Kijkerig paardje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Kijkerig paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 16:36

Hallo! Party!!

Ik verzorg nou al 1 jaar een paard. Toen dit paard kwm was ze erg snel bang en heel erg kijkerig. Toen ze eenmaal in de manege lessen ging rijden was ze altijd bang voor 1 hoek en de buitendeur. Nou, na een jaar lang, is het nog niet over. Nouja, ze duft nu wel rustig langs de hoek maar zodra je lang de deur wilt wordt ze helemaal bang en neemt ze je de hele bak door. Als ze gewoon vlak achter een paard aan rijd dan heeft ze nergens last van maar zodra je met haar alleen langs die deur moet rijden durft ze niet meer... Huilen ze raced dan dus weg..
Nou is mijn vraag: heeft iemand ook zo'n bang, kijkerig paard mee gemaakt en heeft diegene tips voor mij?

Groetjes!!
Party!!


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 16:49

Ik heb ook zo'n paardje Lachen
Wanneer jij weet dat ze bij die duur zo bang is, moet je daar niet anders gaan rijden, want daarmee laat je het paardje merken dat het eng is. Je moet gewoon door rijden, vaak gaan mensen anders rijden op een plaats waar het paard altijd weg schiet.
gaan vaster zitten, knijpen ed, juist dat moet je niet gaan doen. Desnoods begin je een half rondje van te voren te zingen en als ze schrik gewoon heel vrolijk zeggen. komop joh scheitluis of zo iets.

Je moet haar laten merken dat eht niet eng is, als je gaat zeggen oo oo rustig maar, dan weet het paard dat daar iets is.

Dus ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes.

groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 16:49

Leer ermee omgaan. Kijkerige, lastige paarden zijn vaak de beste!

Houd hem goed bezig dat hij alleen op jouw kan letten en zet hem flink aan het werk.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

mijn verzorgpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 16:57

Er hebben al vele mensen op gereden om te proberen te onrdekken wat er zo eng is aan die deur. De meeste mensen waaren proffecioneel dus die reden er langs alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Nog schrok ze toen. Niemand weet waarom zij zo schrikt. Er is ook nooit wat gebeurt bij die deur. Huilen

We zijn er nu wel aan gewend dat ze daar schrikt en er mogen dan ook alleen gevorderden op haar rijden. Maar toch is het wel lastig natuurlijk.

Oja Steef, jij hebt ook zeker gelijk want ze is 1 van de beste van de hele manege want ze kan ontzettend goed springen! dat zal wel komen omdat ze alles wil zien dus goede afstanden in kan schatten... Party!!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 19:00

Ik rijd ook zo'n kijkerig paardje.
Inderdaad zo normaal mogelijk er langs proberen te rijden.
Ik roep dan altijd Stel je niet aan! en ga gewoon verder waar ik mee bezig was. Zo geef je aan dat het onzin is als ze schrikt, dat waar ze voor schrikt is niet eng.
Meestal ga ik dan ook extra naar datgene toe rijden waar ze zo bang voor is. Dit gaat gepaard met een paar flinke sprongen, maar als het eenmaal gelukt is om er dichtbij te komen, loopt ze er daarna toch vrij normaal langs. Ze kijkt dan nog steeds, maar springt in ieder geval niet meer gelijk weg. Dus gewoon die ene hoek inrijden tot je van verveling niet meer weet wat je moet doen. En als ze steeds wegspringt niet kwaad worden, maar rustig nog een keer in die hoek. Ik heb dit ook een tijdje moeten doen in de hoek van de binnenbak. Na een half uur telkens weer die hoek in was het over. Nu loopt ze er normaal door. Misschien werkt dit bij jou ook. Kost alleen wel even tijd Haha!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

mijn paardje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 19:03

Zoals ik al zei hebben er vele proffecionele (hoe schrijf je dat??) op gereden en ze is er al zo'n ander half jaar. dus dat doorrijden helpt gewoon niet... Huilen
Oja, en we hebben heel veel gedult met haar en ze is verder erg lief op stal...

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 15:40

ik denk dat steef gelijk heeft, houd je paard goed aan het werk zorg dat hij/zij geen kans heeft om op iets anders te letten dan jou, ik weet het is moeilijk magnifiek was ook precies zo!
maar met veel oefenen ook langs enge dingen gaan leer je ook je paard het helpt als je er zelf niet naar kijkt gewoon voor je kijken en net doen of je de deur niet zien gewoon beetje been geven als het nodig is een tikje erbij zodathij echt op je blijft letten!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Mijn paadtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 17:06

Maar zal ze nou ook echt bang zijn voor die deur of is ze zich aan het aanstellen?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:37

Ja, dat is dus de vraag. Maar aangezien die deur niet bijt, is er geen reden om bang te zijn. Kijk goed naar je paard en probeer wat uit.

De mijne is er net zo eentje, ze is soms echt bang en kan ook trillend als een rietje in een hoekje staan. Ik heb ook zo'n hoek in de manege waar ik altijd problemen heb. Al o'n twee jaar lang, elke dag weer prutsen, eerst in stap, dan in draf, steeds daar voltetjes draaien, tot ze het deed.
Nou reed er vorige week iemand anders op en verdomd....ze keek niet eens. Ik heb haar een paar dagen daarna, toen ze were enorm liep te kloten, onwijs op haar donder gegeven. We zijn zo'n 10 x achterwaarts de bak doorgekomen omdat ze bleef slaan naar m'n zweep. Uiteindelijk ging ze erlangs, en nu hoef ik nog maar iest meer been te geven en ze gaat. No problem. Je moet het niet verkeedr begrijpen, dit is mijn stijl van rijden ook niet - ik vond het echt vervelend om te doen. Maar het heeft wel gewerkt! En let wel, ik wist nadat ze het met iemand anders wel deed zeker dat ze zich liep aan te stellen.
Alleen maar even om te laten zien dat aanpakken kan helpen. als je al zo lang met iets zit!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 10:59

ik heb 2 paarden gehad die precies zo waren, Boos! ik heb geleerd (van Eddy de Wolff) dat je je paard er gewoon naar moet laten kijken, daar heeft hij tenslotte ogen voor gehad toch? en steeds een beetje naar buiten kijken als hij er niet langs wilt en erg goed je binnenbeen ertegen aan, zodat hij niet over de binnen kant heen kan vallen, en steeds er langs, totdat hij het niet meer interessant is, Haha! het is inderdaad heel erg slopend werk, Slapen maar als je gewoon steeds opnieuw in die bak rijdt, moet hij toch wel eens een keer over al heen langs rijden, anders rijdt hij bij een wedstrijd geen 1 hoek door, en ben jij ook niet blij...
een andere tip is om er mee om te leren gaan...dat heb ik ook tenslotte moeten doen, en heel veel vertrouwen opbouwen, zodat hij met jou erop alle hoeken doorrijdt veel succes Knipoog rianne

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:38

Mijn vorige paard was ook zo kijkerig. Maar dan niet op een bepaalde hoek ofzo, maar op alles wat een beetje afwijkend was.

Meestal liet ik hem even aan de hand een rondje lopen, op de punten die hij eng vond, liet hem nog een paar keer extra lopen, totdat de grootste spanning er een beetje vanaf was. Je moet zelf voorop lopen en niet achterom kijken, gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Als hij eenmaal gedaan heeft wat hij wilt, moet je natuurlijk wel merken dat jij tevreden over hem bent.

Verder ging ik vaak voor het rijden eerst wat longeren. Met een bijzetteugel is misschien het makkelijkst, omdat hij zich dan wat minder makkelijk aan je kan ontrekken. Langzaam aan ging ik hem dan steeds wat dichter richting de "enge plek' longeren.

Met rijden moet je erg consequent zijn. Goed de buitenteugel erbij houden, om te voorkomen dat hij onder je vandaan loopt. En veel been om hem zo rond mogelijk te rijden. Ik vermeed in het begin van het rijden de engst plekken zo veel mogelijk. Als hij goed aan de hulpen was, ging ik hem langzaam aan naar de plekken rijden, die hij eng vond. Probeer het tempo laag te houden, zodat je wat makkelijker de controle houdt.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 19:13

Hoi Rieja,
Het nadeel is wel dat als je haar slaat dan wordt ze alleen maar banger (ik heb het idee dat ze mishandelt is ofzo..). En dan durft ze helmaal nergens meer langs... Frusty

Hoi Boemel,
Als je met haat aan de hand door de bak loopt en ze vindt iest eng dan loopt ze zo over je heen..hoe sterk je ook bent. Ze ziet je dan niet meer staan en ze loopt dus letterlijk over je heen.. Huilen

Wat wel helpt bij haar is er gewoon stomweg de hele tijd lang te lopen in stap (terwijl je erop zit..) of in galop. In draf rent ze gewoon weg. helaas is dit paard een manege paard dus wordt niet alle tijd in haar angst gestoken. Of liever gezegt, bijna niets. Als ik er op rijd dan oefen ik wel veel met haar. Ik verzorg haar ook iedere dag en meestal probeer ik haar minder bang te maken door dingen waar ze ook bang voor is (zolas plactic zakjes, jassen, vreemde dingen, etc..) leuk te maken. Ik ben hier al een heel eind mee opgeschoten maar die deur dat blijft een probleem.

Kuzzies Kyralovertje Kusje

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:31

Precies, dat lijkt bij die van mij ook zo, als je geweld gaat gebruiken wordt het alleen maar erger.
Ze heeft ook wel periodes gehad dat ze niet op de trailer wilde, dan hoef je dus echt niet met een zweep aan te komen (klinkt een beetje stom, maar dan wordt ze echt alleen maar gekker).

Als ik rijd hoef ik nooit echt de zweep te gebruiken, ik sla nooit, even aanraken is genoeg. Behalve toen dus, en misschien heb ik haar een beetje overdonderd. Feit is natuurlijk wel dat ik haar al bijna 5 jaar heb en we elkaar dus behoorlijk kennen en vertrouwen, dat heb je met een manegepaard waarschijnlijk niet, is toch een bepaalde band, je weet hoever je kunt gaan.

Hee, maar als ze er in stap en galop wel langs gaat, dan neem ik aan dat ze niet echt bang is!
Je kunt nog proberen er in een 'tuttentempo' - drafje langs te komen, aanvankelijk (als dat nog niet geprobeerd is) echt bijna stappen, en dan steeds iets meer. Dan houd je meer controle dan in een gewone arbeidsdraf en kan ze niet wegrennen, als dat wel gebeurt, gewoon stilzetten en weer overnieuw. Dat wil bij mijn stresskonijn ook nog weleens werken!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 16:44

Haai!

Ja, dat zou ik wel eens kunnen proberen, in een tut tempo er langs te gaan.
Waarschijnlijk rijd ik vanmiddag op haar dus ik denk dat ik dat wel ff ga doen... Pling

En nou maar hopen dat het werkt.... Verward

Kuzzies Kyralovertje

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:57

ja jammer genoeg is suleika ook zo kijkerig. ze heeft het nu al 2 jaar, vanalles aan gedaan en het is nog steeds niet over....
ik denk dat het ook niet over gaat, dat het gewoon in d'r karakter zit. jammer, maar niks aan te doen!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Mijn verzorg paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 12:15

Helaas, ik heb gister niet op haar gereden. Ik denk eigenlijk ook niet dat ik dat kijkerige gedoe eruit krijg... Huilen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:53

suleika doet dat ook erg in de hoek en ook bij de deur. maar over de weg heeft ze daar ook erge last van! als bijv in de manege aan het rijden ben en ze gaat er niet langs ofzo. dan probeer ik overdreven stelling naar binnen en dan aan de teugel, dat ze meer op jou let dan op de deur/hoek, maar dat helpt ook maar af en toe.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 16:53

Mijn paarden zijn zo kijkerig, vooral de oudste, moedeloos wordt je er van. Maar je leert er ook heel veel van. Nog steeds is ze me vaak te snel af. Je leert alert zijn, goed te reageren en bokken uitzitten. Haha!

Een echte tip heb ik niet, behalve deze: wees consequent maar word nooit driftig. Dan wint je paard het namelijk altijd van je. Probeer zelf altijd het 'enge' te negeren en doe alsof er niets aan de hand is. Ga niet krampachtiger rijden, blijf ontspannen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:42

hou d hem bezig veel tempowisselingen, probeer een volte ana de andere kant van de bak en maak hem steeds groter dus eigenljik steeds later afwenden op de hoefslag! Veel verschillende figuren rijden, vraag ook stelling en buiging, desnoods zet je haar stil en laat haar kijken, of stap een x er naast en loop er langs! (doeik met leo ookaltijd als ze in debak aan eht werken zijn aan de kantine dan loop ik eerst een rondje er naast dat vind ik veiliger dan als ik erop zit! dan is tie heel onberekenbaar) Maar met rijden haar echt aan het werk houden! succes

....

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:46

hoi,
je zegt dat er verschillende professionals op hebben gereden, maar dat heeft niet echt veel zin. Als er eens in de zo veel tijd eens iemand op komt rijden die er echt verstand van heeft, en dan nog steeds een ander ook, schiet je daar niet echt veel mee op, een nieuwe ruiter veroorzaakt ook weer spanning.
Probeer er eerst eens achter te komen waarom ze er bang voor is, of er meer paarden van schrikken. Waarschijnlijk zitten jullie in een soort vicieuze cirkel. Aan het begin was het allemaal vreemd en de deur was extra eng, misschien omdat er geluiden achter waren, misschien omdat er spoken zitten, wie weet. Daar schrok ze toen een paar keer achter elkaar van. Hierdoor ga jij erop rekenen dat ze verschiet en ga je onbewust toch gespannen zitten. Dat voelt zij weer aan en daardoor gelooft ze alleen maar meer dat het echt eng is, of merkt ze dat het een manier is om voor afleiding te zorgen. Als je eens kijkt van een afstandje kan je vaak wel zien of het echte angst is, als een paard bang is is dat goed te zien. Lijkt dat niet zo, wees dan eens streng en word boos, durf/wil je dat niet, negeer het dan gewoon. Niet Hohoho roepen, niet aan de teugels hangen, gewoon net doen of er niks gebeurd, desnoods door laten galopperen.
Vraag ook eens iemand die er niet vanaf weet om te rijden, mits je weet dat diegen goed genoeg kan rijden om onverwachte sprintjes uit te zitten, als de ruiter er niks van weet is die veel ontspannener.
Zingen helpt ook erg goed, het belangrijkste is namelijk om ontspannen te blijven zitten. Concentreer je daar ook op als ze verschiet, om je toch helemaal te ontspannen, je zit is dan immers het enige van belang, de teugels kan je beter vanaf blijven. Begin 'gewoon' eens zingend met rijden, dat werkt echt. Vraag niet waarom, maar bij mij helpt het. Succes!
P.s. Laat haar ook eens loslopen in de bak, dan zie je snel genoeg of ze het dan ook doet!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

mijn verzorgpaardje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 22:03

Hoi!!

Bedankt voor al jullie reacties! hier komen nog wat antwoorden op vragen en weetjes over Kyra:

Party!! Ja, ze schrikt ook buiten. maar ze is niet verkeersmak dus daar zal het ook wel aan liggen.

Party!! Ik ben (helaas) niet de enige die op haar rijd. Er rijden ook mensen op (die zo'n beetje iedere week op haar mogen rijden, voor vast dus..) die L rijden enzo dus die zitten niet zo gespannen meer. wat wel soms helpt is haar aan de teugel rijden maar dan kan je natuurlijk niet met een tut tempo er langs...Das wel jammer

Party!! Ja, als kyra los in de bak is (met andere paarden, ze gaat nooit alleen) dan is zo ook bang.

Party!! Zoals ik al eerder had gezegt kan je niet naast haar lopen als ze bang is. Ze loopt je namelijk zo omver. Das erg jammer... maar wel begrijpelijk. Want door de spanig ziet ze je niet.

Kyra is best wel zo'n paardje dat heel rustig is als er andere paarden bij haar in de buurt zijn. Bijv. als ze vlak achter iemand aan rijd. Soms rijd ze wel eens met beginners mee en dan moeten ze in een rijtje rijden. dan schrikt ze dus niet. Bij gevorderden dan rijden ze niet in een rijtje. Kan het liggen dat ze zo bang voor die deur is omdat ze er dan alleen langs moet?

Kuzz Kyralovertje Lovers

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

nog ff iets...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 22:09

Haihai!

Ik was wat vergeten te zeggen:

Party!! Kyra rijd met martingaal. zo kan ze haar hoofd dus niet te hoog opheffen. maar dat zullen jullie vast wel weten... Pling
Party!! Een bijzet zou ik er dus niet zomaar aan kunnen zetten. Dat zeg ik ff omdat iemand dat net zei (of ik had het weer eens verkeerd gelezen. haha)

Kuzz kyralovertje Lovers

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

mijn verzorgpaardje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:18

Kyralovertje schreef:
Hoi!!

Party!! Zoals ik al eerder had gezegt kan je niet naast haar lopen als ze bang is. Ze loopt je namelijk zo omver. Das erg jammer... maar wel begrijpelijk. Want door de spanig ziet ze je niet.


Vond ik bij mijn paardje ook zo'm probleem, die schrok altijd in dezelfde hoek en sprong daarbij naar het midden.Kon je dus niet linksom lopen, dan was jij plat. Totdat m'n mams met de geniale opmerking kwam:Ga dan eens rechts lopen of de andere kant op, dan springt ze van je weg en dat is veeel makkelijker. Haha!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

mijn verzorgpaardje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 22:37

Margje"]
[quote="Kyralovertje schreef:
Hoi!!

Party!! Zoals ik al eerder had gezegt kan je niet naast haar lopen als ze bang is. Ze loopt je namelijk zo omver. Das erg jammer... maar wel begrijpelijk. Want door de spanig ziet ze je niet.


Vond ik bij mijn paardje ook zo'm probleem, die schrok altijd in dezelfde hoek en sprong daarbij naar het midden.Kon je dus niet linksom lopen, dan was jij plat. Totdat m'n mams met de geniale opmerking kwam:Ga dan eens rechts lopen of de andere kant op, dan springt ze van je weg en dat is veeel makkelijker. Haha!
[/quote]

Hoi!
dat heeft gene zin bij Kyra. Doordat ze best aanhankelijk is springs ze juist naar je toen om bescherm te worden. We zijn dat haar nu aan het afleren an dat lukt al aardig. daarna willen we het verkeer met haar oefeninen en tussendoor dat met die deur en natulijk wat andere dingen voor afleiding..

Kuzz Kyralovertje

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:46

Ehm, aan de teugel en een tuttentempo.....dat kan echt hoor! (of heb ik het nu verkeerd begrepen Knipoog )

Verder: kijkerigheid is niet zoiets wat van de ene op de andere dag weg kan zijn. Naarmate je paard ouder wordt en meer gezien heeft kan het wel beter worden. 'Vroeger' was mijn merrie overal bang, om de zoveel tijd stonden we op de noodrem of sprong ze ineens meters opzij, wilde ergens niet langs......nu ik haar bijna 5 jaar heb is het een stuk beter geworden (vandaag door een smal doorgangetje gekomen, aan de ene kant voeropslag, aan de andere kant tuig, en verjaardagsvlaggetjes en balonnen die ze buiten hadden gehangen, in de binnenbak schrok ze niet eens van de vrachtwagens die er achterlangs rijden......zo braaf!
Maar van 't weekend in het bos was iedere onnatuurlijk object weer reden tot springen en remmen. Tsja.....het is toch iets waar je mee moet leren leven, zeg maar. iig rekening mee houden.
Succes verder!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers