bultje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

bultje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:13

in de hoop hier misschien een simpele tip te krijgen:

mijn paard heeft een bultje op zijn rug,nog redelijk zacht maar wordt harder als ik er niks aan doe
valt gelukkig precies onder een open gedeelte van het zadel dus zit niet in de weg
bij er op drukken wordt geen reactie van het paard verkregen(=dus geen pijn lijkt mij)
dit is trouwens het enigste bultje op zijn lichaam
ik smeer er al trekzalf op zodat de bult zacht blijft maar verdwijnen doet ie er niet mee
wie kent dit probleem en weet een oplossing? voordat ik een dure dierenarts erbij ga halen terwijl hier misschien iemand iets weet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:17

Dit is waarschijnlijk een talgbult. Dat doet inderdaad geen pijn en ontstaat doordat zweet e.d. een kleine ontsteking veroorzaakt. Soms worden ze groter en ontstaan er meer. Soms verdwijnen ze vanzelf. Er is niet veel aan te doen.

Soms werkt een zalf die gebruikt wordt voor aderontsteking (maar bij mijn paard heeft dat nooit verschil gemaakt). Je kunt ze weg laten spuiten door onder het bultje te spuiten, maar vaak komen ze weer terug.

Ik zou me er niet te druk over maken.
Goed wassen en afsponsen na het werk helpt al en rijden met een anti-bacterieel dekje (zoals equitex bijvoorbeeld) helpt ook.

Succes!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:45

Wat Anya zegt klopt, de enigste manier om er definitief van af te komen, is het weg te laten halen. In dit geval wordt er een klein sneetje in de huid gemaakt en wordt hij er uitgepeld met het klierzakje. 1-2 hechtingen volstaan meestal en je zult totdat het goed genezen is tijdelijk een aangepast schrabak moeten gebruiken. Ik zou er echter alleen iets aan doen als het echt in de weg zit of gaat onsteken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:32

ok dat klinkt duidelijk...daar heb ik wat aan! tnx!