Problemen met drachtigheid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Problemen met drachtigheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:38

Laatst stond ik te praten met een ervaren fokker. Die mens gaat met zijn merrie's steeds naar Keros, een dekstation in België (zie www.keros.be). Keros staat in België toch wel hoog aangeschreven als het gaat over het insemineren van merrie's, maar ook over embryotransplantatie enz.,...

Die fokker vertelde mij dat de DA van Keros hem had verteld dat de merrie's dit jaar zo moeilijk drachtig worden. Veel moeilijker dan andere jaren.

Nu wou ik eens horen van jullie of jullie dit jaar ook deze bevindingen hebben. En zo ja, aan welke factoren dit dan eventueel zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Knipoog


finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:52

is jullie merrie alweer drachtig?
onze merrie is onverwacht 3 weken te vroeg bevallen (gelukkig stond ze net 1dag bij de dierenarts)
Normaal werd ze morgen op 9dagen geïsemineerd maar gisteren hebben we haar gecontroleerd en bleek ze al af. Ze was dus alweer hengstig op 4à5 dagen en dan zou de dierenarts sowieso niet geïnsemineerd hebben omdat de baarmoeder dan nog niet genoeg hersteld is. Ze wordt zondag hengstig gespoten en dan 4 à 8 dagen erna geïnsemineerd.
Hopelijk wordt ze dan ook niet nog eens moeilijk drachtig want zoveel tijd is er dan niet meer...

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:53

Ik had dit jaar eerder problemen met de hengstigheid. Merrie niet goed hengstig worden of helemaal niet tonen. Cyclus dus heel moeilijk te volgen zodat ik uiteindelijk om niet heel laat te zijn met veulenen volgend jaar heb ik haar laten hengstig spuiten. Ze was nu wel heel lang hengstig zodat ik haar 2x om sperma heb moeten rijden maar ze is voorlopig 3 weken drachtig. Heb ook al van meerdere personen gehoord dat er veel problemen zijn met niet goed hengstig zijn zodat ze maar moeilijk drachtig worden.

Inderdaad keros is een goed station met een hele goede veearts. Het was op Gaby zijn advies dat ik stopte met dekken van de Transvaal merrie die ik had. Na 3 jaar proberen om haar drachtig te krijgen zei hij dat het beter was om te stoppen als we geen problemen op termijn wilden krijgen in de baarmoeder.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:09

finley schreef:
is jullie merrie alweer drachtig?
onze merrie is onverwacht 3 weken te vroeg bevallen (gelukkig stond ze net 1dag bij de dierenarts)
Normaal werd ze morgen op 9dagen geïsemineerd maar gisteren hebben we haar gecontroleerd en bleek ze al af. Ze was dus alweer hengstig op 4à5 dagen en dan zou de dierenarts sowieso niet geïnsemineerd hebben omdat de baarmoeder dan nog niet genoeg hersteld is. Ze wordt zondag hengstig gespoten en dan 4 à 8 dagen erna geïnsemineerd.
Hopelijk wordt ze dan ook niet nog eens moeilijk drachtig want zoveel tijd is er dan niet meer...


Oei Finley... dat is vervelend. Ik hoop dat je de merrie alsnog drachtig kan krijgen. Veel succes iig.

Onze merrie wordt in de loop van volgende week normaal voor de eerste maal gescand. Ik hoop maar op het beste... Knipoog


Citaat:
Ik had dit jaar eerder problemen met de hengstigheid. Merrie niet goed hengstig worden of helemaal niet tonen. Cyclus dus heel moeilijk te volgen zodat ik uiteindelijk om niet heel laat te zijn met veulenen volgend jaar heb ik haar laten hengstig spuiten. Ze was nu wel heel lang hengstig zodat ik haar 2x om sperma heb moeten rijden maar ze is voorlopig 3 weken drachtig. Heb ook al van meerdere personen gehoord dat er veel problemen zijn met niet goed hengstig zijn zodat ze maar moeilijk drachtig worden.


Dat heb ik dus ook al gehoord dat de hengstigheid vaak moeilijk verloopt, te volgen is, snel gedaan is,...

Onze merrie heeft ook maar kortstondig hengstig gestaan. Die is nu net als de jouwe ook drie weken. Kunnen we allebei duimen dat het voor ons (onze merrie's dan) allebei goed gaat. Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:12

Ja, ik wel. De eerste keer maakte ze veel vocht aan en liet ze d'r eieren niet los en nu maakt ze haar eieren amper groot. Is sinds vorige week maandag hengist en zijn nog niet erg groot. Maar deze keer geen vocht.

Zei hij ook waarom dat dit jaar zo is?

- Offline -

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:17

DeesDeBest schreef:
Zei hij ook waarom dat dit jaar zo is?


Over het waarom hebben we het toen niet echt gehad. Was zo een toogbabbel, ken je Haha! Haha! Haha!

Maar ik ga het zeker eens vragen.

Knipoog

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:22

het weer is nu niet bepaald vast en dat speelt ook een grote rol. koud voorjaar en nu eens een paar dagen warm dan weer koud en zovoort. Al wijt ik de problemen qua hengstigheid van mijn merrie dit jaar op het feit dat ze vorig jaar op 3 maanden de dracht verloren heeft. 100% zeker zijn we dat natuurlijk niet maar het weer en dat feit heeft er in mijn ogen toch mee te maken.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:24

Ja, heel erg. Bij mijn eigen merrie hebben we moeten klooien met hormonen, maar dat ging vervolgens zoals het hoort en zij wordt maandag gescand (duimen). Zij is degene die eigenlijk het vaakst en het duidelijkst hengstig stond. Een andere merrie heeft het hele seizoen nog niet hengstig getoond, behalve één keer in april ofzo maar toen stond nog niet vast dat ze gedekt ging worden (ze wordt gedekt door onze eigen hengst, dus er staat ook niet zoveel druk op) Nog een andere merrie zou onderhand haar veulenhengstigheid moeten tonen. De vierde merrie die we drachtig wilden van het jaar toont goed hengstig, maar is nu al drie keer geïnsemineerd en we hopen dat het de derde keer eindelijk gelukt is. Die merrie was vorige keer in één keer drachtig en met de baarmoeder was alles in orde, dus we denken dat het misschien ook wel aan het sperma kan liggen (dit jaar een andere hengst) maarja dat kun je natuurlijk nooit zeker weten.

Een hoop gedoe dus! Ik hoop dat het bij alle vier uiteindelijk nog lukt.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 15:38

Ronja schreef:
Een hoop gedoe dus! Ik hoop dat het bij alle vier uiteindelijk nog lukt.


Ik zal iig meeduimen.

Het weer dat heb ik ook al gehoord dat dit een invloedrijke factor is. Het is dit jaar idd heel wisselvallig.

Knipoog

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:42

Ik heb zelf geen problemen gehad. De merrie's dit dit jaar gedekt zijn door mijn hengst waren allemaal in 1 keer drachtig.
Mijn merrie ook

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:52

Ida is ook voor de tweede keer geinsemineerd dit jaar (vorig jaar 4 merries in 1 keer drachtig!!) Het vrucht ligt tegen een cyste aan, dus het is even afvragen hoe dit gaat komen...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:23

ik heb ook problemen met de hengstigheid. nog steeds niet hengstig geworden. Terwijl het vorig jaar echt goed verliep.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:28

Mijn merrie is de 2 voorbije keren, met een keer insemineren drachtig geweest...m.u.v. dit jaar. De veulenhengstigheid is niets geworden, maandag wordt ze opnieuw gescand....

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:39

Er staan 2 merries bij ons op stal waarvan de ene nu voor de 4e keer is gedekt en de ander voor de 3e keer terwijl ze vorig jaar beide in 1 keer drachtig waren.
Lijkt erop een moeilijk jaar te worden bij ons op stal.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:53

Paarden zijn en blijven seasonbreeders!! Gras in de buik en zon op de buik!! Als er een warm voorjaar is zoals een paar jaar geleden dan worden de merries veel sneller en beter hengstig. (Toen was de maand mei 30 graden). Nu blijft de temperatuur erg achter en dan zet de hengstigheid en dus de ovulatie niet goed door.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:50

Mijn VA zei ook al dat het hem dit jaar moeilijker lukte om de merries vol te krijgen (niet letterlijk maar je weet wel wat ik bedoel)
Ikzelf heb er niets van gemerkt, 1 keer de merrie laten dekken en meteen raak ...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 18:59

Nou wij hebben ook tegenslag! Ik kreeg net een telefoontje van de hengstenhouder, en merrie is niet drachtig

Ze staat weer terug goed hengstig zei hij. Nou ja, leuk is het niet. Maar ik blijf daar wel vrij rustig in in die dingen. Hoe graag we ook willen, maar we kunnen de natuur niet forceren hoor

Ze wordt nu gewoon terug geïnsemineerd, en dan wachten we gewoon weer af met nieuwe moed Lachen Knipoog

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:35

Mijn merrie heb ik laten insemineren toen haar veulentje een maand oud was, na 18 dagen is er een scan gemaakt en was ze helaas leeg Scheve mond
Er zat wel weer een mooi groot ei, dus nogmaals geinsemineerd.
18 dagen later weer scannen en volgens de DA zat er een tweeling in, omdat de vruchtblaas groter was dan normaal.
We zijn dus net met haar naar de kliniek geweest om er 1 weg te halen, maar nu was er opeens nog maar 1 te zien Verward
We wachten nu met scannen tot ze 3 mnd is, mocht het vruchtje eerder afsterven dan vind ik het toch te laat om haar nogmaals te dekken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:14

Met Fab hebben we jaren liggen klungelen om haar drachtig te krijgen, met KI wou het maar niet lukken.

Dit jaar kom ik met mijn verhaal van deze 'probleemmerrie' bij de Dalhoeve, ze wordt opgevoeld, hengstig bevonden op 17 april (mijn verjaardag, dus vandaar Haha! ), en dezelfde dag nog geinsemineerd, en ze was meteen drachtig Haha!:D:D

Uitzondering bevestigt de regel!!!!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:17

mijn 16 jarige merrie is zoals gewoonlijk in 1 keer drachtig heb haar vanmiddag 9 weken drachtig gescand van Goodtimes..

Kiss is op 8 10 en 12 juni met vers sperma van Prestige geinsemineerdn, na 2 vergeefse pogingen van Goodtimes, heb ik gevraagd om vers sperma, geen verdunningsmiddlen, puur natuur zal ik maar zeggen..


Ze in elke eierstok, een ei zitten van ong dezelfde grootte en is dus op beide eicellen geinsemineerd, daarom dus ook 3 keer.....

ga 30 juni op 18 gaden denk ik scannen en maar afwachten, Deze merrie heeft ook een cycles van dagen, maar die is vanaf begin feb wel regelmatig geweest,

Nou ik hoop het beste ervan....\

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:41

Op de Dalhoeve hadden we het er de vorige x ook al over dat er zoveel niet in 1xdragend zijn. De mijne is zowiezo moeilijk drachtig te krijgen maar is met de 3e x insemineren gelukt. De andere merrie's bij ons hadden allemaal een rare hengstigheid, wel grote eieren maar dan nog niet hengstig enzo, die zijn dan ook niet in 1x gelukt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:59

is toch de combinatie weer met de hoeveelheid daglicht...
1 merrie van mij die heeft alweer wintervacht "aangemaakt" wat inmiddels weer aan het loslaten is...
Vorig jaar om deze tijd was het bloedje warm, dus langer licht.....
Als een merrie 5 dagen na de geboorte hengstig is dan is alles weer hersteld, anders zou ze niet hengstig worden...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:48

Ik moet woensdag weer scannen, ik hoop dat het dan wel goed zit....
Ht schiet niet echt op iig. Ik hoop dat die PAVO poeder zijn werk goed doet. (voer ik sinds een paar weken)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:51

heb je ook een konijnepoot voor de stal hangen?
suiker in de vensterbank gelegd?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:50

annegti schreef:
Ik moet woensdag weer scannen, ik hoop dat het dan wel goed zit....
Ht schiet niet echt op iig. Ik hoop dat die PAVO poeder zijn werk goed doet. (voer ik sinds een paar weken)


Baat het niet dan schaadt dit ook niet. Heb het dit jaar ook gevoerd aan Roxette. Die van mij is nu 3 weken drachtig en ik wacht met spanning af tot 5 juli dan is de volgende controle.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Umeo en 97 bezoekers