kort na hengstigheid weer hengstig spuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cyrille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: domburg

kort na hengstigheid weer hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 19:21

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie die onregelmatig is en sowieso niet goed laat zien wanneer ze hengstig is. Afgelopen donderdag stond ze ineens te knipperen en pieste ze jus d'orange. Meteen trailer in en naar de hengstenhouder. Die had die avond geen tijd meer om de merrie te laten dekken dus dat zou volgende ochtend gebeuren. De ochtend daarop meteen niks meer van hengstigheid te merken en ze is dus niet gedekt. Ik denk zelf dat mijn merrie zich enkel tijdens de eisprong hengstig gedraagd, de dagen ervoor merk ik niks aan haar en doet ze haar oren in de nek bij het zien van een ruin. Zodoende staat ze niet-hengstig te wezen bij de hengstenboer. Deze adviseerde me om haar dinsdag door de DA hengstig te laten spuiten. Mijn vraag is: Kan dat wel zo kort na haar hengstigheid? Of is het beter om gewoon te wachten op de volgende hengstigheid en haar wellicht weer naar huis te halen. Het betreft een merrie van 3 jaar die voor het eerst gedekt moet worden. Alle reacties zijn zeer welkom...


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78493
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:59

Ik dacht dat dat niet kon zo snel. Zou anders de eigen veearts even bellen voor advies. Mijn merrie is geloof ik 9 dagen erna hengstig gespoten.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:03

Best 7 dagen wachten, anders doet de spuit z'n werk niet of onvolledig.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:07

Afgelopen donderdag stond ze ineens te knipperen en pieste ze jus d'orange.

Ik zou niet hengstig spuiten. Gewoon wachten daar de kenmerken zeer duidelijk waren ,zo ook de waarneming.
Ik zou ze maandag de 28 ste laten schouwen en woensdag de 30 ste schouwen en dekken/insemineren.
Als ze regelmatig is en dat verwacht ik gezien de kenmerken kan het zo wel eens uitkomen.

Verdere advies andere hengstenhouder nemen.
Een die wel voor een klant wil lopen. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:36

Wij laten onze Wellington volgende week ook hengstig spuiten.
Ze was al behoorlijk op weg met de dracht, maar ze was toch leeg.
Ze moet afgelopen week hengstig zijn geweest, maar we hebben niks gemerkt.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Diesje
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:40

hoi Cyrille,

Ik heb vorig jaar een veulen bij mijn merrie gehad! Dus een jaar daarvoor is zij geïnsemineerd op de faculteit der diergeneeskunde in utrecht.
Mijn merrie had het zelfde probleem, alleen op het hoogte punt van de hengstigheid laten zien dat ze hengstig is!!
Dus ik ook de volgende ochtend naar utrecht, en toen was haar eitje al weer weg. Hellaas pinda kaas!! Ik kreeg toen zelf een injectie mee naar huis die ik haar toen ong. een week later (7 dagen dus) heb gegeven. En dat ging toen met succes! Er groeide een mooi groot ei uit, en het was toen de eerste de beste inseminatie raak!! (ik heb daar een leuk hengstje uit gekregen ; ) Mijn ervaringen zijn daar dus goed met hengstig spuiten!

En op de faculteit hebben ze zeer veel ervaring, ze weten echt wel wat ze doen. Het is gewoon soort hormoonvloeistof, die als reactie de hengstigheid tot gevolg heeft. Het lijkt misschien allemaal wat onnatuurlijk maar er is niets mis mee hoor!

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:41

Paard tijdens de (verwachte) hengstigheid naar een hengstenhouder toebrengen en laten insemineren na een scan van de eierstokken en baarmoeder. Vaak wordt dat trouwens gecombineerd: ene dag scannen, andere dag of alle dagen schouwen. Als het ei weg is op de scan kan het paard naar huis en na 18 dagen opnieuw een scan gemaakt worden voor al dan niet drachtig.

Ik vind het trouwens raar dat je paard niet gelijk geïnsemineerd is. Of had ie het sperma niet in huis?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:42

adriana schreef:
Wij laten onze Wellington volgende week ook hengstig spuiten.
Ze was al behoorlijk op weg met de dracht, maar ze was toch leeg.
Ze moet afgelopen week hengstig zijn geweest, maar we hebben niks gemerkt.


Maar dat is een heel andere situatie.

Die Wellington staat ingesteld op dracht en daar moet je proberen doorheen te "prikken".

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:45

ik heb gewoon gewacht tot ik dacht dat ze hengstig moest worden en drie dagen ervoor naar de hengst gebracht en ik hoor woensdag of mijn merrie drachtig is

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:56

Diesje schreef:
hoi Cyrille,

Ik heb vorig jaar een veulen bij mijn merrie gehad! Dus een jaar daarvoor is zij geïnsemineerd op de faculteit der diergeneeskunde in utrecht.
Mijn merrie had het zelfde probleem, alleen op het hoogte punt van de hengstigheid laten zien dat ze hengstig is!!
Dus ik ook de volgende ochtend naar utrecht, en toen was haar eitje al weer weg. Hellaas pinda kaas!! Ik kreeg toen zelf een injectie mee naar huis die ik haar toen ong. een week later (7 dagen dus) heb gegeven. En dat ging toen met succes! Er groeide een mooi groot ei uit, en het was toen de eerste de beste inseminatie raak!! (ik heb daar een leuk hengstje uit gekregen ; ) Mijn ervaringen zijn daar dus goed met hengstig spuiten!

En op de faculteit hebben ze zeer veel ervaring, ze weten echt wel wat ze doen. Het is gewoon soort hormoonvloeistof, die als reactie de hengstigheid tot gevolg heeft. Het lijkt misschien allemaal wat onnatuurlijk maar er is niets mis mee hoor!


Ik kreeg toen zelf een injectie mee naar huis die ik haar toen ong. een week later (7 dagen dus) heb gegeven

Ja als jij Dierenarts een merrie nog niet drachtig krijgt ,dan is er weinig hoop voor andere.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Diesje
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:05

ceasario schreef:
Ik kreeg toen zelf een injectie mee naar huis die ik haar toen ong. een week later (7 dagen dus) heb gegeven

Ja als jij Dierenarts een merrie nog niet drachtig krijgt ,dan is er weinig hoop voor andere.


Wacht ff ik ben geen dierenarts hoor!!!
Maar ik kan wel een paard een injectie geven in de borstspier!
Een klein misverstandje denk ik! ; )

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:36

Diesje schreef:
Wacht ff ik ben geen dierenarts hoor!!!
Maar ik kan wel een paard een injectie geven in de borstspier!
Een klein misverstandje denk ik! ; )


Tijden veranderen.
Ieder loopt voort met medicijnen rond.
Of valt dat onder de vrije handel.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Diesje
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:45

ceasario schreef:
Tijden veranderen.
Ieder loopt voort met medicijnen rond.
Of valt dat onder de vrije handel.


Het is maar net hoe je het bekijkt hé!
Ik kreeg die injectie met vloeistof van een dierenart mee naar huis!!!
Dus als dat niet verantwoord is geven ze je dat echt niet mee hoor! Knipoog

Verder moet je dat eerste stukje van mij nog maar eens goed lezen misschien snap je het dan wel!!

Cyrille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 20:51

Heb de hengstenhouder gebeld om te vragen of het hengstig spuiten niet uitgesteld moest worden, 5dgn na hengstigheid is dus niet aan te raden hoor ik. Hij reageerde enorm bot, werd later kwaad dat ik hem een vraag wilde stellen en gooide vervolgens de hoorn erop! Ik heb vanacht amper geslapen...en vanmorgenvroeg mn paardje teruggehaald, pff (heb ik dat??) Nu was de hengstenhouder weer poeslief en zei dat ik maar terug moest komen als ze weer hengstig wordt. Maar ik vraag me af of ik mn paard er nog wel naar toe wil brengen. Tja de hengst is echt wat ik zoek maar ik vind toch echt dat je het gevoel moet hebben dat je paard daarginds goed staat toch? en als je belt om te informeren (hebik slechts 2x gedaan) dat ik dan netjes te woord wordt gestaan. Ben ik de enige die dit overkomt? T was trouwens natuurlijk dekken en geen KI

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:07

Cyrille"]
Tja de hengst is echt wat ik zoek maar ik vind toch echt dat je het gevoel moet hebben dat je paard daarginds goed staat toch? en als je belt om te informeren (hebik slechts 2x gedaan) dat ik dan netjes te woord wordt gestaan. Ben ik de enige die dit overkomt? T was trouwens natuurlijk dekken en geen KI
[/quote]

Wat wil je nu eigenlijk horen??

Nl. ik heb zo'n idee dat jij ook niet de gemakkelijkste bent.
Ik pb. je een paar dagen geleden en geeft geen antwoord.

[quote="ceasario schreef:
Afgelopen donderdag stond ze ineens te knipperen en pieste ze jus d'orange.

Ik zou niet hengstig spuiten. Gewoon wachten daar de kenmerken zeer duidelijk waren ,zo ook de waarneming.
Ik zou ze maandag de 28 ste laten schouwen en woensdag de 30 ste schouwen en dekken/insemineren.
Als ze regelmatig is en dat verwacht ik gezien de kenmerken kan het zo wel eens uitkomen.

Verdere advies andere hengstenhouder nemen.
Een die wel voor een klant wil lopen. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Cyrille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 14:36

Omdat ik graag wil weten wat ze mn paardje in willen spuiten ben ik niet de gemakkelijkste???? Rare opmerking

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:21

ceasario schreef:
Afgelopen donderdag stond ze ineens te knipperen en pieste ze jus d'orange.

Ik zou niet hengstig spuiten. Gewoon wachten daar de kenmerken zeer duidelijk waren ,zo ook de waarneming.
Ik zou ze maandag de 28 ste laten schouwen en woensdag de 30 ste schouwen en dekken/insemineren.
Als ze regelmatig is en dat verwacht ik gezien de kenmerken kan het zo wel eens uitkomen.

Verdere advies andere hengstenhouder nemen.
Een die wel voor een klant wil lopen. Haha!

Zo zou ik het ook adviseren. Het is niet het probleem dat ze niet hengstig wordt, het is enkel niet goed te zien. Weet je of ze een regelmatige cyclus heeft?

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:37

Ik vind het niet normaal wat hier gebeurt! Je hebt als merriehouder altijd het recht om informatie in te winnen en je eigen mening te vormen. Je hebt de merrie nu thuis? Ik zou haar laten scannen en, als de tijd er goed voor is, hengstig laten spuiten. Na 3 dagen bij de hengst brengen. De hengst is wat je zoekt zeg je. Probeer je over de menselijke troubles heen te zetten. Misschien is ze in 1x drachtig, dan heb je niets meer met hem te maken.

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:42

Topcob schreef:
Ik vind het niet normaal wat hier gebeurt! Je hebt als merriehouder altijd het recht om informatie in te winnen en je eigen mening te vormen. Je hebt de merrie nu thuis? Ik zou haar laten scannen en, als de tijd er goed voor is, hengstig laten spuiten. Na 3 dagen bij de hengst brengen. De hengst is wat je zoekt zeg je. Probeer je over de menselijke troubles heen te zetten. Misschien is ze in 1x drachtig, dan heb je niets meer met hem te maken.



dan heb je niets meer met hem te maken

Wel eerst afrekenen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:27

Ja, ok, dat lijkt me logisch

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: memerel en 68 bezoekers