Leren laarzen (oprekken .. deel 2)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Leren laarzen (oprekken .. deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 21:15

Ik heb leren laarzen maar deze zijn te smal bij mijn kuiten, nu had ik een topic gestart met wat ik het beste kon doen. Bijna iedereen advieseerde me om er leer tussen te laten zetten, dus ik was vandaag even langs de schoenmaker geweest en hij vertelde het volgende;

Citaat:
Een stuk leer er tussen zetten doen we niet, wij doen het met elastiek. De prijs is € 17,50 per paar en dat ligt aan je laarzen, want als het snel en makkelijk gaat is het goedkoper, duurder wordt het niet!


Mijn vraag aan jullie;

1. Heb jij ervaring met elastiek in je laars?
2. Vind je de prijs normaal?
3. Zou jij het doen?

Offtopic: 200 berichten!!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl



QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:37

ik heb dat vorige topic gemist, maar ik zou het zeker doen!

Ik ga het zelf denk ik ook eens uitzoeken of ik dat kan doen. Mijn oud laarzen zitten nog zo lekker.. heb wel al nieuwe maar die moet ik nog steeds inrijden Ik heb ze denk ik al een jaar... Schijnheilig

Maar ik zou het wel proberen! Vind de prijs ook wel meevallen

LittleVosje

Berichten: 14
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:08

ik had het zelfde probleem ook... toen ben ik ook bij de schoenmaker geweest en die zei dat oprekken maar weinig verschil zou zijn.... hij heeft er toen bij mij een rits in gezet en ik was er ook iets van 16 euro voor kwijt voor beide laarzen... ik ben nog steeds blij dat ik dat heb gedaan want het is erg makkelijk!!

Ik hou van mijn merrie, Ben ik nu pot? Verward

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:45

Zo'n elastiek ertussen is ook link. Ten eerste is het lelijk en ten tweede slijt elastiek véél sneller dan leer, dus als je met dat elastiek tegen je zadel aan zit, ben je er zo doorheen. Ze kunnen rijlaarzen ook 1,5 tot 2 cm oprekken, dat lijkt me eerder een optie.

--

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 08:03

Oprekken heetf bij mij geen zin en een rits er tussen zetten helpt ook niet omdat ie dan niet breder word!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:55

Tadano schreef:
Oprekken heetf bij mij geen zin en een rits er tussen zetten helpt ook niet omdat ie dan niet breder word!

met de rits scheelt wel veel! zeker 1,5 cm!

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:43

Maar ik kom er al niet in met mijn kuiten ... ga even een laarzen maker mailen!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:52

Ik weet niet hoe groot het veschil is bij jou, maar nadat ik mijne op had laten rekken zaten ze nog net wat te strak, mn bij 1 been! Nu heb ik er ritsen in laten zetten en dat scheelt ook enorm en is supermakkelijk

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:53

Toen ik ze had op laten rekken zaten ze super!!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:07

Grappig om te lezen dat bij de één het inzetten van ritsen wel zorgt voor verbreding en bij de ander niet. In principe kunnen laarzen (ligt aan de soort leer en aan de huidge maat) vaak wel 1,5 cm opgerekt worden. Inzetten van een rits, levert geen extra ruimte op, tenzij de schoenmaker het leer wat "open zet". De laars wordt hier over het algemeen niet mooier van.

Zowel ritsen als elastiek zijn veel slijtgevoeliger dan een normale laars. Ritsen inzetten voor minder dan EUR 20 per laars lijkt mij erg goedkoop. Maar goed, er bestaan natuurlijk een hoop prutsers.

Ik heb een schoenmaker ooit mijn Königs laarzen laten verprutsen, dus ik stuur altijd door naar de fabrikant.

Meet anders eerst eens je huidge kuitmaat en vergelijk die dan met de maten die in je laars staan. Dan heb je even wat meer duidelijkheid over de verschillende mogelijkheden.

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:34

Ja das ook een iddtje ja, ik zal het morgen doen (ff aantekening maken, vergeet het geheid) want ik ga zo ff naar mn verzorgpaardje toe en dan voetbal kijken Haha!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:02

Mijn laarzen zijn terug gestuurd naar de petrie fabriek, maar ik weet niet meer precies wat ik ervoor heb betaald. Was volgens mij wel tegen de 100 gulden, maar het ziet er dan ook wel supernetjes uit. Bij mij is er wel een noot van gemaakt dat ze er iets ruimer in werden gezet. In de rits zelf zit uiteraard geen rek!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:48

Oprekken helpt niet bij alle laarzen - ligt echt aan het materiaal. Bij mijn laarzen hielp ik dus niet en heeft Van Rijs er ritsen ingezet: zijn wel 2 cm breder geworden. Het kon nog breder maar dat was bij mij niet nodig. Ik ben er zo erg tevreden mee. Let op: wel aan de buitenzijde van het midden laten doen, want anders kunnen de ritsen je paard raken met kans op beschadiging van paard/zadel. Op stal heeft iemand elastiek in zijn laarzen laten zetten, maar dit zou ik niet doen (niet mooi/duurzaam)

ziea
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:27

Oke, ik weet dat deze topic een beetje oud is, maar wil toch nog wat vragen.
Ik lees dat oprekken bij de ene laars wel, en bij de andere laars niet succesvol is. Mijn laarzen zijn van het merk Derby en zijn behoorlijk soepel. Wie heeft er ervaring met het oprekken van gelijksoortige laarzen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers