Punten ver uit elkaar HOE KAN DAT???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Punten ver uit elkaar HOE KAN DAT???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:29

Hoi,

Ik heb zaterdag een wedstrijd gereden met mijn pony. Ik heb 2 B proeven gestart.. (2 verschillende jury's) De 1ste ging goed, heerlijk gereden en commentaar op mijn protocol waar ik het mee eens was.. 160 pnt..!!!!! Blij...


2e proef: 135!!!!!!!!!!!!!!!! Tewijl ze lekkerder liep in de 2e proef.. Er stonden alleen maar 4-en en 5-en op mijn protocol..Dit is voor mij echt als een verassing gekomen, want ze liep zo lekker.. Jammer dat het niet op film staat maar hebben jullie dit soort dingen ook wel meegemaakt..?? En ik vind het zo raar maar het aandraven tussen de letters enzo ook gewoon een 4 of 5!!!! Wat kan daar nu aan mis gaan?? Het rare is ook nog eens dat er achter de punten ook geen commentaar staat waarom dit zo was.. Ik heb natuurlijk ook op mijn collega concurenten gelet en de dames die met mij startte hadden moeite om door de hoek te rijden en op de letter te rijden klopt het dat jury's zo ver uit elkaar kunnen jureren??


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:32

Ja, dat kan zeker.
Ik had er gisteren ook last van Schijnheilig Het is niet voor niets een jurysport Knipoog

Ooit is het een keer zo erg geweest dat ik in dezelfde proef 2 verschillende juryleden (dubbele jury) had, en van de ene 191 en van de ander 161 Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:39

Dat blijkt wel dat het kan, anders was het niet gebeurd Knipoog
Het klinkt afgezaagd, maar het blijft natuurlijk een jurysport.
Ik kan zo natuurlijk niet beoordelen welke punten terecht of onterecht zijn, 'k was er tenslotte niet bij.
En zelfs als dat wel zo geweest was dan is het soms toch nog een verrassing waarom iemand bepaalde punten gekregen heeft (zowel hoog als laag), dat hou je toch.
Voor jezelf is het vaak ook lastig te beoordelen: het plaatje ziet er niet altijd hetzelfde uit als wat je gevoel zegt.

Maar op je vraag wat er bijv. mis kan gaan bij aandraven: daar kan heel veel mis mee gaan Knipoog
Bijvoorbeeld tegen de hand, te diep, te weinig reactie op de hulp, niet op de juiste plaats aangedraafd etc.

Het is wel jammer dat er geen commentaar gegeven is waarom je deze punten gekregen hebt.
Als je open staat voor commentaar en jezelf wilt verbeteren dan is het altijd fijn als je weet waarom je een bepaald punt gekregen hebt.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:57

Meestal hebben de jury's die hoger punten het goed gedaan en die degenen die lager punten die hebben er geen verstand van....

Eentje van de 2 jury's zit er misschien wel naast, maar het kan ook zo zijn dat jouw proeven toch anders waren. Loopt je pony nageeflijk (ook in de overgangen)? Heb je voldoende stelling en buiging in de wendingen? Rij je goed door de hoeken? Slingert ie nergens? Spoort je pony wel helemaal? Dat zijn allemaal dingen die je in orde moet hebben voor een nette B proef.

Neem de proef eens op video op en laat je instructeur er naar kijken.
Laatst bijgewerkt door Scum op 14-06-04 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lynn
Berichten: 357
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:57

Heb ik ook wel eens, allen had ik vorig jaar daar minder last van. Dit jaar al 2x 149-165 en afgelopen weekend weer 151-163 ook in de B. Ook bij mij hetzelde beide keren vond ik de proeven gelijk en de laagst gepunte vaak beter als de hoge!

Zaterdag Gelderse met Leonard:)

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:01

Als er lage cijfers staan behoort er eigenlijk een verklaring bij. Je zou bij ontvangen coupon desbetreffend jurylid kunnen opzoeken (deze is tot een half uur na bekendmaking op terrein aanwezig) en kunnen vragen uitleg te geven en svp volg. keer dit op coupon te plaatsen. Als je dit niet wil zou je de bond kunnen tippen over dit jurylid. Als meerdere mensen hier last van hebben en de bond informeert kan de bond hier wat aan doen om dit te voorkomen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:09

je gevoel en hoe iets eruit ziet kan heel verschillend zijn. opnemen op video is dan de enige manier om te zien wat er fout ging. ik vind ook dat als een jurylid een laag punt geeft dat er een verklaring bij moet staan. verhaal halen bij een jury is dan het enige wat je nog rest.
til er niet te zwaar aan... volgende keer heb je vast betere punten.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:23

Tja dressuur is nou eenmaal een jurysport..... Je doet er niets aan, het is erg jammer dat het soms zo gaat, maar ja je krijgt ook wel eens teveel punten.....

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:30

Ik bedoel maar ik snap ook wel dat het paard tdh kan zijn ed... Maar geen commentaar en dan wel alleen maar 5 en 4 en geven is wel raar hoor, ook alle mensen om mij heen hadden ook zo iets van.. ???????
Het is ook wel de paardensport, maar toch.. Blijft wel moeilijk als ze er geen comm. bij zetten.. Kijk ik weet ook dat je niet altijd je conculsie uit deze protocollen moet halen maar het zou een trainings verbetering kunnen zijn... maar niet als je niet gewezen wordt op je fouten..
Ik vind het wel jammer. Ik ben nl net weer begonnen op puntenniveau en weet nu eigenlijk wel weer waarom ik er toen mee gestopt ben... Jammer hoor...

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:33

Ik ben er misschien bij vergeten te vertellen dat ik op een pony start en mijn collegaconcurenten op paarden....

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:37

Scum schreef:
Meestal hebben de jury's die hoger punten het goed gedaan en die degenen die lager punten die hebben er geen verstand van....

Eentje van de 2 jury's zit er misschien wel naast, maar het kan ook zo zijn dat jouw proeven toch anders waren. Loopt je pony nageeflijk (ook in de overgangen)? Heb je voldoende stelling en buiging in de wendingen? Rij je goed door de hoeken? Slingert ie nergens? Spoort je pony wel helemaal? Dat zijn allemaal dingen die je in orde moet hebben voor een nette B proef.

Neem de proef eens op video op en laat je instructeur er naar kijken.



Ik heb 2 wkn geleden ook gestart bij 1 vd 2 juryleden en daar heb ik mijn punten wel verbeterd.. Ik heb zelf M gestart en ik weet echt wel dat je in de B door de hoeken moet en je figuren moet kunnen rijden.. Nou naar mijn weten heb ik dit ook echt gedaan.. Het gaat ook niet om mijn gelijk maar vind het zo raar.. Normaal wordt er gefilmd en dit keer dus niet BAAL BAAL BAAL... Maar ja ik zeg neit dat de ene jury het beter kan dan de ander maar heb nu 2 x gestart en daarop ben ik wel eerlijk beoordeeld. Wat is het ook allemaal een doorgestokenkaart sport he!!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:05

Ik had nog niet gelezen dat er geen commentaar op de coupon stond. Dat is natuurlijk schandalig. Maar wat bedoel je met dit:
james100 schreef:
Wat is het ook allemaal een doorgestokenkaart sport he!!


Dit kan ik nl. niet plaatsen. Ik jureer zelf ook, dus ben benieuwd wat je hiermee bedoelt? Scheve mond

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:15

Ik moest gisteren schrijven bij een jury die behoorlijk wat drietjes, viertjes en vijfjes uitdeelde en als ze vergat een commentaar te geven dan vroeg ik er om. Want bij een onvoldoende hoort commentaar anders heb je er ook niet veel aan.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:20

Wat ik ermee bedoel.. Is dat de dressuursport toch een beetje doorgestokenkaartensport is, en dan ws niet bij jouw als jury maar een heel hoop jury's hebben al zoiets als je binnenkomt op een bv Fries van laat maar.. (Spreek uit ervaring) en misschien is dit gister ook zo bij mij gegaaan.. IK op een PONY tussen de paarden..

Begrijp je nu een beetje wat ik bedoel..
Het is zo jammer dat je niet echt beordeeld wordt op wat je kan...

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:29

Ik start zelf ook met een pony (van 1.47) tussen de paarden en toch was ik gisteren in de L2 paarden 2x 1e met 175 en 169 punten!!?!!
En dat in een rubriek van 12 paarden, hoe slecht is er dan gereden.....
Misschien moet ik er nog meer mijn best voor doen, en zullen zij een evengoede proef van een paard hoger belonen dan van een pony, maar als het echt goed genoeg is kunnen ze er niet omheen.
Ik heb eigenlijk nog geen negatieve ervaringen met jury's gehad, wel met mijn 'mede-ruiters' want die hebben vaak commentaar.

Maar ik heb plezier in het rijden op mijn pony en dat is toch het belangrijkste. Mocht ik geen goede punten rijden dan zal ik gewoon harder moeten oefenen of moeten aanvaarden dat deze pony (of ik....)misschien niet voldoende capaciteiten heeft, maar dat geldt toch ook voor veel paarden......(en ruiters)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:30

Denk dat dat wel meevalt, wat ik wel merk bij jury leden is dat hoe jij binnenkomt en halt gaat houden en weer weg rijdt heel bepalend kan zijn. Heel veel komen slingerend binnen houden scheef halt en stappen scheef weg. Punten kan je ook pakken bij het in vrije stap de rijbaan verlaten door hier genoeg teugelruimte te geven, ook dit doen helaas veel mensen niet.

Maar er is niets doorgestoken kaarts aan........

Waar in Noord-Holland moest je trouwens starten?

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:32

Die ervaring kan ik niet delen. Ik heb zelf meerdere paarden waarvan eentje ook geen KWPN-er is. Als ze goed loopt heeft ze daar ook meestal de punten naar, en als het slecht gaat dan zijn de punten minder. Natuurlijk zit er ook wel eens een onbegrijpelijke uitschieter naar boven of naar beneden bij, maar dat heb ik bij de KWPN-er ook. Ik moet zelfs zeggend dat ik de laatste tijd van de punten die ik met de KWPNer haal minder begrijp dan die van het andere paard.

Als ik een fjord in de ring krijg dan denk ik meestal van tevoren wel dat hij ws niet zal kunnen strekken. In 9 van de 10 gevallen is dat namelijk ook zo, want dan versnellen ze alleen. Mocht het paardje toch netjes strekken, dan krijgt hij gewoon hetzelfde punt als een 'gewone' pony dat zou hebben. Ik heb wel eens een Fjord op 1 gehad, maar meestal zitten ze er niet vooraan bij. Die mensen neigen dan vaak naar opmerkingen van:"Goh, dat komt gewoon omdat het een Fjord is". Nee, dat komt gewoon omdat ze een minder goede proef hadden.

Ik heb ook wel eens gepunt op een Friezendressuurwedstrijd. Friezen lopen (voornamelijk in de lagere klasses) wel eens te kort in de hals. Of net niet door de hals. Dan worden ze natuurlijk lager gepunt. Gewoon omdat ze een mindere proef neerzetten. Als ze gewoon een nette proef neerzetten krijgen ze die punten wel van mij.

Kortom het ras maakt mij geen flikker uit, als er maar goed gereden wordt.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:34

teriema schreef:
Denk dat dat wel meevalt, wat ik wel merk bij jury leden is dat hoe jij binnenkomt en halt gaat houden en weer weg rijdt heel bepalend kan zijn. Heel veel komen slingerend binnen houden scheef halt en stappen scheef weg. Punten kan je ook pakken bij het in vrije stap de rijbaan verlaten door hier genoeg teugelruimte te geven, ook dit doen helaas veel mensen niet.

Maar er is niets doorgestoken kaarts aan........

Waar in Noord-Holland moest je trouwens starten?




Hoezo was je erbij dan dat je zo duidelijk kan zeggen dat het GEEN doorgestoken kaart geweest kan zijn??????

En we hadden het in het alg. over de doorgestoken of niet....

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:39

Scum schreef:
Die ervaring kan ik niet delen. Ik heb zelf meerdere paarden waarvan eentje ook geen KWPN-er is. Als ze goed loopt heeft ze daar ook meestal de punten naar, en als het slecht gaat dan zijn de punten minder. Natuurlijk zit er ook wel eens een onbegrijpelijke uitschieter naar boven of naar beneden bij, maar dat heb ik bij de KWPN-er ook. Ik moet zelfs zeggend dat ik de laatste tijd van de punten die ik met de KWPNer haal minder begrijp dan die van het andere paard.

Als ik een fjord in de ring krijg dan denk ik meestal van tevoren wel dat hij ws niet zal kunnen strekken. In 9 van de 10 gevallen is dat namelijk ook zo, want dan versnellen ze alleen. Mocht het paardje toch netjes strekken, dan krijgt hij gewoon hetzelfde punt als een 'gewone' pony dat zou hebben. Ik heb wel eens een Fjord op 1 gehad, maar meestal zitten ze er niet vooraan bij. Die mensen neigen dan vaak naar opmerkingen van:"Goh, dat komt gewoon omdat het een Fjord is". Nee, dat komt gewoon omdat ze een minder goede proef hadden.

Ik heb ook wel eens gepunt op een Friezendressuurwedstrijd. Friezen lopen (voornamelijk in de lagere klasses) wel eens te kort in de hals. Of net niet door de hals. Dan worden ze natuurlijk lager gepunt. Gewoon omdat ze een mindere proef neerzetten. Als ze gewoon een nette proef neerzetten krijgen ze die punten wel van mij.

Kortom het ras maakt mij geen flikker uit, als er maar goed gereden wordt.



Precies zo moet het ook, tuurlijk kan ik me voorstellen dat een koudbloed zijn proefje niet zo makkelijk doet als een atletich paardje of ponytje maar je moet de proef ook jureren naar het paard, althans je moet er wel rekening mee houden.. Ik heb geen koudbloed oid dus daar hoef ik niet over mee te praten.. Maar het is gewoon zo'n groot verschil.. En de andere jury had ik de week ervoor ook en daar ben ik op vooruit gegaan.. Ik baal ook dat ik geen film heb anders hadden ook jullie zelf kunnen oordelen..

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:40

ik heb het in het algemeen over doorgestoken kaart en niet persoonlijk, schrijf bij veel wedstrijden. Heb zelf ook een pony (fjord) en er starten van onze stal veel fjorden tussen de paarden. Naar mijn inzien wordt dit toch altijd eerlijk gejureerd.

Ik weet niet of ik er was, want ik weet niet waar jij moest starten ik heb wel geschreven bij de B in Aerdenhout NH dit weekend.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:42

Is dit de eerste keer dat het voorkomt? Dan moet je je er verder niet druk over maken. Als het elke keer voorkomt kun je je afvragen wat de oorzaak nou eigenlijk is. Dus... flink oefenen en de volgende keer gewoon weer lekker naar een wedstrijd.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:46

james100 schreef:
Precies zo moet het ook, tuurlijk kan ik me voorstellen dat een koudbloed zijn proefje niet zo makkelijk doet als een atletich paardje of ponytje maar je moet de proef ook jureren naar het paard, althans je moet er wel rekening mee houden


Dat vind ik niet, ik bedoel ik reed Z met een paard echter hij had vrij beperkte gangen (gewoon KWPN'er). Strekken was meestal toch sneller of dribbelen of de verlenging in de passen was weinig. IIg veel minder dan bij normale paarden. Dus bij mijn paard zou daar geen rekening mee gehouden moeten worden omdat het gewoon een KWPN'er is dus een 4 of een 5 en bij een Fjord moet je er rekening mee houden?

Ze moeten de oefeningen correct uitvoeren wat voor type paard je ook hebt. En tja een fjord of haflinger kan moeilijker buigen doordat hij kort is in zijn lijf maar dat weet je van te voren.

Dus ik vind niet dat je moet jureren naar het paard.
Laatst bijgewerkt door Skipper op 14-06-04 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt


grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:48

teriema schreef:
Punten kan je ook pakken bij het in vrije stap de rijbaan verlaten door hier genoeg teugelruimte te geven, ook dit doen helaas veel mensen niet.


Ja zo heb ik een keer (al weer een hele tijd geleden) met een hafkruising (bij paarden) echt extra punten gehaald en een heel verhaal over hoe netjes ze het wel niet vond hoe ik t paardje "beloonde" maar t ging toen ook zo goed dat ik helemaal blij en trots op t paardje was!!

Effe misschien een beetje offtopic, maar ik wil volgend jaar dus met mijn tinker Sayla starten en ben heel benieuwd hoe mensen daar weer op gaan reageren, zo'n bonte pony met te veel haar kan natuurlijk niet Schijnheilig
Ach dan moet ik misschien wel extra veel moeite doen, maar dan is een goede score ook extra tof Haha!.... En er zijn ook juryleden die juist hoger jureren bij aparte combinaties (t zijn allemaal ook maar mensen) dat heb ik met die hafkruising ook al mee gemaakt --> 1e worden, terwijl ik maar 2 passen had gegalopeerd en de 2e plek was voor een super coole arabier, súper combinatie die echt súper liep!! Verward Snapte toen echt niet dat zij na mij kwam want ik had haar proef dus bekeken, maarja was wel leuk om eerste te worden Bloos
Laatst bijgewerkt door grid op 14-06-04 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:48

Skipper, ik ben het geheel met je eens. Met een fjord (Zoals ik heb) leg je je zelf een extra handicap op. Maar het maakt de uitdaging des te groter!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:50

Precies.. maar ik kon er gewoon nog niet overuit!! Het ging zo onwijze goed.. Volgende week moet ik weer.. En nu maar hopen dat deze mevr. niet komt jureren.. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt want dit was pas onze 3e wedstrijd maar ik heb tot nu toe alleen maar boven de 150 gereden, dus k had 4 proeven vergelijkingsmateriaal en die gingen lang zo best nog niet..
Maar wie weet moet je mij nog eens jureren.. Hihihihi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, Fly_high en 8 bezoekers