koliekaanval

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

koliekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 13:21

Mijn paard werd een kleine drie weken terug stalrust (klinische hoefkatrol) voor 6 weken opgelegd. Gisterenvoormiddag kreeg hij een koliekaanval. Na twee spuitjes buscopan (3 uur tussen) en veel stappen verdwenen de aanvallen. Ik stak hem gisterenavond nog een kwartiertje in de wei daar hij zo loom bleef en het deed hem blijkbaar goed. De koliek bleef tot nu toe weg maar zijn loomheid nam vandaag toe. Eens een rondje stappen lukt hem niet, hij zet geen voet meer vooruit na een tiental meters. Het weinige eten dat hij krijgt, neemt hij niet (oa zemelen) hoewel zijn medicatie er inzit. Is dit normaal na een koliekaanval ?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:52

need lijkt me niet, paarden die ik ken doen vrijwel altijd allen normaal de dag erna...
voelen zijn hoeven ook warm aan"?
ik zou de dierenarts nog weer bellen om dit na te vragen...

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:01

neej lijkt mij ook niet...ik ben het met ellepel eens, ik zou ook de veearts bellen voor de zekerheid

Tinkerbell8
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: omgeving R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 04:47

Hallo,
Beetje laat dus hoop dat alles weer goed is met je paardje!
In principe eet een koliekpaard niet als hij zich nog niet goed voelt, maar kan zich ook nog rot voelen van de buscopan(doet toch iets in zijn lichaam).
Heb 3 jaar een zeer koliekgevoelige pony gehad( 2 operaties en tal van koliekaanvallen.

Succes ermee

Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 18:20

alles ok nu, paard mestte enkele uren na dit bericht en verbeterde zeer snel thx

horsedentist
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:13

veel koliekaanvallen kunnen voorkomen worden als het gebit van een paard regelmatig (eens per jaar) nagekeken wordt en waarnodig behandeld .

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:34

Niet alle jammer genoeg :S

Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 07:53

jaarlijks beurtje had hij enkele weken achter de rug,
maar nu alles ok

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:54

Misschien heeft hij wel maandagziekte.....?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:08

heb je de voeding wel al aangepast? als hij stalrust heeft moet ie wel minder krachtvoer hebben..
verstoppingkoliek wil nog wel es voorkomen na stilstaan als ze teveel voer krijgen dan dus ook hooi, iets vaker wat minder voeren helpt vaak wel

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:13

Mesten zegt niet altijd iets over de toestand van een paard. Een paard met krampkoliek kan vaak normaal mesten en toch last van de koliek houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:28

horsedentist schreef:
veel koliekaanvallen kunnen voorkomen worden als het gebit van een paard regelmatig (eens per jaar) nagekeken wordt en waarnodig behandeld .


Waar baseer je dat op?. Vind het een beetje onzin.

Mijn heeft een prima gebit en die van stalgenoot ook en toch een koliek operatie??. Mijn had nog NOOIT koliek gehad.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:07

denk dat het dan is vanwege slecht kauwen, dan verteerd het slecht en kun je een risico lopen op koliek

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:21

Ik zou hem niet te veel zemelen geven, die kunnen gaan verstoppen. Daar komt bij dat er vrij veel fosfor in zit en dat heeft hij nou met zijn rust net niet nodig. Geef hem veel voedingsarm hooi zodat de darmen bezig blijven en zodat hij niet te veel voedingsstoffen binnen krijgt.
Ik moet eerlijk zeggen dat hij wel lang duf blijft.
Zijn medicatie kan je misschien het beste met zo'n grote spuit in zijn mond spuiten, vermengd met water, honing of muntsiroop. Dan krijgt hij dat iig binnen want ik denk dat het ontstekingsremmers zijn en dat moet wel consequent gebeuren.

Succes!