Hoe een veulen voorbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Hoe een veulen voorbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:34

Titel zegt het zelf al Haha! Haha! Haha!

Nu de keuringen voor de deur staan zullen zeker veel mensen deelnemen met hun veulens.

Naar een keuring ga je natuurlijk niet zo maar. Daar gaat een voorbereiding aan vooraf. Dat vind ik nu net het moeilijke. Ik moet toegeven dat ik van het voorbrengen van veulens weinig kaas heb gegeten (vandaar dit topic). Hoe bereidt ik een veulen correct voor op de keuring? Let ik op voeding? Houd ik hem geruime tijd binnen? Hoe train ik dit veulen, om hem enigzins te leren op de keuring zich goed te laten zien naast de merrie?

Hebben jullie hier bevinding over, of tips? Elke suggestie is welkom!

Alvast bedankt

Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:51

Om eerlijk te zijn: Bel een prof op, en vraag hoeveel het kost om dat door een prof te laten doen Haha! Ik zou zelf daar niet mee gaan klooien.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:55

In België of Nederland? Stamboek?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:03

Pipo schreef:
Om eerlijk te zijn: Bel een prof op, en vraag hoeveel het kost om dat door een prof te laten doen Haha! Ik zou zelf daar niet mee gaan klooien.


Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar wat zou dat weer niet kosten... en dan zit ik nog met zo een 'gierige' vader die alles zelf wil doen Haha! Haha! Nu ik moet wel zeggen dat ik het voorbrengen ook wel gewoon zelf wil leren Knipoog

Citaat:
In België of Nederland? Stamboek?


In mijn geval zou het in Nederland zijn, bij KWPN. Zijn er zo verschillen Petra in voorbrengen tussen pakweg KWPN/NRPS en BWP? Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:08

Maakt een veulen keuring zoveel verschil uit, voor de toekomst dat je daar een prof voor moet bellen?

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:10

Ik heb vorige week nog kunnen " genieten" van mensen die zelf hun merrie voorbrachten op een merriekeuring, en ik zou mijzelf niet graag zo voor schut willen zetten.

Jan, waarom laat je dit jaar niet over aan een prof, en neem je een cursus monsteren. Dan kan je volgend jaar het helemaal zelf doen!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:16

hoe het nu gaat bij het BWP weet ik niet maar vroeger werden de veulens voorgesteld aan de hand. Dus ook het draven en stappen. Ik kan je zeggen dat dat draven en stappen nergens op geleek. Zeker niet met hele jonge veulens. voorbrengens meerdere keren op de grond zien vallen omdat het veulen ervandoor ging. *LOL*stappen deed je rechtuit van de jury weg en rechtuit er terug naartoe. Draven doe je in een driehoek. Bij het nrps wordt het veulen aan de hand naast de moeder voor de jury geplaatst. Dus veulen eerst en naast zich de merrie. stappen met het veulen gebeurde op de binnenste zijde van de driehoek en bij het draven laat je veulen gewoon los en ga je met de merrie in een rustig drafje weg in een vierkant gaan lopen. Heb je geluk dat je veulen een echte showbink is uit zichzelf dan hoef je echt niet veel te doen enkel wat oefenen aan het opstellen voor de jury en het leren stappen aan de hand. heb je een veulen dat niet zo'n showbink is moet je wel eens oefenen om te zien waarop hij het best reageert. Zwaai van de zweep (geen tik) of het rammeldoosje.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:17

vergeet ik nog te melden dat bij de meeste stamboeken de veulens toch wel gevlecht worden. Bij het NRPS is dat zelfs verplicht.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:19

Citaat:
Ik heb vorige week nog kunnen " genieten" van mensen die zelf hun merrie voorbrachten op een merriekeuring, en ik zou mijzelf niet graag zo voor schut willen zetten.



Tja, sommige mensen hebben nu eenmaal geen andere mogelijkheden...

Ik kan me best voorstellen dat je het zelf weer leren, en 'oefening baart kunst' toch?

Ik ben dus gewoon begonnen als in de 'quote' gewoon doen. Was niet super goed voorbereid, maar o wat leer je veel van de eerste keer!

Ga verschillende keuringen af en observeer, stel vragen en geef je ogen goed de kost!
Desnoods schrijf je het op in een notitie blokje hoe verschillende personen hun paarden voorbrachten en welke plaats ze behaalden.
Zo kun je voor jezelf altijd terugblikken.

Ook heb je verschillende boekjes hierover, ik heb 'Presenteren kun je leren, staat alles in over training, toilleteren en voorbrengen.

In iedergeval veel succes. Helaas kan niet iedereen het zich veroorloven om hun paard uit handen te geven aan een prof, maar dat wil niet zeggen dat het een onmogelijke taak is.

Het zal misschien uitlopen op een 2de premie doordat je nog wat kleine handigheidjes en weetjes mist, maar aldoende leert men...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:20

Pipo schreef:
Ik heb vorige week nog kunnen " genieten" van mensen die zelf hun merrie voorbrachten op een merriekeuring, en ik zou mijzelf niet graag zo voor schut willen zetten.

Jan, waarom laat je dit jaar niet over aan een prof, en neem je een cursus monsteren. Dan kan je volgend jaar het helemaal zelf doen!


I know the feeling Cool Cool Doet me denken aan onze prestatie in Sevenum vorig jaar Haha! Haha!

Zo een monstercursus? Kan je dat bij het KWPN volgen? Of ergens anders?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:22

petraaken schreef:
hoe het nu gaat bij het BWP weet ik niet maar vroeger werden de veulens voorgesteld aan de hand. Dus ook het draven en stappen. Ik kan je zeggen dat dat draven en stappen nergens op geleek. Zeker niet met hele jonge veulens. voorbrengens meerdere keren op de grond zien vallen omdat het veulen ervandoor ging. *LOL*stappen deed je rechtuit van de jury weg en rechtuit er terug naartoe. Draven doe je in een driehoek. Bij het nrps wordt het veulen aan de hand naast de moeder voor de jury geplaatst. Dus veulen eerst en naast zich de merrie. stappen met het veulen gebeurde op de binnenste zijde van de driehoek en bij het draven laat je veulen gewoon los en ga je met de merrie in een rustig drafje weg in een vierkant gaan lopen. Heb je geluk dat je veulen een echte showbink is uit zichzelf dan hoef je echt niet veel te doen enkel wat oefenen aan het opstellen voor de jury en het leren stappen aan de hand. heb je een veulen dat niet zo'n showbink is moet je wel eens oefenen om te zien waarop hij het best reageert. Zwaai van de zweep (geen tik) of het rammeldoosje.


Het is vooral het naast de merrie houden van het veulen. Dit jaar is het veulen zeer gehecht aan de merrie, en dat zou dus wel een pluspunt kunnen zijn. Vorig jaar hadden we echt een brutale vlegel (in goede zin dan) die er veel plezier in had om zelf alle hoeken van de ring zonder zijn moeder te gaan uitoeken Haha! Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:27

Tja Radetzky was ook zo en dus hebben wij wat geoefend in het naast zijn moeder stappen. plaatsen voor de jury was geen probleem voor meneer hoe meer aandacht hoe beter. Ik heb liever zo ene dan eentje die aan moeder kleeft maar zich dan ook niet laat zien in de draf zoals Ramona vorig jaar deed al moet ik bekennen dat het arme ding moe was van de reis en de warmte speelde ook wel een rol. Is ondertussen een gekke jaarling geworden en Radetzky de showbink een goedgekeurde hengst Haha! . Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 16:01

petraaken schreef:
Tja Radetzky was ook zo en dus hebben wij wat geoefend in het naast zijn moeder stappen. plaatsen voor de jury was geen probleem voor meneer hoe meer aandacht hoe beter. Ik heb liever zo ene dan eentje die aan moeder kleeft maar zich dan ook niet laat zien in de draf zoals Ramona vorig jaar deed al moet ik bekennen dat het arme ding moe was van de reis en de warmte speelde ook wel een rol. Is ondertussen een gekke jaarling geworden en Radetzky de showbink een goedgekeurde hengst Haha! . Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen.


En dat oefenen, bijvoorbeeld in het draven. oefen je dat dan eerst door het veulen aan de hand te houden naast de merrie? Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:03

Dat doe ik zelf niet.
Bij het stappen heb ik de merrie en veulen in 1 hand, als ze al wat halstermak zijn.
Anders laat ik een ander met het veulen of de merrie lopen.
Zodra ik wil draven, doe ik alles van het veulen af.
In het begin het halstertouw om ze weer gemakkelijker op te vangen en dan later alles eraf.
Want op de keuring gebeurd dat meestal ook.
En meestal gaat het dan ook wel goed op een keuring.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:06

het stappen wel het draven niet omdat ze toch vrij mogen rondlopen en op vreemd terrein blijven de meeste veulens toch wel bij hun moeder. Of je moet een echte macho hebben die het terrein liever zelf verkent maar zolang de merrie zelf toertjes loopt blijven ze bewegen en tonen dan in de meeste gevallen wel hun beste kanten. Mocht het veulen echt hardnekkig zijn zou ik misschien toch even aan de hand oefenen voor het draven maar mijn ervaring is dat dit meer geklooi is dan dat het goed werkt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:08

Ik breng ze een week van te voren weg naar een prof.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:09

Wij deden het ook altijd zelf.
Ik geef toe het ging niet optimaal.
het opstellen gaat nog wel en het stappen ookwel maar het draven is echt niet zo makkelijk als het eruit ziet.
Daarnaast lopen ik en mijn vriendinnen niet hard genoeg waardoor we het paard toch tegen houden.

Sinds Jos mijn beste vriendje is gaat het een stuk beter maar die is wbt voorbrengen gewoon een prof.
met veulens is het echter makkelijk.
zorg dat je niet te hard met de merrie loopt anders heb je ze in galop maar wel weer hard genoeg zodat de veulens iets meer laten zien dan een sukkeldrafje.
oefen een paar keer (2 a 3 keer) in de wei,bij mooi draven belonen met stem en wegzetten.
draven =braaf.

Zelf houd ik de veulens niet op stal.de nacht voor de keuring staan ze op stal en dat is al genoeg 'rust' imo.
Houd je ze langer op stal word de kans op rondcrossen en bokken voor je de ring in gaat erg groot waardoor ze daarna bekaf zijn of ze beginnen in de ring te stuiteren.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:29

Het showen van veulens heeft ook wel wat geluk nodig.
Soms laten ze zich super zien, andere keer zijn ze erg onder de indruk van de omgeving of zijn ze juist zo brutaal dat ze gaan lopen klieren.
Ik heb ze het liefst met het rondstappen aan het touw en met de individuele presentatie in draf los. Ligt een beetje aan het veulen of alles af gaat of dat het halster om blijft, je moet ook niet 5 minuten bezig zijn om het veulen weer te vangen.

2 Weken geleden hadden we in Duitsland een Engelse jury en moesten de veulens ook in draf aan het touw lopen.
Het ging wel maar het veulen was voornamelijk aan het bokken.
Afgelopen weekend mocht het veulen wel los en liet ze zich al veel beter zien.

Het opstellen oefen ik wel een keertje thuis en als je iets van een plastic zakje of aansteker bij je hebt, kan je daar de aandacht van het veulen mee vragen en het halsje er mooi op krijgen bij het opstellen.
En IMO valt er weinig te trainen aan een veulentje.
Door veel weidegang komen ze mooi in de spieren en gaat de merrie goede melk geven waardoor de veulens goed groeien.
Opstallen en veel brok voeren lijkt mij juist het tegenovergestelde voor het veulen te doen...

Hier komen ze overigens ook pas de avond van te voren op stal.
Hoofd wordt getoiletteerd, benen en staart gewassen (beentjes worden niet geschoren bij de welsh) en pas vlak voordat ze de ring in gaan, gaat er een flinke dot olie op het koppie en gel/olie in de manen (cobs worden ook niet gevlochten).
Scheren doe ik niet aan, wassen ook niet. De veulens lopen hier 24/7 buiten en ik wil geen risico lopen op verkouden veulens, helemaal niet voor 5 minuten in de ring
De jury kijkt wel door zo'n veulenvachtje heen, ze zien er allemaal aangevreten uit Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:38

Citaat:
Het opstellen oefen ik wel een keertje thuis en als je iets van een plastic zakje of aansteker bij je hebt, kan je daar de aandacht van het veulen mee vragen en het halsje er mooi op krijgen bij het opstellen.
En IMO valt er weinig te trainen aan een veulentje.
Door veel weidegang komen ze mooi in de spieren en gaat de merrie goede melk geven waardoor de veulens goed groeien.
Opstallen en veel brok voeren lijkt mij juist het tegenovergestelde voor het veulen te doen...


Mag je dan ook een zakje of iets dergelijks in de ring gebruiken voor het opstellen?

En wat het weide gang betreft, ik haalde mijn veulen (na twee maanden weidegang) een week van te voren van het weiland (ligt niet vlak bij stal vandaar..) En toen kreeg ik dus te horen dat ze te 'weinig' bespierd was. Toen vroeg ik wat bespierd was voor een veulen van 3 maanden, toen wezen ze dus (in mijn ogen) een "vet" veulen aan...

Ik ben er ook geen voorstander van om een veulen op te stallen en veel brok te voeren, kan nooit goed zijn voor het veulen...
Probeer gewoon te doen wat ik denk dat goed is voor mijn pony/veulen, en neem dan maar genoegen met een 2de premie. Dat soort dingen gaan gewoon tegen m'n principes in.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:44

Malibu schreef:
Mag je dan ook een zakje of iets dergelijks in de ring gebruiken voor het opstellen?

Geen idee of het mag, ik doe het altijd wel.
Heb er nog nooit commentaar op gehad...

De laatste keer dat ik met rijpaardveulens op een keuring ben geweest, is alweer wat jaartjes geleden.
Maar ook toen wilden ze alleen flink ontwikkelde veulens zien. Eerder te vet ja.
Bij de welshjes is dat ook zo. Dus dan kijk ik thuis eerst goed naar de veulens welke geshowd worden en naar welke keuring ze gaan, vroeg of wat later in het seizoen.
Een veulen wat al flink ontwikkeld is, gaat dus al eerder in het seizoen mee en een veulen wat wat langzamer groeit of later geboren is, gaat pas later in het seizoen of gaat niet als veulen naar een keuring.
Beter thuis blijven dan een 2e premie...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:50

Oke, thanks voor de info. Nog 1 vraagje..

Citaat:
Beter thuis blijven dan een 2e premie...



Maakt dat wat uit dan? Volgend jaar kan je toch weer gaan voor een 1ste of krijgen ze dan al een stempel gedrukt ofzo???

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:54

Bij welsh pony's wordt de premie op het stamboekpapier vermeld en daar heb ik toch liever een lijstje met 1e premies staan Haha!
Als ik twijfel of een veulen wel of geen 1e premie haalt, laat ik hem thuis.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:00

ahh, op die manier....

Thanks!

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:36

Wij doen het altijd zelf en beginnen meestal een maand van te voren met oefenen.
Het veulen loopt al goed mee want daar beginnen we bij wijze van spreken meteen de eerste dag al mee.
Verder moet je goed naar je veulen maar ook naar de merrie kijken hoe je je tempo moet aanpassen.
We oefenen altijd in een groot weiland en het liefst om de dag 5 tot 10 min.
Je leert zo goed het veulen kennen hoe hij of zij reageerd, maar goed blijft een vak apart.
Stappen doen we meestal aan het touw als het veulen zich zo goed laat zien , mocht dit niet zo zijn dan laten we het los, bij het draven laten we haar zowiezo los.
Mocht het veulen enorm gaan rennen , zetten we de merrie stil zodat het veulen weer naar de moeder toekomt, maar goed je hebt eigenwijze veulens. Lachen


nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:37

Oja wij gebruiken altijd een rammelbakje, daar zitten kiezelsteentjes in, een zakje is bij het nrps niet toegestaan , al werkt dat echt super bij onze merrie , maar ja het mag dus niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariskaFally, xsurfdiary en 114 bezoekers