paard heel weinig werklust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

paard heel weinig werklust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 15:16

Ik hoop dat ik deze vraag op het goede forum plaats, want ik weet niet helemaal waar mijn vraag thuishoort.

Mijn merrie heeft de laatste tijd heel erg weinig zin om te werken. Ze is verder wel heel vrolijk, ze eet goed en komt altijd vrolijk naar me toe als ik haar uit de wei kom halen.
Halverwege de rit (ik rij altijd buiten) heeft ze geen zin meer en wil ze eigenlijk alleen maar naar huis.
Ik moet dan vreselijk bijdrijven en wanneer we vlak bij huis zijn dan verhoogt ze haar tempo vanzelf weer. Ik heb dus niet het idee dat het iets medisch is, aangezien ze verder vrolijk is en er goed uit ziet. Volgens mij kan ze ook niet echt moe zijn, want ze moet een vrij goede conditie hebben. We rijden zes dagen in de week een uur. Ik wil heel graag langere tochten rijden, maar ik durf dat niet zo goed, omdat ze halverwege nog maar heel slecht vooruit wil. Ze probeert ieder zijweggetje richting huis in te slaan.
Aan de ene kant denk ik dat het een discipline/dominatie probleem is: Zij heeft geen zin meer, dus ze doet het gewoon niet meer. Aan de andere kant wil ik ook niet te hard gaan mopperen ,want misschien is er iets anders.
Ik krijg dus gewoon het idee dat ze niet wil werken. Ik heb al geprobeerd om afwisseling in de routes aan te brengen, maar dat helpt ook niet.
Heeft iemand een goed idee, want ik baal hier zo van. Er is echt niks vervelenders dan een paard dat voor je gevoel eigenlijk niet wil!


Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 15:19

Mischien kan je wat meer afwisseling doen..
Niet alleen buitenrijden,
Maar ook eens in de bak dressuren,een sprongetje maken,zonder zadel rijden en zwemmen ofzo?

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 15:27

Afwisseling, daar had ik ook al aan gedacht.
Het probleem daarbij is dat ik geen bak heb. Daarmee vallen een hoop dingen al af.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:26

Misschien kan je op een manege les nemen, om zo meer afwisseling te hebben.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:30

Is er geen andere 'plaats' waar je wat kan gaan doen? Bijvoorbeeld in de wei? Want ik denk dus dat ze zich verveeld. Je kan bijvoorbeeld met haar gaan dressuren, springen, vrijheidsdressuur, longeren noem maar op.
Ik heb ook wel eens ruimte tekort en dan ga ik gewoon in de wei bezig.. Werkt goed Lachen

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:47

Goed eten is een ding, goede voeding is iets anders. Overtuig jezelf ervan dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, om de energie uit te halen die jij van haar vraagt.
Conditie? Als het paard geen conditie heeft, zal ze er ook op een gegeven moment de brui aan geven. Hele simpele test om te kijken hoe haar conditie is: hartslag controleren in rust, voor de rit; 10 minuten draven (op de klok!), hartslag controleren, drie minuten stap, weer hartslag controlen. Als de hartslag nu in de buurt van de hartslag in rust is, dan heeft ze een aardige conditie. Vuistregel: rust 46-50 per min. Na de drafsessie waarschijnlijk 80-100 per minuut (afhankelijk van de conditie)en na het stappen zou het rond 60 per minuut of lager moeten zijn. Dit zijn richtgetallen, welke per paard kunnen afwijken. Regelmatig deze controle doen leert je iets over de getallen die specifiek zijn voor jouw paard.
Stukje lichamelijke conditie.
Aan de andere kant vindt jouw paard er misschien wel geen zak aan om alleen te gaan en is thuis=vriendjes en dus gezellig. Ga eens rijden met vrienden/stalgenoten, mogelijk vindt ze dit wel leuk en trekt ze minder naar huis.
Dominantie is ook een mogelijkheid. Paard heeft geleerd dat niet verder willen naar huis gaan oplevert. Dus als ze geen zin meer heeft, gaat ze ophouden met lopen en wordt er dus naar huis gegaan.
De werkelijkheid zal je waarschijnlijk leren dat een combi van bovengenoemde zaken, aangevuld met weet-ik-veel-wat de feitelijke oorzaak is. Aan jou de taak om dat uit te vlooien.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 17:39

Dank je voor je uitleg Ikke en anderen. Wat ik me nog afvraag, kan het een conditioneel probleem zijn als je zo regelmatig rijdt als ik. Ik vraag me af als je wekenlang, 5 a 6 keer in de week een uur rijdt, of ze dan daadwerkelijk te weinig conditie kan hebben voor dat bijna dagelijkse uurtje. Ik heb gelezen hoor dat ik d'r hartslag kan checken, ik vraag me alleen af of het probleem daar uberhaupt kan zitten.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:52

Ik heb geen idee of het probleem in het hart zit. Ik betwijfel ook in hoeverre je dat merkt. Mijn paard had hartkleppen die zo lek waren als een mandje (bij wijze van spreken) maar daar heb ik nooit echt iets van gemerkt. Ik wist van de hartafwijking door een routinecontrole van de dierenarts.
Ik zeg ook niet dat wat ik vertel de reden is. Ik wil je handvaten aanreiken om dingen zeker te weten en eventueel uit te sluiten op basis van feiten. Als je op die manier zaken af kunt strepen, dan houdt je uiteindelijk de dingen over die meest waarschijnlijk zijn en heb je dus een kleine greep aan zaken waaraan je kunt werken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:10

Irsa schreef:
Dank je voor je uitleg Ikke en anderen. Wat ik me nog afvraag, kan het een conditioneel probleem zijn als je zo regelmatig rijdt als ik. Ik vraag me af als je wekenlang, 5 a 6 keer in de week een uur rijdt, of ze dan daadwerkelijk te weinig conditie kan hebben voor dat bijna dagelijkse uurtje.

Het klinkt mij in de oren dat je ijslander gewoon "zuur" begint te worden van dat "gerij" Haha! Begint ze niet een beetje overvraagd te raken en wordt het ook niet wat saai zo vaak rijden? Kijk eens of je wat beweging kan geven in de vorm van naast de fiets mee of 2 keer rijden en 2 keer in de week rondslingeren of vrij lopen. Als de basisconditie goed is, moet je het daar ook mee kunnen redden. Nu heb ik het idee dat die ijslanders dit warme weer ook niet prettig vinden.

Heb er zelf nu 1 staan die rijden helemaal niet meer leuk vind, paard was totaal niet meer happy alleen maar door teveel rijden en ook nog eens teveel vragen. Het paard deed het allemaal braaf en zag er goed uit. staakte niet of wat ook, maar de blik in zijn ogen deed mij anders vermoeden... Het begint erop te lijken dat nu na een paar maanden rust er wat meer leven in het koppie komt, maar hij is er -helaas- nog lang niet.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:32

Ook ik dacht meteen verveling... ik las dat de mogelijkheden beperkt zijn, maar er zijn al een paar goede ideëen gegeven. Dressuuroefeningen en een klein sprongetje kunnen ook tijdens een buitenrit gedaan worden.
Ook kan t zijn dat ze het alleen gewoon niet leuk vindt. Ze kan zich ook gewoon eenzaam voelen. Er geen uitdaging in zien enz... Staat ze ook alleen in de wei of...

De conditie van een paard hoeft niet goed te zijn ook al rijd je elke dag... Het ligt eraan hóe je rijdt.... Gewoon sukkelig (in alle gangen). Of lekker aktief, veel overgangen/variatie, écht rijden in alle gangen lekker voor 't been lekker/ achterhand erbij enz enz...

IJslanders staan bekend als looplustige dieren, maar ze staan ook bekend als oersterk --> kenmerkend daarvan is dat je ook niet snel aan ze merkt of ze ziek zijn e.d. er zijn de meest vreemdeverhalen over ijslander die gewoon doorliepen terwijl bv een KWPNer met die indicatie op 3 benen zou staan en niet meer zou kunnen/willen lopen.
Dus t is zeker ook de moeite waard om haar voeding en gesteldheid onder de loep te nemen. Misschien neem je een inimini verschil waar tussen voorheen (toen ze nog wel looplustig was) en nu, wat toch kan duiden op een probleem/ziekte...

Succes ermee!!!

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 20:21

Bedankt voor de tips! ik rij haar zo veel omdat ze in eerste instantie heel snel dik wordt. Daarnaast wil ik graag endurance met haar gaan rijden, dus dan moet ze wel een goede conditie hebben.
Haar voeding is nauwkeurig onder de loep genomen en er is een rantsoenberekening gemaakt. Ze staat zeker niet alleen in de wei, dat is iets wat ik niet wil. Dressuur oefeningen doe ik altijd als vast onderdeel om haar soepel te houden. Dus aan heel erg veel is al gedacht en voor gezorgd. Ik probeer nu om met iemand samen te gaan rijden, ik hoop dat ze dat leuk vindt. Daarnaast denk ik dat ik de training afwisselender ga maken. Meer afwisseling tussen interval, duur en kracht training.
Ik hoop heel erg dat dit helpt, want hier worden we allebei niet blij van!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:41

Kan het ook conditioneringen zijn. Dat ze naar huis wil omdat ze altijd niet langer dan een bepaalde tijd gereden wordt?

Bejaarde bokkers weten meer


Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:52

Da's ook nog een goed idee. Ik durf nooit veel langer te rijden dan een uur, omdat ze altijd sloom wordt en niets dan terug naar huis wil. Misschien moet ook meer variatie aanbrengen in de duur van de training.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:12

Wellicht is het dan ook leuker om om de dag te gaan rijden ?

Dus een dag een lekkere rit maken , volgende dag lekker laten staan , alleen even een knuffeltje - hoevenkrabben - iets lekkers brengen ?

Dag daarna weer een lekker rit , volgende dag even zonder zadel een klein rondje , dag daarna naast de fiets , (los) longeren... om de dag rijden vind ik zelf meer dan zat , anders wordt het zo'n sleur Knipoog

En kan het geen beginnende hoefbevangenheid zijn ofzo ?

Rena had dit vorig jaar , kon ze ook heel lusteloos lopen.... maar die zag ik op een gegeven moment zelfs in de wei niet meer gek doen !

Ik gaf de warmte de schuld , dat ze daarom zo loom was.
Als ik haar riep kwam ze altijd vlot aandraven maar toen was het wekenlang een flauw stapje...maarja het was ook zo benauwd Scheve mond

Echter de paardenarts erbij gehaald en die constateerde een beginnende hoefbevangenheid. Ze reageerde nog niet eens op kloppen of de visiteertang , dus zo erg was het helemaal niet , maar een half uurtje nadat hij de Quadrisol ingespoten had liep ze ineens over de wei te hossen Verward

Dus blijkbaar was dat het Bloos

Is Irsa wellicht ook wat lomer in de wei dan de anders ?

Ik ben daar nu erg alert op

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 23:30

Nee, in de wei is ze niet lomer dan anders, gelukkig. Het is echt alleen met rijden. Op hoefbevangenheid ben ik ook erg alert, want de meeste IJslanders zijn daar nu eenmaal erg gevoelig voor. Ik heb niet het idee dat het dat is, aangezien ze ook prima op asfalt en dergelijke loopt.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:50

Hhhm...dan toch "gewoon" een rij-dipje zeker... tsja ik weet natuurlijk niet wat je aan afwisseling doet verder qua routes en aanpak , korte rit afgewisseld door lange rit , sportief kilometervreten afwisselen met relaxed gezellig wat rondkuieren , naast de fiets , gewoon wat oefeningetjes rijden of een rondje van een half uurtje eventueel zonder zadel....HEERLIJK hoor ter afwisseling

Niet altijd dat standaard grofweg hetzelfde ritje van een uur , 6 dagen per week vaste prik...brrr moet er niet aan denken *LOL*

Maar ik neem aan dat je er zelf wel voor zorgt dat het niet echt een standaard dagelijkse sleur wordt ? Lachen

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:30

Daar zorg ik inderdaad voor! Al denk ik dat ik nog wel wat meer variatie in de ritten kan aanbrengen. Uit de reacties lijk ik een beetje op te kunnen maken dat jullie vinden dat ik erg vaak rij. Is dat zo, ik vind vijf keer in de week namelijk heel normaal.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:35

Irsa schreef:
Is dat zo, ik vind vijf keer in de week namelijk heel normaal.


Mijn ene paard vond 2 keer in de week rijden wel "genoeg" als hij 2 dagen achter elkaar wat moest doen, kwam hij de derde dag gewoon niet meer Haha! Ik reed heel veel alleen met hem en in een groepje kwam hij toch beter tot zijn recht.
Mijn andere paard, daar kon je 3 keer per dag acht dagen in de week op crossen, die vond ALLES leuk!


Denk dat je het gewoon even heel goed per paard moet bekijken...

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:42

Als ze de hele dag in de wei staat, is het logisch dat ze niet wil! Ze loopt tenslotte de hele dag al! En ze eet de hele dag, moet je zelf maar eens doen de hele dag een beetje slenteren, daar wordt je ook keimoe van!

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:11

ik doe ook echt aan afwissling en nu vooral omdat het warmer weer wordt.in de winter moet echt elke dag longeren of rijden anders wordt ie gek. als ik jou was zou ik hem voor het zekerheid laten checken door een da ,ik vindt altijd dat je op je gevoel moet afgaan je kent je eigen paard het beste en als je het niet vertrouwd roep je een deskundige in daar zijn ze immers voor . *LOL*

vanuit daar kun zelf beslissen wat het beste is suc6 ermee!!!!!!! OK dan! OK dan!

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 20:51

Lady Jane, Ik ben heel benieuwd hoe jij je paarden houdt. Verward Ik denk dat je een veel blijer paard hebt als het de hele dag op de wei staat, dan dat je een paard wegstopt in een box. In de natuur lopen paarden ook de hele dag buiten, in de wei, die zijn toch ook niet moe? Als we jou de hele dag in een klein hokje stoppen, dan durf ik te wedden dat je hard loopt als je er eenmaal uit mag, maar of dat nou is omdat je graag wil lopen of omdat je gewoon dat hok niet meer in wilt?
Nee, met de hele dag op de wei is echt niks mis!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:27

Irsa schreef:
Da's ook nog een goed idee. Ik durf nooit veel langer te rijden dan een uur, omdat ze altijd sloom wordt en niets dan terug naar huis wil. Misschien moet ook meer variatie aanbrengen in de duur van de training.


Die heeft het dus goed voor elkaar. Even lekker sloom doen en ze mag weer naar huis. Heel slim paard. Laar haar maar eens zien dat jij slimmer bent dan zij. Ik zou beginnen met in eerste instantie eens veel kortere ritten. Een kwartiertje of zo. Dan raakt ze een beetje uit die modus. Daarna in duur blijven afwisselen en zoals hierboven al beschreven veel variatie.

Bejaarde bokkers weten meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meniekske en 74 bezoekers