recreatieruiter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 21:16

Hallo,

Ik volg deze site al een tijdje en ben sinds kort ook geregistreerd. Ik moet zeggen dat ik al veel nuttige tips heb gelezen. Wat ik nu graag wil weten of er hier ook mensen bokken die puur rijden als recreatie. Geen wedstrijden maar wel op een manege lessen volgen. Ik rij zelf op een 14 jarige ruin, drie maal in de week heb ik les en puur bezig met de basis zonder al te hoge eisen. Natuurlijk wil ik iedere keer beter rijden en een hoop leren. Maar waar het mij vooral om gaat is lekker paardrijden, veel plezier hebben en een band krijgen met je paard. Ik heb veel bewondering voor een ieder die goed kan rijden hoor en weet van mijzelf dat ik die kwaliteiten mis maar heb gewoon veel plezier in het paardrijden.

Een hoefje van gamble

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:29

gamble schreef:
Maar waar het mij vooral om gaat is lekker paardrijden, veel plezier hebben en een band krijgen met je paard. Ik heb veel bewondering voor een ieder die goed kan rijden hoor en weet van mijzelf dat ik die kwaliteiten mis maar heb gewoon veel plezier in het paardrijden.



Hier ben ik het nou helemaal mee eens Haha!

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:37

Hoi. Ik rijd ook geen wedstrijden. Ik heb wel een eigen paard en ik heb twee keer in de week les. Dressuur en springen. In de zomer rijd ik eigenlijk voornamelijk buiten. Ik vind het gewoon leuk om elke dag met mijn paard bezig te zijn. Ik ben gewoon een fanatieke recreatieruiter.
Wedstrijden hoeft voor mij niet zo nodig. Lig ik alleen maar wakker van..

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:40

Ik rijd ook puur recreatief, ik heb wel les, maar dat is gewoon om toch vooruit te blijven gaan. Ik vind ook dat het om de lol gaat en ik wedstrijdrijden zorgt er bij mij juist voor dat ik er geen lol in heb. Ik ga dan heel geforceerd rijden. Hoe ik nu rij, heb ik er echt plezier in en mijn paardje ook. Welkom trouwens Pling

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:40

Ik heb zo'n beetje dezelfde instelling als jij. Ik vind het heerlijk om met m'n pony's bezig te zijn, ik besteed meer tijd aan verzorging dan aan rijden. Ik heb een bejaarde pony die met pensioen is, een Shet die vor de kar loopt, en een Tinker waar ik op rijd. Met haar ga ik 1x per week naar les, en verder rijden we buiten. Ik vind het best leuk hoor, om een beetje te springen en de basisdressuur uit te oefenen, maar ik heb niet het talent en de ambities om wedstrijden te gaan rijden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:42

Ik ben ook puur een recreatieruiter. Ik heb jaren 'engels' gereden op maneges en nu rijd ik alleen maar buiten zo vaak het weer het toelaat. Soms rustig maar af en toe ook lekker scheuren.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:57

Ik heb jarenlang intensief (lees: iedere week, té veel dus...) wedstrijden gereden totdat mijn paard en ik er allebij echt spuugzat van werden.

M'n merrie werdt ernstig kreupel door een peesblessure, en ik wilde zelfs met de paardensport stoppen. Ik vond het niet meer leuk in de bak, en mijn lichaam werkte ook niet mee. De lol was eraf dus. Ik ben gaan nadenken, en kwam uit bij wat ik wilde:

een leuk jong paardje, om lekker buiten mee te rijden en later eventueel endurance. Vanaf nu wou ik alleen nog maar gaan genieten en leuke dingen doen met m'n paarden.

En dat ben ik gaan doen! Daar ben ik nu 2 jaar mee bezig, en ik geniet iedere dag weer met volle teugen. Ik heb een 4 jarige onbeleerde arabier gekocht, zelf ingereden en heel veel in het bos gereden. In maart heb ik de eerste endurance wedstrijd (tja, ik blijf toch wedstrijdmentaliteit houden).

Ik heb zo gigantisch veel gezien en geleerd over paarden in die 2 jaar, veel meer als in die 14 jaar daarvoor. Ik heb de Veluwe Trail gereden (wow, wat een belevenis!), ben al 2 zomers naar Texel geweest met de paarden, om kampen te begeleiden, gewoon leuke dingen dus!

Ik geef nog wel dressuur en springles, en begeleid mijn zusje met het wedstrijdrijden. Helemaal non-wedstrijd ben ik dus niet geworden. Ik heb nu 2 schatten van paarden; die arabier (Adventure) en die oude merrie (Snoopy).

Maar het belangrijkste van alles: ik geniet.... ik beleef weer lol aan m'n paarden.... Wat heb ik dan nog te wensen?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:09

Ook ik ben een "fanatieke" recreatie ruiter, die braaf één keer per week les heeft, omdat ik vind dat verbeteren altijd goed is Lachen !
Om m´n kunnen toch een beetje onder bewijs te stellen, heb ik afgelopen april m´n ruiterbewijs gehaald, dit jaar staat een longeerproef op het lijstje en volgend jaar het bronze "Reitabzeichen". (heb al van iemand gehoord dat jullie dat in Ned. niet kennen; is een dresuur- en springproef en theorie). Verder rijd ik voor 90% in het bos, doe ik graag aan puzzel-ritten mee en vind het leuk om dingen aan de hand te doen (zoals over een wip gaan, op plastik laten lopen, enz.). Veel plezier hier!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:14

Ik rijd ook recreatief met mijn paard. Volgens mij zijn er best veel bokkers die dit doen. Ik ben serieus doch doe niet aan wedstrijden. Tot mijn 15e was ik bloedfanatiek en was ik erg gedreven mede door mijn familie. Maar sinds enkele jaren heb ik mij gestort op mijn studie en mijn paard als pure hobby en ontspanning. Dus recreatief. En ik geniet meer dan ooit van mijn paard sinds ik de wedstrijdstress niet meer heb en het intensieve trainen niet meer hoef te doen. Gewoon alles op mijn gemakje zonder tijdslimiet, de ultieme ontspanning!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:44

Ik ben 17 en rijd op mijn shet. Dat zegt genoeg. Geen wedstrijden dus. Geweldig. Gewoon genieten. Beetje springen, beetje dressuur en vooral veel buitenrijden.
Verder rijd ik ook nog op een KWPNer maar die is niet geschikt voor wedstrijden. Daar ga ik meestal 1x per week mee naar les en verder kijk ik wel hoe vaak ik er op zit(nu niet vaak vanwege het weer). Ze is drachtig en kan nu al niet meer vol op met haar aan het werk.
Ik zou wel eens een X een wedstrijdje willen rijden maar dat hoeft absoluut niet van mij. Ik zie me zelf nog niet iedere week op wedstrijd gaan.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:57

Ik rijd zelf ook geen wedstrijden met mijn paard. Wel train ik hem western maar niet met doel om wedstrijden te rijden. Ik maak liever lange bosritten in het weekend Knipoog

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 11:17

Hoi,

Leuk al die recreatieruiters. Bij ons kun je niet echt buiten rijden behalve in de wijk en daar is het paard dat ik rij niet geschikt voor. Dus volg ik drie keer in de week les en van de zomer veel voor mezelf rijden naast die lessen. Ik vind het heelijk om zo met paarden om te gaan hoewel ik met bewondering kijk naar wat mensen bij ons op de manege uit de paarden en de pony's halen. Een van mijn dochters rijdt nu ruim een jaar en de andere wil in Sept. ook en ze mogen van mij fanatiek zijn en wedstrijden rijden maar gewoon leuk met je paardje omgaan staat voor ons bovenaan. Gelukkig denken er meer zo over want ik begon me al zorgen te maken over mijn niveau als ik al die onderwerpen op dit forum zag. Dat zag er allemaal zo moeilijk uit.

Een hoefje van Gamble

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 11:50

Ook ik ben een recretatieruiter. Ik wil wel heel graag weer wedstrijden gaan rijden maar dan niet heel fanatiek. Als ik westrijden rij doe ik dat puur voor de lol. Ik rij in de zomer liever buiten dan dat ik heel hard train voor een proef.
Als ik echt ver had willen komen in de wedstrijdsport had ik natuurlijk ook geen tinker gekocht Haha! Dat wil niet zeggen dat hij het niet kan, hij is namelijk verbazend soepel en heeft hele ruime gangen. Ik wilde een heel veelzijdig paard waarmee ik alle kanten op kon en die heb ik zeker gevonden. Zelfs springen gaat hem goed af.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 11:55

ik ben ook een recreatieruiter. rij 1 keer in de week bij een manege in de buurt en op zaterdag werk ik bij een dressuurstal. ooit, als ik tijd en geld heb wil ik wel een eigen paard waar ik dressuur mee wil gaan rijden maar dat is denk ik nog ver weg voor mij Haha! we hebben geduld, t komt allemaal wel. eerst school afmaken, een baan vinden en veel geld verdienen.
af en toe een wedstrijdje rijden vind ik errug leuk. in maart is er weer wedstrijd op de manege dus dan doe ik ook mee. heb dr al wel zin in, kan er echt naar uitkijken als ik weet dat ik weer ns een wedstrijd heb Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:44

gamble schreef:
Wat ik nu graag wil weten of er hier ook mensen bokken die puur rijden als recreatie. Geen wedstrijden maar wel op een manege lessen volgen. Ik rij zelf op een 14 jarige ruin, drie maal in de week heb ik les en puur bezig met de basis zonder al te hoge eisen. Natuurlijk wil ik iedere keer beter rijden en een hoop leren. Maar waar het mij vooral om gaat is lekker paardrijden, veel plezier hebben en een band krijgen met je paard. Ik heb veel bewondering voor een ieder die goed kan rijden hoor en weet van mijzelf dat ik die kwaliteiten mis maar heb gewoon veel plezier in het paardrijden.


Ik rijd dus wel officieel wedstrijden, maar ik vind mezelf nog steeds een recreatieruiter. Daarbij wel heel fanatiek en ambitieus maar de elementen die jij noemt (lekker paardrijden, veel plezier hebben en een band krijgen met je paard) staan ook bij mij voorop.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:17

Hier nog zo'n recreatieruiter! Ik heb mijn paard begin vorig jaar gekocht om veel van te leren EN lekker mee buiten te rijden. Ik neem regelmatig lessen, omdat ik graag een goede basis wil opbouwen en omdat ik het leuk vind veel te leren en vooruitgang te zien. Ook doe ik graag mee aan clinics en zo. Wie weet rijd ik ooit nog wel een wedstrijdje, maar da's dan puur voor de lol. Moet ik wel eerst mijn zenuwen (en mijn paard Bloos ) de baas kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:07

Ik ben een recreatieve wedstrijd ruiter Haha!

Naar mijn idee kan dat ook nog.
Ik ga in de zomer 1 of 2 x per maand op concours.
Nu ben ik blij als ik dat in de 2 maanden haal.
Ik loop op wedstrijd ook niet te stressen om 1e te worden.
Ik doe men best in men proefje en zie verder wel of de jury het ook mooi vond.
Natuurlijk ben ik blij met een winspunt en glunder ik nog een week na van een prijs, maar het is geen must.
Ik ga door de week ook lekker naar het bos.
En de ene keer ben ik wel fanatiek in de les van de rijvereniging en de keer er op klets ik meer dan dat ik rij.
Wedstrijd rijden is voor mij gewoon gezellig iedereen van de club zien rijden. Gezellig kletssen en de hele dag naar paarden kijken.
heerlijk!!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Ook een recreatieruiter, nog zo een

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:09

Hoi,

Ik heb zelf geen eigen paard. Vroeger wel paarden verzorgd en gereden. Ik heb ongeveer 7 jaar op een manege gereden toen ik er echt genoeg van had. Daarna reed ik soms mee in les om toch te blijven rijden. Dat werkte niet helemaal en ik leerde niks meer! Ik had er op een gegeven moment echt geen zin meer in. Ik vind het leuk om bezig te zijn met basisdressuur, af en toe een sprongetje, maar ook veel buitenrijden HEERLIJK! Ik vind NH ook erg interessant, dat kon ik met mijn verzorgpaarden wel toepassen, maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt wegens vertrek naar het buitenland voor een half jaar. Ik reed de afgelopen jaren niet op die paarden, helaas, maar wel logisch. Ik heb verder ook onwijs leuke paardjes verzorgd, die allemaal een goed thuis hebben gevonden daarna *LOL*

Dankzij een vriendin ben ik sinds september vorig jaar weer begonnen met rijden. Een hele nieuwe uitdaging eenmaal per week, namelijk op IJsco's en dat bevalt mij uitsteken. Ik vind het echt super coole paardjes, mij krijg je er niet meer vanaf. Verder hebben we ook les van een hele goede instructrice, waarbij ik persoonlijk de afgelopen keren meer heb geleerd dan al die laatste jaren op de manege. Niet te geloven, er ging een wereld voor mij open.

Nu nog een eigen paardje, IJsco denk ik . Wel nog ff sparen helaas. Tijd en geld ontbreken mij. Maar het liefst zou ik elk weekend lekker willen rijden, en door de weeks natuurlijk ook Haha!

Groetjes van een recrea-ruiter

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:45

Hier nog zo'n recreatieve wedstrijdruiter *LOL*

Ik rijd wel wedstrijden(nu trouwens even niet Haha! ) en ga met mijn nieuwe paardje lekker weer in het B beginnen. Ik rij puur voor de lol en daar hoort voor mij nu eenmaal ook het dressuren en springen bij Haha! Maar ik kan ook genieten van een lekkere buitenrit! Party!!
Het vertrouwen tussen mij en mijn paard is heel belangrijk, veel belangrijker als prijzen winnen. De wedstrijden doe ik echt voor de lol en de gezelligheid! Ik vind het gewoon heel leuk om te zien wat een jury van mijn proefje vind. En als ik zelf niet hoef te rijden ben ik ook vaak op een wedstrijdterrein te vinden, ik ken een heleboel mensen dus dat is meestal heel gezellig *LOL*

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:54

Ik ben ook recreatie ruiter (al zeg ik het zelf Haha! ). Ik rij wel af en toe een wedstrijd, maar ik rij voornamelijk voor mijn plezier. Het een hele leuke hobby, maar dat moet het ook wel blijven.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:19

Ook ik rijd recreatief met de paarden. Ik heb wel een tijdje wedstrijden gereden met een ander paardje, maar nu rijd ik lekker recreatief.
Ik moet zeggen dat het me stukken beter bevalt dan wedstrijden.
Ik heb nu 1 keer per week les. Verder rijd ik gewoon lekker voor mezelf. Heerlijk het bos in en naar buiten. Lekker ontspannen, van die wedstrijden krijg je alleen maar een hoop stres. Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:48

hoi ik heb ook altijd recreatief gereden en blijf dat ook doen voorlopig. Vanaf aankomende woensdag (nog 2 daagies!!) heb ik mijn eigen paardje (tinker) en ik ga eerst daar maar eens veel mee wandelen en een beetje rijden en ik zie wel wat er goed gaat. Als het mogelijk is wil ik ooit wel endurance gaan rijden, maar dat is absoluut niet een vereiste, ik doe waar ik zin in heb en kijk vooral naar wat mn paard wil en kan. Tot nu toe heb ik altijd op maneges, vrij bij boeren en met een huurpaard gereden. En 1 keer een wedstrijdje gereden, ik was hartstikke zenuwachtig en ik merkte dat ik heel gestressd reed, wat kennelijk niet opviel want ik werd eerste. Maar dit deed mij wel besluiten om bij de recreatie te blijven en ik heb heel veel plezier!!! Het is voor mij al een eer om met de paarden van een ander om te gaan, laat staan dat ik er nu zelf een heb!

Nog van harte welkom op bokt en veel plezier!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:29

Ik rij bijna nooit. IK heb een pony die 2,5 is en sinds kort voor de kar staat. Ik ben wel van plan hem in te rijden maar dat duurt nog wel even. Maar ook daarna zul je mij niet veel te paard zien.
Ik vind het veel leuker om bezig te zijn in en rond de stal en met die pony dan hem helemaal moe te rijden.
Zelf heb ik ook een hekel aan wedstrijden. er hangt altijd een 'ik wil winnen' sfeer. Blerg verschrikkelijk gewoon Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 19:54

ik ben altijd al recreatie ruiter geweest,heb daar ook de bewuste rassen voor gekozen(fjord en haflinger)
Ik ben 3 jaar geleden wel overgestapt op het westernrijden en was daar vrij fanatiek mee en had zeker ambities om wedstrijden te gaan rijden.
Ik stond op dat moment ook met mijn paarden in de polder dus veel buiterijden kon ik niet.
Nu sta ik sinds een half jaar weer vlakbij het duin, bos en strand en dit is zo heerlijk. Ik heb steeds maar pech met instructeurs en eigenlijk heb ik ook niet zo veel zin meer in het lessen.
Ik kan met mijn haflinger prima buitenrijden en als het moet doe ik wat oefeningen in de bak om hem los te houden.
Ik ben mijn 3,5 jarige fjord ook western aan het inrijden, maar wegens gebrek aan instructie wil het nog niet echt vlotten.
Mijn haflinger staat momenteel stil wegens een blessure, maar als ie weer goed is wil ik misschien toch wat gaan trainen voor een endurance.
Lijkt me echt leuk om dat eens te doen, toch een beetje wedstrijd verband(gezonde spanning Haha! ) lekker met je paard buiten rijden, zonder al die verplichte oefeningen. En eens op plaatsen komen waar je anders nooit komt.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:26

Ik ben ook een recreatie ruiter.
Na 25 jaar niet meer gereden te hebben ben ik drie jaar geleden weer begonnen met lessen op de manege.
Dat kwam doordat mijn dochtertje op voltige ging en toen ik de paarden zag begon het weer flink te kriebelen.
Vroeger had ik bij mijn oma een eigen pony staan.
Ik reed er voornamelijk mee buiten, heb de pony toen ook zelf ingereden.
Dus niet zo fijntjes als een echte dressuurpony.( dat kon ik niet.)
Na twee jaar op manege paarden te hebben gereden had ik veel zin in een eigen paardje waar je van alles mee kan.
Vandaar dat we een Haflinger kochten.
Mijn man ment er sinds kort mee en ik rij zo"n drie keer per week, waaronder een half uur prive les.
Mijn 16 jarige bijrijdster rijd veel beter dan ik en heeft laatst voor het eerst een wedstrijdje met Ninja gereden.( Gelijk een eerste prijs!)
Ik zelf rij daar lang niet goed genoeg voor en ik heb ook geen zin om voor een wedstrijdje in de zenuwen te zitten.
Ik hou het meest van buitenritjes.