Is de mens nutteloos?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Is de mens nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 20:36

Ik kom op dit onderwerp, omdat een vriend van me eens een zelfmoord poging heeft geprobeerd, en nu hadden we gister een stevig gesprek, en daardoor ben ik erg gaan nadenken Haha!.
Toen kwam het onderwerp omhoog dat de mens eigelijk een nutteloos wezen is.
Het heeft geen enkel nut;
als iemand zegt "het nut van de mens is voortplanten" dat is niet waar, want dat voortplanten is weer nutteloos, dat zou dan eeuwig doorblijven gaan etc etc.
als iemand zegt "het nut van de mens is de wereld verbeteren" dat is ook niet waar, de wereld zou er in mijn ogen alleen maar vrediger en beter uitzien voor de rest van die dieren die de wereld niet verneuken zoals de mens dat doet.

Dus, wie weet het nut van de mens?

Paar dingen:
Nee ik ben niet depressief oid, ik denk gewoon (te) veel na.


neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:45

haha als je het zo zegt ja dan heeft de mens geen nut!!

maja aan de andere kant alles gebeurt met een reden dus bestaan de mensen vast ook met een reden.

Haha het is een moeilijke vraag hoor daar kan je over door blijven gaan!!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 20:48

Ja dat is ook wel weer zo..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:57

Nu stel je dus een van de moeilijkste vragen die je een mens kan stellen. Ik kan je alleen mijn visie geven, het antwoord dat ik mezelf op deze vraag heb gegeven. Nee, de mens is niet nutteloos.

Je kunt jezelf de vraag stellen: is een paard nutteloos? Is een hond nutteloos? Waarom bestaan dieren? Is de mens niet ook een dier?

Dus wij mensen zijn dieren, en hebben dan toevallig de taal, en de wetten gemaakt om het leven een beetje in goede banen te leiden, want als iedereen zijn gang ging en ruzies zo uitgevochten werden zoals bij dieren, dan werd het hier een zootje. En soms worden ruzies zo uitgevochten als bij dieren, en dan krijg je geweld, en in hele erge gevallen zelfs oorlog.

Maar terug naar je eerste vraag: waarom ben je geboren? Waarom bestaan we eigenlijk? En dan komt er een stukje levensbeschouwing of godsdienst/religie bij.

Ik ben van mening dat we allemaal een reden hebben waarom we hier op aarde zijn. Je kunt zo zeggen dat iedereen een taak te vervullen heeft, en een proces moet doormaken om te groeien. Dat leren kun je maar beter zo goed mogelijk doen, omdat je in je leven iedere keer weer dezelfde situaties tegenkomt (met kleine afwijkingen) waar je aan moet werken. Bijvoorbeeld: iemand die heel moeilijk een goede relatie kan onderhouden, zal iedere keer weer in een relatie belanden waar de relaties/huwelijken mislopen. Of hij moet aan de reden werken waarom het altijd misgaat. Maar de reden is niet altijd even duidelijk, van relatie tot relatie zijn de variaties zo groot, dat het moeilijk is om de vinger erop te leggen.
Terwijl we hier zijn om te leren, kun je ook proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten. Heel veel pubers, en mensen die in een leeftijd zitten waar hormonen mee gaan spelen, voelen zich depressief en in de war. Ze denken dat het leven geen zin heeft, want ze missen het doel. Maar dat doel moet je jezelf geven. De een wil graag carriere maken, de ander kan dat niet schelen, en wil het liefste genieten van zijn vrijheid en trekt de wereld in.

Een ding kan ik je vertellen: de mens is niet nutteloos. Doordat jij bestaat en omgaat met je ouders, je broers, je zussen en je vrienden en vriendinnetjes, heb jij invloed op hun leven. Zelfs al zou je in een kamer zitten met je ergste vijand, niet praten, niets doen, zelfs hem niet aankijken, dan heb je toch invloed op hem, juist omdat je in dezelfde ruimte bent. Zeg je dan dat je de ruimte verlaat, heb je ook invloed op hem, omdat je op dat moment weggaat. Dus zo nutteloos ben je niet.

Mensen die proberen een eind te maken aan hun leven zitten heel erg in de knoop met zichzelf. Dat kan een fase zijn, maar ook het gevolg van een ziekte. Iedereen heeft in zijn leven weleens een fase gehad dat hij dacht: was ik maar dood, want dit heeft geen zin zo. Laat ik het zo stellen: jou leven is veel te waardevol, je aanwezigheid op aarde zo belangrijk voor anderen, dat je het gewoon niet kunt maken om er zelf een punt achter te zetten. Het is laf om er gewoon uit te stappen (mits het een gemeende actie is geweest, en niet eentje om aandacht te trekken, zoals ik ze helaas ook al veel te vaak heb meegemaakt)

Je suis Charlie.

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 21:05

Ah nu is t me duidelijker Cassidy.
Niet dat ik vind dat het nutteloos is, maar dat heb ik wel gevonden, heb moeilijke tijd achter de rug
en die jongen heeft dat ook gevonden


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:45

Door die fase (het nutteloos vinden) gaat (bijna) iedereen in zijn puberteit.

En je hoeft mijn antwoord niet voor gesneden koek aan te nemen hoor. Je moet vooral niet stoppen met nadenken...en je eigen antwoorden zoeken.

Je suis Charlie.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:50

mijn huisgenoot heeft me pas ook aan het denken gezet. hij vroeg me of ik dacht dat het universum ooit op zou houden. Ik zei dat ik dat niet wist. Hij vroeg me toen of, als het een einde zou hebben het net zo zou zijn als wanneer je tegen een muur aanloopt, iets tastbaars. Maar als het dan werkelijk iets tastbaars is, zou er dan niet iets achter zitten? Zou daar dan geen geheime ruimte zitten? Of zouden we opgesloten zitten?

Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik er nou van moet denken, laat staan dat ik weet wat het antwoord is!

Spero melior

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:52

Het universum dijt nog steeds uit, dus wordt steeds groter. En daar achter zit gewoon niets. Dus geen muur, geen wand. Want hoe kan anders het universum nog steeds groter worden?

Dat het universum nog steeds groter wordt is ook een teken dat er ooit een Big Bang is geweest.

Je suis Charlie.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:56

Ik vind dat een mens wel nutteloos is!

Denk de mens weg van de werels en de dieren, planten en weet ik het allemaal zouden het kunnen overleven dus de mens opzich is utteloos. Tsjah dat is in mijn ogen en heb niet echt een positief inzicht!

Euh,...?? Tsjah,...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:29

Maar Chantal, ook de wereld zou gewoon doordraaien als er een bepaald ras uit zou sterven, of dat nu de mens is, of het paard, of zoals in het verleden, de Dinosauriers. De aarde past zich aan. Maar voor mij is een leven zonder paarden nutteloos. Voor de ander een leven zonder voetbal, en voor een derde een wereld zonder auto's.

Je suis Charlie.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:32

INderdaad Cassidy en voor mij zonder mensen! En bem echt wel uit mijn puberteit vandaan Knipoog

Euh,...?? Tsjah,...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:36

Ik ben het gedeeltlijk met cassidy eens.. je bepaalt zelf het doel van je leven denk ik. Ik denk niet dat de wereld er anders uit zou zien als ik niet zou bestaan. zoeken naar het doel van je leven LIJKT belangrijk maar is onzin als je ondertusen vergeet te leven.. vergeet te genieten..

Iemand kan jou niet vertellen wat het doel in je levenis en of het bestaan van de mens nut heeft.. Dat bepaal je helemaal zelf. Soms ik het prettiger om het nut niet t weten..

Klinkt heel raar maar denkhier maar eens over na

Het is erg bevrijdend als je leven geen nut heeft, want dan kan je zelf het nut en het doel bepalen afgestemd op je eigen passie en kwaliteiten. ben blij dat je leven geen vastgesteld nut heeft!!!

Als jij geniet van een klein stukje muziek, een stukje kunst, een huis , een snelle auto... dan geeft dat nut aan het leven van die componist, schilder ontwerper of wat dan ook.

Als jij je vrienden een luisterend oor bied of juist een hele gezellige avond over nisk zit te ouwehoeren .. geef je elkaars leven nut.
De kunst voor mij is m het niet te groots te willen zoeken... het zijn soms juist die heeeele kleine dingetjes dus heeeeel veeel nut kunnen hebben.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:13

Sja dat is heel persoonlijk... Als je een leeg leven hebt zonder iets om naar uit te kijken, vind ik je best zielig, want dan ben je misschien ook nutteloos. Ik ben gelovig en weet wel zeker dat mensen nut hebben Haha!. Dus het ligt helemaal aan je levensovertuiging...

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:28

Ja ja, wat een discussie!

Maar ehm, weet je wat pas nutteloos is, het jezelf stellen van dat soort vragen. (Tenzij je er enorm veel lol aan beleefd natuurlijk.) De waarom-vragen hebben gewoonlijk geen antwoord. Het is gewoon zo. De mens bestaat. Waarom heeft dat een reden nodig? Het is misschien wel gewoon toeval.

Ik vraag me sterk af of er een nut is aan het bestaan van de mensheid. Anderzijds denk ik dat het bestaan van een individu best nuttig kan zijn. Maar het is wat mij betreft een totaal irrelevante vraag in het leven.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:41

Misschien heeft de mens wel geen nut op aarde. Maar dat weerhoudt mij er niet van om zo veel mogelijk te genieten, en zo veel mogelijk leuke dingen te doen, om mijn leven zo aangenaam mogelijk te maken! Haha! En ik moet zeggen dat het me behoorlijk goed lukt! Clown Clown Clown

:D M2 + 8 :D

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:29

SweetTinka schreef:
Sja dat is heel persoonlijk... Als je een leeg leven hebt zonder iets om naar uit te kijken, vind ik je best zielig, want dan ben je misschien ook nutteloos. Ik ben gelovig en weet wel zeker dat mensen nut hebben Haha!. Dus het ligt helemaal aan je levensovertuiging...


Ik vind Cassidy's reactie op het 'nutteloze ' aardiger. Dit klinkt mij wat wrang in de oren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, silvericathy en 131 bezoekers