen voor een aantal keren (allemaal) wassen. Laat de DA wel even nakijken om welke schimmel infectie het gaat, want er kan nog wel verschil zitten in de behandeling. Of het nog in de handel is weet ik niet, maar in het verleden gebruikten we ook wel Griseo Mix (via de DA) door het voer heen. Vooral in hardnekkige gevallen hielp dit goed.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 19:34

Staleigenaren zijn niet van plan zijn stal leeg te halen (zij mesten uit, dat MAG ik dus niet!) en de andere paarden (preventief) te behandelen,
dus het wordt wrsch het welbekende dwijlen met de kraan open,
maar ja, ik wil in ieder geval doen wat kan..
(zelf mijn paard behandelen dus)

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:35

Als het schimmel in een gevorderd stadium is, kan het wel pijn doen (trekkerige pijn) maar de kreupelheid zal er denk ik niet vandaan komen.

Dat de paarden van de staleigenaar het ook hebben is niet zo raar, schimmel is vaak zeer besmettelijk.

Wij behandelen schimmel meestal met Imaverol, maar je moet idd even aan de DA vragen om welke vorm van schimmel het gaat.
Denk eraan dat je alles behandeld, dus ook tuig, halsters, chabrakjes, dekens e.d.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:53

Mijn oude paardjes hadden ook beide schimmel.
Je kan het gwoon op de een of andere dag krijgen het is zeer besmettelijk ik smeerde er gwoon schimmelzalf op die ik haalde bij de apotheek voor mensen en dat hielp erg goed bij mij.

Vergeet bij de behandeling van schimmel niet om ook de borstels, singels, enz. te desinfecteren, en geef ook de stal een grondige reiniging (zie stalhygiene). Een schimmel kan zeer hardnekkig zijn en kan regelmatig terugkomen. Bij hardnekkige schimmel is het raadzaam om anti-oxidanten en knoflook aan het voer toe te voegen. (paardendrogist.nl)

gr
succes

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:04

Makhali, heb je het in dit geval niet over ringworm? want dit is bij mijn beste weten de enige vorm die besmettelijk is voor mensen en de plekken hiervan zie je normaal gesproken alleen s'winters en het vedwijnt weer bij voldoende zonlicht

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:10

Kitten schreef:
Makhali, heb je het in dit geval niet over ringworm? want dit is bij mijn beste weten de enige vorm die besmettelijk is voor mensen en de plekken hiervan zie je normaal gesproken alleen s'winters en het vedwijnt weer bij voldoende zonlicht


Ik bedoel dat het besmettelijk is voor paarden onder elkaar. Toen een van mijn merries het had had in een zeer korte termijn mijn andere merrie het ook.

We hebben het toen nagevraagd en mijn merrie heeft het namelijk weer meegenomen van de stal waar wij altijd lesde zodoende.

gr


LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:43

Is zijn been verder ook dik en warm? Schimmel is niet pijnlijk, dus daar zijn ze normaal gesproken niet kreupel van. Maar de schimmel kan de natuurlijke barriere van de huid aantasten, waardoor bacterien makkelijker binnendringen en een pijnlijke ontsteking veroorzaken. Als je paard een ontstoken been heeft kan hij daardoor kreupel zijn, maar dan verwacht je daarbij wel een dik, warm been.

whatever will be, will be


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Cloud en 136 bezoekers