hoeveel dagen rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

hoeveel dagen rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:41

heyhey
Ik heb het de laatste tijd best druk, stage,royena werk enzo.
Nu heb ik straks nög meer te doen, best banketstaaf wand nu schiet royena dr wel eens bij in Huilen
Ik rijd royena als het kan (das dus bijna altijd) een half uur intensief.
En als het niet kan heeft ze dus een daggie rust, kijk dat kan dus geen kwaat opzig, wand ze staat lekker in het land enzo.
Maar hoevaak per week rijden jullie je paardjes? en hoeveel dagen krijgen ze maximaal rust?
En wat is dus echt volgens jullie te gek....
laat t ff weten Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:45

Ik rij mijn paarden maximaal 6 x per week en minimaal 5 x per week.
Ik vind dat alle paarden 1 dag in de week rust verdienen, mensen zijn ook niet altijd aan het werk.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:45

mijn paard heeft gewoon chronisch (goed geschreven? Haha!) iets in de spieren,en verzuurd erg snel,en kan niet zoveel meer aan.

ik moet mijn trainingen dus ook erg aanpassen.
ik rij dus ook nooit langer als twee dagen achter elkaar.
ze komt ook dagelijks gewoon op de wei Lachen

verder vind ik zoals chantal schrijft dat paarden zeker een dag in de week rust verdienen Lachen
maar niet dat ze dan 24 uur tegen vier muren aankijken,maar lekker naar buiten de wei op kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:47

Ons schema is 2 dagen werken dan 1 dag rust en weer 2 dagen rust dus maandag rijden
dinsdag longeren
woensdag rust
donderdag rijden
vrijdag longeren
zaterdag vrij
zondag hangt van onze bui af

Hij staat gewoon iedre dag op de wei..

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:48

Als je paard de hele dag op het land staat met andere paarden, kan je haar echt wel eens een dagje laten staan. De mijne staat overdag op het land en moet 6x per week wat doen, meestal 4xdressuur, 1x longeren en 1x buitenritje. Straks ga ik 6 weken op vakantie en dan gaat ze 6 weken het land op. Daarvoor bouw ik de training rustig af, en als ik terugkom ga ik ook weer rustig opbouwen, tegenover het paard is het niet eerlijk een tijd niets te doen, en dan meteen weer keihard aan het werk zetten, dat is vragen om blessures. Het verhaal van rusten wordt anders als je paard niet buiten komt, dan vind ik dat een rustdag (waarop je helemaal niets doet) eigenlijk niet kan (je blijft zelf ook niet de hele dag in bed liggen, al zou dat af en toe best lekker zijn), in de winter als ze niet de hele dag buiten staan vind ik het al een rustdag als we een uurtje buitenrijden of een half uurtje stappen in de molen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:53

Par krijgt als alles achter de rug is, kwa keuringen etc. een maand vakantie.
Lekker op het land staan met haar vriendjes en dan weer lekker opnieuw beginnen met frisse zin en moed.

Nu staat ze maximaal 1 dag achter elkaar stil, ik rij zo'n 5 keer in de week.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:56

Om de 2/3 dagen. Soms is hij dan 'echt' vrij, soms wordt ie ook gewoon een kwartier aan een halster gelongeerd, dat geldt ook als vrij.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:04

Mijn paardje heeft 2 tot 3 keer in de week vrij, en als ik haar rijd, ben ik zowizo een half uur intensief aan het rijden, en loopt ze erg goed, dan misschien iets korter, en anders iets langer...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:23

ik rijd mijn bijrijdpaardje nu zo'n 4 à 5 keer per week, en dan gaat de eigenaar er ook nog af en toe een half uurtje op stappen. als ik rijd, rij ik zo'n drie kwartier à een uur, niet zo intensief, gewoon beetje stap, draf en galop en figuren rijden.
ik vind wel dat een paard minimaal 2 rustdagen moet hebben per week

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:09

Ik rijdt hem alle dagen, afgewisseld met longeren. Voornamelijk buitenritten (vaak wel pittig), een dag rust is bij mij; een stapritje of wandelen aan de hand. Maar ik laat hem nooit een dag in zijn box staan, ook nu hij op het land staat wordt er alle dagen wat met hem gedaan.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:11

Sinds Marilyn in de wei staat en ik vakantie heb rijd ik 5 uur in de week tussen de 1,5-2,5 uur per keer.

Waarvan vaak 1 dag longeren en dan nog een dagje rust dus

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:38

Ozis heeft 2 rustdagen per week. (meestal) Op dinsdag en donderdag doen we niks of gaan we alleen een beetje wandelen. Ik rijd dus 5 keer per week meestal 45 min. tot een uur.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:23

Als je paardje gewoon op land staat elke dag kan het geen kwaad,zo heeft ze toch haar beweging en kan ze haar energie kwijt.Zou je paard alleen maar op stal staan dan is het een ander verhaal.En 1 dag in de week helemaal boxrust kan geen kwaad,een beetje afwisseling blijft het beste.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:30

Mijn paard wordt 6 dagen per week gereden waarvan ik 2 dagen dressuur doe, dan iets anders (longeren, bos/strandrit, springen), dan weer 2 soms 3 dagen dressuur. Zijn vrije dag loopt hij zoiezo in de stapmolen en daarnaast longeer ik hem of mag hij los in de bak.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:32

Mijn paard staat alle dagen op de wei en heeft in elk geval 1x per week een vrije dag. Meestal rij ik haar 4-5x en 1x longeren. Longeren doe ik 20-30 min. en rijden meestal ong. een uur (en dan moet ze ook echt aan het werk).

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:40

Mijn wedstrijdpaard max. 6 dagen en minimaal toch wel drie (anders val ik eraf)

De jonge pony's die ik rijd ongeveer om de dag of om de 2 dagen, deze laat ik soms wel een keer drie dagen staan.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:17

Ik rij meestal 5keer in de week,1dagje heeft ze rust en ik probeer haar de andere dag nog te longeren. ze staat altijd in de wei dus als er is een dagje weg valt maakt dat iet zoveel uit.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:34

Ik rijd meestal elke dag, vaak buitenritjes. Zo bljft ze lekker soepel (ja zo'n ouwe knakker word nogal stijf na en dagje rust)
Soms krijgt ze toch een dagje vrij, omdat het gewoon te warm is of omdat het stortregent ofzo.
Ze staan i de zomer dag en nacht op het land in de winter alleen overdags.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:27

Mijn paard komt zowiezo iedere dag minimaal een uur buiten in de paddoch of an de longe.. Ze wordt 5 keer per week gereden. Ik train haar wat zwaarder 3 keer in de week en mijn bijrijdster rijd 2 dagen maar die rijd wat minder intensief. dagje longeren en een dagje vrij.
Nu in de zomer staat ze 24 uur per dag op het land en ben ik makkelijker in een dagje vrij. Ik laat haar makkelijker een dagje op de wei als ik zelf moe of druk ben.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:47

Deraan komt er elke dag uit, 2 x in de week heeft hij echt vrij, en ik kom zelf 5x per week, en hij is nog niet lang onder het zadel, dus dat is niet elke 5 dagen rijden. Dat verschilt.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:51

mijn paard word 5 keer per week gereden en dan ongeveer een half uurtje intensief hij krijgt dus 2 rustdagen per week en de mijne komt elke dag een paar uren buiten niet de hele dag want dan word hi zo vreselijk dik nu is hij weer mooi niet meer zo`n grasbuik.

Ik vind dat een paard minstens twwe dagen rust in de week moeten hebben en ik ben er ook een voorstander van dat de paarden elke dag buiten komen even de benen strekken.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:54

Mijn wedstrijdpony reed ik in de zomer 4 a 5 keer in de week en in de winter 3 keer. Bloos

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:05

Tja, nu vraag je wat. Vaak is het ongeveer zo:

4 x rijden per week (waarvan 1 les
1 x longeren (vaak met balkjes)
1x vrij
1x wandelen

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:18

Ik rij nu ik vrij heb iedere dag.
Meestal wat buitenrijden en niet te intensief.
De rest van de dag staat ze gewoon op het land Haha!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:27

De afgelopen 3/4 maanden liep mijn nu 4 jarig paardje elke dag.Dit omdat ze onderbehandeling liep bij de fisio.Nu dat ze niet meer gedaan hoeft worden loopt ze 6 dagen in de week waarvan op zijn hoogst 4 keer gereden wordt.De rest longeren om de behandelingen van de fisio te onderhouden.
Een "fulltime"week rijden vind ik voor een 4 jarig paard toch echt te veel.Zelf al had ik een ouder paard dan reed ik niet een 5/6 dagen.