wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:12

hallo

Amadeus(mijn haflinger) is nu 1 jaar oud hij is van 14 mei 2003
ik vraag me nu af wat ik allemaal met hem kan en mag doen.
Ik heb net met hem gewandelt over de dijk zo'n 15 minuten?!
hij was superbraaf en vond dit erg leuk.
nu is mijn vraag wat kan en mag je verantwoord doen met een enter.
en wat deden jullie met je paardje toen hij/zij enter was

longeren lijkt me nog neit echt goed voor de spieren maar ik hebwel eens gehoord dat het juist wel goed is nu dus mijn vraag aan jullie!!!!

alvast bedankt voor de reacties


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:13

Ik zou hem lekker op de wei gooien met soort genootjes.
Zo te horen kent hij de basis al, dus verwacht ik later gen problemen.

Laat hem fijn van zijn jeugd genieten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:15

K sluit me aan bij Cowgirl, lekker op het landgooien met idd leeftijdsgenoten.

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:17

inderdaad lekker met leeftijdsgenootjes op de wei. Het is het beste dat paarden elkaar opvoeden en socializen.

Longeren vind ik echt not done! op die leeftijd. Longeren is een erg zware belasting voor spieren pezen een beenderen. En zolang ze nog niet uitgegroeid zijn moet je ze daarmee niet belasten.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:18

op land met leeftijdsgenoten word m ni et maa rik heb wiede en daar staan zijn moeder en nog een kwpn ruin in.daar staat hij dan gezellig met zijn 3-en ene kudde te wezen hij is de laagste in rang heel duidelijk maar word neit getrapt oid

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:23

Je kan inderdaad met hem wandelen maar verder zou ik niks doen, ik wandel ook alleen met mijn twenter pas als ze 2,5 jaar is wou ik beginnen met longeren.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:24

Zeker niet longeren! Veel te belastend. Verder kun je leren om links èn rechts te leiden, voeten geven uiteraard, vastzetten. Gewoon de praktische dingetjes. En kun je je paard al overal aanraken? (dus ook de oren, neusgaten). Ik zou hier niet meer dan een minuut of 10-15 per keer aan besteden en dit 1-2x per week doen.
Verder ga ik mee met de rest: lekker met soortgenoten het land op!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:24

Je kunt hem wel poetsen, wandelen, voetjes leren optillen etc. Zolang hij maar elke dag lekker lang in de wei kan met soortgenootjes is daar niets mis mee, is juist goed, zo leert hij dat met mensen werken leuk is ipv na 3 jaar ineens uit de wei te worden geplukt en dan moet hij het ineens wel allemaal kunnen omdat hij dan 3 is. gewoon speelenderwijs kleine belangrijke dingen doen, die later als hij wordt ingereden voor minder stres kunnen zorgen en die je nu zonder problemen kan doen om toch veel contact te behouden met je haflinger. ook een goede,langs de weg wandelen om hem aan rare dingen te laten wennen, vinden ze vaak erg leuk, zo op stap in de buurt.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:25

wat is een enter?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:26

ik zou hem gewoon op het land gooien, misschien kijken of je bnog ergens iemand weet met een veulen, en dat erbij gooien?
want nu staat zijn moeder en de kwpn samen, en hij alleen he
en verder nu en dan es poetsen, voetjes geven, vaststaan aan halster, en wandelen is voldoende hoor
misschien nu en dan es een laag!!! hindernisje in de bak zetten, en kijken of die derover gaat, niet opjagen hé!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:28

joke20 schreef:
wat is een enter?


een eenjarig paard

en amadeus kan al vaststaan,voetjes geven.kan hem overal poetsn zelfs zn koker schoonmaken..wassen ga ik binnenkort prberen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:31

Verder dan wandelen zou ik op het moment nog niet gaan, dat doe ik ook niet met m'n jaarling. Ik draaf wel eens aan de hand en zeg de commando's (ho, stap, draf, e.d.) er ook bij, ze kent ze natuurlijk nog niet, maar dan kan ze daar alvast aan wennen.
Longeren is idd te belastend voor de gewrichten.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:48

Hey

Jitske is ook een jaarling (een maandje) en we hebben niet de mogelijkheid om haar in een opfokstal te zetten of bij leeftijdsgenootjes (kortweg omdat ik dit niet kan beslissen omdat het mijn paard niet is)

We hebben met haar toen ze een paar weken was gelopen over het erf, dat was echt een regelrechte ramp Boos! . Nadat ze een half jaartje op het land heeft gestaan (en dan 's nachts binnen gehaald, zodat ze wel in mensenhanden bleef) hebben we het begin lente weer opgepakt. HEt gaat echt helemaal super. We wandelen nu gewoon een rond (zeg zo'n 10 a 20 minuten, ligt eraan waar we heen gaan). Ze weet wat een dekje op haar rug is, bandages om, hoefjes geven, vast staan enz. Voor de rest staat ze elke dag op het land. Gewoon om lekker veulen te zijn!

OVer het longeren: Ik heb eigenlijk altijd gehoord/geleerd: longeren pas na 2 a 2,5 jaar. Gewoon omdat het een vrij zware belasting is!
Succes met hem

garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:14

Joy is nu ook 1 jaar.
ík poets d'r vaak & wandel met d'r..maar verder laat ik haar gewoon bij de rest van de pony's lopen.

» Kitty. Lovers

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:41

Nikita mijn haflingerboefje is ook 1 jaar.
Binnenkort komt ze bij wat shetlanders te staan om zelfstandig te worden. Daar staat ook 1 jaarling bij. Dit omdat haar moeder nu nog altijd voor haar op komt en als ze echt dorst heeft accepteert haar moeder het zelfs weer dat ze drinkt.

Verder loop ik alleen met d'r en ja ze kent alles al. Ik zou zeggen laat lekker een jaartje op land staan en af en toe poetsen o.d.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:49

Mijn kleine boef Sandor is nu 2 jaar. Heeft met soort genoten in de veulen opfok gestaan. Vond ie niet echt leuk en werd erg ziek. We hebben hem terug gehaald naar onze pension stal. Hij heeft nu vriendjes die allemaal ouder zijn dan hij. En een lol dat ie heeft. Heerlijk spelen in de wei en de paddocks. En de oudere paarden leren hem wat de goede rangorde is. Zet een stel kleuters zonder leraar in een klas bij elkaar wat krijg je dan? Ze doen alles lekker zelf en zijn stout. De oudere paarden geven Sandor op zijn kop als ie te opdringerig is en in hun ruimte komt als ze dat niet willen. Hij kan alles (behalve rijden dan) Tong uitsteken Hij is altijd in onze handen en dus SUPER makkelijk te hanteren. Alle grond oefeningen kan ie al. Geleerd vanaf zijn geboorte. Niet dat ie het elke dag moet doen. Zo speelt ie weken en dan denken we is. Kom laat ik even Sandor longeren of loswerken. Vind ie heel erg leuk en ook balkjes lopen. Maar allemaal heel kort. Hun concentratie is maar een kwartiertje tot een half uurtje en dan weer terug in de wei lekker spelen. Knipoog

Paarden geven mij vleugels op aarde!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:17

Is ie al NVVR-proof? Zo niet, dan heb je nog wel een en ander om te oefenen. Kan ie onder een wapperend vliegengordijn door? Durf je ermee te gaan pick-nicken op de Dam in Amsterdam? Kun je met hem wandelen, in de regen met een paraplu? Komt hij gewoon bij je staan als jij zo'n groot oranje zeil in de lucht houdt, bij windkracht 6? Wat vindt ie van een opstijgende luchtballon? Durf jij de politie uit te dagen dat jou veulen meer bom-proof is dan hun paarden?
Zolang jij niet op alle bovenstaande vragen ja kunt zeggen, dan heb je nog het nodige te doen. Zodra een veulen alle bovenstaande zaken als de gewoonste zaak van de wereld beschouwd, tegen die tijd kun je hem rustig in een opfok gooien, maar waarschijnlijk verveeld ie zich dan te pletter.

Ik "longeer" mijn twee-jarige drie - vier keer per week, dat wil zeggen, hij loopt aan het eind van een lange lijn om me heen te springen. Dat mag ie ook niet veel langer dan tien minuten, maar dan vindt ie het ook wel weer mooi geweest. Maar ondertussen leert ie wel dat ie niet naar me mag bokken en niet dwars over mij heen mag rennen als er weer eens een knetterende motor langs scheurt, of de bus remmen afblaast bij de bushalte, naast de bak. Ook leert ie dat een kalkoen gewoon maffe geluiden maakt en dat je daarvoor geen meter hoog hoeft te springen. Blauw hooipakkentouw is niet eng, zelfs niet als het achter een stukje onkruid ligt. Eten uit de voerbak van je vader is ook not-done, maar dat heeft ie nog niet helemaal door. Daarintegen kan ie wel z'n eigen touw dragen, aan z'n oor.
Kortom, Morris is leuk op weg NVVR-proof te worden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:24

Het grappige is. Even op Ikke terug te komen: Dat vandaag alles goed gaat en alle enge dingen leuk en lollig zijn en morgen kan alles weer heel erg eng zijn. Dat valt mij de laatste tijd heel erg op aan Sandor. Vandaag loopt ie het enge dingen parcour op zijn sloffen en kan ik op al je vragen JA beantwoorden en morgen is alles dood en dood eng. Zo blijf je altijd bezig zeg ik altijd maar. We zetten gewoon de dagen door die wel goed gaan. Vandaag schrok ie trouwens van zijn eigen voer emmer die hij net had leeggegeten. Verward

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:52

Ik moet zeggen dat ik niet echt op 1 lijn met Ikke zit, maar misschien vertelt hij het iets grootser dan dat het daadwerkelijk is. Ik vraag me voornamelijk af wat het "longeren" op zijn manier voor zin heeft.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:03

Tessebes schreef:
Ik moet zeggen dat ik niet echt op 1 lijn met Ikke zit, maar misschien vertelt hij het iets grootser dan dat het daadwerkelijk is. Ik vraag me voornamelijk af wat het "longeren" op zijn manier voor zin heeft.

Dat zal ik je uitleggen: Ik even tijdelijk geen andere mogelijkheid om hem beweging te geven dan aan een longeerlijn. Ik geef onmiddellijk toe dat het niet de meest ideale manier is, maar voor mij is de keuze tussen bewegen aan de longe of geen beweging niet zo moeilijk.
Verder vertel ik het niet grootser dan het is, Morris is een beetje bang aangelegd en heeft nog niet veel meegemaakt. Het grappige is dat hij vindt dat ie een hele bink is en gat dus in eerste instantie overal op af, maar als ie dan dichterbij komt vindt ie het toch wel eng.
Ook voor Morris geldt dat wat vandaag goed gaat, morgen opeens weer een probleem is; drie stappen voorwaarts, twee terug, maar ondertussen vordert zijn opleiding langzaam maar zeker.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:55

opfok is hier heilig, das nu wel duidelijk. als je hier zegt dat je wandelt met je 1 jarige word je zowat aangevallen.
Van een beetje op zn tijd wandelen bijv gaat ie echt niet dood. Op zn tijd een beetje mee bezig zijn, is alleen maar goed!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:12

ik had een verzorgshet van 1 jaar, die is inmiddels verkocht, die stond op de wei met vriendjes, en ik kwam drie keer per week en ging dan een kwartier à een half uur met haar wandelen. kan geen kwaad volgens mij, en ze vond het nog leuk ook, want ze was altijd hartstikke vrolijk als ik aankwam en kon niet wachten tot we op weg gingen Haha! *LOL*

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:52

Ik wandel ook regelmatig met mijn twenter, is in mijn ogen alleen maar goed zo zien ze wat en is de overgang wei- inrijden niet zo groot.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:56

Ik ben het helemaal eens met Seventje.
Ik hoorde zelfs van iemand dat hij z'n veulen longeerde met 1 jaar.
Hmm, daaar heb ik zo'n mijn mening over, maar over wandelen enz. Je paard is altijd in handen en leert sneller verkeersmak te worden, leert dat jij z'n baas bent en straks heb je veel meer controlen met inrijden omdat hij je accepteerd (dit is dus mijn mening)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:12

Longeren vindt ik persoonlijk een veel te zware inspanning voor een enter. Daar begin ik pas aan als ze 2,5 jaar is.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, jazzejam en 32 bezoekers