paard zo slim? (uitprobeerfase)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

paard zo slim? (uitprobeerfase)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:15

is mijn bijrijdpaard nou echt zo slim? Verward

ong. 9 maanden geleden reed de eigenaar op hem in het bos. Amo (paard) gooide de eigenaar eraf, en die ging er niet meer op ==> 8 maanden er niet meer op Bloos! nu rijd ik Amo om hem weer op conditie te brengen, maar het probleem is nu, dat hij iedereen die voor het eerst op zn rug zit eraf bokt Scheve mond zodra hij je eraf heeft gekregen en je toch weer opstapt is er niets aan de hand, is hij weer zo mak als een lammetje.

kan het zijn dat hij nog in zn achterhoofd heeft dat als hij er iemand afbokt die er niet meer opgaat? (zoals met zn eigenaar) of is dit gewoon een uitprobeerfase?

ik vind dit erg vervelend, bij mij doet hij niks (hij heeft me er ook al afgegooid Schijnheilig ) maar ik kan nu alles met hem doen. maar zodra er iemand anders op stapt gaat hij ervandoor en bokt alles bij elkaar

is dit dus een uitprobeerfase of blijft dit zo?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:17

Eh.... Ik ben een keer zó hard van STan afgeklapt dat ik mijn onderrug gekneusd had. Ik heb vervolgens 4 maanden niet meer gereden. Hij pikte het idd ook niet als er iemand op gaat rijden.

Nu is het zo dat als er mensen op hem stappen die nooit op hem gereden hebben (of lang geleden) dat hij gaat uitproberen en dan doet hij ook alles om diegen eraf te krijgen. Bij mij is hij tegenwoordig vrij tam.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:19

Jep , het is uitproberen , Splash doet het ook

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:50

Inderdaad, paarden zijn nu eenmaal slimme dieren!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:41

maar gaat hij dit nu doen bij iedereen die dr opgaat? of stopt dit over een tijdje? zit er eigenlijk niet zo op te wachten dat hij er iedereen die er in zn hele leven opgaat afbokt Bloos!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:09

Mijn paardje ging altijd aan de race als iemand er voor het eerst op zat. Tegenwoordig rijden er geen andere mensen op behalve mijn bijrijder en ik en daar is hij een stuk relaxter van geworden.
Bij hem was het ook echt pure onzekerheid, vluchtgedrag voor een nieuw iemand op zijn rug omdat hij niet wist wat hem te wachten stond.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 18:29

op mijn bijrijdpaard rijden ook niet zo vaak andere mensen, maar vind het gewoon een naar idee dat als er bijvoorbeeld iets gebeurd er niemand anders opkan zonder erafgegooid te worden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:01

ik denk dat je veel moet oefenen met veel verschillende mensen die niet bang zijn. steeds afwisselen

is idd wel een raar idee, iedereen er een keer af voordat hij/zij erop kan Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:36

T klinkt inderdaad als uitproberen. Hij moet leren dat dit geen zin heeft, maar dat zal wel een tijdje duren (en oefening). Wellicht kan je eens oefenen als jij gereden hebt dat iemand hem uitstapt en jij hem goed vasthoudt (bijv. met longeerlijn kort aan het bit)?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:15

De pony van mijn zus vroeger, heeft dat ook een paar maanden gedaan toen we haar net hadden. Een heuse rodeo, met de bedoeling je eraf te krijgen...en dan vooral als je haar probeerde aan het werk te zetten. De vorige eigenaresse reed haar altijd met bijzetteugels. IMO moet je daar gewoon doorheen, zeker als ie al een paar x success gehad heeft. Mijn zus en ik wisselden af met rodeorijden, op een gegeven moment is het gestopt, en was het bokken ook echt afgelopen

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:34

hij doet dit ook als ik hem al flink moe heb gemaakt, en ook als je hem niet echt aan het werk zet maar gewoon een rondje draaft Verward als ik ernaast loop is het geen rpobleem, en als hij er iemand afgooit en hij merkt dat ik boos ben, kijkt hij ook wel schuldig Haha! maar hij blijft het doen...misschien dat veel oefenen helpt, maar ik ken niet zo heel veel mensen die niet bang zijn om te vallen. en de mensen die niet bang zijn, hebben er al op gezeten en zijn er ook al afgevallen, en nu doet hij het bij hun niet meer Haha!