Wie aan China denkt, denkt niet direct aan paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

chinanieuws
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Eindhoven

Wie aan China denkt, denkt niet direct aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 13:48

http://www.geledraak.nl/nieuws/nieuws62.html
www.geledraak.nl

Wie aan China denkt, denkt niet direct aan paarden. Toch telt dit land de grootste aantallen paarden ter wereld - maar daarvoor moeten we naar het verre westen van het uitgestrekte land. Dat is het domein van herders en hun vee. Paarden als dier voor recreatie of sport zijn vele malen zeldzamer. Hier komt spoedig verandering in, mede door het feit dat China in 2008 de Olympische Spelen zal organiseren en Chinese ruiters dan uiteraard niet mogen ontbreken.

http://www.geledraak.nl
Nederlandstalige portalsite over China, Hong Kong en Taiwan


Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:39

Hier hoeven we niet blij mee te zijn. Ik ben zelf in China geweest en als er 1 volk is wat zich dierenbeul mag noemen, dan zijn het de chinezen wel. Je mag misschien niet iedereen over 1 kam scheren, maar zo denk ik er over na mijn bezoek.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:43

Het doel van dit bericht snap ik niet echt.
Maar met Suus ben ik het eens

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:54

En ik ook

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:36

En ook ik !

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:10

Suus schreef:
Hier hoeven we niet blij mee te zijn. Ik ben zelf in China geweest en als er 1 volk is wat zich dierenbeul mag noemen, dan zijn het de chinezen wel. Je mag misschien niet iedereen over 1 kam scheren, maar zo denk ik er over na mijn bezoek.


Nou vertel,

maar het lijkt me niet onlogisch als de chineze paarden daar ontbreken..

chinanieuws
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 19:47

Hallo nog even, Het HELE artikel kun je lezen door op die link te klikken met nieuws62 erin.
Als je het leest zie je dat het juist gaat over de pogingen daar om mensen bewust te maken van dieren.
Bedenk ook even dat zo'n 50 jaar geleden de mensen in Nederland net zo omgingen met dieren als in China nu nog gebeurt. (Ver)oordeel svp niet zo snel!
Marilou/Chinanieuws

http://www.geledraak.nl
Nederlandstalige portalsite over China, Hong Kong en Taiwan

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:36

Ik vind het wel intressant om te lezen hoe ze daar over paarden denken. Ze hebben wat dat betreft andere normen en waarden. Ik las bijv dat alles wat beweegt ook gegeten kan worden.

China is toch het land waar in 2008 de OS plaats vinden. Ik vind het wel boeiend om te lezen dat ze dus zelf ook ruiters willen laten meedoen. Ik ben dus ook wel nieuwschierig naar de verdere ontwikkeling.

In veel landen kijken ze anders naar paarden als wij hier doen. Ze moeten of voor ze werken of ze dienen als voedsel. Hoe te verzorgen etc is niet echt bekend. Dat is bijv in Egypte ook niet. En daar doet het Brooke wat aan.

In China weten nze gewoon niet beter. Ik denk dat de OS daar veel verandering in kan aanbrengen.

Dierenbeulen nee? Ze denken gewoon anders en kinderen worden dus ook opgevoed met dat idee. Ouderwets..dat zeker.

Ik geloof niet dat de mensen in Nederland altijd op dezelfde manier met paarden zijn omgegaan als wij nu doen. Maar wij zijn gegroeid wat dat betreft. De Chinezen moeten daarin nog groeien.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:48

Ik ben er dus op vakantie geweest en heb zeer vervelende dingen gezien en meegemaakt wat niks met ouderwets zijn te maken heeft. Het had te maken met sarcasme. Als je in een "pretpark" komt waar je tegen betaling op levende kippen en eenden mag schieten met pijl en boog, van een afstand zodat zelfs een blinde niet kan missen, dan is je dag wel verpest. De arme dieren zaten ook nog vastgebonden zodat ze niet wegkonden. Nieuwe dieren zaten al te wachten om slachtoffer te worden van deze praktijken, in de brandende zon van 40 graden celcius, zonder ook maar een drup water.
Ik weet niet of je al eens op de markt in Guangzhou geweest bent. Vast niet.... Je wilt het ook niet weten. Mijn schoonzus heeft er 8 jaar gewoond en gaat waarschijnlijk ooit weer terugverhuizen. Dan hoor je insideverhalen waar je niet van slaapt.
Verder wil ik dit snel vergeten.

Dutch_Bird
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 02:34

Nou, hier wil ik wel even op reageren.

Suus, kijk eens verder als je neus lang is. Heike heeft gelijk. Denk eens na hoe wij 50 jaar geleden met onze paarden omgingen. We werkten ze dood, gebruikten martelwerktuigen om ze maar naar onze hand te zetten of sloegen ze helemaal kapot als ze niet deden wat we wilden. Je moet bedenken dat China pas sinds 20 jaar weer vrij is (sinds de Culturele Revolutie). En daardoor ook pas 20 jaar weer open is voor buitenlandse invloeden. Door de ontwikkeling, studies en verschillende visies zijn zij gegroeid in onze ideeen m.b.t. tot paarden maar ook tot andere dieren. Als jij niet andere weet dat de aarde plat is, waarom zou jij geloven dat die rond is . Dat heeft ook lang geduurd voordat dat idee geloofd werd. Ontwikkeling in China is er zeker, enkel is het langzaam. Dus er zijn og praktijken die in Westerse ogen niet zouden kunnen/mogen, maar omdat zij niet beter weten dan moet je het ze niet zeer kwalijk nemen. Wij laten onze paarden 23 uur per dag in een box van 2,5 bij 3 m staan en gaan er voor ons plezier op rijden. Ik weet niet of wij dan wel zo onschuldig zijn, Suus. Dus niet schijnheilig Schijnheilig gaan zitten doen en eerst naar je eigen land kijken wat daar allemaal fout is en dan naar een ander.

Sorry, dit moest ik even kwijt, want ik kan me zo boos Boos! maken om mensen die niet verder kijken. Ik verwacht nu ook boze reacties op mijn verhaal, maar dat is okay. Dat houdt de discussie op gang.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:40

Op zich ben ik het niet oneens met wat je schrijft, maar je moet er geweest zijn om te begrijpen wat ik bedoel. Dus oordeel niet zo snel over hoe lang of hoe kort mijn neus is zou ik zeggen. Scheve mond

Verder is China de snelst groeiende economie ter wereld, maar op het gebied van dierenwelzijn kunnen ze nog veel leren.

Dat er mensen zijn die hun paard 23 uur per dag hebben binnen staan, is inderdaad ook niet goed maar gelukkig hoef ik me in dat geval niet aangesproken te voelen en in mijn omgeving komt dit weinig voor.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:12

Voor de Chinezen ooit op de OS zullen verschijnen is er nog heel wat te doen in de begeleiding. En waar denken jullie dat ze die vandaan gaan halen? Inderdaad, Europa. En dan zal men echt wel bijgebracht krijgen hoe je wel of niet met een paard kunt bereiken wat nodig is om te presteren.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:09

Ik moet Suus toch even bijvallen! Nu valt er voor alle argumenten wat te zeggen en is er een groot cultuurverschil, sommige dingen zijn gewoon not done.
Honden levend villen is daar ook zo'n voorbeeld van, en zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Natuurlijk gebeuren er in Nederland ook de vreselijkste dingen met onze slachtdieren (vnl achter de schermen omdat wij dat allemaal niet willen weten) maar in China gaan ze toch net een stap of tien verder.
Dat is geen vooroordeel maar een feit, een cultuurverschil is het wel. Dat praat het toch niet goed? Een cultuur waarin kanibalisme geheel normaal is wordt toch ook niet geaccepteerd?
Genieten van het leed en de pijn van een dier is in mijn ogen geschift! Ik zou dus ook nooit naar China op vakantie gaan.....(dit zal ook wel geen politiek correcte mening zijn vrees ik)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:35

Ik geloof best dat er in China echte horror verhalen zijn. Ik wil het niet eens weten. *Niet kop in het zand, maar geen details brr*

Die manege waar nu westerse begeleiding is voor de paarden is gewoon super. Ook dat de kinderen en volwassenen plezier hebben om zo met de dieren omgaan is super.

Natuurlijk moet er nog heel veel gebeuren in China. Ik denk in meer landen ook.

Ik hoop dat door de OS meer besef komt voor de ruitersport. En hoe dat aan te pakken.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Dutch_Bird
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 02:38

Nu Suus, kan ik je vertellen dat ik al bijna 9 maanden hier in China woon en werk. Dus ik mag best zeggen of je neus kort of lang is. En nee, ik zit niet midden in de mooie stad, dus dat argument mag je ook al voor je houden Tong uitsteken .

Er moet zeker nog veel gebeuren op het gebied van dierenwelzijn, daar ben ik het compleet mee eens. En met dat 23 uur per dag doel ik niet op jou of je directe omgeving, maar het gebeurt wel. Als jij niet verder kijkt als je directe omgeving dan ben je ook kort van zicht.

En het is waar dat als ze naar de OS willen, dat er hulp wordt gevraagd vanuit Europa en daar zullen ze hun heus wel leren hoe je met paarden om moet gaan. Ze willen mensen voor het springen naar Pessoa sturen en voor dressuur naar Denemarken OK dan! .

En iedereen zegt dat je niet alles mag toeleggen op cultuurverschil, maar dit is wel waar. Je moet bedenken dat wij er net zo lang over gedaan hebben als hun om te zijn waar wij nu zijn. Geef hun meer tijd en als je in die tussentijd geen veranderingen ziet dan mag je je oordeel vellen. Nu is de tijd te jong om dit goed te kunnen doen.

Misschien ben ik verliefd geworden op dit land Lovers , jij mag je oordeel daar wel over vellen (en dat zal je ook vast doen). Maar toch wil ik het niet goedpraten wat er gebeurt, maar begrip laten zijn dat dit een ontwikkelingsland is. En dus het land moet zich eerst ontwikkelen. Je kan niet verwachten dat alles naar Westerse standaarden is gelijk als de Culturele Revolutie is geweest. Er was eerst onderdrukking van informatie, etc. en nu komt dat pas vrij. Kijk maar in Nederland hoe lang het duurt voor sommige dingen veranderen en ons land is klein.

Hoop hiermee weer een waardevol opmerking op het forum gezet te hebben. Ik hoor het wel, want ik denk dat iedereen het met mij oneens is. Dat maakt niet uit. Een gezonde discussie is het waard. *LOL*

Neeltje34

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:27

Suus schreef:
Hier hoeven we niet blij mee te zijn. Ik ben zelf in China geweest en als er 1 volk is wat zich dierenbeul mag noemen, dan zijn het de chinezen wel. Je mag misschien niet iedereen over 1 kam scheren, maar zo denk ik er over na mijn bezoek.


Muziek! Rock-on, dudes! Als de chinezen... door blijven kezen... Rock-on, dudes! Muziek!

Al is een leugen nog zo snel,de waarheid achter haalt hem wel.!!

ob_session

Berichten: 161
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:13

ja ik heb ook gehoord dat het vet zielig is omdat er vet veel dierenbeulen zijn als ze nou is zorgen dat daar iets aan gedaan word!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:05

In Nederland lopen ook genoeg dierenbeulen rond. Wat me dan opvalt is dat er veel mensen het wel zien, maar niets doen als ze erbij staan.

Inc mezelf trouwens. Ik was eens op een stal waar de boer ineens een paard een trap verkocht op de voorbenen. Geen enkele reden voor trouwens. Hij bewoog. Ik was gewoon perplex. De rest van de mensen ook denk ik want niemand zei er iets van.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:59

Ik vind dat dierenbeulen echt een hele grote straf moeten krijgen. Want een dier ka heel weinig terug doen dus dat is gewoon gemeen

Haha! I love Romano Haha!

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:03

Ik vind dat dierenbeulen echt een hele grote straf moeten krijgen. Want een dier ka heel weinig terug doen dus dat is gewoon gemeen

Haha! I love Romano Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 64 bezoekers