Gelpad samen met schapenvacht beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Gelpad samen met schapenvacht beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:37

Hallo bokkers,
ik heb een paard met een gevoelige rug en ik heb een schapenvachtje en een gelpad. Ik hoorde dat een schapenvacht beter is, maar is het niet het allebest om een sjabrak, schapenvacht, gelpad en dan het zadel te doen? Dan heeft mijn paard allebei de onderleggers. Ik zag laatst in de paard&sport een springruiter dit ook doen. Wie kan mij vertellen of ik het het best samen kan doen, of de gelpad en schapenvacht apart?

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25


Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:45

Zeker NIET allebei doen!!! Dan wordt de kamer van je zadel veels te smal: dat gaat dan knellen op de rug van je paard. Het beste wat je kunt doen is je zadel goed op maat laten maken en daar alleen een dekje onder leggen.
Al wil je gewoon dit zadel houden zou ik alleen een schapenvacht eronder leggen.
Laatst bijgewerkt door Suusje1986 op 15-06-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:45

ik heb ook een pony gereden met schapen vacht maar wat ik denk dat de makelijkste combinatie is eerst gelpad dan sjabrakje en dan de schapen vacht veel sucss

there is no secret between the rider and his horse

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:50

Net wat Suzanne zegt: niet teveel tussen zadel en rug, dan past het zadel niet meer goed - meer kans op schuiven etc,

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:53

Indd, niet te veel tussen het zadel en de rug, want dan past het niet goed meer.
Ik denk dat alleen het schapenvacht voldoende is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:55

idd wat de rest zegt, en , je hoe dikker de laag tussen jou en je paard, hoe minder gevoel!!!!!
als jij zelf een goede meegaande onafhankelijke zit hebt, dan moet jouw paard daar met een goed passend zadel en evt gelpad, geen last van ondervinden Knipoog


alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:59

het zadel ligt goed, maar schuift maar een heel klein beetje (zie je als je erop zit, bij het gedeelte dat op de schoft ligt) en het is goed opgevuld, behalve dat er bij sommige stukjes hele piepkleine kuiltjes in het zadel zit, waar dan dus eigenlijk meer wol bij zit, maar ik denk dat hij dat haast niet voelt. De kamer is breed genoeg en het zadel ligt dus goed (is een Spalding) maar ik zal er dan wel alleen schapenvacht onder leggen met een dikke sjabrak. Wel ajb meer reacties!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:00

Als je zadel schuift en bultjes heeft... ligt het dus NIET goed!!
Een zadel ligt zoveel meter boven de grond.. iedere beweging die het maakt heeft dus een enorme inpact op de paardenrug!
Hoe meer opvulling je erg tussen stopt, hoe minder bewegingsvrijheid je paard zal hebben, doordat je het probleem alleen maar groter maakt door het zadel alleen maar smaller te maken.
Ik zou dus gewoon even door een zeer goede zadelmaker naar je paard laten kijken, zeker als hij al een gevoelige rug heeft.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 21:45

jawel, want zijn vorige baasje die reed hem er ook mee, zonder dat hij een gevoelige rug had, maar zij reed m2 met hem en dus ik denk dat hij een wat gevoeligere rug heeft omdat mijn paard natuurlijk niet elke dag op Z niveau wordt getraind. Het zadel heeft geen bultjes, maar hele piepkleine kuiltjes, waar dus eigenlijk wat meer wol in gestopt zou moeten worden, maar het is echt maar heel klein en ik weet bijna zeker dat hij er geen last van heeft. En het zadel schuiftmaar een heel klein beetje, ik denk dat wel meer zadels dat hebben. Het zadel is ook op zijn maat gemaakt.

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:08

Een rug verandert, dus dat het toen paste hoeft niet te zeggen dat het nu nog lekker ligt. Laat er eens naar kijken. Gelpads en bontjes zijn maar lapmiddelen. Beter kun je je zadel laten aanpassen.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:33

Een paard krijgt geen gevoelige rug omdat hij niet meer op Z-niveau getraind wordt...
Paardenruggen veranderen door training of door afbouw van training, het is dus absoluut niet zeker dat het zadel nog goed past!

Verder zou ik zeker niet teveel tussen het zadel en de paardenrug doen. Een simpel dekje is voor de meeste paarden genoeg bij een goed passend zadel. Er zijn maar weinig paarden met een gevoelige rug zonder oorzak nl, maar het is zo makkelijk om dat te roepen.
Een bontje met springen om de klappen op te vangen wat sommigen doen vind ik nog acceptabel, maar ook dat zou niet nodig moeten zijn
Het is gewoon een modeverschijnsel...Je wilt niet weten hoeveel paarden er door al die fratsen met een te krap 'zadel' lopen Bloos!
Ik zou trouwens ook echt niet weten waar ik zo'n schapenbontje moet laten bij mijn goed passende springzadel, dan komt mijn zadel ineens een cm of wat hoger te liggen en wordt een stuk krapper. Kan nooit lekker zitten voor het paard en ik ben het gevoel met mijn paard zelf ook kwijt...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:49

als je een bontje of gelpad onder je zadel doet
doe dat dan liefst met een dun shabrak
dik shabrak neemt alleen maar ruimte in e, in de kamer en een shabrak heeft buiten het schoonhouden van je zadel geen enkele functie

als je een bontje echt gebruikt omdat een dier een gevoelige rug hebt zou je het bontje juist op de blote rug moeten leggen en daar het zadel op
dan kan het bontje zijn werk het beste doen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 01:51

Ik zou zeggen, laat je zadel en paard eens goed nakijken door een goeie zadelmaker.
Geen zadelverkoper, maar een zadelmaker.
Neem je zadel, maar ook je paard mee, want het zadel kan wel goed zijn, als het zadel niet goed op het paard ligt, is het dus niet het goede zadel voor je paard.
Of een zadelmaker naar je toe laten komen, maar ik heb geen flauw idee wie dat doen en of ze het uberhaupt doen.

Als je rug van het paard niet in orde is, moet je er wat aan doen, ipv verder aanmodderen oftewel er een gelpad of schapenvacht oid tussen of onder leggen, vooral omdat dit ook nog eens het zadel alleen maar ten nadele beïnvloedt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, hagelslag, IASCrawler, Jos_1 en 31 bezoekers