TB, wat houdt het precies in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

TB, wat houdt het precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 22:50

Ik weet dat het Thouroughbred betekent en heeft te maken met Engels Volbloed...maar houdt het precies in?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:48

De oorsprong van het Quarter horse ras is oorspronkelijk het Engelse volbloed geweest. Engelse volbloedhengsten werden in 1700 en 1800 uit Engeland naar Amerika geimporteerd en gekruisd met de paarden van de plaatselijke bevolking, en dat konden op dat moment bijvoorbeeld ook koudbloedpaarden zijn, of paarden van onbekende afstamming. Men wilde een paard fokken dat makkelijk voor de kar te spannen was, een ploeg kon trekken, en op zondag de familie met de koets naar de kerk toe kon brengen. Een koel werkpaard, makkelijk in omgang, maar ook snel genoeg om na het ritje naar de kerk 's morgens ook nog eens een race te lopen van een kwart mijl op een zondagmiddag (vandaar de oorspronkelijke naam Quarter Mile Horse, later verbasterd tot Quarter Horse.) Alle mogelijke combinaties waren er voor te stellen. Joe Hancock, die toch een van de stamleggers van het Quarter Horse ras is geweest, was bijvoorbeeld een fokproduct uit een Percheron met een Engels Volbloed.

Toen het Quarter Horse ras in de veertiger jaren werd opgericht, werden er door Robert M. Denhardt en alle andere oprichters van de AQHA paarden in de registratie opgenomen die aan bepaalde voorwaarden voldeden qua bouw en kleur. Maar het Quarter Horse stamboek is een van de stamboeken die nog steeds niet "gesloten "is. m.a.w. ze accepteren ook vandaag de dag nog de inkruising door paarden van een ander stamboek, in dit geval het Engelse volbloed. Dus ook vandaag de dag is het nog mogelijk om een Quarter te kruisen met een Engels Volbloed en er een Quarter papier bij te krijgen. Je paard word dan opgenomen in het Appendix Quarter Horse stamboek - mits het Engelse Volbloed, de vader of moeder opgenomen is bij de Jockey Horse club- , en krijgt blauwe papieren. Je kunt gewoon meedoen met de normale AQHA wedstrijden, en als je paard een bepaald aantal punten behaald heeft in de wedstrijden, (zijn ROM (Register of Merit) heeft behaalt in een bepaalde discipline) word hij in het hoofdstamboek opgenomen en krijgt hij een wit papier.

Nu worden er nog steeds verschillende disciplines met een Quarter Horse gedaan, ook om nog steeds aan te tonen dat een Quarter een veelzijdig paard is dat voor allerlei disciplines gebruikt kan worden. Ik denk in dit geval aan hunter hack, aangespannen rijden wat in Amerika veel wordt gedaan, pleasure, reining, trail noem maar op. Maar wat in Amerika meer speelt dan hier zijn ook de paardenkoersen.

Voor de paardenkoersen is het natuurlijk belangrijk dat je een paard hebt dat zo snel mogelijk is. Kruisingen tussen een Engels Volbloed en een Percheron zullen het niet zo goed doen als kruisingen tussen twee Engelse Volbloeden, of tussen twee paarden met veel Engels Volbloedaandeel. In hoeverre je het fokprodukt tussen twee Quarters met hoofdzakelijk Engels Volbloed in hun stamboom nog een Quarter Horse kunt noemen is natuurlijk de vraag. Als je de paarden ziet lijken het net Engelse Volbloeds. En hun gedrag lijkt ook op dat van een Engels volbloed. Met het risico dat ik hier generaliseer: een Quarter met hoog percentage Engels Volbloed is wat minder koel dan een Quarter waar vanaf 1941 zo goed als geen Engels Volbloed meer is ingekruisd.

In America is er sinds langere tijd een beweging gaande die ook in Nederland zo zachtjes aan ook steeds meer gehoor vindt. In Duitsland is hij al volop aan de gang, het zijn de Foundation Quarter Horses. Steeds meer mensen willen het koele, kleine en makkelijke, veelzijdige maar onopvallende Quarter Horse behouden. Het bewaren voor het nageslacht. Geen supersnelle paarden die de koersen winnen, geen grote massieve paarden waar je de halterklasse mee kunt winnen, geen pleasure en hunterpaarden van 1.60m waar je een ladder bij nodig hebt om op te komen. Korte kleine gedrongen paarden met een laag zwaartepunt en korte pijpbenen en een rustig character waar je vandaag een reiningproef mee kunt lopen en morgen een buitenrit mee kunt maken. Geen primadonna's van de showring. Het ideale familielid die je volgt door dik en dun. Gewoon, een Quarter van het ouderwetse Bulldog Type.

In Wageningen hebben ze een genenbank, waar zaadjes opgeslagen worden van planten die dreigen uit te sterven. Oude rassen van Mais en Appelen worden in de vorm van zaad daar in een koele cel bewaard en om de zoveel tijd uitgezaaid om de kiemkracht te bewaren. Het is de garantie ervoor dat, mocht een van de moderne fokrichtingen van Appelen en Mais goed fout lopen, ze steeds weer terug kunnen naar de oorsprong van het ras en opnieuw kunnen beginnen.

Met dieren kun je dit niet doen. Het invriezen van embryo's op een zo grote schaal dat het behoud gegarandeert voor een heel ras is helaas nog niet mogelijk.

Met het risico dat ik nu heel westernrijdend Nederland over me heen krijg, maar dit is mijn oprechte mening: wil je garanderen dat de toekomst van het Quarter ras bewaart blijft...kies een Foundation Quarter....en je hebt er een vriend voor het leven bij...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 12:03

Mooi duidelijk verhaal, Cassidy.

Ik heb nog een paar aanvullingen, correct me if I'm wrong.. Haha!

-paarden die een registratie als appendix hebben maar die 10 of meer wedstrijdpunten hebben verdiend krijgen de officiële papieren..

volgens mij worden dan ook de eventuele appendix-kinderen hiervan omgebouwd naar officiële papieren.

-Met het risico dat ik nu heel westernrijdend Nederland over me heen krijg, maar dit is mijn oprechte mening: wil je garanderen dat de toekomst van het Quarter ras bewaart blijft...kies een Foundation Quarter....en je hebt er een vriend voor het leven bij...

Not me... *LOL*
Maar al is het vererfde karakter nog zo 'cool', tijdens de groei en training kan er ook nog zat mis gaan, waardoor het coole helaas verdwijnt.

Ook bestaat er bij de Foundation clubs (ja er zijn er meer Verward ) nog te veel toelatingsverschillen om te kunnen spreken van één Foundationquarter. De AQHA heeft blijkbaar ook door dat er een goeie markt is voor foundation-quarters en schijnt nu ook bezig te zijn om iets dergelijks binnen de AQHA op poten te zetten.
Of dit puur uit liefde voor het ras is, of omdat ze nu veel geld mislopen....I wonder Schijnheilig

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:38

in mijn quarter ( binnenkort foto's bij in the picture) Kwijl zit ook best veel TB bloed waaronder "Three Bars".
schijnt nogal goed te zijn...
ondanks dat er best wat TB bloed in zit kan ik nou niet direct zeggen dat ze niet cool is ofzo, wel snel dat is ze wel Haha!
in de omgang is ze heel rustig, voorbeeldje:
ik heb ze vrijdag op gehaald bij haar oude baasje, ik zette haar bij mij in de stal en ze plaste een keer en daarna ging dood relaxed Sigaar aan een plukje stro staan knagen alsof ze nooit weg was geweest.
ze zat me echt zo aan te kijken alsof ze wilde zeggen: is er iets? ik woon hier toch?

nee, ik vind het niet zo erg dat er wordt gekruist, maar dan wel met mate natuurlijk, het type moet wel behouden blijven.

bovendien ben ik bang dat we dan erg veel kleine kwartjes van ongeveer 1.40m gaan krijgen Verdrietig


Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:28

Ik kan het toch niet laten Haha! Wat ik toe wil voegen is dat mijn appendix quarters die ik uit een volbloedmerrie heb gefokt in uiterlijk, karakter en temperament niet veel verschillen van het beeld dat men van een Quarter heeft. Ze zijn niet erg groot, compact, stevig, heel braaf en heel cool. En ze mogen aan alle A.Q.H.A. wedstrijden deelnemen. Dit alles is niet zo vreemd, gezien de eeuwenlange achtergrond van het Quarterhorse ras. Hiermee zeg ik niet dat ik Foundation Quarters niet waardeer. Ieder paard verdient waardering voor zijn eigen speciale punten en ieder individu is weer anders. Net zogoed als je Foundation Quarters niet over één kam af kunt scheren, kan je dat ook niet met de hedendaagse, moderne Quarterhorse. Maar het mooie is dat er daarom voor ieder wat wils is. Want iedereen zoekt voor andere eigenschappen in een paard. Ik ben er niet op tegen om Volbloed in te kruisen, mits de nakomelingen nog over een aantal "specifieke" Quarterhorse eigenschappen beschikken. De hunterpaarden met hun grootte en bouw, hebben naar mijn mening nog weinig met Quarters van doen. Maar je hebt ook nu nog Volbloeds die het Quartertype en temperament niet nadelig beinvloeden.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 00:51

Sugarmiss schreef:
Mooi duidelijk verhaal, Cassidy.

Ik heb nog een paar aanvullingen, correct me if I'm wrong.. Haha!

-paarden die een registratie als appendix hebben maar die 10 of meer wedstrijdpunten hebben verdiend krijgen de officiële papieren..

volgens mij worden dan ook de eventuele appendix-kinderen hiervan omgebouwd naar officiële papieren.

-Met het risico dat ik nu heel westernrijdend Nederland over me heen krijg, maar dit is mijn oprechte mening: wil je garanderen dat de toekomst van het Quarter ras bewaart blijft...kies een Foundation Quarter....en je hebt er een vriend voor het leven bij...

Not me... *LOL*
Maar al is het vererfde karakter nog zo 'cool', tijdens de groei en training kan er ook nog zat mis gaan, waardoor het coole helaas verdwijnt.

Ook bestaat er bij de Foundation clubs (ja er zijn er meer Verward ) nog te veel toelatingsverschillen om te kunnen spreken van één Foundationquarter. De AQHA heeft blijkbaar ook door dat er een goeie markt is voor foundation-quarters en schijnt nu ook bezig te zijn om iets dergelijks binnen de AQHA op poten te zetten.
Of dit puur uit liefde voor het ras is, of omdat ze nu veel geld mislopen....I wonder Schijnheilig


Het heet in Amerika niet voor niks de Quarter Horse Industry!!!.

Je kunt me naar alle kanten van het land verwensen, maar echte 100% foundation-quarters bestaan gewoonweg niet. In principe is het van oorsprong zoals reeds beschreven een allegaartje van rassen. Als het honden waren geweest zouden we ze vuilnisbakkies (sorry) hebben genoemd met een flinke dosis TB om het hier en daar wat te verbeteren.
Al die Unknown paarden op het pedigree weet je toch ook niet wat het nu geweest is. Maar ook Quarters met een flinke scheut TB zijn vrienden voor het leven en beslist niet heter dan de anderen. Je kunt in de opvoeding en de training zoals je juist hebt aangegeven een paard maken en breken en dan wil er inderdaad nog wel eens iets heel erg veranderen.
Wat men terug wil zien (ergens moet toch weer geld mee verdient worden, dus weer een nieuwe hype) is het stocktype/bulldogtype ranchpaard waar je alle kanten mee op kunt. Zit overigens wel lekker zo'n brede rug. Ik ben er dus helemaal niet tegen. Maar daarom zet ik mijn QHtje met veel TB o.a. Three Bars etc beslist niet aan de kant van de straat, het is een schat van beest, die blijft!!!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:58

Smokey schreef:
Je kunt me naar alle kanten van het land verwensen, maar echte 100% foundation-quarters bestaan gewoonweg niet. ..etc


In principe heb je gelijk natuurlijk, maar je moet ergens beginnen met een stamboom. Hetzelfde geldt voor de witte herders, die nu ineens canadese herdershonden heten, terwijl het vroeger 'foutjes' waren.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 11:10

Veel Volbloedmensen in Amerika vinden het een schande wanneer één van "hun" Volbloeds wordt vergooid aan de Quarterhorse fokkerij Haha!
Zij redeneren dat je een "raszuiver" paard kruist met een vuilnisbak. Ze beschouwen de Quarter als een niet raszuivere Volbloed. In feite is dat net zo onzinnig als wat veel Quarterhorse mensen denken in verband met Volbloed in het Quarterhorse. De Amerikaanse Volbloed en het Quarterhorse gaan terug op dezelfde koloniaalse voorouders. De Engelsen hebben een tijdlang de Amerikaanse Volbloed geboycot wegens de "niet raszuiverheid" echter toen de Amerikanen een superpaard als Man O' War hadden, wilden de Engelsen daarvan maar wat graag een graantje meepikken! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:15

Smokey"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Mooi duidelijk verhaal, Cassidy.

Ik heb nog een paar aanvullingen, correct me if I'm wrong.. Haha!

-paarden die een registratie als appendix hebben maar die 10 of meer wedstrijdpunten hebben verdiend krijgen de officiële papieren..

volgens mij worden dan ook de eventuele appendix-kinderen hiervan omgebouwd naar officiële papieren.

-Met het risico dat ik nu heel westernrijdend Nederland over me heen krijg, maar dit is mijn oprechte mening: wil je garanderen dat de toekomst van het Quarter ras bewaart blijft...kies een Foundation Quarter....en je hebt er een vriend voor het leven bij...

Not me... *LOL*
Maar al is het vererfde karakter nog zo 'cool', tijdens de groei en training kan er ook nog zat mis gaan, waardoor het coole helaas verdwijnt.

Ook bestaat er bij de Foundation clubs (ja er zijn er meer Verward ) nog te veel toelatingsverschillen om te kunnen spreken van één Foundationquarter. De AQHA heeft blijkbaar ook door dat er een goeie markt is voor foundation-quarters en schijnt nu ook bezig te zijn om iets dergelijks binnen de AQHA op poten te zetten.
Of dit puur uit liefde voor het ras is, of omdat ze nu veel geld mislopen....I wonder Schijnheilig


Het heet in Amerika niet voor niks de Quarter Horse Industry!!!.

Je kunt me naar alle kanten van het land verwensen, maar echte 100% foundation-quarters bestaan gewoonweg niet. In principe is het van oorsprong zoals reeds beschreven een allegaartje van rassen. Als het honden waren geweest zouden we ze vuilnisbakkies (sorry) hebben genoemd met een flinke dosis TB om het hier en daar wat te verbeteren.
Al die Unknown paarden op het pedigree weet je toch ook niet wat het nu geweest is. Maar ook Quarters met een flinke scheut TB zijn vrienden voor het leven en beslist niet heter dan de anderen. Je kunt in de opvoeding en de training zoals je juist hebt aangegeven een paard maken en breken en dan wil er inderdaad nog wel eens iets heel erg veranderen.
Wat men terug wil zien (ergens moet toch weer geld mee verdient worden, dus weer een nieuwe hype) is het stocktype/bulldogtype ranchpaard waar je alle kanten mee op kunt. Zit overigens wel lekker zo'n brede rug. Ik ben er dus helemaal niet tegen. Maar daarom zet ik mijn QHtje met veel TB o.a. Three Bars etc beslist niet aan de kant van de straat, het is een schat van beest, die blijft!!!
[/quote]


Three Bars is een van de (twijfel)gevallen waarvan zelfs fervente Foundation Quarter Horse liefhebbers van vinden dat een paard met Three Bars in de Foundation Registry opgenomen moet worden. Count me in...

Zoals Sugarmiss al zei: er zijn meerdere Foundation registries,

National Foundation Quarter Horse Association (www.nfqha.com) accepteerd een volbloedaandeel tot 20% maar telt bijvoorbeeld duidelijk volbloeds als Joe Reed #3 en Oklahoma Star#6 niet mee. Zij gaan daarbij 10 generaties terug.

De Foundation Quarter Horse Association (www.fqha.com)accepteerd een volbloedaandeel tot 10% dat na 1940 ingebracht is. Aangezien Three Bars leefde van 1940 tot 1968, vallen alle nakomelingen van Three Bars buiten de boot.

De Foundation Quarter Horse Registry (http://www.fqhrregistry.com/enter.htm) accepteerd 25% volbloedaandeel. Daarbij worden volbloeds in de tweede of derde generatie uitgesloten, de Foundation Quarter Horse Registry gaat 6 generaties terug.

De beschrijving van de Foundation Quarter Horse:

Description of the Foundation Quarter Horse
The Foundation Quarter Horse is easily recognized by his body shape and unique conformation. He is more horse for the height than is found in any other breed. Built low to the ground, much of the time he does not exceed fifteen hands, but due to his build will often weigh twelve hundred pounds or more. The pattern of his muscle adorns nearly every part of his body.

There is his small alert ear, wide set honest bright eye that windows his great intelligence and kindness, bulging jaw, neck of moderate length joined low into his sloping shoulder, topped by a well defined wither. A short back with strong lion, deep barrel with long underline, well sprung ribs with great heart girth.

The space between the forelegs is ample to supply for a wide, well developed chest, while the forearms, gaskins, and hindquarters carry the muscle that separates the Foundation Quarter Horse from all others. Seen from the rear the power filled stifles are wider than the croup.

The bones of the Foundation Quarter Horse are trim, dense, and sturdy. His rugged frame is necessary to support the bulk that provides his strength. The cannon bones are short and flat set above strong pasterns. The foot is deep with open heel, well rounded with sufficient size. When under observation, the animal displays his divine design.

En tot slot een quote uit een interview met Robert Denhardt wat de uiterlijke kenmerken waren van de Quarter Horses die oorspronkelijk in de registry werden opgenomen:

Bob Denhardt . . ."We were looking for horses like Little Joe and Joe Moore, Ballymooney and Red Dog, Guinea Pig and Possum, Zantanon and King, Jack McCue and Bullet. They weren't Thoroughbreds . . .and they didn't look like Thoroughbreds . . . not even fat Thoroughbreds! They were small and compact, averaging about 14-2 and weighing from 1050 to 1200. They had good heads . . . and big jaws, were rather short necked and had medium withers. All were exceptionally well muscled, and it was probably this feature that first caught your eye.". . . these features were clearly characteristic of a breed, and by them we could always pick out a Quarter Horse in a corral full of Morgans, Arabs, Thoroughbreds. . or any other light breed! They were as unique in their conformation as they were in their ability to work cattle!" Quoted from an interview with Bob Denhardt in the January 1964 Quarter Horse Journal

Ernest Browning. . . "A visit to the Browning's Mule Shoe Ranch is mute testimony for this man's unwavering stand for using horses. Animals lacking good feet and legs; stamina that comes only with proper breeding, and cow-sense would never make it back to the gathering pens in his herd. "I have never opposed a racing program within the organization," said Mr Browning. "I have opposed only those suggested breeding programs which would adversely affect the genuine conformation and positive characteristics of the Quarter Horse breed." Quote from, "He Likes the Using Kind" by Garford Wilkinson, The Quarter Horse Journal, September 1959.

R L Underwood . . ."The modern Quarter Horse is still the fastest in the world for short distances. He is stocky and powerful, with massively muscled legs which enable him to stop, start and turn faster than the shiftiest steer. Although he rarely stands more than 15 hands he often weighs more than 1200 pounds. But despite his bulk the Quarter Horse is handsome and graceful. He has an unusual head, with small alert ears and a great muscular jowl. His body is short and heavy, yet he is as light on his feet as a ballet dancer. . . ." Excerpt from article on the Quarter Horse, and R L Underwood (AQHA Founder) from Life magazine July 1943. Helen Michaelis . . ."In performance and endurance the Quarter Horse has never been excelled, and in blood lines he has held his own for well over two-hundred years. There is but one way to preserve the Quarter Horse, and that is to breed Quarter Horses to Quarter Horses." Quoted from the AQHA Stud Book, No. 1, Helen Michaelis, Editor.

Bob Denhardt, Ernest Browning, R L Underwood, and Helen Michaelis were founders of AQHA are AQHA Hall of Fame inductees. All four knew what the AQHA was supposed to be about. Their beliefs on the value of the original Quarter Horse stands in their own words as the essence of what we, the Foundation Quarter Horse Association, is all about. FQHA is not and will not be looking for affiliation with AQHA in the future.


Een nieuwe hype kan ik dit niet vinden. Het is zich bezinnen op de basis van het Quarterras. Het bewaren van de basis is belangrijk, zodat daar altijd weer op teruggegrepen kan worden, mocht de fokrichting hopeloos de verkeerde kant uit gaan (Impressive anyone?)

Je suis Charlie.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:29

Hoe ziet een Volbloed er dan uit? Want Volbloeds zijn wat bouw betreft onderling net zo verschillend als Quarterhorses. En hoe komt het dan dat dat er Quarterhorses zijn met een heel groot aandeel Volbloed in zich, die er toch uitzien als een bulldog? En hoe komt het dan dat er Foundation quarters zijn die helemaal niet zo laagbenig en zwaar gebouwd zijn?
En hoe verklaar je dan dat wanneer je in de roots van het Quarterhorse duikt, desnoods helemaal terug tot zeventienhonderdnogwat, dat je keer op keer op Volbloeds stuit? Vele unknown paarden kunnen ook Volbloeds zijn geweest of een groot aandeel in zich hebben gehad. Ik wil absoluut niet zeggen dat ik iets heb tegen Foundationquarters, ik wil alleen aangeven dat ik sommige gedachtegangen een beetje krom vind. Natuurlijk is er niets op tegen dat veel fokkers op een gegeven moment niet meer "vreemd" (Volbloed) bloed toe willen voegen of met paarden willen fokken waarin recentelijk Volbloed is ingefokt. Maar het feit is wel dat dit bloed hele goede prestatiepaarden op kan leveren (Doc Bar, Rugged Lark etc.) en dan hoor je de Quarterhorsemensen plotseling niet meer over het aandeel Volbloed in een dergelijk paard.
Maar misschien dwalen we nu wel helemaal af van de vraag die XoNo heeft gesteld? Want ik weet niet precies wat hij met zijn vraag te weten wilde komen? XoNo, wat was de gedachtegang achter je vraag, want zelf heb je je niet meer met deze discussie bemoeid?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 15:55

Gewoon, nieuwsgierigheid, leergierigheid. Ben in ieder geval veel over TB te weten gekomen, en ook meningen van mensen spelen uiteraard een rol.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:19

Hoewel het niet mag, maar hier even een vraagje: welke vind je mooier?

Appendix Quarter:

Afbeelding

Foundation Quarter:

Afbeelding

Ik ga voor de Foundation Quarter....

Je suis Charlie.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:24

Je had ook een foto van Impressive neer kunnen zetten, die zit ook tot zijn oren vol met Volbloed Knipoog Haha! En niemand zal zeggen dat hij niet imposant was om te zien Kwijl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:38

Dat heb ik met opzet niet gedaan. Impressive is in mijn ogen een voorbeeld hoe het goed mis kan gaan bij het fokken van een ras. Helemaal als een genetische afwijking die dominant doorgegeven wordt ondanks dat er duidelijk aanwijzingen waren, door de rasvereniging zo lang onder tafel is geschoven en de HYPP H/H en HYPP H/N nog steeds voor de fok gebruikt kunnen worden. En dat terwijl "kleurafwijkingen" van gezonde paarden uit twee geregistreerde ouders zoals Cremello en Perlino uit het stamboek geweerd worden.

Wat betreft die Foundation Quarter : laat eens even kijken: Er zit 1x Doc Bar in, voor de rest is hij 93.75% Foundation.

http://www.lynnsquarterhorses.com/sierras-alibi.htm

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:08

nog een Appendix, eerlijk zeggen dat ik het een mooi paard vindt. Maar het is niet dat wat ik me onder een Quarter voorstel...

Afbeelding

Ook een heel mooi dier, maar in mijn ogen ook geen quarter...

Afbeelding

Je suis Charlie.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:21

Jij had het over uiterlijk en niet over genetische afwijkingen. Maar voor een rijpaard is het helemaal niet zo gunstig om heel zwaar bespierd te zijn en ik vind het belangrijker hoe een paard rijdt, dan hoe het er uit ziet.
Je kunt ook de Legends boeken inkijken en daarin zien dat er heel veel bulldogtype quarterhorses in staan met veel Volbloed dichtbij in de pedigree (b.v. Leo, minstens 50% Volbloed en Clabber, minstens 37,5 % Volbloed, Ed Echols, minstens 50% Volbloed, Peter McCue, minstens 50% Volbloed) en deze doen niet onder, wat de bouw aangaat, voor veel zgn. foundationhengsten zoals ik die van de foto's ken (Little Joe, Possum etc. die ik juist helemaal niet zo'n bulldogtype vind hebben). En er is in Amerika een aantal mensen dat van mening is dat de vader van Little Joe en Possum, Traveler, een Volbloed was, wat zijn uiterlijk betreft zou het kunnen en hij zou uit Kentucky zijn gekomen, als sinds tijden het mekka van de Volbloed. De zoon van Little Joe, Zantanon (vader van King), ziet er op de foto's uit als een vrij hoogbenig paard met niet zoveel bespiering en massa. De King ranch gebruikte zelf, vooral bij het opzetten van hun fokkerij, veel Volbloed. En uit deze fokkerij zijn Little Richard (7/8 Volbloed), Cardenal (7/8 Volbloed), Solis (7/8 Volbloed) etc. voortgekomen en een paar generaties verder, Wimpy. En je kunt een paard zijn bloedlijn wel tot tien generaties terug uitzoeken, maar als er nog één generatie verder plotseling een tigtal Volbloeds opduiken, hebben die dan plotseling geen invloed meer?
En hoe komen de Foundation quarters aan hun edele hoofden en zijde-achtige vacht, vast niet van de eerste de beste Belg of iets dergelijks. Die eigenschappen duiden op bloed, op een achtergrond die terug gaat op de woestijnrassen, net als de achtergrond van de Engelse Volbloed terug gaat op de woestijnrassen (Arabisch Volbloed en Berber). Wat voor ander fantastisch bloed hadden ze dan ter beschikking in Amerika wat ver afstond van de Volbloed? De spaanse rassen voeren ook terug op de Berber, maar hebben vaak een wat ander type hoofd, vaak iets minder verfijnd en met een krommere neus en daarbij wijkt de lichaamsbouw veelal ook af, o.a. is de hals vaak behoorlijk zwaar en staat hoger op de schouders. De Morgan voert ook terug op Volbloedvoorouders en het Standardbred ook. En mustangs zijn weer een mengelmoes van onsnapte paarden, die dus van Spaanse origine en wat nog meer konden zijn.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:04

Cassidy schreef:
Dat heb ik met opzet niet gedaan. Impressive is in mijn ogen een voorbeeld hoe het goed mis kan gaan bij het fokken van een ras. Helemaal als een genetische afwijking die dominant doorgegeven wordt ondanks dat er duidelijk aanwijzingen waren, door de rasvereniging zo lang onder tafel is geschoven en de HYPP H/H en HYPP H/N nog steeds voor de fok gebruikt kunnen worden. En dat terwijl "kleurafwijkingen" van gezonde paarden uit twee geregistreerde ouders zoals Cremello en Perlino uit het stamboek geweerd worden.

Wat betreft die Foundation Quarter : laat eens even kijken: Er zit 1x Doc Bar in, voor de rest is hij 93.75% Foundation.

http://www.lynnsquarterhorses.com/sierras-alibi.htm


Hoe Impressive is gefokt en hoe hij er uitziet qua bouw heeft absoluut niets te maken met de genetische afwijking van dit paard.
Dan is over het wel/niet fokken met HYPP H/H en H/N nakomelingen wel degelijk te lang discussie geweest, uiteindelijk zijn daar regels over opgesteld (gelukkig) zie AQHA regelboek.
Nakomelingen van Impressive met het predikaat HYPP H/H zijn absoluut geen drager van dit gen en kunnen het ook niet vererven. Met deze nakomelingen kan dus gewoon gefokt worden.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:22

"-Hoe Impressive is gefokt en hoe hij er uitziet qua bouw heeft absoluut niets te maken met de genetische afwijking van dit paard. "

Helaas... het feit dat Impressive zo gespierd was heeft er wel toe bijgedragen dat hij vatbaarder was voor HYPP. Het is feitelijk bewezen dat minder gespierde paarden met een Impressive achtergrond (N/H) minder HYPP-gevoelig zijn.


"-Dan is over het wel/niet fokken met HYPP H/H en H/N nakomelingen wel degelijk te lang discussie geweest, uiteindelijk zijn daar regels over opgesteld (gelukkig) zie AQHA regelboek. "

Ze moeten getest worden ja, maar er is nog steeds geen VERBOD op het fokken en het wordt ook nog vrolijk veelvuldig gedaan.


"-Nakomelingen van Impressive met het predikaat HYPP H/H zijn absoluut geen drager van dit gen en kunnen het ook niet vererven. Met deze nakomelingen kan dus gewoon gefokt worden."

Zij zijn dus juist WEL drager, sterker nog ze HEBBEN het EN zullen het ALTIJD doorvererven. Mischien ben je in de war met de N/N die dus dubbel negatief zijn (dus het niet hebben).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 22:43

Cassidy schreef:
Hoewel het niet mag, maar hier even een vraagje: welke vind je mooier?

Appendix Quarter of Foundation Quarter?

Ik ga voor de Foundation Quarter....


Ja ik persoonlijk ook...maar het hele verhaal van impressive is inmiddels in een nieuwe topic gestoken Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 22:56

Sorry Sugarmiss, dat noem ik nou eens een fataal typefoutje waarvoor mijn verontschuldigingen.

Maar nog een opmerking en dan naar het topic HYP. Het is een genetische afwijking die bepaalde ziektesymptomen veroorzaakt maar zelf geen ziekte is.

HYPP = Hyperkalemic Periodic Paralysis Disease. Ontdekt en onderzoek gedaan door: Sharon J. Spier, D.V.M. Ph.D.
University of California at Davis School of Veterinary Medicine, Department of Medicine.

Ik weet niet meer hoe die website heet maar als je bovenstaande gegevens in de zoekmachine zet komt alles wat je erover zeker moet weten te voorschijn. Ik heb van de belangrijkste zaken hardcopies gemaakt, maar die zijn te lang om in te scannen.

Je vindt daar wat het is, wat de symptomen zijn, hoe je met medicamenten de verschijnselen in toom kunt houden, wara je kunt testen, dus noem maar op.

De AQHA bekijkt wel als je een HYPP geteste QH koopt of deze wel werkelijk is getest. Mijn merrie was HYPP N/N dus getest, maar heb het toch nog een keer voor alle zekerheid over laten doen. Alles klopte gelukkig.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:53

Iemand heeft me al eens uitgelegd hoe je foto's neerzet, maar ik ben het alweer vergeten Schijnheilig

Hierbij een aantal links:
http://www.letthedirtfly.com/Balleymooney.jpg

http://business.fortunecity.com/lerner/547/possum.gif

http://www.aqha.com/horse/museum/images/5-1.gif foto Traveler

http://www.letthedirtfly.com/Joe_Moore.jpg

http://ucachecreek.homestead.com/files/ ... ntanon.jpg

http://ranchosanantonio.com/pic_databas ... uaFull.jpg Volbloedmerrie Terlingua

http://www.overbrookfarm.com/images/storm_cat_conf.jpg Volbloedhengst Storm Cat

http://database.grafiekas.nl/cfdocs/Hel ... charge.jpg Volbloedhengst Depth Charge

Okay, mijn eerste poging om een foto te plaatsen laat ik los op de Volbloed Cari County, hier komt ie:

http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012939990

Bij lange na niet alle Volbloeds of Volbloedkruisingen lijken op de door Cassidy afgebeelde hunterpaarden. En bij lange na niet alle Volbloeds zijn geschikt om hunterpaarden mee te fokken, omdat ze veelal te veel een sprinter bouw (te zwaar bespierd en te kort gelijnd) hebben en te klein en/of kortbenig zijn. Zoals ik al zei, Volbloeds verschillen evenveel van elkaar als Quarterhorses van elkaar verschillen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-02-02 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:18

(Ex-Appendix) Quarterhorse Rugged Lark a.k.a. Superhorse
[img]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012896923
[/img]

Bull Dog
[img]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012896945
[/img]
Yep, een Engels volbloed Haha!

Himyar Maggy Star (Foto niet recent)
[img]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012898822 [/img]
Appendix Quarter (nog wel Haha! )

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:12

XoNo is er nog meer dat je wilde weten, want ik heb behoorlijk wat boeken met info hierover en mappen vol met uitdraaien van het internet over Volbloeds en Quarterhorses en nog e.e.a over andere rassen. Dus mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel.
By the way, Himyar is op bovenstaande foto slechts 13 of 14 maanden oud, als je hem nu ziet dan is hij helemaal een gigant om te zien Kwijl . Helaas heb ik geen goede, recente ingescande foto Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-02-02 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 13:26

Oh, das wel aardig aangeboden van je Lachen
Nou...mocht ik ooit nog ergens opkomen wat me dwarszit en waar ik meer over wil weten, je naam staat genoteerd Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:35

Cari County, voor Himyar
[img]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012939990
[/img]
Wow Kwijl !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers