Goede voeding voorkomt kreupelheid bij paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Goede voeding voorkomt kreupelheid bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 15:02

Surfend op het internet kwam ik het volgende bericht tegen:

Goede voeding van drachtig paard en veulen tijdens de eerste maanden voorkomt dat het veulen later kreupel raakt. De botten van veulens kunnen de snelle groei vaak niet bijhouden. Zo'n 25% van de dieren houdt er als volwassen paard last van en bij een deel leidt het tot kreupelheid.

De kwaal, osteochondrose, kan voorkomen worden door afgestemde voeding, concludeert Andrea Ellis van Praktijkonderzoek Veehouderij. Al vanaf de conceptie moet de drachtige merrie niet teveel vet binnenkrijgen, en gedurende de laatste vier maanden moet er een klein beetje extra koper in het voer. Na de geboorte gebruikt het veulen dit om de rijping en verbening van zijn kraakbeen te verbeteren. Koper later toedienen aan merrie of veulen heeft geen nut, het komt dan niet in de melk van de merrie terecht en wordt niet opgeslagen in het bloed van het veulen. De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd in een boekje, dat ook ingaat op de achtergronden van de voeding.

bron: Agriholland


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:32

Interessant.... volgens mij zit er zeker waarheid in.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:13

Ja de opfok van een veulen begint al in de moeder.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:44

Dat is nog eens heel handig om te weten!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:49

Ik ben het er helemaal mee eens!

Het kan gewoon niet dat een jong dier volledig gezond kan opgroeien tot een kompleet sterk paard op slechts kuilvoer.
Veel te eenzijdig, en sowieso zit in kuilgras al geen vitamine E en zeer beperkt vitamine D6...

ik ben bang dat heel veel van de problemen die we nu met beenwerk hebben bij paarden, te voorkomen was geweest met een iets kostbaardere opfok met hoogwaardiger voer.....Juist bij die jonge paarden!

Is hier niet eens een gerichte studie naar gedaan door bijv. Waiboerhoeve, welke deze mening kan onderbouwen (of onjuist kan bewijzen....)?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


flien

Berichten: 18
Geregistreerd: 24-01-02
Woonplaats: Den burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:16

Mijn pony is in het wild geboren in een kudde in zeeland. Ze is daar gebleven totdat ze 1 jaar was. Dus niks speciaal voer ofzo. als de winters heel koud zijn krijgen ze ook niks erbij.
Ze is bij het buitenrijden heel stap zeker,struikelt of glijd bijna nooit uit. Nog nooit kreupel geweest.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:51

Ben het helemaal met Mickey eens. Een paard kan niet gezond leven op het eenzijdige voer wat ze nu vaak krijgen, of dat nu een gecultiveerd weiland is of een stal met genoeg hooi.

Dus zeker een drachtige merrie of opgroeiend veulen hoort iets extra's te krijgen. Maar er komt toch ook bij kijken dat een hoop veulens te hard groeien, ook dit kan nooit goed zijn voor het beenwerk op latere leeftijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Bommeltje_, Cowgirl83, criollo_yess, femkepien, Googlebot, hollie, jokesonyou, lizy29, Lotus_Tessa, rover_, Salinah, sterregoud, xxPaige en 91 bezoekers