Bang voor koeien...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Bang voor koeien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:31

Ik kom net bij Daylightje vandaan, zoals elke dag heb ik haar even uit het land gehaald, gevoerd+vitamientjes en even geborsteld en toen ik daarmee klaar was en weer terug ging lopen met haar naar het land stonden in een landje links van ons ineens een kudde koeien.

Ze gign ervandoor maar ik kon haar nog net omtrekken zeg maar ik moest wel een meter of tien echt aan haar hangen tot ze zich weer naar me toe draaide maar ze stopte in ieder geval. Nou is de ingang van ons land ter hoogte van het land waar die koeien stonden zeg maar dus met veel rollende ogen en sprongen stonden we uiteindelijk op het bruggetje (dammetje maar dan over een sloot heen) tenminste ik stond en zij was een beetje aan het springen, steigeren en aan het duwen tegen het hek aan. Ik was heel bang dat we samen in de sloot zouden belanden of dat ze WEER door het hek zou gaan (heeft ze vandeweek ook al gedaan namelijk omdat ze in de wei nagejaagd werd door een ander paard). En we hebben ook zo'n fijna sluiting waar je echt mee moet preigelen en met zo'n knol aan je lijntje is dat geen pretje. Ik was echt doodsbang en stond maar te janken of ze alsjeblieft normaal kon doen maar ze was dus nog steeds helemaal in paniek van die koeien.

A fijn hek open en ondertussen had ik haar al losgeklikt want nog even omdraaien en stilstaan zat er echt niet in en ik ga mezelf niet in gevaar brengen op zo'n moment...

Wat moet ik hier nou mee? Zo is ze echt levensgevaarlijk voor mij, ik ben niet zoveel met 50 kilo... Verder is ze nergens bang van, tractoren, jeeps met trailers enz... Maar koeien... ow ow ow en dan nog wel met cody op haar papiertje!

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:34

Kun je haar niet in een weilandje die goed afgerasterd is naast de koeien zetten (of staat ze al in een weiland naast koeien?) Zo kan ze aan de koeien wennen.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:36

Aan de overkant van de weg en twee sloten staan die koeien en zo kan ze er dus niet echt aan wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:49

Hmmz... en ze kan niet op een hele grote weide tussen de koeien? Dat ze er zo aan went, want ze ziet ze blijkbaar wel al vaak, en anders zou ik ook niet echt weten hoe te laten wennen...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:52

Als ik haar in het land zet bij koeien loopt ze zo de sloot in, haar kennende... En ik zit me nu af te vragen hoe ze ooit gaat reageren als ik ooit wedstrijden wil rijden...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:14

Misschien is het mogelijk om één koe in de wei naast haar te krijgen? Eerst één of twee in plaats van een hele kudde is misschien iets acceptabeler voor haar en kan ze zo een beetje wennen...
Kan dat niet thuis en je wilt percé dat ze aan koeien went, zou je kunnen overwegen haar een poosje in pension te zetten op een cutting-stal waar ze trainingsvee hebben. Dan kan ze 'onder begeleiding' langzaam tussen de koeien gebracht worden en heb je meteen begeleiding van mensen die weten hoe je zo iets aan pakt (en misschien iets meer 'gewicht' in de schaal kunnen leggen als ze gaat flippen).
Je kunt haar er vast wel aan wennen, 't is maar net hoe belangrijk het voor je is en hoeveel je er dus voor wilt doen denk ik...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 22:21

Ja dat zou een mogelijkheid zijn maar ik maak me erg zorgen want ik als ik zie hoe ze reageerd, de mate waarin ze flipt, ben ik bang voor shows e.d... ben een beetje vertrouwen kwijt geraakt vandaag en zij denk ik ook... Dit is echt kl***...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:13

Dan zou ik er onder begeleiding aan werken, want doordat jij het vertrouwen in je paardje kwijt bent, wat zij uiteraard voelt, kan zij juist alleen maar banger worden óf misbruik gaan maken van jouw angst... Als je zelf dat vertrouwen niet weet te herstellen, kom je in een neerwaardse circel terecht waar moeilijk uit te komen is.
Ze zal moeten leren dat, ookal is iets eng, ze op jou kan vertrouwen en niet volledig 'uit d'r dak' mag gaan.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 07:54

Mijn paard was ook als de dood voor koeien toen ik haar kreeg (en ze heeft nog wel Doc O Lena op haar papier). Had zij even pech, want ik had een box gehuurd bij een koeienboer.
Nou heb ik iets meer gewicht in de strijd te gooien, maar uiteindelijk is ze aan koeien gewent geraakt. We hebben gewoon langzaam aan geoefend. Jonge koeien in de box tegenover haar gezet, veel door de jonkveestal gelopen en dat soort dingen.
Uiteindelijk hebben we de koeien zelfs een aantal keren voor de boer uit de wei gehaald.

Nu heeft de boer z'n melkquote verkocht en is de boerderij koeloos. In het voorjaar als de koeien voor het eerst weer het land opgaan, dan komt haar oude angst weer heel even boven. Ik laat haar dan kijken en geef haar alle tijd weer te wennen. Na een week kijk ze niet meer op of om als we een wei met koeien passeren.

Het komt dus uiteindelijk wel goed, als je maar geduld hebt en aan het probleem werkt (wat je dus duidelijk van plan bent). Kan me wel voorstellen dat je niet vrolijk wordt van de reaktie van je paardje als je daar in je eentje moet staan pielen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:08

Heb je al eens aan clickertraining gedacht? Dat kan in zulke situaties ook een oplossing zijn.