Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-08 22:34

Als eerste even een waarschuwing:
ALS JE NIET TEGEN VIEZE, OPEN WONDEN KUNT, KUN JE BETER NIET KIJKEN!
DE FOTO'S STAAN NIET IN LINK!!!!!


Hoi,

Bij ons op stal is een paard achter gelaten, genaamd Philli, en ze heeft vast gelegen in haar stal denken wij, waarmee ze een hele grote wond opgelopen heeft. Hij zit op haar linker achterbeen, op het sprong.
Wij zijn 1 november op deze stal nieuw gekomen met ons paard, en 2 weken daarvoor was het gebeurd.
Er moest een goedkope behandeling komen voor het paard, omdat het paard niet betaald werd door de eigenaresse, het moest iedere dag gespoeld worden met een middel ( weet zo gauw niet welk middel, maar het is wel een goed middel). De DA is wezen kijken bij haar, en heeft het middel aangewezen om te gebruiken met spoelen & schoonmaken. De DA word ook op de hoogte gehouden dmv foto's.
Maar dit schoot natuurlijk niet echt op. Het werd er niet beter van, maar ook beslist niet slechter.
Het was een erg grote, gemene wond.
Mijn vader heeft 25 jaar in de zorg gewerkt, en de laatste 5 jaar als wond verpleegkundige op verschillende plaatsen. Hij wou dit arme paardje dus wel helpen.

De eerste behandeling:
Philli uit stal gehaald, en op de spuitplaats heeft mijn vader de dode vellen weg geknipt (dit voelt ze niet, het is namelijk dood) en goed schoongemaakt. We hebben er honing op gedaan & toen ingepakt met verband & gaasjes, zodat het niet op de wond blijft plakken.
Van voor deze eerste behandeling hebben we (helaas) geen foto's.

De tweede behandeling:
De dag erna was het verband helaas afgezakt, de plek zit namelijk op een nogal vervelende plaats, waar het buigt als Phil wilt lopen.
We zijn naar de spuitplaats gegaan, en hebben het met lauw water afgespoeld en met een gaasje voorzichtig schoongemaakt.

Omdat het steeds afzakte, heeft mijn moeder van stevige stof (een oude trui) een soort beschermer gemaakt, die om haar been past, zodat het beter blijft zitten, wat ook fijner voor Philli is.

06-11-2008
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De derde behandeling:
Het was wat dikker, maar het zag er wel veel minder vurig uit. De wond zag er veel rustiger uit. Het lijkt veel erger als bij de 2e behandeling, maar dit is overdag gemaakt zonder flits, dus dat vertekend het ook wel wat. De gele bultjes erop, is de honing, dus niet van de wond zelf.
Weer hetzelfde gedaan: Heel voorzichtig schoongemaakt, afgespoeld met lauw water (zeker niet te warm) en weer goed ingepakt. Omdat het evengoed niet bleef zitten, de hoes, hebben we hem met ductape vast geplakt, maar niet helemaal rondom, ivm eventuele zwellingen die konden komen.

07-11-2008
Afbeelding

De vierde/vijfde & zesde behandeling:
Dit zijn er drie tegelijk, omdat er nu niet zoveel verschil in zat. We hebben het iedere dag schoongemaakt met lauw water, honing erop gedaan & weer ingepakt, en wat met haar gestapt zodat ze toch wat beweging had.
Wat een super lief paard is het toch ook, ookal moet die wond veel pijn doen, ze trapt niet met behandelen, ze doet niet eens haar oren naar achter, en blijft keurig stilstaan op de spuitplaats.
Soms tilt ze heel voorzichtig haar been op, omdat het pijn doet, maar trappen oid? Nee

Hier hebben we geen foto's gemaakt.

De zevende behandeling:
Omdat het goed bleef zitten, konden we vanaf de zevende behandeling meestal om de dag behandelen.
Het ging steeds beter met de wond, al ziet het er nog steeds niet echt fris uit, inmiddels ben ik er aan gewend geraakt.
De behandeling is nog hetzelfde, alleen nu smeerden we ook zinkzalf op de rand van de wond, om het verweken tegen te gaan.

11-11-2008
Afbeelding

Afbeelding

De negende behandeling:
Het ging best goed met de wond, het zag er in ieder geval steeds beter uit, en het ging niet achteruit.
Verder heb ik er niet echt veel over te vertellen.

15-11-2008
Afbeelding
Zo zit het verpakt, met daarover heen het rode bescherm-ding.
Afbeelding
Afspuiten en voorzichtig met een gaasje de honing-resten eraf halen, en verder de wond schoonmaken.

De twaalfde behandeling:
Hier schiet het lekker op, de wond ziet er al vele male beter uit, het is veel minder dik, en inmiddels hebben we ook al heel wat verband spullen etc voor haar. Allemaal mensen op stal denken aan ons, en kijken of ze nog wat over hebben. Zo hebben we al een hele poetskist vol met verbanden & gaasjes, want die vliegen erdoor.
De vacht om de wond heen, is wel een beetje weg, maar dat groeit vanzelf wel weer aan, dat komt door het wondvocht etc wat erop zit & omdat het verpakt zit.

21-11-2008
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De veertiende behandeling:
Ja, het schiet op. Het gaat er nu echt heel goed uitzien, het is al een stuk kleiner en veel dunner.
We blijven doorgaan met dezelfde behandeling als de rest van de tijd, als het ingepakt is poetsen we haar lekker en wandelen, zodat de wond goed kan doorbloeden & dat het niet dik word door stal benen.

25-11-2008
Afbeelding

Afbeelding
Lovers

De vijftiende behandeling:
Het zag er wat roder uit, maar dat kwam doordat het nu goed doorbloed was, en een goede doorbloeding is nodig voor een goede genezing.

27-11-2008
Afbeelding

Afbeelding

De zestiende behandeling
Je ziet steeds meer vooruit gang. Als je naar de randjes van de wond kijkt, zie je dat het steeds meer aan het genezen is. En als je in de wond kijkt, zie je hele kleine witte stipjes/eilandjes. Vanaf die punten moet de wond dicht groeien.
Afbeelding
De zijkant word steeds smaller
Afbeelding
Hier kun je de 'eilandjes' goed zien, en de rand waar het begint te genezen.

Citaat:
--
Toen heeft mijn vader gemaild naar de fabriek Mesitran, met het verhaal dat we een achter gelaten paard aan het behandelen zijn. Dat we niet veel geld hebben te besteden ivm dat het niet ons paard is, en dat we helaas niet beschikken over de juiste middelen. We kregen een super mailtje terug, of we even ons adres door wouden geven en hoeveel Mesitran we nodig hadden.
Echt super, dus vrijdag 5 December hadden we een doos met allerlei spullen om Phil te behandelen, en als wij dan foto's met een verhaaltje bij wouden houden voor hun, was het top.
Mesitran heeft ons dus flink gesponsord, het gaat nu echt super vooruit met Phil's wond. We zijn heel erg blij dat Mesitran dit heeft willen doen!!! Haha!
--


De negentiende behandeling:
De Mesitran werkt heel goed. We doen het op een gaasje, doen het gaasje op de wond. Dan doen we er een gaasje omheen, ook om de hak, zodat het niet afzakt, plakken het vast met ductape, doen er lange rekzwachtel (dauernbinder) omheen en die plakken we ook vast. En daarna doen we weer het rode bescherm ding erom heen, en die maken we goed vast met ductape.

06-12-2008
Afbeelding

Afbeelding

De twintigste behandeling:
De wond word steeds kleiner, ziet er steeds beter uit. Het ging al goed, maar met de Mesitran gaat het nog beter! De eilandjes, de punten waaruit het moet gaan genezen, worden steeds groter en het worden er steeds meer.

08-12-2008
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De randen ingesmeerd met zinkzalf.

De eenentwintigste behandeling:
Eigenlijk valt er niet zoveel extra's te vertellen, de Mesitran doet zijn werk fantastisch, het gaat super met de wond. Er zitten helaas wel wat bloed uitstortingen op de plek, maar dat komt omdat Philli 9 December ernstige koliek heeft gehad, en in haar stal & in de bak heeft liggen rollen. Gelukkig is ze er weer bovenop gekomen, want ze is ookal 21 en het ging echt heel erg slecht. Ach gut En helaas, ook deze kosten moeten natuurlijk betaald worden. Toch jammer dat de eigenaar te triest is om op te komen dagen.

11-12-2008
Afbeelding

De drieëntwintigste behandeling:
Het gaat steeds beter, het word steeds kleiner, en de bloeduitstortingen gaan ook weg trekken, gelukkig loopt ze er niet kreupel op, en ze is nog steeds lief met behandelen.
De Mesitran werkt super. Alleen nu spuiten we het niet meer af, dat is veel te koud met dit weer, dus nu maken we een gaasje nat met lauw water, en daarmee maken we de wond voorzichtig schoon.

15-12-2008
Afbeelding

De zevenentwintigste behandeling:
De sprong is een beetje groot, een aantal dagen heb ik overgeslagen, want het gaat zo super! Het word echt steeds kleiner en kleiner. Iedere dag zie je het kleiner worden, en het been is ook gelukkig niet dik geweest meer. Ze had er wel wat last van, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze die dag daarvoor niet gelopen had, of omdat ze verkeerd gelegen had, of gewoon wat kramp oid. Na een paar rondjes lopen liep ze er weer gewoon op, en leek ze er geen last meer van te hebben.

23-12-2008
Afbeelding

Afbeelding
Dit was het tot nu toe, we zijn super blij dat Mesitran ons zo super geholpen heeft, en wij Philli nu goed kunnen behandelen, want dat is toch wel het minste wat ze verdient! Lovers

Zodra er weer updates & foto's zijn, zal ik deze zeker plaatsen.
Afbeelding

Groetjes Josca.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 24-12-08 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:42

Wat heftig... Wie laat nou z'n paardje zomaar achter... Echt super dat jullie hem zo geholpen heb! Heb ik echt respect voor OK dan!
Enige wat ik me afvraag, waarom hebben jullie er geen DA bij gehaald? Ik begrijp dat je vader er veel van weet, maar een paard lijkt me toch iets anders dan een mens.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:44

wat geweldig dat jullie dit allemaal over hebben voor een paard wat niet eens van je zelf is! OK dan!
Ook geweldig van de firma mesitran dat ze jullie hiermee geholpen hebben!

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de stalhouder dit paard 2 weken met deze wond heeft laten rondlopen? Ookal komt de eigenaar niet, je zorgt toch voor de paarden die aan je zijn toevertrouwd??
Belachelijk van de eigenaar, kan deze niet voor verwaarlozing worden aangeklaagt of zo?

Maar nogmaal TS SUPER WERK!!!! OK dan! OK dan! OK dan!

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:45

He bah dat ziet er echt niet lekker uit. Maar wat super van hun dat ze jullie hebben gesponsord! En super van jullie dat jullie je ontfermen over dat paard. Ga zo door! Ze komt er wel bovenop Lachen

Vervoer van paarden, uitgebreide fotoreportages (ook evenementen) hulp bij trailerladen, lessen... http://www.mishpa.nl
Onze facebookpagina: http://www.facebook.com/pages/Mishpa-Pa ... 7528858588

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-08 22:47

Er is wel een DA bij dit paard geweest, en is in de 2 weken dat wij er nog niet waren, iedere dag afgespoelt en behandeld met een bepaald middel Ja
Het staat er inderdaad een beetje onduidelijk, zal het nog even aanpassen om meer misverstanden te voorkomen.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:51

Wow, wat moet dat paard een pijn hebben gehad.
Super dat jullie dit voor een paard over hebben, Top!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:56

jullie hebben echt super werk verricht zeg! OK dan!

wat een verschil, en voor de eigenaar heb ik geen goed woord over

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:56

Zo, dat ziet er werkelijk super uit!
Mijn paard heeft helaas 1,5 jaar geleden ook een erg nare wond op de voorknieën gehad. Ik heb dat toen behandeld met groene leem. Ook dat is helemaal goed gekomen.
Respect voor jullie dat jullie om dit paard bekommeren!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

CaileyS
Berichten: 986
Geregistreerd: 27-11-07

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:58

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens! Goed dat jullie daar zoveel tijd in steken!!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:01

geweldig wat jullie doen .

en mooi om te zien hoe de hele genezing in zijn werk is gegaan .

petje af voor jullie. Haha!


dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:02

Wat een enorme vooruitgang. Super van Mesitran maar vooral ook van jullie om dit te doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:02

is al mooi geheeld
fijn dat jullie de zorg op jullie genomen hebben
maar wat gebeurd nu met de eigenaar van het paard? Kan deze die weer gewoon ophalen als de wond dicht is?

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:04

OK dan! applausje voor TS

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:08

wauw joscaa, wat een goede verzorging voor dat paard Ja dat zag er echt heel lelijk en vies uit, hulde voor alle verzorgers en mesitran Cool

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:11

..misschien heb ik het gemist hoor...maar in het begin deed je alleen honing op de wond en nar zoveel dagen begin je met Mesitran..waarom ben je hiermee begonnen??...zoals ik zo bekijk heelt het super van de honing!...en de haren groeien trouwens ook goed mee!...ziet er echt super uit!...petje af hoor!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:14

Geweldige reportage heb je gemaakt.

Zelf heb ik ook hele goede ervaringen met mesitran Ja . Mijn teen was open tgv crushletsel (paard op gestaan) en kwam een pseudomonas bacterie erin. De zelf heeft echt de bacterie eruit getrokken en daarna vrij snel de wond laten genezen. Bij mij lag het open tot op het bot.
Je zult zien, als je al zo ver bent, dat het steeds sneller gaat het herstel.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:14

knap werk meid. petje af. je zou van mij een lintje krijgen. helemaal top.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-08 23:17

Jasmijn76 schreef:
..misschien heb ik het gemist hoor...maar in het begin deed je alleen honing op de wond en nar zoveel dagen begin je met Mesitran..waarom ben je hiermee begonnen??...zoals ik zo bekijk heelt het super van de honing!...en de haren groeien trouwens ook goed mee!...ziet er echt super uit!...petje af hoor!


Mesitran is honingzalf. Honing werkt goed, maar in Mesitran zitten net wat extra dingen gestopt, die net wat meer werken. Zo zit er bijvoorbeeld ook Calandula in verwerkt etc.

Bedankt voor alle positieve reacties.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:23

Hulde! Gelukkig zijn er nog mensen zoals jullie, die het stokje overnemen wanneer een eigenaar zijn dier in de steek laat.
Heel mooi ook dat de fabrikant jullie zo goed geholpen heeft. Ik ga dat spul zeker in gedachten houden.

Nogmaals, Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Teachers may not make a lot of money, but they can make a lot of difference

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:23

ik vraag me ook af wat gaat er met dit paard gebeuren?

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-08 23:26

Wat er precies mee gaat gebeuren is niet duidelijk, maar ik denk (en hoop) dat ze gewoon bij ons op stal blijft staan. Na 6 of 7 maanden kan je nieuwe papieren voor het dier aan vragen, en is het dus jou eigendom.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:28

Maar wie betaalt nu de stallingskosten dan??

Teachers may not make a lot of money, but they can make a lot of difference

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:28

Super Josca Haha!
Echt respect voor jou!

Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest - Johan Cruijff

Keep calm and go eventing
SGW trainen in het Noorden? Crossterrein Bunne

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-08 23:30

Borg schreef:
Maar wie betaalt nu de stallingskosten dan??


Niemand .. De staleigenaar draait nu voor de stallingskosten op. We kunnen het paard moeilijk op een kale bodem zetten Scheve mond

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:35

Ik heb trouwens nooit geweten dat honing als wondgenezer werkt. Hoe zit dat precies en kun je dat bij mensen ook gebruiken?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa en 74 bezoekers